Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jaloers, bezitterig of rangorde?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pippi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boomer en chihuahua
Aantal honden: 2

Jaloers, bezitterig of rangorde?

Ongelezen bericht door Pippi »

Ik heb een vraagje of eigenlijk twee :mrgreen:

Mijn teefje van 9,5 maand (Pippi) lijkt jaloers. Nu is dat een mensen-emotie, maar ik weet niet zo goed wat het wel is en wat ik er tegen zou mogen doen. Als ik 1 van de andere honden aai, komt Pippi er altijd bij en wil ze ook aandacht. Ze is nog jong en lekker intensief, met haar aandacht vragen overruled ze een beetje haar moeder van bijna 4 jaar. Verder niks aan de hand, ik geef ze dan allebei evenveel aandacht. Nu heb ik sinds 4 weken een lieve pup van nu 12 weken in huis. En als dit pupje op schoot komt voor aandacht, dan wil Pippi ook aandacht en gromt ze naar de pup en wil ze hem corrigeren om weg te gaan.

Nu is Pippi ouder en dus nog hoger in rang (denk dat ze dat ook wel blijft :wink: ) Mag ik de pup op schoot houden en dus Pippi corrigeren voor het grommen? Of verstoor ik de rangorde zo. En is het aandacht vragen van Pippi als ik de andere honden aai jaloersie? Of bezitterigheid? Of rangorde? Moet/kan ik dit corrigeren of moet ik juist Pippi meer aandacht geven omdat ze zich achtergesteld voelt?

Oke vraag twee komt nog :F: Als we zo 's avond gezellig met zijn allen op de bank liggen is er vaak niks aan de hand, maar soms gaat Pippi ook grommen als de pup er bij ligt, maar gisteren ook omdat haar moeder te dichtbij lag. Echter de bank is niet groter (en het is al een 3 zits, maar er ligt ook nog vaak een kat bij :I: ). Wat moet ik daarmee? Pip is dan blijkbaar de baas? Maar ik wil als leider eigenlijk dat iedereen er ligt en dat er geen gezeur is. Kan ik dat van Pippi vragen? Overigens is Pippi verder niet agressief, dus ik ben niet bang voor bijtincidenten. Het is meer mopperen van haar :pffff:
Afbeelding
Pakdebal

Re: Jaloers, bezitterig of rangorde?

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
" aandacht " is een menselijke term , je kan het beter zien als : "hogerop willen komen in de rangorde"

je moet het niet te menselijk inschatten , zo denken honden echt niet . :wink:
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Pippi schreef:Ik heb een vraagje of eigenlijk twee :mrgreen:

Mijn teefje van 9,5 maand (Pippi) lijkt jaloers. Nu is dat een mensen-emotie, maar ik weet niet zo goed wat het wel is en wat ik er tegen zou mogen doen. Als ik 1 van de andere honden aai, komt Pippi er altijd bij en wil ze ook aandacht. Ze is nog jong en lekker intensief, met haar aandacht vragen overruled ze een beetje haar moeder van bijna 4 jaar. Verder niks aan de hand, ik geef ze dan allebei evenveel aandacht. Nu heb ik sinds 4 weken een lieve pup van nu 12 weken in huis. En als dit pupje op schoot komt voor aandacht, dan wil Pippi ook aandacht en gromt ze naar de pup en wil ze hem corrigeren om weg te gaan.

Nu is Pippi ouder en dus nog hoger in rang (denk dat ze dat ook wel blijft :wink: ) Mag ik de pup op schoot houden en dus Pippi corrigeren voor het grommen? Of verstoor ik de rangorde zo. En is het aandacht vragen van Pippi als ik de andere honden aai jaloersie? Of bezitterigheid? Of rangorde? Moet/kan ik dit corrigeren of moet ik juist Pippi meer aandacht geven omdat ze zich achtergesteld voelt?

