ik had beter kunnen quoten, dit sloeg op het relaas van fizgigCorneliana schreef:ja dat snap ik.renee-uk schreef:echte wakers waken ook als ze genoeg activiteit gehad hebben.
waken zit in het bloed, is een onderdeel van het wezen van die hond en of ze nou wel of niet moe zijn, wel of niet veel gedaan hebben, waken zullen ze!
verwachten dat een waker niet waakt is stomweg niet reëel en ook verre van eerlijk ten opzichte van de hond.
je kunt ze wel leren waar hun te bewaken grens ligt: niet aanslaan bij geluiden op straat, wel aanslaan bij geluiden binnen je tuinhek, of aan je deur of waar je dan ook maar vindt dat de grens ligt.
maar daar zul je wel energie in moeten steken, de hond zelf zal vast die grens niet bepalen.
oh en dat kan heus ook bij oudere honden hoor, al is het daar vaak wel wat meer werk, gewoon omdat afleren nog steeds lastiger is dan aanleren.
maar zoals gezegd, dat kost je wel inspanning, vanzelf gaat het niet.![]()
ik ben ook niet bang voor wat inspanning.
maar heb wel een behoorlijke kater overgehouden aan het hele gebeuren.
ik zou als ik jou was echt niet aan een herderachtige beginnen, tenminste nu je kinders zo klein zijn nog niet.
ik zeg niet dat het niet goed kan gaan, zeg wel dat de kans dat dat niet zo is behoorlijk groot is, zelfs als je aan een pup zou beginnen.
en waarom zou je je bij voorbaat al moeilijkheden op de hals halen als er zoveel andere leuke rassen of kruisingen zijn waar het allemaal veel makkelijk mee gaat en die veel beter in jullie situatie passen?