Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom?!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ellemieke
Actief
Mijn ras(sen): Oostenrijkse Pincher
Contacteer:

waarom?!

Ongelezen bericht door Ellemieke »

zo jammer!!!! Dina ging gister even bij kaya langs.. hebben we toen ze pupje was een paar keer gelogeerd, en altijd spelen en rennen...Dikke vrienden....
Is omgeslagen toen ze een maand of 8 was...Begon ze Kaya af te snauwen...
Nu hebben die honden elkaar maanden niet gezien..En Dina is heel erg bijgedraaid qua gedrag, dus we dachten, laten we het weer eens proberen..
NOu, Kaya gehaald, Dina uit de auto.. Kaya ziet Dina, gaat plat...(heel netjes allemaal) En wat doet Dina? Die zegt hap :?

Waarom doet ze dat toch?!!! Ze kon het altijd zo goed met Kaya vinden...
En nu is het uit met de liefde.. Het is zo jammer :cry:

Is er misschien ooit iets gebeurd waardoor de verhouding tussen de 2 verstoord is?? Is Dina op een power trip?? Wat.. Ik begrijp het niet, en vind het zo jammer...

Iemand misschien enig idee hoe het komt, waarom? Of ik er nog wat aan kan doen??

Zien die vrienden redelijk vaak.. zou zo leuk zijn geweest als de dames weer met elkaar overweg zouden kunnen..(of eigenlijk, als Dina weer normaal zou doen tegen Kaya)

Tnx!!

:zwaai: Ellemieke
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Als de honden elkaar een paar maanden niet gezien hebben, dan zijn het min of meer vreemden voor elkaar geworden, toch? Honden kennen geen langdurige vriendschappen als ze elkaar een tijdje niet zien. En dan gaan ze bepalen of ze een bedreiging voor elkaar zijn. Kaya is blijkbaar qua karakter onderdaniger dan Dina. Dina benadrukt dat dan nog extra.
Het is naar mijn idee dan ook geen 'verstoorde verhouding' (er is helemaal geen verhouding na al die maanden). Van liefde is er ook geen sprake, dat is in deze context een menselijke eigenschap. Ik denk zelfs dat Dina naar hondenmaatstaven behoorlijk 'normaal' doet, alleen is het blijkbaar ongewenst gedrag. Beide honden in huis onder appèl zetten lijkt me het beste. Buiten (tijdens een wandeling waar ze elkaar kunnen ontlopen als ze dat willen, kunnen ze alsnog op het gemak kennis maken.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
Ellemieke
Actief
Contacteer:

t was maar n geintje hoor.. t is uit met de liefde ;) ..
Kaya is idd heel onderdanig....
Ik denk nog steeds dat we die 2 het eens samen uit moeten zoeken, zonder dat wij ons er mee bemoeien..
Maar das voor de baasjes van kaya geen optie...
Het rare is ook, Kaya bijt nooit van zich af... laat alles over zich heen komen...
We nemen Dina maar niet meer mee naar Kaya. Ik had ze eerst nog zo gek om eens samen met de honden ergens te gaan wandelen, maar willen ze nu ook niet meer.(Want ze zijn bang dat Kaya er wat aan overhoudt :? )

We zien wel... k laat t voorlopig even rusten..
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

Janet schreef:Als de honden elkaar een paar maanden niet gezien hebben, dan zijn het min of meer vreemden voor elkaar geworden, toch? Honden kennen geen langdurige vriendschappen als ze elkaar een tijdje niet zien.
Dat ben ik niet helemaal met je eens hoor.Toen mijn vriendin met haar kruising stafford verhuisde en jaren later terug kwam verhuizen,begroette mijn hond en die van haar als oude vrienden,Ze verhuisde toen mijn toenmalige hond 2 jaar oud was en die van haar was toen 1,5 jaar(waren allebei reu-en) Ze kwam terug toen haar hond al 3,5 jaar was en die van mij dus 4. In die tussen tijd hadden ze elkaar niet gezien. Je wilt niet weten hoe ze met elkaar hebben gespeeld.
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
Ellemieke
Actief
Contacteer:

granny schreef:
Janet schreef:Als de honden elkaar een paar maanden niet gezien hebben, dan zijn het min of meer vreemden voor elkaar geworden, toch? Honden kennen geen langdurige vriendschappen als ze elkaar een tijdje niet zien.
Dat ben ik niet helemaal met je eens hoor.Toen mijn vriendin met haar kruising stafford verhuisde en jaren later terug kwam verhuizen,begroette mijn hond en die van haar als oude vrienden,Ze verhuisde toen mijn toenmalige hond 2 jaar oud was en die van haar was toen 1,5 jaar(waren allebei reu-en) Ze kwam terug toen haar hond al 3,5 jaar was en die van mij dus 4. In die tussen tijd hadden ze elkaar niet gezien. Je wilt niet weten hoe ze met elkaar hebben gespeeld.
Dina herkende ook honden die ze maanden niet gezien had... gelijk er op af en spelen (zelfs toen ze niks met vreemde honden te maken wou hebben)
Dus denk wel dat er een herkenning is........

En van Kaya en Dina... dat is gewoon jammer... :cry2:
Ellemieke
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Herkenning is iets anders dan vriendschap. Een vriendschap in de betekenis die mensen er aan geven, betekent onder meer het onderhouden van contacten. Ik geloof er daarom niet in dat je bij honden, zeker als ze elkaar een tijd niet hebben gezien, van vriendschap kunt spreken. Wél kan het zo zijn dat ze van elkaar aanvoelen dat ze geen bedreiging voor elkaar vormen (of juist wel) en dat het contact daarom 'lekker luchtig' is.
En het spelen... tja, Kali speelt ook graag, ongeacht of het een bekende of onbekende hond is. En dat gaat dan vaak lekker enthousiast er aan toe.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

sorry Janet,ik kan het nog steeds niet met je eens zijn,maar het is natuurlijk wat ieder interperteert. Ik ben van mening dat honden wel degelijk herinneringen hebben. Mijn eerste hond is onmiddels al 7 jaar dood en de hond die toen met hem was opgegroeid,heb ik nog steeds.(ze is inmiddels al 10 jaar en heeft wel een maatje erbij hoor) Je moet een zien hoe ze gaat zoeken als ik zijn naam noem. Ook de hond van mijn kennissen reageert nog steeds op de naam van een kat waar hij een hekel aan had.Dan zou hij het liefst door de raam springen om dat best ff morres te leren. En dat terwijl die kat al jaren dood is en hij heb dus ook niet meer heeft gezien tegen die tijd.
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”