Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lastige keuze: welk ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Iris'
Vaste gebruiker

Lastige keuze: welk ras?

Ongelezen bericht door Iris' »

Hoi!

Wij hebben nu een kruising Border Collie teefje van 11 jaar oud, een heerlijke hond die ik voor geen goud zou willen missen. Toch vind ik het leuk en nuttig om alvast eens te kijken welk ras nu eigenlijk echt bij mij past. Het is natuurlijk voor de toekomst, want eerst willen wij nog lang genieten van Kelly, maar wanneer ik later op mijzelf woon (over járen), zou ik zeker weer een hond willen hebben.

Eventjes kort omschreven wat ik zoek in een ras:
- Ik zou graag een middelgrote tot grote hond willen (minimale schofthoogte 40 cm)
- Ik zou het fijn vinden als de hond intelligent is, dus snel dingen leert.
- Een tikkeltje eigenwijs vind ik geen probleem, ik zie daar de charmes wel van in :D
- De hond mag best wat energie hebben, ik houd van wandelen en ik ben van plan om aan hondensporten te gaan doen. Toch zou ik het fijn vinden dat de hond binnenshuis rustig is.
- De hond mag jachtinstinct hebben, maar moet onder controle te houden zijn.
- Het liefst wil ik geen hond die teveel vachtverzorging nodig heeft, dus niet meer dan 3x per jaar naar de trimmer of elke week borstelen.

Wat ik te bieden heb aan het ras:
- Ik zou het leuk vinden om aan hondensporten te gaan doen, dus bijvoorbeeld behendigheid.
- Ik doe de pabo, dus ik zal in de toekomst werken op een basisschool, waardoor ik waarschijnlijk zal werken van 8.30 uur - 12.00 uur en van 13.30 uur tot 15.30 uur. Dit zijn in mijn omgeving de basisschooltijden, dus de hond zal maximaal 5,5 uur per dag alleen zijn met een pauze van ongeveer een uur, aangezien ik wil proberen om tussen de middag naar huis te gaan om de hond uit te laten.

Ik ben zelf helemaal weg van de Border Collie (waarschijnlijk ook omdat mijn huidige hond een kruising BC is), maar ik ben bang dat ik een BC niet voldoende uitdaging kan geven. Daarom kijk ik toch eerst nog even welke rassen er nog meer mogelijk zijn, omdat ik niet wil dat de hond ongelukkig wordt, en daarom ben ik benieuwd wat jullie denken: welk(e) ras(en) past/passen bij mij?
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Lastige keuze: welk ras?

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Iris' schreef: - Ik doe de pabo, dus ik zal in de toekomst werken op een basisschool, waardoor ik waarschijnlijk zal werken van 8.30 uur - 12.00 uur en van 13.30 uur tot 15.30 uur. Dit zijn in mijn omgeving de basisschooltijden, dus de hond zal maximaal 5,5 uur per dag alleen zijn met een pauze van ongeveer een uur, aangezien ik wil proberen om tussen de middag naar huis te gaan om de hond uit te laten.
Ik wil je droom niet verpesten of flauw doen maar dit klopt niet helemaal.
Dit zijn in jou omgeving vast de schooltijden voor de leerlingen (bij ons iets anders) maar de leerkrachten gaan niet tegelijk met de leerlingen naar huis hoor.

Zelf ben ik om 7.30 uur in mijn groep en ga ik om 17.00 uur naar huis.
Je hebt genoeg taken in en om de klas om je dag te vullen. Daarnaast word je geacht gewoon 8 uur te werken op een dag. (M.u.v. Woensdagmiddag ivm afwijkende schooltijden.)
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

eventjes los van de toekomstige werktijden hoewel ik wel denk dat Mieke een goed punt heeft.

Waarom niet weer een xborder? Als dat je bevalt waarom niet?

Toch schiet een poedel mij te binnen, als je die zelf scheert moet dat denk ik wel te doen zijn
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano

Ongelezen bericht door nicolioo »

Iris' schreef:Hoi!

