Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tips over opvoeding van Bullmastiff's

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pepper en Lucy
Zeer actief
Aantal honden: 1

Tips over opvoeding van Bullmastiff's

Ongelezen bericht door Pepper en Lucy »

Ik weet niet of ik hier kan stellen.
De eigenares en ik zitten behoorlijk met hun in ons maag.

De 2 honden die ik ken van dit ras zijn enorm lomp. Vooral ze ook nog met z'n 2en zijn. Als begeleiders moet en we regelmatig aan de kant springen of je wordt flink ondergehaald door ze. En daarnaast zijn ze oersterk
Hoe kan je tot hun doordringen met je stem, je krijgt met geen mogelijkheid iets gedaan doordat ze ook een zak met watten in hun oren hebben zitten. Trekken ook enorm erg hard en terugtrekken helpt bij hun weinig.
Voor de rest zijn 2 geweldige en lieve honden. Iedereen kan ze ongevraagd aanhalen of bij hun kop vasthouden en recht in hun ogen kijken. Normaal gesproken is dit natuurlijk fout.

Heeft soms toevallig hier iemand van dit ras. Alle soorten aan tips is van harte welkom.

We hebben intussen de ene hond uit de groep gehaald het was niet te doen en hij had regelmatig last van z'n poot. En als het nodig is mag die wel mee.
En de andere hond is een volle reu en hij gaat regelmatig achter z'n hormonen aan.
[size=40]In nood leert men z'n vrienden kennen.
Hoe beter je mensen leert kennen des te meer dat je van honden
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: Tips over opvoeding van Bullmastiff's

Ongelezen bericht door Fizgig »

Pff, het klinkt wel alsof de eigenaren zich heel wat op de hals hebben gehaald. Ik heb geen bullmastiff, alleen een molosser kruising, een reu van 4,5 dus ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring advies geven. En dat is, ze luisteren wel, maar je moet iets langer wachten voor ze gaan doen wat je van ze vraagt. Volhouden en degene zijn die het langst volhoudt, is wat hier werkt. Ik hoef helemaal niet streng of boos tegen Bruno te doen, ik moet alleen laten zien dat ik de langste adem heb. Dus als wij hem iets willen leren, nemen we daar meer tijd voor dan bij Shelly. De kwartjes vallen langzamer, maar ze vallen wel.

Dus in de opvoeding, zou je dat ook kunnen toepassen. Langer wachten en meer geduld hebben. En als je bijvoorbeeld grenzen aan geeft, niet meer gaan toegeven daarna. Geef ze een vinger en ze nemen je hele hand. Dus ik zou wel strenger zijn in de zin dat nee nee is en blijft. Maar ik zou wel vooral positief opvoeden, dat is belangrijk, want je wint het niet van hun wilskracht. Maar je kunt ze wel leren wat je graag ziet. Bruno is heel goed te belonen met de stem alleen, hij vindt het geweldig als je trots op hem bent.

We hebben wel moeten leren wat werkt bij hem, dat duurde wel even. Die tijd heb je niet met een pup. Hebben de eigenaren ervaring met molossers zoals de bullmastiff eigenlijk? De lompheid in combinatie met druk zijn, is wel iets waar ervaring erg bij helpt. Eigenlijk denk ik dat je moet proberen te voorkomen dat ze lomp en druk kunnen doen. De riem kort houden of alleen aan de lange lijn ipv loslopen bijvoorbeeld. Misschien dat het kan helpen ze een tuig om te doen ipv een halsband. Zo kun je ze makkelijker vastpakken namelijk. En Bruno is helemaal balgek, doen ze iets met ballen met ze? Daarmee kun je ze ook afleiden namelijk. Kan ook werken om ze iets in de bek te geven om te dragen. Of je geeft ze iets zodat ze hun spanning even kwijt kunnen, voor Bruno is dat de bal.

Ik vind niet dat een hele harde aanpak een goed idee is, persoonlijk zie ik meer in het positieve belonen en het negatieve vermijden en anders zacht corrigeren. Maar ik vind wel dat ze een 'ja' en een 'nee' nodig hebben om te leren wat gewenst en wat ongewenst gedrag is. En een 'nee' is ook genoeg, daarmee kan ik ervoor zorgen dat Bruno meteen stopt met wat ie doet en naar mij toe komt. Maar dat heeft wel wat tijd nodig dus.