Oke vraag twee komt nog :F: Als we zo 's avond gezellig met zijn allen op de bank liggen is er vaak niks aan de hand, maar soms gaat Pippi ook grommen als de pup er bij ligt, maar gisteren ook omdat haar moeder te dichtbij lag. Echter de bank is niet groter (en het is al een 3 zits, maar er ligt ook nog vaak een kat bij :I: ). Wat moet ik daarmee? Pip is dan blijkbaar de baas? Maar ik wil als leider eigenlijk dat iedereen er ligt en dat er geen gezeur is. Kan ik dat van Pippi vragen? Overigens is Pippi verder niet agressief, dus ik ben niet bang voor bijtincidenten. Het is meer mopperen van haar :pffff:

of het echt jaloers zijn is, geen idee, maar hier hebben mijn 4 volwassen honden dat ook hoor, als er 1tje aandacht krijgt, willen ze allemaal ineens aandacht, krijgt er geen 1 aandacht (als in kroelen/aaien/spelen) moet er ook geen 1 aandacht hebben
ik stuur wel gerust een hond weg als die "te opeiserig is"
bv Zena is de oudste en krakkemikkig, als Guapa of Jänta ook ineens aandacht willen, doen ze dat dus door Zena weg te duwen, waardoor Zena wel eens valt of zich verstapt (zwakke achterhand) en dan krijgt de andere dus ff te horen dat dat echt niet de bedoeling is en dat ze maar moeten wachten

toen Kita hier bij kwam (nu 13 weken) deed Guapa niets anders als grommen (is normaal voor Guapa in het begin, dat trekt weg :wink: ) maar als ik Kita op mijn arm had, werd er niet tegen mij opgesprongen of gegromd of zo, gewoon ruiken mocht Guapa wel, puur omdat Guapa heel impulsief kan zijn met haar correcties (die knoer hard zijn), daarom geen gegrom (de rest doet dit niet) enkel snuffelen.
tot hier toe gaat dat goed, Guapa moet nog niet heel veel van Kita hebben, maar met muilkorf gaat het helemaal prima, Guapa gromt als Kita tegen haar op gaat staan en dat vind ik prima, Kita moet leren dat Guapa niet Jänta is (bij Jänta kan Kita absoluut alles doen en laten wat ze wilt, die corrigeert neit)

ik zou er niet zomaar van uit gaan omdat een hond ouder is dat die ook maar hoger in rang staat
ik heb 5 honden 4 teven (9.5-6-3-13 weken) en 1 reu (8) en toch is de teef van 6 (Guapa) hier ranghoogste, maar ze weet ook heel goed (allemaal trouwens, juist Kita is dat nu aan het leren) dat Zena heilig gebied is, er word neit tegen gebeukt, niet venijnig tegen gedaan, maar ze mogen wel laten weten als Zena te ver gaat (wat eigenlijk nooit is, Zena is zo een hondje dat altijd de braafste van de klas is)
Guapa heeft de septer overgepakt van Zena toen Guapa een maand of 6 was :wink:

ik beslis hier nog altijd zelf wie ik aandacht geef, zo krijgen de 2 jongste teven (Kita ff niet mee gerekend) veel meer aandacht als de 2 oudste honden, maar dat is puur omdat Guapa en Jänta veel meer energie hebben als Zena en Darko, ik doe ook veel meer met Jänta en Guapa, waardoor ze dus meer aandacht krijgen

als hier Guapa en Jänta (moeder en dochter) samen binnen zijn, mag Jänta van mij niet op de bank en Guapa wel, puur omdat het tussen hen nog al eens kan escaleren. Guapa vind het neit zo gezellig dat haar dochter mee op de bank ligt, dus beslis ik dat eigenlijk voor haar.
als Guapa en Zena binnen zijn, heeft Guapa niks te zeggen, als Zena op de bank wil, laat ik haar op de bank en heeft Guapa gewoon in te binden