Wat ik te bieden heb aan het ras:
- Ik zou het leuk vinden om aan hondensporten te gaan doen, dus bijvoorbeeld behendigheid.
- Ik doe de pabo, dus ik zal in de toekomst werken op een basisschool, waardoor ik waarschijnlijk zal werken van 8.30 uur - 12.00 uur en van 13.30 uur tot 15.30 uur. Dit zijn in mijn omgeving de basisschooltijden, dus de hond zal maximaal 5,5 uur per dag alleen zijn met een pauze van ongeveer een uur, aangezien ik wil proberen om tussen de middag naar huis te gaan om de hond uit te laten.

Ik ben zelf helemaal weg van de Border Collie (waarschijnlijk ook omdat mijn huidige hond een kruising BC is), maar ik ben bang dat ik een BC niet voldoende uitdaging kan geven. Daarom kijk ik toch eerst nog even welke rassen er nog meer mogelijk zijn, omdat ik niet wil dat de hond ongelukkig wordt, en daarom ben ik benieuwd wat jullie denken: welk(e) ras(en) past/passen bij mij?
Even een kleine opmerking over de tijd die jij voor je hond gaat hebben.
Reken op werkdagen van 7.45 tot minimaal 17.00 , beetje vreemd dat je terwijl je de pabo doet denkt dezelfde tijden aan te houden als de kinderen? Dit was een reden voor mij om geen hond te nemen toen ik alleen woonde en in het onderwijs werkte. Zeker in het begin zit je ook nog vaak de avonden thuis te werken....
nicolioo
Zeer actief

moniek&bo schreef:
Iris' schreef: - Ik doe de pabo, dus ik zal in de toekomst werken op een basisschool, waardoor ik waarschijnlijk zal werken van 8.30 uur - 12.00 uur en van 13.30 uur tot 15.30 uur. Dit zijn in mijn omgeving de basisschooltijden, dus de hond zal maximaal 5,5 uur per dag alleen zijn met een pauze van ongeveer een uur, aangezien ik wil proberen om tussen de middag naar huis te gaan om de hond uit te laten.
Ik wil je droom niet verpesten of flauw doen maar dit klopt niet helemaal.
Dit zijn in jou omgeving vast de schooltijden voor de leerlingen (bij ons iets anders) maar de leerkrachten gaan niet tegelijk met de leerlingen naar huis hoor.

Zelf ben ik om 7.30 uur in mijn groep en ga ik om 17.00 uur naar huis.
Je hebt genoeg taken in en om de klas om je dag te vullen. Daarnaast word je geacht gewoon 8 uur te werken op een dag. (M.u.v. Woensdagmiddag ivm afwijkende schooltijden.)
Uh een beetje dubbelop dus maar wel een heel erg belangrijk punt in de beslissing om een hond te nemen ...
Iris'
Vaste gebruiker

Sorry voor de ophef over mijn toekomstige werktijden: in mijn enthousiasme typ ik weer te snel en maak ik fouten. Ik weet natuurlijk o.a. door mijn stage dat een werkdag langer duurt en het voorbereiden van de lessen komt er ook nog bij, dus je werkt inderdaad per dag zo'n 8 uur (met uitzondering van woensdag).

Ik weet dat het lang is voor een hond om 8 uur lang alleen te zijn en het is dus ook niet zo dat ik[u] nu [/u]een hond wil, maar over enkele jaren wanneer ik werk en vrije tijd goed kan combineren. Ik wil genoeg tijd hebben voor de hond dus er komt de eerste jaren [u]geen[/u] hond.

Ik ben gewoon benieuwd welke rassen er eventueel over jaren bij mij zullen passen.
Iris'
Vaste gebruiker

[quote="***puppy***"]eventjes los van de toekomstige werktijden hoewel ik wel denk dat Mieke een goed punt heeft.

Waarom niet weer een xborder? Als dat je bevalt waarom niet?

Toch schiet een poedel mij te binnen, als je die zelf scheert moet dat denk ik wel te doen zijn[/quote]

Mieke heeft zeker een goed punt :D Ik heb in een ander berichtje staan dat het natuurlijk een fout is waar ik in mijn enthousiasme niet aan heb gedacht.

