Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tandsteen verwijderen
Moderator: moderatorteam
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Tandsteen verwijderen
Joris heeft altijd erg veel last van tandsteen. We hebben het een keer laten weghalen door de DA en nu is het daar weer tijd voor. Ik ben er alleen een beetje huiverig voor, want hij is inmiddels ruim 9. Ik zou het dus graag zelf weghalen om een narcose te besparen. Kan iemand me vertellen wat voor haakje ik daar het beste voor kan gebruiken? En als het dan weg is, wat te doen om te zorgen dat het niet zo snel weer terugkomt? Vlees voeren is geen optie en pensstaafjes blieft hij niet
Ik heb hier al wat gelezen over verschillende poedertjes en gels om door het voer te doen of op de tanden te smeren? Welke zou ik dan vooral wel/niet moeten nemen?

- Hailfall
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Tandsteen verwijderen
Je kan het ook zelf proberen met een schoon! microvezel doekje en je nagel als het iig niet te hard is aangekoekt.
Dat doen wij bij Loki hier namelijk als hij weer eens wat op zijn tanden heeft.
Dat doen wij bij Loki hier namelijk als hij weer eens wat op zijn tanden heeft.
- Anke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
- Aantal honden: 2
Ik heb bij de tandarts gewoon een krabbertje gevraagd voor mensen. Eén keer per maand maak ik een rondje langs de gebitten van de heren, want ook hier hebben ze snel last van tandsteen. Ze blijven netjes liggen (meestal dan) en dan kan ik alle tandjes en kiezen weer schoon krabben. Ik poets daarnaast ook nog iedere dag, maar zelfs met poetsen en veel kauwmateriaal ontstaat er toch altijd wat tandsteen.
Ik wil ze daarvoor niet onder narcose brengen als ik het ook mooi zelf kan doen.
Ik wil ze daarvoor niet onder narcose brengen als ik het ook mooi zelf kan doen.
- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Ik lees even mee. Hier een meneer van 8,5 jaar met (volgens mij) z'n hele leven al een slecht gebit wat snel vies is.
Voordat ik hem kreeg is z'n gebit nog door de DA onder narcose gereinigd en volgens de DA is het nu weer tijd...
Hij barft en krijgt absoluut geen granen (ivm allergie) maar helaas ontwikkelt hij snel tandsteen.
Ik heb nog een vraag, moet zoiets echt onder narcose of kan je ook een roesje geven? De paarden stonden bij ons ook ongesedeerd bij de paardentandarts.
@Anke, is dat eenzelfde krabbertje als wat bij mensen voor tandsteen wordt gebruikt?
Voordat ik hem kreeg is z'n gebit nog door de DA onder narcose gereinigd en volgens de DA is het nu weer tijd...
Hij barft en krijgt absoluut geen granen (ivm allergie) maar helaas ontwikkelt hij snel tandsteen.
Ik heb nog een vraag, moet zoiets echt onder narcose of kan je ook een roesje geven? De paarden stonden bij ons ook ongesedeerd bij de paardentandarts.
@Anke, is dat eenzelfde krabbertje als wat bij mensen voor tandsteen wordt gebruikt?
- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
- Aantal honden: 3
Als het nodig is onze dierenarts dat ook gewoon zonder narcose.
Laatst met de entingen heeft hij de tandjes/kiesjes nog schoongemaakt bij onze Jentle.
Was in 5 minuutjes klaar
Laatst met de entingen heeft hij de tandjes/kiesjes nog schoongemaakt bij onze Jentle.
Was in 5 minuutjes klaar

- krullie
- Zeer actief
hier heb ik een krabbertje van de tandarts.
hij gaat liggen en ik zet het krabbertje tegen de rand van het tandvlees.
en dan naar beneden krabben, hij is het inmiddels wel gewend.
hij gaat liggen en ik zet het krabbertje tegen de rand van het tandvlees.
en dan naar beneden krabben, hij is het inmiddels wel gewend.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik gebruik ook een krabbertje, zoiets ongeveer, maar dan een enkel. Eentje met platte punt zoals in de link en eentje met een dunner puntje:
http://www.allfordogs.nl/Tandenkrabber-Dubbel
Verder poets ik hier de tanden om de 2 dagen.
http://www.allfordogs.nl/Tandenkrabber-Dubbel
Verder poets ik hier de tanden om de 2 dagen.
- Evertje
- Zeer actief
Binnenkort moeten we weer voor de jaarlijkse controle en zou het e.e.a. eens bespreken. Zo'n krabbertje is inderdaad wel handig om sowieso te hebben!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond
- Aantal honden: 1
Bij mijn hond werken die kluifjes, gedroogd runderhuid (van die witte dingen). Sinds ze dat dagelijks krijgt om te kluiven, is al haar tandsteen weg en het is ook niet meer terug gekomen. En anders zou ik gaan poetsen.