hier hangt het dus van de combinatie af en of wij er bij zitten of niet.
Afbeelding
wolfslook
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door wolfslook »

ik heb dit pas nog met een kat gehad
mijn hond heeft altijd de volle 100% aandacht gehad en gekregen
echter door een toeval heb ik nu een kat erbij
de eerste dag heeft ze steeds aan de riem gezeten toen de kat los was
als ze etterde ging ze de gang op
de tweede dag los, als ze etterde de gang op
en toen was de hint duidelijk;
geen vervelend gedrag of anders afzondering
het gaat nu zelfs zo goed dat ze samen spelen
dus even laten wennen
maar direct ingrijpen bij ongewenst gedrag,
het ligt aan het karakter van je hond hoelang ze "eigenwijs en tegendraads" blijft
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

vraag een en twee zijn in feite hetzelfde, het is alleen een andere situatie ;)

ze claimt je ;)
en door haar de aandacht te geven die ze opeist, bevestig je dat je dat prima vindt.

ik zou haar over de hele linie minder aandacht geven als ze daarom vraagt (of die zelfs eist ;)) en veel meer zelf beslissen wanneer je bereid bent haar aandacht te geven.
ik weet niet of ze de hele tijd achter je aanloopt, maar als ze dat doet zou ik dat ook gaan verbieden.
brommen op de bank zou bij mij een no go zijn.
als je erbij wil liggen kan dat, maar als je je airs aanmeet ga je maar ergens anders liggen.

oh en ik zou er ook niet klakkeloos vanuit gaan dat ze elkaar niet zullen bijten.
dat hoeft niet te gebeuren, maar kan heel best wel, zeker nu deze zelfverzekerde dame wat ouder begint te worden, zich door jou gesteund weet en ook tegen je andere teef durft te grommen.

*stukje vergeten en een typo
Laatst gewijzigd door renee-uk op 31 okt 2013 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

wolfslook schreef: het ligt aan het karakter van je hond hoelang ze "eigenwijs en tegendraads" blijft
nee hoor, dat ligt aan de duidelijkheid van het baasje.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Pippi
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties!

Ik was vergeten te schrijven dat Pippi en de pup gelukkig wel goed met elkaar kunnen opschieten. Ze spelen eindeloos en Pip likt de pup ook. Nu liggen ze toevallig wel samen te slapen, zal zo proberen een foto te plaatsen :I: Het is meer dat ze gromt/moppert als de pup bij mij is en zij ligt toevallig ook naast me. Of als de pup een bot heeft, dan pakt ze die af en gromt, maar dat laatste laat ik ivm rangorde.

Verder grijpen jullie grijpen geloof ik dan toch in he. Misschien vermenselijkte ik het te veel door het te zien als jaloers gedrag. Als mens snap ik dat, omdat er in ene een pup bij is gekomen die ook aandacht nodig heeft. En toegegeven... Pippi is erg leuk om aandacht aan te geven :lol1: Ze is gelukkig niet zo tegendraads en eigenwijs, hmm alhoewel eigenwijs misschien wel af en toe :wink: Het is een fijn vrolijk hondje. Ze is inderdaad wel bezig met de rangorde. Ik geloof zelf niet in de absolute dominantietheorie. Zo lijkt Pippi nu steeds meer in huis de baas te zijn, maar buiten is moeders dat. Maar goed, het ik dus meer claimgedrag begrijp is, dus dan mag ik haar corrigeren als ik dat wil, toch? Ook als de pup ook op de bank wil slapen en Pip wil dat even niet? Ik bepaal als roedelleider wie er mag liggen en niet Pippi die boven de pup staat?
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Als ze botjes afpakt en daar bij gromt zou ik ze verder uit elkaar leggen en zorgen dat er geen botjes afgepakt worden.
Dus geen botjes als je er niet bij bent. Een hond hoeft zijn eten of botje niet af te staan aan een rang hogere.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

dat claimgedrag zal bij een heleboel andere zaken ook naar voren komen.
als je dit gedrag op de bank en tegen de pup corrigeert pak je maar een deel ervan aan en wordt het er niet duidelijker op voor je hondje.
beter is het dat claimgedrag bij de kern aan te pakken.
als je het claimgedrag indamt valt er niks meer te claimen en hoef je ook niet te corrigeren.