Waarom geen kruising Border? Kelly bevalt mij prima, echt! Een betere hond zou ik niet kunnen wensen, maar ik zou liever in de toekomst een hond met stamboom willen omdat deze worden onderzocht op allerlei aandoeningen zodat de kans op ziekten e.d. veel kleiner is. Met Kelly hebben wij geluk gehad, zij heeft nog nooit iets gemankeerd. Maar ik sta ook open voor eventuele herplaatsers, dus wie weet :wink:

Een poedel heb ik zelf ook aan gedacht, omdat het toch een heel intelligente hond is maar net een beetje minder actief dan de Border. Als ze kort-getrimd zijn, vind ik het hele gave honden om te zien. Alleen is de vacht trimmen een nadeel, maar aangezien je dit zelf ook kunt leren, vind ik het minder erg. Een poedel hou ik dus zeker in gedachten!
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik denk dat een toller ook goed zou kunnen!
Afbeelding
Iris'
Vaste gebruiker

[quote="maaiike17"]Ik denk dat een toller ook goed zou kunnen![/quote]

O daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Tollers zijn geweldige honden vind ik, dus die onthoud ik. :D Bedankt!
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Werklijn labrador, of golden :ok:
En met een oppas kan ook hoor, ik werk fulltime en heb iedere dag een oppas die de hond uitlaat.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Iris' schreef:
Een poedel heb ik zelf ook aan gedacht, omdat het toch een heel intelligente hond is maar net een beetje minder actief dan de Border. Als ze kort-getrimd zijn, vind ik het hele gave honden om te zien. Alleen is de vacht trimmen een nadeel, maar aangezien je dit zelf ook kunt leren, vind ik het minder erg. Een poedel hou ik dus zeker in gedachten!
Geloof me, poedels zijn echt niet altijd minder actief dan een border. Ik heb beiden en de poedel doet echt niet onder voor de border, sterker nog, ik merk het eerder aan haar als ze een tijdje minder hebben gedaan dan aan onze border :wink: . Het zijn leuke honden om mee te sporten en erg sociaal. De karakters van de border en poedel zijn erg verschillend maar beiden op hun manier leuk vind ik.

Trimmen is wel een puntje. Als je er echt een hekel aan hebt moet je het niet doen, een poedel. Als je het niet heel leuk vindt maar ook niet erg om er eens in de maand een uurtje en eens in de 3-4 maanden een uur of 3 aan te bestreden is het te doen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Iris' schreef: Ik ben gewoon benieuwd welke rassen er eventueel over jaren bij mij zullen passen.

dan ben je getrouwd , hebt 2 kinderen , en dan zie je dan wel weer , toch ?. :denken:
Iris'
Vaste gebruiker

[quote="Asta"]Werklijn labrador, of golden :ok:
En met een oppas kan ook hoor, ik werk fulltime en heb iedere dag een oppas die de hond uitlaat.[/quote]

Bedankt voor je antwoord! De werklijn labradors zijn prachtig, maar ik denk dat je dan ook echt jachttraining moet gaan volgen? Dat trekt mij namelijk niet zo... Een Golden houd ik zeker in gedachten! En inderdaad, een oppas is altijd mogelijk: mijn ouders hebben in ieder geval al aangegeven dat zij (wanneer zij de mogelijkheid hebben) op de hond willen passen en de hond willen uitlaten. :wink:
Iris'
Vaste gebruiker

[quote="Lysette"] Geloof me, poedels zijn echt niet altijd minder actief dan een border. Ik heb beiden en de poedel doet echt niet onder voor de border, sterker nog, ik merk het eerder aan haar als ze een tijdje minder hebben gedaan dan aan onze border :wink: . Het zijn leuke honden om mee te sporten en erg sociaal. De karakters van de border en poedel zijn erg verschillend maar beiden op hun manier leuk vind ik.

