Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twijfelgeval, wat moet ik doen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Manu

Twijfelgeval, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door Manu »

Vraagje..
Ik heb dus de allerleukste hond hier thuis :D
Het is een vreselijk lieve, makke beer. Ploft overal neer, lekker rustig in huis, actief buiten, is graag bij ons en heeft behalve het opeten van wat keukenpapier en de afstandsbediening eigenlijk geen fout gedrag getoond. Het is een Syberische Husky reu van 6 maanden oud.
We hebben hem sinds hij 8,5 week is.

Nu is er alleen 1 ding waarbij ik niet zo goed weet hoe ik in moet grijpen en of ik dat uberhaupt moet doen. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan zeggen.
Manu is namelijk gek op kluiven, hij krijgt dan af en toe ook een geperst runderbot.
Hiermee vertrekt hij naar zijn bed en houdt niet op met kluiven tot het op is. Nu merkte ik, dat als ik langs zijn bed loop, hij zijn kop op het bot legt met zijn oren plat in zijn nek. Hij kijkt je dan aan.
Ik vond het geen fijn gedrag maar omdat zijn bed zijn enige eigen plek in het huis is, en ik eigenlijk ook niet wist of ik moest reageren heb ik het gelaten.
Toen ik net uit wilde en hem bij me riep om zijn tuig om te doen, kwam hij niet. Ik liep naar hem toe en weer legt hij zijn kop op het bot met zijn oren in zijn nek. Ik zei "move", een commando waarna hij normaal verplaatst, maar nu ging hij grommen. Nog steeds met zijn oren in zijn nek en me strak aankijkend.
Ik herken dit gedrag helemaal niet van hem en ik weet eigenlijk ook niet goed wat ik moet doen. Hij heeft dit al eens eerder gedaan trouwens.

Toen hij gromde heb ik hem aan zijn dikke nek het bed uitgesleurd, niets gezegd en gaan lopen. Zijn bot heb ik nu maar weggehaald.
Zoals ik al zei herken ik dit gedrag helemaal niet van hem. Misschien zie ik wel iets over het hoofd hoor, dan zou ik dat heel graag willen verbeteren.
Kan iemand mij misschien meer informatie geven over een eventuele oorzaak van deze reactie?

Alvast bedankt voor het lezen!
nathalie71

Re: Twijfelgeval, wat moet ik doen?

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Ik weet alleen dat een kluif eigenlijk een prooi is en dat dat wel normaal is dat hij dat beschermd.

Normaal gesproken zou ik dat met rust laten.

Wel lastig als je uit moet,

Misschien kun je op een ander moment gaan oefenen met het commando los.
Manu

Dus als ik met hem op stap wil, een koekje aanbieden bijvoorbeeld?
Ik vind het zo raar dat hij het zo extreem bewaakt, zijn hele lichaam plat met kop op het bot en die oren in zijn nek terwijl hij je zo strak aan blijft kijken. Ik durf bij wijze op hem te gaan liggen maar op zo'n moment vertrouw ik het al niet om mijn hand uit te steken.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Hij ziet het bot als zijn eigendom. Ik zou voor hem gaan staan en een van mijn voeten op het bot zetten. Hij zal gaan grommen en tegenspartelen, maar ik zou niet reageren. Gewoon het bot "claimen" Net zo lang wachten tot hij achteruit gaat. Dan rustig de kluif oppakken. Deze is nu van jou :pffff: .

Niets tegen hem zeggen. Iedere keer dat hij de kluif claimed, deze zelf opeisen door er op te gaan staan net zo lang totdat hij loslaat. Dan weer rustig de kluif oppakken en weg leggen. Zo weet hij dat hij niets te claimen heeft. Jij bent degene die bepaalt wat hij wel of niet mag hebben.
Geen heisa van maken, maar opeisen wat van jou is. Dat bepaalt hij niet. Op een gegeven moment hoef je maar op hem af te lopen en zal hij je zijn kluif of iets dergelijks afstaan. Ik zou niet zo maar iets van hem afpakken, maar in dit geval is het even nodig.

Succes!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Manu

nathalie71 schreef:Ik weet alleen dat een kluif eigenlijk een prooi is en dat dat wel normaal is dat hij dat beschermd.

Normaal gesproken zou ik dat met rust laten.

