Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan ik een grote dominante hond worden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pippi
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boomer en chihuahua
Aantal honden: 2

Kan ik een grote dominante hond worden?

Ongelezen bericht door Pippi »

...

Nu mijn vraag: ben ik dan toch onvoldoende de roedelleider voor mijn eigen hondjes? Of kan ik nooit een grote dominante hond vertegenwoordigen?
Laatst gewijzigd door Pippi op 09 nov 2013 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pakdebal

Re: Kan ik een grote dominante hond worden?

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Pippi schreef: Vandaag toch gedaan en mijn hondjes accepteerden de leiding van de grote hond direct én ze voelden zich denk ik veilig bij haar, want na een tijdje durfden ze gewoon met andere grote honden te snuffelen. Misschien dat de grote hond hun wel gecorrigeerd had, niet gezien, maar ze hoeft maar een oog te bewegen en iedereen doet wat ze zegt :wink:

Nu mijn vraag: ben ik dan toch onvoldoende de roedelleider voor mijn eigen hondjes? Of kan ik nooit een grote dominante hond vertegenwoordigen?

grappig, want Cesar laat ook altijd zijn eigen honden bij onzekere honden los, om het " honds-voorbeeld " te laten zien

honden wijzen elkaar soms de weg , of maken elkaar kalm
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik geloof niet zo'n in continu dominant agressieve hond maar als het goed gaat dan gaat het goed toch?

Ik geloof wel dat een stabiele hond een angstige hond een goed voorbeeld kan geven, zie het als een hulpmiddel maar je zal het toch alleen met je eigen honden moeten doen. Aangezien de dochter dit gedrag begint te kopiëren zou ik er toch voor kiezen om ze los van elkaar uit te laten en beide honden in moeilijke situaties te begeleiden en rustig op te bouwen. Het is lastig om meerdere honden tegelijk onder controle te houden want over het algemeen geldt, als de 1 gaat, gaat de ander ook en dan is het lastig op de goede manier te reageren.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou sowieso proberen om de dochter zo sociaal mogelijk op te voeden zodat moeders daar zich aan kan op trekken.. nu gaat dochter moeder volgen en dat is iets waar je niet op zit te wachten.. toch wat meer met hond en zus gaan wandelen ook, en moeder en dochter apart.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

***puppy*** schreef:Ik geloof niet zo'n in continu dominant agressieve hond maar als het goed gaat dan gaat het goed toch?

Ik geloof wel dat een stabiele hond een angstige hond een goed voorbeeld kan geven, zie het als een hulpmiddel maar je zal het toch alleen met je eigen honden moeten doen. Aangezien de dochter dit gedrag begint te kopiëren zou ik er toch voor kiezen om ze los van elkaar uit te laten en beide honden in moeilijke situaties te begeleiden en rustig op te bouwen. Het is lastig om meerdere honden tegelijk onder controle te houden want over het algemeen geldt, als de 1 gaat, gaat de ander ook en dan is het lastig op de goede manier te reageren.
Dominant staat niet gelijk aan agressief. Onze Schotse Collie dame Winnie was een zeer zelfverzekerde tante, maar die had nooit moeilijkheden. Eigenlijk accepteerde alle honden haar meteen. Een lip optrekken een grom of een snauw ik heb het haar zelden zien doen, alleen soms tegen te jong lomp en onbesuisd gespuis. En honden die moeilijk deden vond ze gewoon de moeite niet eens waard.

Wat ik me afvraag is waarom je een hond met een gedragsprobleem dan weer een nest zou moeten laten krijgen...... Gedrag is ook iets met erfelijkheid enzo :oohja: ?
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Wat gyanty zegt :ok: Dominant is de leiding nemen en dat hoeft niet agressief. Een vriendinnetje van Lola is ook heel dominant, die hoeft ook maar te kijken en het is goed. Nooit gedonder en Lola trekt zich erg aan haar op.

Maar een nest van een hond met probleemgedrag...tja
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Denk dat je zelf een beetje bang bent voor wat ze gaat doen en daardoor doet ze het juist.
Dan houd je het in stand en wordt het een gewoonte.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

nouja, als je je honden binnenshuis wat de dienst laat uitmaken, is het niet zo raar dat je buiten ook niet zoveel overwicht hebt natuurlijk ;)
als ts daarmee aan de slag gaat zal ze ook buiten beter doorkomen bij haar hondjes, al blijft het hard werken als je dat overwicht niet -zoals de hond in kwestie- van nature hebt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Pippi
Vaste gebruiker