Trimmen is wel een puntje. Als je er echt een hekel aan hebt moet je het niet doen, een poedel. Als je het niet heel leuk vindt maar ook niet erg om er eens in de maand een uurtje en eens in de 3-4 maanden een uur of 3 aan te bestreden is het te doen.[/quote]

Bedankt voor je duidelijke antwoord! Hier in de buurt loopt één kleine poedel en die is inderdaad erg actief, maar een geweldig vrolijke hond. Ik ga mij nog eens even goed inlezen over poedels, hun karakter, enz. Mijn voorkeur valt dan wel op de grote poedel denk ik. Het trimmen moet ik nog even over nadenken, dat ik eigenlijk het enige minpuntje dat ik kan vinden over de poedel. :D
Iris'
Vaste gebruiker

[quote="Pakdebal"]dan ben je getrouwd , hebt 2 kinderen , en dan zie je dan wel weer , toch ?. :denken:[/quote]

Inderdaad: dat zien we dan wel weer. Moet je dan eerst een man en kinderen hebben om een hond te nemen? Volgens mij niet. Ik ken genoeg mensen die single zijn, werken, op zichzelf wonen en een hond hebben. Waarom zouden zij het dan wel kunnen en mogen en ik niet?

Ik wil mij graag goed voorbereiden op de komst van een hond zodat ik weet waar ik aan begin. Ik wil genoeg tijd en ruimte hebben voor een hond, eerder zou ik ook niet aan een hond beginnen. Wanneer ik het gevoel heb dat ik klaar ben voor een hond en alles op een rijtje heb (eventuele oppas en uitlaat, etc.), dan pas neem ik een hond. En dan is er toch niets mis mee dat ik nu al begin met het oriënteren op rassen?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Pakdebal schreef:
Iris' schreef: Ik ben gewoon benieuwd welke rassen er eventueel over jaren bij mij zullen passen.

dan ben je getrouwd , hebt 2 kinderen , en dan zie je dan wel weer , toch ?. :denken:
En hoeveel honden worden er niet herplaatst omdat partner geen hond wil of allergisch is? En hoeveel honden worden er herplaatst omdat het niet te combineren is met kleine kinderen? En hoeveel honden worden er herplaatst omdat het eens-zo-gelukkige stel gaat scheiden?

Kortom, wederom flauwekul.
Gewoon negeren dus, TS.

Ik ben trouwens een alleenstaande fulltime (in het onderwijs) werkende moeder en heb drie honden. Twee langhaar collies (nou ja, één ervan sinds kort geknipt) en een Roemeense vuilnisbak.
Een leuke hond is trouwens ook de korthaar collie. Slim, sportief, aanhankelijk en baasgericht zonder een énorme behoefte aan activiteit op hoog niveau.
Qua vachtverzorging uiteraard niet te vergelijken met de langhaar neef. Alleen hebben ze een even dikke ondervacht en als ze ruien (1x per jaar) komt er dus een vuilniszak haar af. Een paar weken per jaar dus dagelijks even doorkammen.
Daarnaast kan je ook eens kijken naar een leuke herplaatser via een stichting. Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt en het is stukken makkelijker om een volwassen hond te trainen dan een pup op te voeden.
Afbeelding
Iris'
Vaste gebruiker

[quote="lieke"]
En hoeveel honden worden er niet herplaatst omdat partner geen hond wil of allergisch is? En hoeveel honden worden er herplaatst omdat het niet te combineren is met kleine kinderen? En hoeveel honden worden er herplaatst omdat het eens-zo-gelukkige stel gaat scheiden?

Kortom, wederom flauwekul.
Gewoon negeren dus, TS.

Ik ben trouwens een alleenstaande fulltime (in het onderwijs) werkende moeder en heb drie honden. Twee langhaar collies (nou ja, één ervan sinds kort geknipt) en een Roemeense vuilnisbak.
Een leuke hond is trouwens ook de korthaar collie. Slim, sportief, aanhankelijk en baasgericht zonder een énorme behoefte aan activiteit op hoog niveau.
Qua vachtverzorging uiteraard niet te vergelijken met de langhaar neef. Alleen hebben ze een even dikke ondervacht en als ze ruien (1x per jaar) komt er dus een vuilniszak haar af. Een paar weken per jaar dus dagelijks even doorkammen.
Daarnaast kan je ook eens kijken naar een leuke herplaatser via een stichting. Weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt en het is stukken makkelijker om een volwassen hond te trainen dan een pup op te voeden.[/quote]