Sterkte met trainen, ik denk dat twee van die joekels opvoeden trouwens wel een hele opgave is.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Pepper en Lucy schreef:Ik weet niet of ik hier kan stellen.

De 2 honden die ik ken van dit ras zijn enorm lomp. Vooral ze ook nog met z'n 2en zijn. Als begeleiders moet en we regelmatig aan de kant springen of je wordt flink ondergehaald door ze. En daarnaast zijn ze oersterk
Hoe kan je tot hun doordringen met je stem, je krijgt met geen mogelijkheid iets gedaan doordat ze ook een zak met watten in hun oren hebben zitten. Trekken ook enorm erg hard en terugtrekken helpt bij hun weinig.
Voor de rest zijn 2 geweldige en lieve honden. Iedereen kan ze ongevraagd aanhalen of bij hun kop vasthouden en recht in hun ogen kijken. Normaal gesproken is dit natuurlijk fout.
.

ik ken er eentje die hier in de buurt woont , niet eens 2 tegelijk, maar ik zorgde altijd dat ik weg was met mijn hond, van de lompheid . :schrik:

ik snap niet dat jullie achteraf dit constateren, volgens mij staan die rassen daar al eeuwen bekend om :D
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Pakdebal schreef:

.

ik ken er eentje die hier in de buurt woont , niet eens 2 tegelijk, maar ik zorgde altijd dat ik weg was met mijn hond, van de lompheid . :schrik:

ik snap niet dat jullie achteraf dit constateren, volgens mij staan die rassen daar al eeuwen bekend om :D
Ze vraagt om advies, niet om jouw gratuite meninkje.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Lekker ermee aan de slag gaan. Een band opbouwen met de hond (individueel en daarna allebei de honden tegelijk) en er mee oefenen.
Misschien een hondenschool om dat onder begeleiding te doen?

En duidelijk hebben voor jezelf wat je van de hond verwacht. Dan kun je daar gericht aan werken.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

tekkel schreef: Ze vraagt om advies, niet om jouw gratuite meninkje.
wat kan je voor advies geven , aan vrouwen die niet sterk genoeg zijn , om zo'n sterke hond te houden ?

" koop een kleinere hond " ? .. nee, dat is flauw :D

het grote advies is altijd .. wees de leider !
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pakdebal schreef:
tekkel schreef: Ze vraagt om advies, niet om jouw gratuite meninkje.
wat kan je voor advies geven , aan vrouwen die niet sterk genoeg zijn , om zo'n sterke hond te houden ?

" koop een kleinere hond " ? .. nee, dat is flauw :D

het grote advies is altijd .. wees de leider !
Mens, je weet van God geen zoere peren.
En ja, dat is Achterhoeks. Daar weten ze dingen net iets raker te vatten dan in 'de Haag'.

TS heeft geen BM, ze laat ze uit.
En geef jij maar gewoon geen adviezen over honden opvoeden. Hou jij je maar gewoon bij fietstopics. Of politiek, mag ook nog.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Na zichzelf twee maal gecorrigeerd te hebben kunnen ze weer een gewone halsband om.
Heeft niet mijn voorkeur, maar nadat alle trucken uit de doos getrokken zijn zonder effect, zou dit wel eens het wondermiddel kunnen zijn.

Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Wolfsblut schreef:Na zichzelf twee maal gecorrigeerd te hebben kunnen ze weer een gewone halsband om.
Heeft niet mijn voorkeur, maar nadat alle trucken uit de doos getrokken zijn zonder effect, zou dit wel eens het wondermiddel kunnen zijn.

Afbeelding
Goh, ik denk dat er toch wel andere manieren te bedenken zijn om een hond iets te leren dan meteen naar zoiets te grijpen :ugh:
Pepper en Lucy
Zeer actief

Kijk we willen alleen voorkomen dat we met een groep honden niet tot last zijn.
Waar we wel goede ervaring mee hebben is met U-lead tuigen te werken. Deze gebruiken we bij de Amstaff Lucy en dit gaat geweldig. Ik dacht zelf die hou ik nooit maar nu vind ik haar 1 van de leukste om mee te lopen.