- Evertje
- Zeer actief
Hij kauwt dagelijks op van die farmfood botten waar een goedje in zit tegen tandsteen en een hertengewei ligt hier ook. Daarnaast barft hij en knaagt genoeg zou je zeggen. Hij heeft vrees ik gewoon een slecht gebit :S
- Anke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Ja, heb ik wel. Ik heb ook een krabbertje liggen wat Linsey heeft, maar die is te groot voor de kleine tanden en kiezen van mijn hondjes en is niet scherp genoeg.Evertje schreef:Ik lees even mee. Hier een meneer van 8,5 jaar met (volgens mij) z'n hele leven al een slecht gebit wat snel vies is.
https://www.google.nl/search?q=tandenkr ... B400%3B229
- veertje
- Zeer actief
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga eens opzoek naar een krabbertje.
-
- Actief
Je zou ook nog naar een trimmer kunnen gaan. Mijn trimster kijkt bij een trimbeurt ook de tanden na en haalt tandsteen weg indien nodig. Ben met mijn niet-trimhond ook bij de trimster geweest om het tandsteen weg te laten halen. Ik heb zelf het idee dat een dierenarts (te) snel naar een roesje/narcose geeft omdat dit makkelijk werkt voor hun. Overigens had ik wel geoefend.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Dat wat billy20 zegt, wilde ik zeggen
Als je hem een keer in Wageningen hebt kom je er maar mee langs. Dan doen we het samen even.

- veertje
- Zeer actief
Oh dat zou heel fijn zijnRosita Compagner schreef:Dat wat billy20 zegt, wilde ik zeggenAls je hem een keer in Wageningen hebt kom je er maar mee langs. Dan doen we het samen even.

- Eolise
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Yorkshire Terriërs
Oeehh, ik zoek ook iemand die 't tandsteen van mijn Kaiya weg wilt halen! De dierenarts wil 't enkel onder volledige narcose doen...
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, hup, naar Rosita dus.Eolise schreef:Oeehh, ik zoek ook iemand die 't tandsteen van mijn Kaiya weg wilt halen! De dierenarts wil 't enkel onder volledige narcose doen...

Nooit geweten dat dat ook kon, Asta moet ook onder narcose van de dierenarts.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik loop het stel hier ook maandelijks even na met een krabbertje. Ondanks vers en veel kluiven zit er met name bij de hoektanden vaak wel een randje tandsteen. Als je het bijhoudt heeft de da er geen werk aan.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Xena had t aan 1 kies en dat irriteerde me mateloos. De rest is zo mooi wit... Ik had hier gelezen dat Nanna t met een krabbertje deed dus ook besteld in China. Ik had me ingesteld op een paar uur krabben maar wat schetste mn verbazing nog geen 2 sec alles weg
je brak t hele stuk er zo af... heb ik me daar maanden aan zitten ergeren...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Eolise
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Yorkshire Terriërs
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
http://dx.com/p/surgical-metal-probe-needle-53160Eolise schreef:Besteld in China? Welke site precies? Ga ik 't zelf ook eerst proberen..!
heel stevig haakje

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Graag gedaan, Vera. Joris was heel stoer en dapper!veertje schreef:Oh dat zou heel fijn zijnRosita Compagner schreef:Dat wat billy20 zegt, wilde ik zeggenAls je hem een keer in Wageningen hebt kom je er maar mee langs. Dan doen we het samen even.
Even kijken wanneer ik hem keertje mee kan nemen. Sowieso februari, maar dat is wel laat denk ik. Hij heeft het zwaar te pakken zullen we maar zeggen