Bedankt voor je antwoord! Dit geeft mij weer een beetje hoop dat het wel mogelijk is. Een herplaatser vind ik zeker een optie, dus ik ga de asielen in de gaten houden wanneer het zover is. Een kortharige collie heb ik nog nooit gezien en had ik eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord... Ik moet even wennen aan het uiterlijk, maar als ik de omschrijving van het ras lees wordt ik wel steeds enthousiaster. Ik ga mij eens meer verdiepen in dit ras. Bedankt! :D
Iris'
Vaste gebruiker

[quote="Kruimel53"]Een IJslander, zou ik zeggen, die voldoet aan heel veel van jouw wensen. Middelgroot, actief maar niet tè, mensgericht, goed op te voeden (over IQ laat ik mij niet uit *kijkt naar de twee lichten hier in huis*) wel een tikkie eigenwijs, kadaverdiscipline hoef je niet te verwachten maar luisteren kunnen ze prima, iha weinig jachtdrift. En wel meestal langharig, hoewel ze er ook in korthaar zijn, maar makkelijk te onderhouden want ze klitten niet en nemen ook niet het halve bos mee in de vachten. Hier wordt de boel alleen wat intensiever gekamd als ze verharen, verder alleen af en toe als ik er eens aan denk.

Maar: IJslanders zijn notoir slecht in lang alleen zijn. Je kunt het ze een aardig eind aanleren maar ze vinden het uitgesproken naar zonder hun mensen. En ze kunnen aardig blafferig zijn, niet allemaal maar het zijn vaak wel behoorlijk vocale honden. Wel dingen om rekening mee te houden.[/quote]

Wat grappig dat dit ras genoemd wordt! Ik heb mij namelijk al heel erg verdiept in dit ras, omdat het mij heel erg aansprak. Ik ben wel verder gaan kijken naar andere rassen, omdat ik ook las dat zij veel blaffen. Een hond die blaft bij onraad vind ik niet erg, maar een keffer vind ik echt vervelend (heeft mijn hond namelijk ook een handje van). Toch was dit voor mij eigenlijk het enige minpunt. Verharen ze trouwens heel veel, of valt het mee?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Vergis je niet in dat trimmen. Er zijn mensen die het zelf doen maar het lijkt altijd makkelijker dan het is. Als je vachtverzorging niks vind zou ik de Poedel gewoon van je lijstje halen eigenlijk.

De Toller zou inderdaad geschikt kunnen zijn, ze voldoen wel aan je wensenlijstje :wink: Maar dat zal wel afhankelijk zijn van de situatie op dat moment. Je zegt dat je er mee wil trainen, maar heb je daar ook daadwerkelijk zin in na zo'n werkdag? Ze zijn wat milder dan Border Collies en kunnen wel een dagje met wat minder beweging en training, maar niet structureel.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

niet om flauw te doen hoor, maar in zijn algemeenheid stellen dat herplaatsers/volwassen honden makkelijker te trainen zijn dan pups vind ik wel een beetje overdreven en ook niet waar.
dat ligt helemaal aan de herplaatser in kwestie en het rugzakje dat die bij zich draagt.

je krijgt wel een beter beeld of de dingen die je wil ook mogelijk zijn bij een herplaatser, al zullen herplaatsers over het algemeen wel wat tijd nodig hebben tot ze hun ware aard tonen.
maar er zijn ook makkelijke herplaatsers natuurlijk (herplaatsers komen net als alle honden in soorten en maten) en als je geluk hebt tref je er zo een ;)

succes met je zoektocht :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

renee-uk schreef:niet om flauw te doen hoor, maar in zijn algemeenheid stellen dat herplaatsers/volwassen honden makkelijker te trainen zijn dan pups vind ik wel een beetje overdreven en ook niet waar.
dat ligt helemaal aan de herplaatser in kwestie en het rugzakje dat die bij zich draagt.

je krijgt wel een beter beeld of de dingen die je wil ook mogelijk zijn bij een herplaatser, al zullen herplaatsers over het algemeen wel wat tijd nodig hebben tot ze hun ware aard tonen.
maar er zijn ook makkelijke herplaatsers natuurlijk (herplaatsers komen net als alle honden in soorten en maten) en als je geluk hebt tref je er zo een ;)