Wel lastig als je uit moet,

Misschien kun je op een ander moment gaan oefenen met het commando los.
Precies, het liefste laat ik hem met rust. Door zijn leeftijd maken we echter korte wandelingen maar wel meerdere per dag. Ik stoor hem niet graag op zijn plek.
Zou het dan het beste zijn om hem de kluif te geven op een andere plek dan zijn bed, en dan bijvoorbeeld weer los te laten in ruil voor een koekje? Ofzo?

@Kruimel53, ah oké, ik dacht dat het dus misschien wel met rangorde te maken had. Niet dus, dat is in ieder geval fijn om te weten. Duidelijk.
Zijn bot is dus altijd zijn bot en mag hij houden? Tenzij ik iets leukers aanbied om hem er vanaf te halen? Of begrijp ik het dan verkeerd? Ik heb daar moeite mee, ik vind namelijk dat een hond niet zo mag reageren naar de baas?
Laatst gewijzigd door Manu op 07 nov 2013 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
johanna68
Zeer actief
Mijn ras(sen): kr bouvier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door johanna68 »

Idd wat je zelf verwacht.. Ik zou hem in zn nek Zijknat hals (los vel) pakken en terug grommen tot hij zich overgeeft.... werkt ook wel eens. In mijn geval zou ruilen geen optie zijn omdat hier kinderen zijn en ik in geen geval van een hond accepteer dat hij of bot of bak beschermd. Omdat het niet nodig is en met kids gevaarlijk natuurlijk. Denk wel dat je zoiets altijd moet blijven testen ook. Deed ik met mijn wanda wel. Die heb ik vanaf pup af aan regelmatig even zogenaamd speels en enthousiast zn bak voor neus weg getrokken of zijn bot om te kijken wat haar reactie was.. Ze wist uiteraard op laatst niet anders en deed niks...gewoon wachten tot ze terug kreeg ..is in 14 jaar nooit een probleem geweest . Mss is het ook wel nieuw gedrag nu omdat hij beetje gaat puberen? wel vroeg maar misschien? Testen? Denk dat je door niks te zeggen en lekker gaat wandelen het een soort beloning is voor hem
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Dat hij je met zijn lichaamstaal blokkeert om bij zijn bot te komen, betekent niet dat hij ook gaat happen wanneer je door gaat. Het is misschien wel handig om te weten van je hond, voor het geval dat je kinderen hebt (of op bezoek), die zijn waarschuwing niet snappen.

Ik zou hem ook het commando 'los' aanleren in deze situatie met iets lekkers. En geef daarna zijn bot altijd weer terug, waardoor 'los' een commando wordt zonder vervelende gevolgen. Als je het bot (om wat voor reden dan ook) echt wilt afpakken, kun je het commando beter niet gebruiken, maar de hond uitlokken om zijn bot in de steek te laten door even met een bal te spelen ofzo.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik zou precies hetzelfde reageren als jij hebt gedaan, enkel met een brul er bij dat ie besodemietert is. Bot gewoon daar laten liggen en niet afnemen, daar was je namelijk niet mee bezig.
Afbeelding
Manu

freskin schreef:Hij ziet het bot als zijn eigendom. Ik zou voor hem gaan staan en een van mijn voeten op het bot zetten. Hij zal gaan grommen en tegenspartelen, maar ik zou niet reageren. Gewoon het bot "claimen" Net zo lang wachten tot hij achteruit gaat. Dan rustig de kluif oppakken. Deze is nu van jou :pffff: .

Niets tegen hem zeggen. Iedere keer dat hij de kluif claimed, deze zelf opeisen door er op te gaan staan net zo lang totdat hij loslaat. Dan weer rustig de kluif oppakken en weg leggen. Zo weet hij dat hij niets te claimen heeft. Jij bent degene die bepaalt wat hij wel of niet mag hebben.
Geen heisa van maken, maar opeisen wat van jou is. Dat bepaalt hij niet. Op een gegeven moment hoef je maar op hem af te lopen en zal hij je zijn kluif of iets dergelijks afstaan. Ik zou niet zo maar iets van hem afpakken, maar in dit geval is het even nodig.