en hoezo zou pippi uitmaken waar de pup slaapt?
dat lijkt me nou toch echt niet iets waar zij zich mee te bemoeien heeft :?
Laatst gewijzigd door renee-uk op 31 okt 2013 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Pippi
Vaste gebruiker

Oh oke, bedankt voor de tip Pemba. Ik heb hier eigenlijk altijd meerdere kauwbotten liggen.

Hierbij nog even de foto hoe ze nu liggen (in het kader van "doen ze anders nooit" :pffff: ha ha ja wel hoor ook wel)

Afbeelding
Afbeelding
Pippi
Vaste gebruiker

renee-uk schreef:dat claimgedrag zal bij een heleboel andere zaken ook naar voren komen.
als je dit corrigeert pak je maar een deel ervan aan en wordt het er niet duidelijker op voor je hondje.
beter is het dat claimgedrag bij de kern aan te pakken.
als je het claimgedrag indamt valt er niks meer te claimen en hoef je ook niet te corrigeren.

en hoezo zou pippi uitmaken waar de pup slaapt?
dat lijkt me nou toch echt niet iets waar zij zich mee te bemoeien heeft :?

Hoe bedoel je bij de kern aanpakken?

Ik dacht dat Pippi als ranghogere mocht bepalen dat de pup niet bij haar op de bank mag slapen. (Alleen lig ik er dus bij en ik wil het eigenlijk wel..)
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Pippi schreef: Ik dacht dat Pippi als ranghogere mocht bepalen dat de pup niet bij haar op de bank mag slapen. (Alleen lig ik er dus bij en ik wil het eigenlijk wel..)
de enige die iets mag bepalen en die echt de rang-hogere is, ben jij , de leider van het stel . :D
renee-uk
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Pippi schreef: Ik dacht dat Pippi als ranghogere mocht bepalen dat de pup niet bij haar op de bank mag slapen. (Alleen lig ik er dus bij en ik wil het eigenlijk wel..)
de enige die iets mag bepalen en die echt de rang-hogere is, ben jij , de leider van het stel . :D
in dit geval heeft pdb absoluut gelijk.
je laat toch niet een hond allerlei dingen bepalen die zij niet en jij wel wil?
je geeft dat hondje daarmee veel te veel macht in handen, lege briefjes heeft ze in te brengen en niks anders :neenee:

en bij de kern aanpakken daar bedoel ik mee dat je haar geen aandacht geeft als zij daarom vraagt maar alleen als jij dat wil, dat je haar niet overal achter je aan laat lopen: in het kort dat je haar niet de gang van zaken in jouw huis laat bepalen.
Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn honden mogen veel zelf uitzoeken samen omdat het kan. Maar zodra er mensen of plekjes geclaimd worden hebben ze wel een probleem. Of nee, hun eigen slaapplekken mogen ze claimen, maar niet de bank. De bank is van mij en daar mogen de honden bij. Luca heeft er nog wel een handje van om als ik met Dumas of Csiva knuffel zich er tussen te wurmen, ik stuur hem dan dus weg. Het levert vooral bij Dumas nl veel irritatie op als Luca dan aandacht komt opeisen. Dat los ik dan dus op :)
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ze wil jou niet delen met de anderen, en daarom gromt ze. Ze eist jouw op als haar bezit.
En als jij dat niet wilt, vliegt ze gewoon van de bank af. Simpel.