Tja, ik bof waarschijnlijk met alle herplaatsers die ik heb gehad. :wink:
Stuk voor stuk leuke en makkelijke honden die ik overigens via verschillende kanalen heb gekregen/gekocht. Sommigen via fokkers, sommigen via stichtingen en sommigen via particulieren.
Natuurlijk hadden ze een 'rugzakje' in die zin dat er bij waren die nooit in huis hadden gewoond dus niet zindelijk waren of een andere opvoeding (of geen opvoeding) hadden gehad.
Maar ik vond het reuze makkelijk om dat om te buigen in dat wat ik prettig vond. Maar goed, ik ga dus ook niet voor moeilijke honden. Daar heb ik ook de capaciteiten niet voor.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ik een pup opvoeden een hoop werk vind. Niet alleen het zindelijk maken (hoewel ik persoonlijk nooit zo blij ben met elk uur of twee uur naar buiten te moeten rennen), maar ook het aan- c.q. afleren van bepaalde dingen, het opruimen van schoenen en snoeren en het uit de bek peuteren van allerhande zaken. die daar niet horen. En dan tegen de tijd dat je eindelijk opgelucht achterover wilt leunen met de gedachte 'nou is het kwartje gevallen', zijn ze een maand of 8 en krijgen ze complete bananenplantages in de oren. En kan je weer opnieuw beginnen. :schrik:
Geef mij maar een kant-en-klare-hond van een jaar of twee of ouder. Stúkken makkelijker.
Sluitspieren werken, dus je hoeft ze maar een paar keer duidelijk te maken dat plassen in huis niet de bedoeling is en de fase Oost-Indische doofheid zijn ze dus ook al voorbij.
Maar goed, ieder z'n meug natuurlijk. :mrgreen:
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief

Zolang je niet fulltime gaat werken maar bijvoorbeeld 3 dagen waarvan 1 woensdag kan het net denk ik.
Ik heb inderdaad als alleenstaande in het onderwijs nooit een hond genomen omdat ik het niet vind kunnen dat je een hond meer dan 2 hele dagen per week alleen laat... Bovendien heb je als beginnende leerkracht, en dat duurt echt een aantal jaren voordat je geen beginner meer bent... , je tijd en energie heel hard nodig, is een pittige baan en vaak ben je dan 's avonds nog aan het nakijken of voorbereiden als je pech hebt.

Ik gun je echt van harte een hond mAar het lijkt mij gewoon niet echt realistisch en uiteindelijk zielig voor de hond, zeker de zeer actieve honden waaraan jij denkt. Maar ja dat is mijn mening .
Iris'
Vaste gebruiker

[quote="nicolioo"]Zolang je niet fulltime gaat werken maar bijvoorbeeld 3 dagen waarvan 1 woensdag kan het net denk ik.
Ik heb inderdaad als alleenstaande in het onderwijs nooit een hond genomen omdat ik het niet vind kunnen dat je een hond meer dan 2 hele dagen per week alleen laat... Bovendien heb je als beginnende leerkracht, en dat duurt echt een aantal jaren voordat je geen beginner meer bent... , je tijd en energie heel hard nodig, is een pittige baan en vaak ben je dan 's avonds nog aan het nakijken of voorbereiden als je pech hebt.

Ik gun je echt van harte een hond mAar het lijkt mij gewoon niet echt realistisch en uiteindelijk zielig voor de hond, zeker de zeer actieve honden waaraan jij denkt. Maar ja dat is mijn mening .[/quote]

Bedankt voor jouw mening! Ik snap dat een hond moeilijk 5 dagen per week alleen thuis kan zijn en daarom is het nu alleen nog maar een oriëntatie op rassen en dus nog geen definitieve beslissing. Ik kijk gewoon wanneer ik genoeg tijd heb voor een hond en daarna ga ik pas echt stappen ondernemen om een hond aan te schaffen. Tot die tijd blijf ik gewoon alle rassen bekijken die bij mij zouden passen zodat ik, als de tijd rijp is, een goede keuze maak qua ras.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

lieke schreef:
renee-uk schreef:niet om flauw te doen hoor, maar in zijn algemeenheid stellen dat herplaatsers/volwassen honden makkelijker te trainen zijn dan pups vind ik wel een beetje overdreven en ook niet waar.