Succes!
Wat stom dat ik hier zelf helemaal niet aan gedacht heb. Toen hij jonger was hebben we hem zo van mijn sokken af gekregen :lol1:
Lastige is dus alleen dat hij zijn kluif altijd mee naar zijn bed neemt. Dus als ik het bot zou willen claimen moet ik in zijn bed gaan staan. Wat kan, want hij heeft een groot bed :mrgreen: Maar zijn bed is zijn enige eigen plek...
Paisley
Zeer actief

johanna68 schreef:Idd wat je zelf verwacht.. Ik zou hem in zn nek Zijknat hals (los vel) pakken en terug grommen tot hij zich overgeeft.... werkt ook wel eens. In mijn geval zou ruilen geen optie zijn omdat hier kinderen zijn en ik in geen geval van een hond accepteer dat hij of bot of bak beschermd. Omdat het niet nodig is en met kids gevaarlijk natuurlijk.
Er zitten wel meer dingen in het instinct van een hond die wij niet persé nodig vinden :wink: Als je direct lichamelijk wordt door hem in zijn nek te pakken en ook te gaan grommen, moet je niet gek op kijken als er vroeg of laat een hond in je arm hangt.

Hoeveel mensen zijn er al door hun eigen hond gebeten omdat ze a la Cesar Milan hun hond wel even baknijd af zullen leren?
Misschien is Cesar Milan goed in, maar dat spelletje gaat een stuk genuanceerder en veel minder dreigend dan de hond even bij zn nekvel pakken en grommen.
Laatst gewijzigd door Paisley op 07 nov 2013 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik ben met Akira gaan ruilen voor iets wat nog lekkerder was. Als ze halverwege haar kluif was wilde ik die hebben in ruil voor een likje worst of een stukje frikandel en dan kreeg ze haar kluif weer terug. Later ben ik het commando "los" erbij gaan doen omdat ik buiten geen frikandellen of worst bij mij had en ik haar het eventueel gevonden eten toch wilde laten lossen. Werkte perfect.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Tara schreef:Je kunt twee dingen doen, óf de strijd aangaan en de hond geweldig corrigeren voor zijn bewakerij, óf je gaat oefenen in afgeven door middel van ruilen voor iets dat nóg lekkerder is.
Zelf zou ik beslist voor het laatste kiezen, het afgeven van buit is voor honden iets heel onnatuurlijks, en dat honden dat zonder al te veel problemen wel doen is eerder uitzondering dan regel.
Door te ruilen laat je je hond de mogelijkheid tot kiezen, waarbij er dus geen verliezers zullen zijn. :wink:
Dit dus ....leren ruilen :wink:

Iets heel lekkers er voor in de plaats geven....het moet wel de moeite waard zijn natuurlijk om te ruilen :mrgreen:.
En in die leerfase gaf ik de hond , na het ruilgebeuren, ook altijd het bot weer terug .
Laatst gewijzigd door MJ op 07 nov 2013 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
freskin
Zeer actief

Husky_Manu schreef:Dus als ik met hem op stap wil, een koekje aanbieden bijvoorbeeld?
Ik vind het zo raar dat hij het zo extreem bewaakt, zijn hele lichaam plat met kop op het bot en die oren in zijn nek terwijl hij je zo strak aan blijft kijken. Ik durf bij wijze op hem te gaan liggen maar op zo'n moment vertrouw ik het al niet om mijn hand uit te steken.
Ik zou hem absoluut geen koekje aanbieden. Hij begint volwassen te worden en gaat je uitproberen. Dus handelen zoals in mijn vorige post. Zelf rustig de kluif opeisen. Niets zeggen, maar als hij zich terugtrekt de kluif oppakken en wegbergen. Dat doe je met alles wat hij "opeist".
Op een gegeven moment valt het kwartje. Je moet dan ook wel met andere dingen consequent zijn natuurlijk. Hem ook eerst niet op de bank naast je laten zitten. Dan voelt hij zich ook weer hoger in rang. Meneer gaat maar lekker op de grond naast je liggen... wordt hij niet minder van. Nu is het heel belangrijk om consequent te zijn en niets toe te laten wat jullie niet willen. Als je dat vol houdt zul je er de rest van zijn leven dankbaar voor zijn. Het lijkt even "moeilijk" , maar jullie zullen er later dankbaar voor zijn. Huskie's zijn geen makkelijke honden qua opvoeding voor de doorsnee hondenmens, dus......
Niet als een soort tiran de baas over hem willen spelen, maar jullie eigen ruimte opeisen. Hij heeft zich er maar naar te voegen. Gewoon rustig, niets toegeven.