Kan ze zich wel gedragen is alles ok.
Pippi
Vaste gebruiker

Oke duidelijk. Bedankt. Fijn dat Pippi niet jaloers is, maar claimt en dat ik dat mag corrigeren, want dan kunnen we gezelliger samen zijn :D

Het bij de kern aanpakken, vind ik moeilijker, omdat ik de aandacht van Pippi fijn vind, maar duidelijkheid is wel beter inderdaad. Ik had nog een topic geopend, wellicht is dit daar ook wel een deel van het antwoord op.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

je hoeft de aandacht van pippi helemaal niet te missen: roep haar bij je voor een knuffel ipv dat je haar knuffelt als ze die bij jou komt opeisen.
het is alleen een ander soort aandacht, en voor een huishouden met drie honden waaronder twee teven een stuk gezonder.

je geeft pippi echt veel te veel macht door haar van alles te laten bepalen, zelfs als dat iets is wat jij niet prettig vindt en als je daar geen stokken voor steekt gaat ze straks ook nog bepalen of jij al dan niet naar de wc mag :schrik:
honden hebben de neiging om handen en voeten te nemen als ze een vinger krijgen, dat is de aard van het beestje nou eenmaal, ook als het maar kleine hondjes zijn ;)

naar mijn mening zijn honden ook niet jaloers, maar kunnen ze wel degelijk bezitterig zijn en dat slaat wel op pippi.
pippi eigent zich van alles toe en begint 'haar' eigendommen ook te verdedigen: jou als je je pup aait en de bank als jullie daar met zn allen op liggen.
nu is het nog grommen, maar dat hoeft het zeker niet te blijven en als het bijten wordt ben je verder van huis.

ik zou, als ik jou was, maar eens een paar regeltjes in gaan stellen waardoor het pippi duidelijk wordt dat ze helemaal niks te vertellen heeft en dat jij degene bent die de lakens uitdeelt en niet zij.

in dat andere topic ben ik al drie keer gaan antwoorden maar heb het steeds weer weggehaald ;)
Afbeelding

Pippi
Vaste gebruiker

Ben toch wel benieuwd wat je wilde schrijven :schrik:

Ik vraag me af of ik sowieso de grote dominante hond zou kunnen zijn of dat alleen andere honden dit kunnen. Oftewel kan alleen een andere hond haar goed in het blaffen naar grote honden corrigeren of zou ik dat ook moeten kunnen?
Laatst gewijzigd door Pippi op 01 nov 2013 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

dat zou jij ook moeten kunnen.
het zal je alleen een stuk meer moeite kosten dan de hond in kwestie.
die heeft dat overwicht van zichzelf en jij zult het je moeten aanleren ;)
Afbeelding

wolfslook
Actief

Ongelezen bericht door wolfslook »

renee-uk schreef:
wolfslook schreef: het ligt aan het karakter van je hond hoelang ze "eigenwijs en tegendraads" blijft
het baasje kan duidelijk zijn,
maar als de hond niet wil heb je (beide) een probleem
want it takes two to tango
renee-uk
Zeer actief

wolfslook schreef:
renee-uk schreef:
het baasje kan duidelijk zijn,
maar als de hond niet wil heb je (beide) een probleem
want it takes two to tango
tja dat bedoel ik dus, hondje heeft niet zoveel te willen als je het goed doet.
lege briefjes enzo
Afbeelding

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Pippi schreef:Haar moeder is, in mijn ogen, een lastiger verhaal. In huis erg onderdanig naar mij (angst van vroeger), is erg makkelijk met alles, doet nooit wat stouts, is makkelijk te corrigeren. Maar niet om te trainen. Ze lust niks en is ook niet met een speeltje of aai over te halen om iets te doen (lijkt wel wat autistisch). Over het commando zitten heb ik ook een jaar gedaan :U: Buiten is ze denk ik wel dominanter, maar dus ook niet echt trainbaar.
Ik vraag mij dan oprecht af waarom je dat hondje een nestje hebt laten krijgen. Klinkt als een heel onzekere hond.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”