Een gedragsprobleem vind ik wel een heel groot woord hoor. Moeders is een verder een zeer makkelijk sociaal hondje. Ze kan super bij kleine kinderen, poezen en andere honden. Is mega zindelijk, kan lang alleen zijn, kan ook overal mee naar toe, in de auto wachten, mee in de winkel, fiets, nieuwe situatie, vuurwerk of wat dan ook. Ze zal nooit moeilijk doen! Ik vind dat ze juist een zeer goed karakter heeft, behalve naar grote honden dan ;-) Maar ook dan blaft ze alleen maar, dat maakt haar toch niet meteen een probleemhond? Ik ken wel meer kleine hondjes die het doen :mrgreen: (neemt overigens niet weg dat IK het irritant vind (en de eigenaar van de grote hond soms ook :schrik: ) en dat het lastig te trainen is omdat ze niet van eten of speeltjes houdt, gelukkig houdt haar dochter héél veel van eten en speeltjes :lol1: )
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Pippi schreef:Een gedragsprobleem vind ik wel een heel groot woord hoor. Moeders is een verder een zeer makkelijk sociaal hondje. Ze kan super bij kleine kinderen, poezen en andere honden. Is mega zindelijk, kan lang alleen zijn, kan ook overal mee naar toe, in de auto wachten, mee in de winkel, fiets, nieuwe situatie, vuurwerk of wat dan ook. Ze zal nooit moeilijk doen! Ik vind dat ze juist een zeer goed karakter heeft, behalve naar grote honden dan ;-)
Ik denk dat Marjoleine een goed punt heeft.
Marjoleine schreef:Denk dat je zelf een beetje bang bent voor wat ze gaat doen en daardoor doet ze het juist.
Dan houd je het in stand en wordt het een gewoonte.
Misschien wat vaker met de hond van je zus gaan wandelen en dan goed kijken naar de interactie tussen de hond van je zus en naar jouw hond.

Je hebt soms van die honden die gewoon door hun manier van optreden, in nog geen seconde, dingen duidelijk kunnen maken richting andere honden. Tref je zo'n hond (en dat zou de hond van je zus wel eens kunnen zijn) dan kan je daar veel van leren.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Pippi
Vaste gebruiker

Ja dat gaan we inderdaad doen! Gisteren in bed heb ik veel aan de wandeling en het gedrag van de dominante hond gedacht :mrgreen: Ze was regelmatig ons (er waren in totaal 5 honden) regelmatig aan het opsluiten/drijven (rondjes om ons heen lopen). Moeder hond bleef goed binnen de cirkel. Dochter hond mocht er soms buiten. Dat is misschien wel een tip van haar aan mij :wink: Overigens ook apart om te zien dat de kleine pup van 12 weken niet in de cirkel mocht, maar er achter moest lopen van de hond. De pup zat wel aan de riem. Dus misschien maakte dat het verschil. Pup was verder heel rustig en stabiel onderdanig. Toch ben ik benieuwd of een mens echt kan doen wat een andere hond kan :mrgreen:
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Pippi schreef:Ja dat gaan we inderdaad doen! Gisteren in bed heb ik veel aan de wandeling en het gedrag van de dominante hond gedacht :mrgreen: Ze was regelmatig ons (er waren in totaal 5 honden) regelmatig aan het opsluiten/drijven (rondjes om ons heen lopen). Moeder hond bleef goed binnen de cirkel. Dochter hond mocht er soms buiten. Dat is misschien wel een tip van haar aan mij :wink: Overigens ook apart om te zien dat de kleine pup van 12 weken niet in de cirkel mocht, maar er achter moest lopen van de hond. De pup zat wel aan de riem. Dus misschien maakte dat het verschil. Pup was verder heel rustig en stabiel onderdanig. Toch ben ik benieuwd of een mens echt kan doen wat een andere hond kan :mrgreen:
Nou, ik weet wel zeker dat IK dat niet kan, maar ik kan wel van die hond leren :wink: .

Luuk heeft mij iig geleerd dat negeren in veel gevallen echt werkt. Ook heeft hij mij geleerd dat beperken in bewegingsvrijheid of buiten sluiten vaak beter werkt dan 'hard' ingrijpen.
Zo weet ik nu bv dat ik Tessa beter aan de riem kan nemen in bepaalde situaties dan haar 'terechtwijzen'.

Een aantal jaar terug hadden we hier een Mechel-pup te logeren en als die in Luuk's ogen te ver ging, ging hij gewoon op de pup zitten totdat die zich weer kon gedragen. Er kwam geen grom of iets dergelijks aan te pas, maar Luuk was wel heel duidelijk. Dit pik ik wel (en hij pikt heel veel) en dát dus niet.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:nouja, als je je honden binnenshuis wat de dienst laat uitmaken, is het niet zo raar dat je buiten ook niet zoveel overwicht hebt natuurlijk ;)
als ts daarmee aan de slag gaat zal ze ook buiten beter doorkomen bij haar hondjes, al blijft het hard werken als je dat overwicht niet -zoals de hond in kwestie- van nature hebt.
:ok:
En daar hoef je niet eens een "grote dominante hond" voor te zijn of te worden. :wink:

Als je duidelijk aangeeft waar de grenzen zijn zodat ze dat niet zelf hoeven te bepalen bij gebrek aan informatie van jouw kant ben je al een heel eind in de goede richting.
Duidelijk en consequent zijn dus.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”