succes!
Laatst gewijzigd door freskin op 07 nov 2013 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, ingrid

Manu

Ik denk dat ik dan toch voor de ruil-tip ga.
Het claimen heeft heel goed gewerkt voor mijn sokken maar om in zijn bed die kluif te gaan claimen gaat denk ik lastig worden.
Nu moet ik dus alleen iets gaan vinden wat hij interessanter vindt dan een kluif... Dat wordt lastig :mrgreen:
MJ
Zeer actief

biefstuk, gekookte kip, kaas ? :mrgreen:
Paisley
Zeer actief

De cavia van de buren?
Afbeelding
Manu

Paisley schreef:De cavia van de buren?
:LOL: Die zal hij gebruiken als knuffel vermoed ik!
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

freskin schreef:Hij ziet het bot als zijn eigendom. Ik zou voor hem gaan staan en een van mijn voeten op het bot zetten. Hij zal gaan grommen en tegenspartelen, maar ik zou niet reageren. Gewoon het bot "claimen" Net zo lang wachten tot hij achteruit gaat. Dan rustig de kluif oppakken. Deze is nu van jou :pffff: .

Succes!
Dit zou ik echt niet doen bij een hond die serieus ligt te grommen, dikke kans dat hij in je voet hangt.
Ruilen lijkt me een veel beter idee :wink:
Afbeelding
johanna68
Zeer actief
Mijn ras(sen): kr bouvier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door johanna68 »

Paisley schreef:
johanna68 schreef:Idd wat je zelf verwacht.. Ik zou hem in zn nek Zijknat hals (los vel) pakken en terug grommen tot hij zich overgeeft.... werkt ook wel eens. In mijn geval zou ruilen geen optie zijn omdat hier kinderen zijn en ik in geen geval van een hond accepteer dat hij of bot of bak beschermd. Omdat het niet nodig is en met kids gevaarlijk natuurlijk.
Er zitten wel meer dingen in het instinct van een hond die wij niet persé nodig vinden :wink: Als je direct lichamelijk wordt door hem in zijn nek te pakken en ook te gaan grommen, moet je niet gek op kijken als er vroeg of laat een hond in je arm hangt.

Hoeveel mensen zijn er al door hun eigen hond gebeten omdat ze a la Cesar Milan hun hond wel even baknijd af zullen leren?
Misschien is Cesar Milan goed in, maar dat spelletje gaat een stuk genuanceerder en veel minder dreigend dan de hond even bij zn nekvel pakken en grommen.
Mss heb je gelijk...weet niet hoeveel mensen door eigen hond gepakt zijn..ik nooit in ieder geval... Ik schreef ook duidelijk dat ruilen bij mij geen optie zou zijn ivm jonge kids die geen hondentaal begrijpen in die zin. Maar ik ga er van uit dat iemand een bepaalde ras hond neemt met nog veel natuurlijk instinct dat je weet waar je mee bezig bent en je hond kan inschatten wat hij gaat doen ivm iets aan of afleren.Heb mijn hond nog nooit geslagen of iets maar ze haalde het echt niet in dr hoofd om iets te beschermen tegen mij. ..ook geen voer of bot. Als een hond na goeie training bij zijn eigen baasje "zomaar" aan arm hangt omdat hij gecorrigeert word is er toch al wel daarvoor iets mis gegaan
Manu

freskin schreef: Ik zou hem absoluut geen koekje aanbieden. Hij begint volwassen te worden en gaat je uitproberen. Dus handelen zoals in mijn vorige post. Zelf rustig de kluif opeisen. Niets zeggen, maar als hij zich terugtrekt de kluif oppakken en wegbergen. Dat doe je met alles wat hij "opeist".
Op een gegeven moment valt het kwartje. Je moet dan ook wel met andere dingen consequent zijn natuurlijk. Hem ook eerst niet op de bank naast je laten zitten. Dan voelt hij zich ook weer hoger in rang. Meneer gaat maar lekker op de grond naast je liggen... wordt hij niet minder van. Nu is het heel belangrijk om consequent te zijn en niets toe te laten wat jullie niet willen. Als je dat vol houdt zul je er de rest van zijn leven dankbaar voor zijn. Het lijkt even "moeilijk" , maar jullie zullen er later dankbaar voor zijn. Huskie's zijn geen makkelijke honden qua opvoeding voor de doorsnee hondenmens, dus......
Niet als een soort tiran de baas over hem willen spelen, maar jullie eigen ruimte opeisen. Hij heeft zich er maar naar te voegen. Gewoon rustig, niets toegeven.

