Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

loslopen...moeilijk om aan te leren!!!!!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

joeytjuuuuuuhhhh
Actief

loslopen...moeilijk om aan te leren!!!!!

Ongelezen bericht door joeytjuuuuuuhhhh »

Mijn hond joey (dalmatier) heeft veel problemen met het loslopen. Daarom kan ik hem eigelijk alleen in een losloopgebied los laten lopen.
Dit komt omdat hij achter elke vogel en ieder bewegent object zowat achteraan gaat.
Ook wanneer hij moe begint te worden of geen interesse meer heeft in zijn balletje begint hij te snuffelen, negeert hij me en loopt daarna gewoon weg.
Maakt niet uit of jij zelf opeens een andere kant uitloopt of niet.
Dit probleem heb ik ook al aan verscheidene mensen gevraagd bij ons op de hondenclub maar niks helpt. Ik zou hem namelijk heel graag willen laten loslopen maar zelfs op een groot terrein loopt hij zomaar naar andere honden of iets anders wat interessant is toe. Erg vervelend want wanneer onze dalmatier dus niet genoeg beweging krijgt is hij binnenshuis ook niet de rustigste...
Ook heeft hij binnenshuis ook al moeite om niks van de aanrecht af te pakken en zo.... Ik heb echt geprobeerd om hem vanaf pup af aan hem dat goed te leren maar om de een of andere manier zal ik wel iets fouts doen!!!!

P.S. het is een beetje een dominante hond en verder is hij nu iets van 14 maanden.....
Ook kan ik hem niet veel beweging geven aan de fiets want daarbij loopt hij ook overal naartoe.... Daarom trekt hij ook gewoon onder het uitlaten wanneer hij een hond ziet...

Is er iemand die dezelfde problemen heeft of gehad heeft ... Of weet iemand een goede oplossing?????

Reageer dan..

Groetjes nikie en heel veel pootjes van Joey
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Er zijn vast veel hondenbezitters die het zelfde hebben meegemaakt rond deze leeftijd. (puberhond).
Zodra je merkt dat zijn aandacht naar jou verslapt en hij andere dingen belangrijker gaat vinden kun je hem beter aanlijnen.
Wij hebben onze hond vanaf een maand of 7 tot 14 maanden aangelijnd gehouden en daarna allen maar kleine stukjes losgelaten, om dezelfde redenen die jij noemt.
Het is belangrijk dat je tijdens het lopen steeds zijn aandacht vraagt door leuke dingen met hem te doen, zodat hij jou belangrijker gaat vinden dan al die andere dingen.
Het gaat weer over hoor en als je het nu goed doet kun je over een poosje je hond gewoon los laten in de losloopgebieden.

succes.
Afbeelding
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Tja... het moeilijke aan het aanleren is, dat de hond telkens weer beloont wordt voor dit gedrag. Als hij bijvoorbeeld achter een konijn loopt en pas terugkomt als het konijn nergens meer te zien is, heeft hij zijn pleziertje gehad. Daarom is het ook beter dat je het eerst aanleert met een lange lijn e.d.

Dit hangt natuurlijk van hond tot hond af en ook van ras tot ras.

Groetjes van Joni

ps: wat is Oberon een prachtige hond! Is dat een Newfoundlander?
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Ellemieke
Actief
Mijn ras(sen): Oostenrijkse Pincher
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ellemieke »

erm.. voor de fiets.. Springer een idee?? Zijn ook al wat topics over...

Ellemieke
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tommie heb ik nu zover dat hij wel komt als hij eigenlijk achter een vogel aan wou gaan, maar als hij een andere hond ziet en ik ben te laat met aanlijnen is het dag tommie.... Als ie uitgesnuffelt en gespeelt is wil hij wel weer braaf komen. :mrgreen:
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Trippell schreef:Tja... het moeilijke aan het aanleren is, dat de hond telkens weer beloont wordt voor dit gedrag. Als hij bijvoorbeeld achter een konijn loopt en pas terugkomt als het konijn nergens meer te zien is, heeft hij zijn pleziertje gehad. Daarom is het ook beter dat je het eerst aanleert met een lange lijn e.d.

Dit hangt natuurlijk van hond tot hond af en ook van ras tot ras.