Het enige wat je beetje contact maken met de BM is met koekjes in onze zakken. Maar we moeten hem ook flink corrigeren als hij bovenop andere honden zit.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Wolfsblut schreef:Na zichzelf twee maal gecorrigeerd te hebben kunnen ze weer een gewone halsband om.

Afbeelding
Gut ja en daar leren ze van :19:
Pepper en Lucy schreef:Kijk we willen alleen voorkomen dat we met een groep honden niet tot last zijn.
Waar we wel goede ervaring mee hebben is met U-lead tuigen te werken. Deze gebruiken we bij de Amstaff Lucy en dit gaat geweldig. Ik dacht zelf die hou ik nooit maar nu vind ik haar 1 van de leukste om mee te lopen.

Het enige wat je beetje contact maken met de BM is met koekjes in onze zakken. Maar we moeten hem ook flink corrigeren als hij bovenop andere honden zit.
Bovenop andere honden nog wel, opvoeden heet dat consequent zijn enz, beetje raar om het eerst zo uit de hand te laten lopen, daar had ze iets eerder mee moeten beginnen :wink:
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Ok, 2 BM's van een jaar of 2 die niet goed opgevoed zijn.
Gaat veel tijd in zitten: BM's train je heel geleidelijk.
Niet heel veel keren achter elkaar herhalen, maar dat verspreidt door de dag doen.

Doet me ook denken aan dit onderwerp: Voerdummy; een manier van opvoeden waar die geleidelijkheid ingebouwd zit.

Verder de lijn echt kort houden als dat nodig is, helpt voorkomen dat de hond z'n volledige kracht kan gebruiken.
En ik heb die van mij wel weten te motiveren door veel met hem te spelen (en daar dan appél-oefeningen in mixen),
Wiel
Pepper en Lucy
Zeer actief

Ze neemt deze soort honden aan omdat ze opdat moment geen NEE kan zeggen tegen de eigenaren. Of ze moet duidelijk aangeven eerst bepaalde soort tuigen zoals de U-Lead. Maar alle soorten Staff's neemt ze niet meer aan vanwege de eerste gevechtpartijtjes en ook dat ze enorm trekkracht hebben.

Ik zal als ik haar zou zijn zal ik sowieso hun weigeren.
Pepper en Lucy
Zeer actief

daar had ze iets eerder mee moeten beginnen :wink:
Dat vind ik ook
wolfslook
Actief

Ongelezen bericht door wolfslook »

Heeft soms toevallig hier iemand van dit ras. Alle soorten aan tips is van harte welkom.

We hebben intussen de ene hond uit de groep gehaald het was niet te doen en hij had regelmatig last van z'n poot. En als het nodig is mag die wel mee.
En de andere hond is een volle reu en hij gaat regelmatig achter z'n hormonen aan.
om te beginnen een kort riempje aan de halsband en daarna pas de gewone, ik neem aan dat ze een leren riem hebben,
het voordeel hiervan is dat je ze kort kunt houden indien nodig
zodat als ze beginnen te trekken, ze niet eerst al een heel stuk en vaart hebben zodat je mee getrokken wordt
wat ook kan helpen is als de mogelijkheid er is, zorgen dat ze in het begin van een wandeling goed moe worden gemaakt
door los te kunnen rond rennen en te spelen, als de wandeling dan begint zijn ze al minder energiek en dat is minder last

de mijne heeft een los nekvel als ik dat een halve slag draai,
en ze gaat verder met trekken, trek ze zich zelf pijn, dan stop ze automatisch
dus is er vel te veel in hun hals, het proberen waard!
want door steeds terug te trekken krijgen ze "eelt" op hun hals, het heeft geen effect meer
dan zijn de halsbanden die wolfsblut liet zien tijdelijk wel handig

als ze nog jong zijn;
dit soort honden blijven langer in hun puberteit
dus na een jaar of 3/4 worden ze rustiger
vaak komt het voor dat honden dan al door hun eerste baas zijn al weggedaan
door onwetendheid over het ras dat ze hebben

het zijn eigenwijzere ras soorten die gewent zijn in het land van herkomst te waken en te verdedigen
maar vooral op zelfstandige basis, en dat krijg je er niet zomaar uit
Pepper en Lucy
Zeer actief

We hebben zelf nylon riemen
Alleen hun manier van spelen is geen leuke manier van spelen, ze lopen letterlijk als jezelf niet uitkijkt omver. Ze komen aan denderen dan kijken ze totaal niet waar mensen / honden lopen.