succes!
Ik ben het helemaal met je eens, maar het deel wat ik dus lastig vind, is dat hij de kluif aanpakt en direct in zijn bed verdwijnt. Hij heeft zo'n Dreambay met van die opstaande randen en zet de kluif dan ook klem onder zo'n rand. Ik heb zo'n slimme hond :E:
Dus als ik de kluif zou willen claimen, moet ik echt in zijn bed gaan staan. Ik weet niet of iemand daar ideeën over heeft? Ik heb altijd geleerd dat de hond 1 eigen plek in huis heeft waar rust is, en dat is zijn bed.
We merken aan Manu dat een harde aanpak niet werkt, het is een beetje een watje. Als zijn speelgoed piept blijft hij het al jankend likken. Ik heb geen naam voor onze opvoeding, ik doe eigenlijk altijd wat mijn gevoel me ingeeft. Maar in deze situatie weet ik niet zo goed wat het juiste is. Ik vind het fout gedrag omdat ik me op zo'n moment bedreigd voel. Maar hoe reageer je juist? Claimen klinkt voor mij beter dan afleiden omdat claimen eerder al voor ons gewerkt heeft, maar dat bed..

Bij het claimen van mijn sokken werd hij ook boos, janken, piepen, grommen, zelfs bijten (meer het aanstoten van je hand met zijn tanden), ik heb toen (onder begeleiding wel) niet gereageerd, geen oogcontact, gewoon volgehouden en daarna heeft hij nooit meer geprobeerd mijn sokken op te eisen. Het helpt wel en het was maar 1x.
Laatst gewijzigd door Manu op 07 nov 2013 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
freskin
Zeer actief

Husky_Manu schreef:

Succes!
Wat stom dat ik hier zelf helemaal niet aan gedacht heb. Toen hij jonger was hebben we hem zo van mijn sokken af gekregen :lol1:
Lastige is dus alleen dat hij zijn kluif altijd mee naar zijn bed neemt. Dus als ik het bot zou willen claimen moet ik in zijn bed gaan staan. Wat kan, want hij heeft een groot bed :mrgreen: Maar zijn bed is zijn enige eigen plek...

Tja.....nu moet ik wel zeggen dat er een verschil voor mij is tussen een lekkere verse vleeskluif die ik mijn honden zo nu en dan geef , en een doorsnee buffelhuid- of andere kluif. De eerste laat ik ze altijd lekker opeten en kom ik niet aan als het niet nodig is.Die geef ik ze dan ook alleen maar overdag op een tijdstip dat ik ze in de gaten kan houden. Mocht ik deze kluif af willen pakken, zou ik ook eerst de ruilmethode toepassen. Dit alleen al voor de veiligheid. De " gewone" kluif hebben ze toch maar af te geven als ik dat wens.Je zou kunnen zorgen dat hij zijn kluif niet meer mee kan nemen naar zijn bed door hem al ruim van te voren af te pakken. Ik zou het niet willen dat ze iets meenemen naar hun bed dat ze zo streng bewaken. Jammer dan. Volgende dag een nieuwe kans. Niet teveel op zijn huid zitten. Als hij overdag lekker ligt te knagen, zou ik hem zijn gang laten gaan. Maar op het moment dat je echt iets van hem wilt, zou ik wel mijn recht claimen op een rustige manier. Als je denkt dat hij wat obsessief is van zijn kluif, zou ik deze eerst een tijdje achterwege laten. Laat hem maar een beetje op jou concentreren. Die kluif komt dan wel weer. :wink:
groetjes, ingrid

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Voor degene die dit soort problemen oplossen door middel van met agressie de alpha uit te willen hangen omdat ze bang zijn dat de kinderen anders gevaar lopen, die brengen op die manier juist hun kinderen in gevaar(iets over kinderen en afhankelijk positie en voer/bezitagressie wat niks met dominantiestrijd te maken heeft!). Een hond als husky is behoorlijk roedelgevoelig(lees niet rangordegevoelig, dat zeg ik dus niet!) en waar je dat met een makkelijker ras misschien nog kan verkopen (wat zijn sommige honden toch eigenlijk geweldig dat ze dat allemaal voor ons doen) om het met agressie te verkopen, ben ik bang dat je op die manier je husky nog verder van je af drijft en zeker weten dat je je kind in gevaar brengt.