Groetjes van Joni

ps: wat is Oberon een prachtige hond! Is dat een Newfoundlander?

Hij wordt natuurlijk alleen beloond voor het terugkomen, je zult er zelf voor moeten zorgen dat hij niet achter dat konijn aangaat. En ja....dat is moeilijk als je hem los laat lopen, dus voorlopig even vast.
Je zult merken dat hij over een poosje weer op jou gaat letten, tenminste zo ging het bij ons.
Maandenlang was alles en iedereen leuk om achter aan te rennen.
Als Oberon met andere honden speelde, moesten we de andere hond roepen om Oberon te pakken te krijgen.
Op een gegeven moment merkten we dat hij zich steeds meer op ons richtte. en nu is het hartstikke leuk om hem los te laten lopen hij houdt ons steeds in de gaten en o wee als we een ander pad inlopen, dan stuift hij ons achterna.
Behalve wanneer hij in het schrikdraad springt (zie gedrag).
Maar ook dan blijft hij toch in de bekende buurt is gebleken.

Ja Oberon is een New Foundlander en hij is ook superlief. :p:
Afbeelding
Lot
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lot »

Ik ken het probleem met mijn dogo vuilnisbakko van 8 en een halve maand. Sinds hij in de puberitus zit, krijg ik ook zijn aandacht niet als hij los is. Ik kan roepen, lokken met wat lekkers...het maakt allemaal niks uit. Hij zorgt er altijd voor dat er een afstand van zo'n 10 meter tussen ons is, zodat ik hem niet meer kan aanlijnen.
Ik hou hem nu dus aan de lijn en na de wandeling doe ik oefeningen met hem in de tuin. Pas als hij die goed heeft gedaan mag hij naar binnen om te eten. Soms moet ik het dus tot 4 keer aan toe opnieuw proberen. GRRRR. Verder oefen ik met hem aan de lange lijn en beloon hem als hij uit zichzelf aandacht voor me heeft. Zo hoop ik ooit eens wat te bereiken met hem, maar ik zie weinig vooruitgang helaas. Ik heb me er voorlopig maar bij neergelegd, meer kan ik nu even niet doen. Vanavond begint de EGG en ik hoop dat hij daar weer een hoop gaat opsteken.
Ik kom dagelijks een dalmaat tegen die echt supergoed luisterd. Ik ben daar stinkend jaloers op. Vorige week vertelde het baasje van de dalmaat me dat ik niet moet wanhopen. Haar hond heeft tot ruim anderhalf jaar aan de lijn moeten lopen, omdat hij ook steeds wegliep. Toen hij uitgepuperd was ging het met sprongen vooruit. Ik was hier zeer verbaasd over, want deze hond is dus echt goed afgericht. Maar het gaf me wel hoop en ik hoop jou ook! ;)
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Haha, onze Senna is net zo. Die heeft ook sch**t aan ons als ze losloopt. Ze heeft dan het grootste plezier met de andere honden en denkt er niet over om te komen als ik haar roep.
Heb je het al eens geprobeerd met brokjes (of iets anders heeeeel lekkers)? Iedere keer een bep. woord zeggen en dan meteen een brokje er in. Dan zal hij dat woord gaan associeren met een brokje en (misschien) komen als je hem buiten los hebt en dan roept.
Is een ideetje hoor, bij Senna werkt het niet altijd. Maarja, onze andere honden luisteren wel heel goed, dus ik denk inderdaad dat het wel goed gaat komen.
AfbeeldingAfbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

Je hebt nodig:
Geduld en verstand.
Je moet
Nadenken over je hond en wat je van hem verlangt.

Wat verlang je van je hond? Dat hij onmiddellijk komt als je 'hier' roept.
Dus oefen je het commando 'hier', telkens wanneer hij komt beloon je hem met allerlei leuke zaken, dit kan zijn een stukje worst, dit kan zijn een bijtspelletje enz... Als je wil dat je hond veel aandacht voor je heeft, dan moet jij als leider je taak van leider opnemen, en je hond motiveren tot aandacht. Je moet meer spelen en voor meer interactie met je hond zorgen. Gewoon naast de fiets lopen is wel leuk om wat calorieën eraf te krijgen en om de conditie hoog te houden, maar heeft niet veel opvoedkundige waarde, er is immers weinig interactie met het baasje.
Zorg ervoor dat je boeiender bent dan een voorbijvliegende eend. Beweeg ook eens wat, loop achteruit, daag je hond uit tot een spelletje en zorg voor afwisseling zodat het boeiend blijft.