Wolfslook ik vind je verhaal heel helder en duidelijk
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zou ze niet meer meenemen met de groep, laat de eigenaar eerst maar eens aan de slag gaan.ik zou mijn honden in elk geval niet meegeven bij een uitlaatservice die alles maar meeneemt
Afbeelding
wolfslook
Actief

Pepper en Lucy schreef:We hebben zelf nylon riemen
Alleen hun manier van spelen is geen leuke manier van spelen, ze lopen letterlijk als jezelf niet uitkijkt omver. Ze komen aan denderen dan kijken ze totaal niet waar mensen / honden lopen.

Wolfslook ik vind je verhaal heel helder en duidelijk
tja ze hebben geen remmen en gaan echt op in hun spel, die van mij ook, als die aan het spelen is en ze haar kuren krijgt
dan is het op letten geblazen...
heb eens gehad dat we een deense dog tegen kwamen, ze mocht met hem spelen, riem af en laat ze maar lekker rollebollen
is ze stukje dichterbij verschrikt ze zich van de grote van het beest en draait zich brukst om
tegen mij aan, knie over/verstuikt of hoe je het noemt
moest wel nog een dikke drie kwartier lopen voor ik thuis was....
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Jeannettebo schreef:Ik zou ze niet meer meenemen met de groep, laat de eigenaar eerst maar eens aan de slag gaan.ik zou mijn honden in elk geval niet meegeven bij een uitlaatservice die alles maar meeneemt
Dat dus. Van een uitlaatservice verwacht ik ook dat ze zorgen dat de overige honden beschermd worden tegen zulke lompe, onopgevoedde honden. Ik zou niet blij zijn als ik weet dat er zo'n hond in de groep bij mijn hond zit.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dat omver lopen van mensen is gewoon een gebrek aan respect, ze zijn lomp en groot, maar kunnen onwijs goed navigeren met dat lompe lijf, dit respectloosheid, lijkt me ook de que in t hele verhaal niet luisteren en geen grenzen kennen .
klinkt alsof ze met veel te veel wegkomen en de "baas" niet heel serieus nemen :wink:
Ik zou ze een voor een trainen en in ieder geval consequent zijn,( en dat kan best met een zachte hand, hond belonen voor alles wat hij wel goed doet, maar je bent geen deurmat :F: )
S@ndr@
Zeer actief

Afbeelding
:piew: en neem er zelf ook een :roll:
Chantal345
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse dog

Ongelezen bericht door Chantal345 »

S@ndr@ schreef:Dat omver lopen van mensen is gewoon een gebrek aan respect, ze zijn lomp en groot, maar kunnen onwijs goed navigeren met dat lompe lijf, dit respectloosheid, lijkt me ook de que in t hele verhaal niet luisteren en geen grenzen kennen .
klinkt alsof ze met veel te veel wegkomen en de "baas" niet heel serieus nemen :wink:
Ik zou ze een voor een trainen en in ieder geval consequent zijn,( en dat kan best met een zachte hand, hond belonen voor alles wat hij wel goed doet, maar je bent geen deurmat :F: )
Inderdaad, een compleet gebrek aan respect, ze kunnen heel goed navigeren met dat lijf!
Hier is dat een kwestie geweest van schrapzetten voor de impact. Tegen mij aan lopen doet mij namelijk geen pijn maar de hond wel aangezien die dan mijn knie tegen komt.

Reageren ze op een flinke "auw" die jullie roepen? Mijn doggen waren hier allemaal heel gevoelig voor. De combinatie van niet aan de kant gaan en flink auw roepen maakt dat het eigenlijk na twee ongelukjes niet meer voorkwam dat ik of een ander mens ondersteboven gelopen werd.

Voor wat betreft het trekken, ze zullen het waarschijnlijk doen om sneller van A naar B te komen. Als hier getrokken wordt dan stopt de wandeling. Ik loop pas weer verder als de hond terug komt en me aankijkt. Trekt 'ie weer dan stop ik ook weer en zo verder. Consequent zijn is hier het toverwoord, in iedere situatie waarbij de riem gebruikt wordt zal het toegepast moeten worden.
Dit gaat niet lukken met twee honden gelijktijdig. Ik raad je aan om het één voor één te oefenen. Zodra er spanning op de lijn komt te staan stop je met lopen en geef je een correctie. Je blijft staan en vervolgens roep je hem bij je. Zodra hij bij je is en weer aandacht heeft voor je kan er een koekje er in en kan je verder.