Jonge honden leer ik hier meteen aan wat ruilen is. Ook met de voerbak. Echt ik ben voor absolute rust om de voerbak en op momenten dat ze iets te snacken krijgen, maar ik leer ze ook aan dat het niet erg is dat ik in de buurt van hun voer kom. Ik voer dus brokken bij (dus de maaltijd al in delen opdelen en nog lekkerder zaken erbij gooien tijdens het eten (volgens mij dat onze beste meneer hondenfluisteraar Milan uiteindelijk ook zien doen met een hond met zware voedselnijd en zo ver is het hier echt nog niet).
Botten niet zo groot geven dat ze er lang mee bezig zijn en ook daar meteen met ruilen beginnen. Niet tot in den treure maar wel met regelmaat en met iets wat inderdaad goed te ruilen is. Hier ruilen ze prima voor Frolic, zelfs de logeerbeagle die op dat vlak niet de makkelijkste was, want eten was heilig.

Je had wat tekenen gemist. De oren plat in de nek, over bot heen hangen. Wat zeggen die oren in de nek je? Dat je een agressief kreng hebt? Nee dus niet he? Hij accepteert je volledig als baas, maar vertrouwt je niet bij zijn bot. Hij toonde aanvankelijk gewoon onderdanigheid/angst en gromde en hapte dus uit noodverweer omdat jij niet reageerde....

Hij moet leren dat als jij langs loopt dat hij niks te vrezen heeft, dat het hem mogelijk zelfs iets oplevert en dat ruilen hem ook iets oplevert. En echt als een hond echt probleemgedrag op dit punt heeft dan trek ik hem ook aan zijn nekvel naar buiten, maar deze hond is even verkeerd op dit punt begeleid. Zaken zijn gemist en niet op ingespeeld. Naar wat ik lees geen reddeloos geval.
Laatst gewijzigd door gyanty op 07 nov 2013 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Pemba schreef:

Succes!
Dit zou ik echt niet doen bij een hond die serieus ligt te grommen, dikke kans dat hij in je voet hangt.

Inderdaad,

En dan?Dan grijpt hij je,wat doe je dan....Wat is dan de beste manier om te reageren?

Uiteindelijk in wat voor een cirkeltje kom je dan?

Ik zou het gaan proberen met ruilen,en daar naast oefenen met commando los.Zo dat het een heel leuk spelletje wordt wat wat oplevert.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Pemba schreef:

Succes!
Nou, dat grommen is het probleem niet.
Dat récht aankijken en verstillen/verstrakken wél. Dat is een hond die niet zal aarzelen om te bijten.
Met zo'n hond moet je de strijd niet willen aangaan. Dat ga je verliezen namelijk.

Ik zou ten eerste, zoals kruimel ook al zegt, voorlopig geen kluiven geven. Die lijken veel te belangrijk te zijn. En ik zou stapje voor stapje gaan werken aan het verminderen van zijn bak/voernijd. Heel rustig aan. Lekkers uit de hand geven en zo. Rustig naast hem zitten als hij eet en met een blij "kijk eens" wat extra lekkers bijgooien. Dat werk.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Paisley
Zeer actief

johanna68 schreef: Ik schreef ook duidelijk dat ruilen bij mij geen optie zou zijn ivm jonge kids die geen hondentaal begrijpen in die zin.
Maar als je je hond duidelijk maakt dat hij naar jou niets mag beschermen door het bot op te eisen, zal de hond zijn bot dan ook niet meer gaan verdedigen naar de kinderen?
Als een hond na goeie training bij zijn eigen baasje "zomaar" aan arm hangt omdat hij gecorrigeert word is er toch al wel daarvoor iets mis gegaan
Dat heeft dus met instinct te maken. Het is helemaal niet gek dat hij zijn bot verdedigt naar een rang-hogere. Boven een hond uit torenen, hem bij zijn nekvel pakken en naar hem grommen is redelijk intimiderend. Ik denk dat het makkelijker is om je hond te leren dat verdedigen niet nodig is, zodat hij de behoefte ook niet meer heeft.
De methode met 'ruilen' is ook niet bedoeld om dit als vaste routine zo te houden, maar ook om je hond te leren dat verdedigen niet nodig is, waardoor het gedrag uit dooft.
Afbeelding
Manu

gyanty schreef:Je had wat tekenen gemist. De oren plat in de nek, over bot heen hangen. Wat zeggen die oren in de nek je? Dat je een agressief kreng hebt? Nee dus niet he? Hij accepteert je volledig als baas, maar vertrouwt je niet bij zijn bot. Hij toonde aanvankelijk gewoon onderdanigheid/angst en gromde en hapte dus uit noodverweer omdat jij niet reageerde....