je bouwt elke oefening die je hond leert langzaam, stap voor stap op.
joeytjuuuuuuhhhh
Actief

bedankt voor de reactie

Ongelezen bericht door joeytjuuuuuuhhhh »

:ok: Echt top al die reactie's
Ik heb het vandaag onder de wandeling al geprobeerd , en ....
Het werkt......totdat hij er geen zin meer heeft...
Maar zo te horen moet dat over gaan...
Oh ja werkt al dat leuk maken voor de hond en aandacht vragen ook tegen het trekken aan de lijn??????
Verder over de vraag die er nog was..
Ik heb het al wel vaak met lekkers geprobeerd maar met aandacht vragen blijft zijn aandacht er toch iets langer bij , merkte ik wel , maarja voor hoe lang....
In ieder geval heb ik weer hoop. :ok:

Groetjes,
Nikie en natuurlijk likjes van Joey want die leukste kunstjes doet die wel op commando!

(P.s. ik ga binnenkort ook een foto toevoegen)
Belle
Zeer actief

Re: bedankt voor de reactie

Ongelezen bericht door Belle »

joeytjuuuuuuhhhh schreef: Oh ja werkt al dat leuk maken voor de hond en aandacht vragen ook tegen het trekken aan de lijn??????
Een tijdje geleden heb ik hier advies gevraagd om mijn hond netjes te laten lopen. Heb hier heel veel handige tips op gekregen. Kijk daar maar eens bij. Het gaat bij Belle nu in ieder geval een stuk beter.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Handig he zo'n forum :mrgreen:

Maarre wie weet vraag je ook wel te veel aandacht en moet je 'm eerder opeisen of anders moet je zorgen dat hij aandacht van jou vraagt. Ik bedoel meer in het algemeen thuis ofzo. Aangezien hij geen doetje is (= b'tje dominant aangelegd).
Maar hiermee benadruk je ook meer zijn rang, als je voor de rest geen problemen daarmee hebt hoef je het natuurlijk niet te doen.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

Trouwens hoover had toen ie klein was (= jonger dan 6 maanden) altijd de neiging om een heel eind achter te blijven of een heel eind naar voor. Naja niet dicht bij in elk geval. Wij hebben toen elke keer een zak snoepjes mee genomen en als hij even kwam 'buurten' hup snoepie. Of we riepen 'm even. Zo bleef hij wel redelijk dicht bij.
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik laat Stanley alleen los in losloopgebieden, omdat hij in een (rustige) woonwijk veel te veel prikkels krijgt om van mij weg te lopen.
Schiet ook graag bij andere mensen naar binnen, dus dat is best wel lastig. Daarnaast ben ik bang dat hij door een auto wordt geschept, dus daar begin ik al niet aan.
Op dit moment is Stanley volop aan het puberen, ontdekt dat hij jachtinstinct bezit en is dat nu volop in de praktijk aan het brengen.
In 3 gebieden kan hij makkelijk los, heb ik geen problemen.
Ik kom net terug van een weekend Veluwe en Stanley heeft daar de tijd van zijn leven gehad met al dat wild. Het hele vakantiepark is omgeven met bos, konijnen, wilde zwijnen (OOK IN HET PARK), herten noem maar op. Naast het park grenzend aan het bos was een stuk open terrein waar ik lekker met hem kon apporteren. Vandaaruit heb ik geprobeerd om een kleine route los af te leggen. Dat ging 2x goed tot het moment dat meneer een spoor rook en onder de dennenbomen verdween. Ik heb 3x rustig Stanley Hier geroepen en meneer kwam natuurlijk niet, want die zag van onder die bomen dat ik bleef staan. Toen ben ik een ander pad ingelopen en na zo'n 100 meter heb ik mijn fluit ingezet. Dat vond hij toch wel vreemd, want hij had gedacht dat ik nog op diezelfde plek te vinden zou zijn. Ik kon dat mooi zien, want dat pad lag op een heuvel van waar ik op het pad uitkeek waar Stanley verdween. Nou, mooi dat hij naar mij op zoek ging en toen hij mij zag was hij me toch blij. Ik helemaal uit mijn dak dat hij gekomen was. Ik ben los met hem hetzelfde pad teruggelopen tot aan de uitgang en hem afgeleid met zijn bal en stukjes kaas. Gelukkig ging dat goed, dus heb ik het even van zijn instinct gewonnen.
De wandeltochten dieper het bos en de heide op heb ik met de flexilijn gedaan. Daar vind ik het risico toch te groot dat hij zijn neus achterna gaat. Wordt ook streng gecontroleerd, dus dan maar vast. Ik denk erover om na mijn laatste gehoorzaamheid jachttraining met hem te gaan doen, om het zowel voor hem als mij beheersbaar te maken.
In de gebieden waar ik het meest met hem kom, doe ik in het begin vaak apporteerspel en gehoorzaamheidsoefeningen met als beloning stukjes kaas of worst. Dan geef ik duidelijk vrij en laat hem zijn gang gaan. Gaat hij te ver dan zet ik een speciale fluit in, dan komt hij weer terug racen en beloon op stem uitbundig. Daarna extra hier en voorzitten en een stukje kaas of worst als beloning en vrij geven. Dit werkt bij mijn Stanley hartstikke goed.