Het is even een tijdrovend klusje dus zorg ervoor dat je in aangelijnde situaties ook echt de tijd hebt. In de aanleerfase lijkt er ook vrij weinig schot in de zaak te zitten (het blijven molossers he :roll: ) maar met een dag of drie zie je echt wel verbetering.
Afbeelding
wolfslook
Actief

S@ndr@ schreef:Dat omver lopen van mensen is gewoon een gebrek aan respect, ze zijn lomp en groot, maar kunnen onwijs goed navigeren met dat lompe lijf, dit respectloosheid, lijkt me ook de que in t hele verhaal niet luisteren en geen grenzen kennen .
hier ben ik het niet echt mee eens
het voorbeeld dat ik aangaf was van de schrik en een ongelukje
mensen botsen toch ook soms tegen elkaar en dat hoeft ook niet altijd respectloos te zijn
sommige honden zijn nu eenmaal moeilijker dan andere ook qua soort

ik denk niet dat trainen onder uitlaat dienst valt
een evt oplossing zou ook kunnen zijn als ze het druk genoeg heeft
de groep in tweeen splitsen en in elke groep de karakters bij elkaar houden
maar dat kunnen wij hier niet beoordelen omdat we verder niet weten hoe en wat
Chantal345
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse dog

Ongelezen bericht door Chantal345 »

wolfslook schreef:
ik denk niet dat trainen onder uitlaat dienst valt
Sorry, dat klopt ja! Maar in dat geval zou ik eigenlijk er voor kiezen om ze niet meer mee te nemen tenzij de eigenaar met ze aan de slag gaat. Mocht ze daar nou niet voor kiezen dan zou het nog een optie kunnen zijn om de groep te splitsen en dan meteen de BM's te splitsen. 1 per groep is wat makkelijker te behappen en het zal wat schelen in wangedrag als ze niet meer samen zijn.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Honden niet, niet per ongeluk ,t gebeurt Gil never nooit meer dat ie mij omver loopt- nadat ik t aan zijn verstand had gepeuterd dat ik dat niet op prijs stelde
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

wolfslook schreef:ik denk niet dat trainen onder uitlaat dienst valt
Daar ben ik het mee eens :ok:
Laat de eigenaresse eerst maar les nemen en de honden opvoeden.
Zoals @Jeannettebo ook schrijft.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pepper en Lucy
Zeer actief

De eigenaren van de BM weigeren deze te castreren en ook een U-lead aan te schaffen.
Ben zelf ook niet blij als ze meelopen. Met hun lompe, hitsige gedrag. Ze moeten gewoon voorgoed uit de groep geplaatst, alleen dat is niet aan mij te bepalen.

En het ergste is dat ze allebei op een cursus zitten
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Pepper en Lucy schreef:De eigenaren van de BM weigeren deze te castreren en ook een U-lead aan te schaffen.
Ben zelf ook niet blij als ze meelopen. Met hun lompe, hitsige gedrag. Ze moeten gewoon voorgoed uit de groep geplaatst, alleen dat is aan mij te bepalen.
ik neem aan dat je bedoelt dat het niet aan jou te bepalen is? aan wie dan? je moet er toch veilig mee kunnen lopen, het is wel jou verantwoordelijkheid als je ze mee hebt.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

O reken maar dat ze het expres doen hoor, dat beuken. Bruno is ook lomp en onhandig maar hij weet dondersgoed hoe hij zijn omvang en gewicht kan gebruiken hoor. Dan doen ze echt, dus laat het geen gewoonte worden.

Zelfde verhaal geldt voor voor je voeten lopen, in de weg lopen/staan, blijven liggen en als een zoutzak alles slap houden, zodat trekken en sleuren ook niet werkt. Meestal als zoiets gebeurt, heb je nèt toevallig lekker eten in je handen, of ze willen mee naar de keuken, waar de katten zitten te eten, of het is tijd voor een wandeling en dat schiet niet genoeg op. Het zijn honden met een willetje, daarom vind ik ze ook zo leuk. Maar dan moet je daar wel mee om kunnen gaan.

