Op zich heb je groot gelijk dat je vooral gewerkt hebt aan een goede vertrouwensrelatie tussen jullie, de eerste tijd.
Je geeft zelf al aan dat je denkt dat je teveel onderscheid maakt tussen je twee honden. Als jij dat zegt zal dat ook wel waar zijn. Het lijkt me logisch dat je een hond met Moritz zijn verleden anders behandelt, maar op een gegeven moment moet je denk ik toch gaan proberen om hem als een "normale" hond te behandelen. Rekening houdend met zijn zwakke punten, maar oppassend dat je hem niet te veel ontziet. Want zielig is hij allang niet meer, dat weet je zelf. Hij is wat hij is, en daar moet je gewoon "koelbloedig" op in spelen.
Heb jij een idee dan van iets wat beter zou werken?
Ja, ik kan wel het een en ander verzinnen, maar ik zit een beetje aan te hikken tegen het feit dat Moritz zo´n aparte hond is, en dat ik er zo ver vandaan zit. Hij is echt zo´n typisch geval van een hond die zeer zorgvuldig begeleid dient te worden, door iemand die er kijk op heeft. En zijn baasje evenzeer. Niet om het een of het ander, maar jij moet ook heel goed weten hij te reageren op hem, in elk moment. Omdat een foute reaktie veel kan verpesten en een goede reaktie precies het tegenovergestelde. Ik zou je dolgraag helpen, ter plekke, maar dat is onmogelijk.
Ik kan je dus hoogstens proberen aan te geven wat ik in eerste instantie denk dat je kunt proberen. Maar als je het niet erg vind ga ik je eerst nog wat meer vragen stellen. Het is interessant dat je een duidelijk verschil waarneemt tussen zijn gedrag wanneer je meer als één of twee mensen tegenkomt.
Hoe reageert hij vanaf het moment dat hij de tegenliggers in het oog krijgt?
Loopt hij er al op te wachten, op het moment dat hij iemand ziet?
Wat voor houding neemt hij aan, vanaf het moment van zien?
Wat voor houding heeft hij als hij echt begint te blaffen?
Op welk moment begint hij te blaffen?
Hoe reageer jij trouwens, op het moment dat er iemand verschijnt, en op het moment dat hij begint de blaffen?
En zit er veel verschil in zijn houding tussen wanneer jullie een groep(je) mensen tegenkomen of wanneer het er slechts één of twee zijn?
Zaken als "zitten" en "af" kan hij niet. Op zich weet hij wel wat zitten betekent, maar op het moment dat ik hem een echt commando geef, verstijfd hij compleet. Eénmaal is hij op commando (per ongeluk) gaan zitten en toen raakte hij compleet in paniek
Dit klinkt een beetje als een ramp!
Hoeveel tijd heb je besteed aan het aanleren en oefenen van "ZIT"?
Ik kan me indenken dat je na zo´n paniekreaktie liever niets meer doet met dit soort bevelen. Terwijl ik ook weer denk dat het heel bevorderlijk zou zijn als je toch wat meer greep op hem krijgt, d.m.v. juist dit soort simpele basisoefeningen. Als hij eenmaal kan gaan zitten kun je meer en begrijpelijker invloed op hem uitoefenen op de lastigere momenten. Bvb. als er een mens aankomt lopen.
Ik laat het hier weer even bij, ben benieuwd naar je reaktie.
Groetjes, Willy.