:zwaai: Groetjes van
Sandra en
MissTique
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MissTique »

Ik heb het met Ozzy ook best moeilijk gehad in het begin, ik had hem helemaal gek gemaakt met een doosje waar lekker hondensnoepjes in zaten, die rammelde ik een paar keer per dag heen en weer en als ie dan keek, mocht ie er een hapje uit nemen, die nam ik dus mee naar buiten en rammelde ermee wanneer hij te ver uit mijn zicht verdween, ik ben op den duur steeds met andere mensen met honden gaan wandelen zodat hij bij die honden bleef, ja en soms ging ie achter andere honden aan... Maar naar gelang ik steeds vaker ging wandelen (zonder doosje) werd het gewoner voor hem, en ik kocht een kip met een piepgeluidje waar hij helemaal bezeten van was, op het laatst piepte ik een keer en stond hij naast me... Nu heb ik niets meer nodig, alleen "Ozzy" roepen is nu vaak al genoeg hij is nu 8 maanden en ik zie al dat ie erg vooruit gaat.

Ik heb 1 probleem, hij wil alle tennisballen van andere honden hebben op het strand!!!

Het is mij op deze manier gelukt, misschien heb je er wat aan, misschien niet, ik vind dat je al veel gedaan hebt... :ok:
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Je hebt al heel veel tips gekregen hoe je aandacht kunt krijgen van je hond en vast kunt houden. Dus het enige wat ik je kan zeggen is "heb geduld". Ik heb ontdekt dat dat het belangrijkste is. De aanhouder wint, en dat ben jij. Niet boos worden. Werkt averechts. Ik weet hoe moeilijk dat soms is maar probeer het vol te houden. Mijn hond gaat steeds beter luisteren. het helpt ook als ze rustiger worden en ouder. En ik heb hier echt een kampioen eigenwijs gehad hoor, zeker wat betreft het niet hierkomen. Ik wil niet te vroeg juichen maar het gaat nu erg goed. Ook ik heb net zo als jij gezeten. Misschien heb je hier wat mentale steun aan.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

EvitaP schreef:Trouwens hoover had toen ie klein was (= jonger dan 6 maanden) altijd de neiging om een heel eind achter te blijven of een heel eind naar voor. Naja niet dicht bij in elk geval. Wij hebben toen elke keer een zak snoepjes mee genomen en als hij even kwam 'buurten' hup snoepie. Of we riepen 'm even. Zo bleef hij wel redelijk dicht bij.
Zo doe ik het bij Tirsa ook. Als ze los loopt, roep ik haar regelmatig en dan komt ze meteen, want ze weet dat ze dan ook wat lekkers krijgt. Konijntjes, eendjes etc. laat ze na heel vaak nee te hebben gezegd met rust. Voornamelijk omdat er hier ook een grote mustard eend zit die niet wegvliegt maar rustig blijft zitten en met z'n grote snavel terug pikt. De meeste honden hier hebben een reusachtig ontzag voor hem/haar.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”