Soms gaat Bruno voor mijn voeten lopen tijdens de wandeling. Dan ga ik wat sneller lopen en stamp dan met mijn voeten. Als ie al doet alsof ie het niet door heeft, dat hoort ie wel natuurlijk. Hij is een lieverd hoor maar hij heeft wel wat gezag nodig, anders zou hij teveel de kans krijgen om zich te misdragen.

En dat hoeft helemaal niet met allerlei enge middelen om pijn toe te dienen, wat een onzin zeg. Dat is een zwaktebod, wat mij betreft. Als je moet rekenen op gereedschap meer dan een halsband en een riem, gaat er iets niet goed. Je hond moet jou gehoorzamen en niet een prikhalsband. Ik vind juist dat dit soort honden het heel goed doen op veel liefde en aandacht, met wat gezag, ja, maar dat gebruik je om de boel in goede banen te leiden. Niet om ze af te straffen maar om ze te leren wat je wel wil en wat niet.

Ik vind een TT band over het algemeen een slecht idee bij molossers, hun pijngrens ligt erg hoog, hun nekvel is erg dik en pijn zorgt voor een toename van adrenaline in het bloed, ook niet erg wenselijk in een gestreste situatie. Een hond buigt trouwens altijd alleen zijn kop voor iemand die hij respecteert en vertrouwt, dus verpest dat vertrouwen niet, en dan kun je zomaar doen met zo'n prikband of TT.

Voor mensen die een TT willen gebruiken, zijn er overigens vele topics te vinden op dit forum waar de experts ook hun mening geven en die is vrij genuanceerd, voor de geïnteresseerden. Zo ongenuanceerd een paar foto's erop kwakken, sorry, beetje lachwekkend zelfs. Als je niet weet wat je doet, gebruik dan alsjeblieft geen TT. Je kunt er een monster mee kweken. Je moet je huiswerk eerst doen voor zoiets en dan nog is het alleen bruikbaar in bepaalde situaties, zeker niet alle.

En voor een gewone huishond, vind ik het eigenlijk nooit nodig. Dan heb je een werkhond en daar moet je gewoon mee werken, anders zijn ze ook onhandelbaar. Ik vind ook, als je de touwtjes niet al stevig in handen hebt, geen TT gebruiken. Ik vind het geen werktuig om een hond gezag bij te brengen, daar is het niet voor. Gezag breng je een hond bij door opvoeding en/of training, over langere tijd. Als je dat allemaal over wilt slaan met een TT, dan kun je flink teleurgesteld raken. Ik zie overal reclame's de laatste tijd daarvoor, heel kwalijke zaak. Streng ben ik wel hoor, want nee blijft nee en ik sleur meneer gerust opzij of geef hem een duw met mijn knie. Maar ik zie geen enkele noodzaak mijn nee kracht bij te zetten met fysiek geweld. Dat heb ik niet nodig hoor. In sommige situaties zijn TT wel bruikbaar en handig, maar daar komen de meeste gewone mensen nooit mee in aanraking.
Pepper en Lucy
Zeer actief

Jeannettebo schreef:
Pepper en Lucy schreef:De eigenaren van de BM weigeren deze te castreren en ook een U-lead aan te schaffen.
Ben zelf ook niet blij als ze meelopen. Met hun lompe, hitsige gedrag. Ze moeten gewoon voorgoed uit de groep geplaatst, alleen dat is aan mij te bepalen.
ik neem aan dat je bedoelt dat het niet aan jou te bepalen is? aan wie dan? je moet er toch veilig mee kunnen lopen, het is wel jou verantwoordelijkheid als je ze mee hebt.
Ik ben geen eigenaar van HUS maar een assistent.
Alleen een meeloper om een deel van de groep honden aan de riem te houden als het nodig is. Voor de rest lopen ze los.
En met eigenaren van honden daar heb ik niets mee te maken. Wat ze wel of niet moeten doen dat is aan diegene die de honden haalt en brengt.

Ik zou dit soort rassen gewoon sowieso weigeren om juist geen verantwoording op te nemen of ze moeten net als Lucy de Amstaff die wel zeer goed opgevoed is.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”