Hij moet leren dat als jij langs loopt dat hij niks te vrezen heeft, dat het hem mogelijk zelfs iets oplevert en dat ruilen hem ook iets oplevert. En echt als een hond echt probleemgedrag op dit punt heeft dan trek ik hem ook aan zijn nekvel naar buiten, maar deze hond is even verkeerd op dit punt begeleid. Zaken zijn gemist en niet op ingespeeld. Naar wat ik lees geen reddeloos geval.
Ho ik stel mijn vraag juist om mijzelf te verbeteren in de omgang met mijn hond ;) Als ik niet wilde leren, had ik het niet gevraagd.
Ik zeg nergens dat ik denk dat ik een agressief kreng denk te hebben, als je mijn vraagstelling goed leest kon ik dit gedrag niet plaatsen en heb ik niet gereageerd bij de eerste tekenen. Hij heeft overigens niet gehapt, alleen gegromd toen ik hem van zijn bot wegstuurde.

Ik ga dat ruilen zeker proberen. Het aan zijn nekvel uit zijn bed sleuren was ook geen goede reactie van mij misschien, ik schrok en handelde snel. Vandaar ook mijn vraag omdat ik twijfelde na mijn actie.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Sja....ik ben van mening eens gegeven blijft gegeven, ik pak dus niet af, als ze een bot, koekje, eten o.i.d. krijgen is het van hun klaar.
Ze hebben hier dan ook totaal de behoefte niet om het te verdedigen tegenover mij, wel tegenover elkaar, en dat vind ik dan weer heel logisch.
En ja hoor ik kan alles wat ik niet gegeven heb (bv troep in het bos) gewoon afpakken.
Manu

Voernijd rond de bak heeft hij overigens totaal niet.
Zodra er voer in zijn bak ligt, wacht hij tot wij toestemming geven te gaan eten. Ik kan zonder problemen de bak van hem weghalen en hem van de bak weghalen.
MJ
Zeer actief

Die mening heb ik ook, Angelique ..alleen doe ik dus wel ruilen in het begin of eten bij gooien zodat ze weten dat ze niets van me te vrezen hebben , ze niet bang hoeven zijn dat ik iets afpak. Dat de hand of gewoon mijn aanwezigheid in de buurt dan niets kwaads in zin heeft .
En mochten we uitgaan of mocht ik toch iets af willen pakken buiten wat niet okay is vertrouwen ze me erop dat ze wat anders krijgen van me. Tenminste...Dust en Gijsje. Maxi ( ex zwerver) weet niet hoe gauw het het buiten door mot slikken. :ugh:
Binnen en bij de voerbak of met zijn botje echter geheel geen probleem meer..en dat was echt anders toen we hem kregen.
Manu

Angelique. schreef:Sja....ik ben van mening eens gegeven blijft gegeven, ik pak dus niet af, als ze een bot, koekje, eten o.i.d. krijgen is het van hun klaar.
Ze hebben hier dan ook totaal de behoefte niet om het te verdedigen tegenover mij, wel tegenover elkaar, en dat vind ik dan weer heel logisch.
En ja hoor ik kan alles wat ik niet gegeven heb (bv troep in het bos) gewoon afpakken.
Daar hebben we verder ook geen problemen mee, hij spuugt zijn eigen koekje nog uit als ik dat van hem vraag. Speeltjes geeft hij ook zonder problemen af.
De eerste situatie waarin we dit hadden was met een hambot, die hij niet geheel op mocht eten en daar wel mee bezig was. En deze situatie was dus eentje waarin ik uit wilde. Ik wil in die situaties dus wel dat de hond dit aan mij afstaat.
Anyway, eventjes geen bot meer geven om te kluiven en oefenen met ruilen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”