Tja, ik bof waarschijnlijk met alle herplaatsers die ik heb gehad. :wink:
Stuk voor stuk leuke en makkelijke honden die ik overigens via verschillende kanalen heb gekregen/gekocht. Sommigen via fokkers, sommigen via stichtingen en sommigen via particulieren.
Natuurlijk hadden ze een 'rugzakje' in die zin dat er bij waren die nooit in huis hadden gewoond dus niet zindelijk waren of een andere opvoeding (of geen opvoeding) hadden gehad.
Maar ik vond het reuze makkelijk om dat om te buigen in dat wat ik prettig vond. Maar goed, ik ga dus ook niet voor moeilijke honden. Daar heb ik ook de capaciteiten niet voor.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ik een pup opvoeden een hoop werk vind. Niet alleen het zindelijk maken (hoewel ik persoonlijk nooit zo blij ben met elk uur of twee uur naar buiten te moeten rennen), maar ook het aan- c.q. afleren van bepaalde dingen, het opruimen van schoenen en snoeren en het uit de bek peuteren van allerhande zaken. die daar niet horen. En dan tegen de tijd dat je eindelijk opgelucht achterover wilt leunen met de gedachte 'nou is het kwartje gevallen', zijn ze een maand of 8 en krijgen ze complete bananenplantages in de oren. En kan je weer opnieuw beginnen. :schrik:
Geef mij maar een kant-en-klare-hond van een jaar of twee of ouder. Stúkken makkelijker.
Sluitspieren werken, dus je hoeft ze maar een paar keer duidelijk te maken dat plassen in huis niet de bedoeling is en de fase Oost-Indische doofheid zijn ze dus ook al voorbij.
Maar goed, ieder z'n meug natuurlijk. :mrgreen:
ja inderdaad, maar het is wel fijn als je realistisch kijkt naar de mogelijkheden en het is nou ook weer niet zo dat het hebben van herplaatsers per definitie rozengeur en maneschijn is, of dat ze de inspanningen niet waard zijn.
als ik dat zou vinden had ik zelf niet haast altijd voor herplaatsers gekozen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Heidewachtel, erg leuke honden ;)
Iris'
Vaste gebruiker

[quote="Ellen."]Heidewachtel, erg leuke honden ;)[/quote]

De heidewachtel heb ik ook al aan gedacht! Ik vind het prachtige honden om te zien, maar ik heb ze nog nooit in het echt ontmoet. Ik denk dat ik maar eens naar een hondenshow moet om alle rassen te ontmoeten... Bedankt voor je reactie!
Iris'
Vaste gebruiker

[quote="Maeve"]Vergis je niet in dat trimmen. Er zijn mensen die het zelf doen maar het lijkt altijd makkelijker dan het is. Als je vachtverzorging niks vind zou ik de Poedel gewoon van je lijstje halen eigenlijk.

De Toller zou inderdaad geschikt kunnen zijn, ze voldoen wel aan je wensenlijstje :wink: Maar dat zal wel afhankelijk zijn van de situatie op dat moment. Je zegt dat je er mee wil trainen, maar heb je daar ook daadwerkelijk zin in na zo'n werkdag? Ze zijn wat milder dan Border Collies en kunnen wel een dagje met wat minder beweging en training, maar niet structureel.[/quote]

Ik ben een persoon met veel energie, dus trainen is voor mij geen groot probleem. Ik heb nu een kruising BC waar ik ook veel mee train, ook na drukke schooldagen en na mijn stagedag. Ik weet natuurlijk niet hoe het met mijn energie zit als ik ga werken, maar daarom wil ik graag eerst een jaar werken en dan kijken hoe het gaat. Kost het mij echt veel moeite is de keus simpel voor mij: dan wacht ik nog een (paar) jaar. Gaat het wel goed en heb ik naast werk nog veel energie over, dan ga ik kijken hoe mijn situatie verder is en misschien ga ik dan echt kijken naar een hond.

Maar trainen vind ik dus helemaal niet erg, ook niet na een drukke dag. Ik zie het eerder als ontspanning dan als 'werk'.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”