Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zoveel meningen, zoveel manieren van opvoeding...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eelke
Actief
Mijn ras(sen): Weimaraner in huis en Corgi op de verlanglijst
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Eelke »

Laat ik eens beginnen met zeggen dat ik dit een fantastisch forum vind, waar ik al heel veel vragen heb kunnen beantwoorden door de adviezen aan anderen! Ik hoop dan ook dat dit onderwerp niet stokoud is, in dat geval laat ik me graag verwijzen :wink:

Onze thuissituatie: sinds 3 weken hebben we een weimaranerpup van 4,5 maand, Teun, die wordt opgevoed en verzorgd door mijn vriend, mijn schoonouders en mij. We wonen in 1 huis dus dat gaat goed. We hebben van tevoren goed afgesproken dat Teun de verantwoordelijkheid van ons alle vier is, dit om te zorgen dat hij een stabiel huishouden om zich heen heeft en dat het ene stel eens zonder hond op vakantie kan en het andere ook :D
Teun gaat naar puppycursus en luistert over het algemeen heel goed. Ik ben echt dol op hem, hij is de eerste hond die ik zelf vanaf pup mag opvoeden. Ik ben opgegroeid met honden en wilde al heel lang een hond. Mijn schoonouders hadden hiervoor een schotse terrier en wilden dit keer graag een wat grotere hond, die voor je wil werken maar ook een prettige gezinshond is.

Ik voorzie echter een probleem. Ik ben behoorlijk serieus en consequent met het opvoeden van Teun. Deels omdat ik dat leuk vind en weet dat hij het leuk vindt, deels omdat hij straks tegen de 40 kilo weegt en het een fijne gedachte is dat hij dan goed luistert :engel: Ik zou het dan ook fantastisch vinden om hem zoveel mogelijk uit te dagen dmv apporteren, jachttrainingen, spoorzoeken etc.
Mijn schoonouders zijn juist meer van de school 'het dier in zijn waarde laten'. Dat ging met die terrier prima want die ging lekker zijn eigen gang (rustig in huis, als we gingen wandelen, tja, dan gingen we wandelen). Hij luisterde voor geen meter maar dat was te overzien.

Voor Teun heb ik het gevoel dat hij meer sturing en uitdaging nodig heeft. Mijn vriend sluit zich daarbij aan, maar zijn ouders vinden het allemaal niet zo nodig. Als mijn schoonmoeder hem uitlaat en Teun gaat rennen, dan gaat ze mee rennen ipv dat gedrag aan te spreken (wat ik vind dat ze zou moeten doen). Van mijn schoonvader hoeft Teun ook niet per se links van hem te lopen bijvoorbeeld. Hij moet van mij ook werken voor een deel van zijn eten en van mijn vriend ook, maar van hen krijgt hij het gewoon.

Kleine 'vergrijpen', maar ik wil graag dat we het op 1 of andere manier eens kunnen worden over zijn opvoeding. Er is me al aangeraden om alle commando's op een rij te zetten zodat we allemaal hetzelfde zeggen. Maar moet het nog verder gaan dan dat? Kan een hond van deze leeftijd begrijpen dat hij naar ons alle vier goed moet luisteren, ook al is niet iedereen even consequent?
Groetjes van Eelke en Teun
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Zoveel meningen, zoveel manieren van opvoeding...

Ongelezen bericht door runninggirl »

Mijn hond weet haarfijn waar ze bij welke persoon mee weg komt. :engel:

Als jouw schoonouders er anders over denken dan jullie, dan blijf je die verschillen ook wel houden denk ik. Of je moet je schoonouders zo ver krijgen dat ze net zo consequent zijn.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik denk dat Teun uiteindelijk heel goed gaat begrijpen dat ie bij je schoonouders veel verder kan gaan als dat ie bij jullie kan gaan. Probeer het eens te spiegel met je schoonouders dat ze echt begrijpen dat als ie straks volwassen is, ook nog steeds als een dolle stier aan de lijn is en dat dat met 40 kg niet zo heel prettig is.
Gedrag wat nu kan vind Teun dat ie dat straks ook nog mag want waarom mocht het eerst wel en nu opeens niet meer.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik denk ook dat teun straks naar jullie goed zal luisteren en met je schoonouders een loopje zal nemen. ;-) Hebben ze dan mooi aan zichzelf te danken. Laat ze er zelf maar achter komen ;-)
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Eens met Tiny hierboven en dat verklaart voor mij ook waarom ze zo goed overweg konden met die eigenwijze Schot.
Je hebt helemaal gelijk, en jouw manier van opvoeden past ook echt bij een Weimaraner!
Leuk die jachttraining, ik zou dat plan lekker doorzetten als ik jou was :ok:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Mijn vriend loopt ook rond met een zigzaggende, om de paar meter stoppende, en dan weer hard trekkende hond rond. Ik heb het hem nog zo vaak verteld....
Ik loop altijd zo fijn met mijn leuke hondje naast me hihi. Al is meneer bij mij weer heel goed in bedelen en durft hij mijn vriend niet eens aan te kijken als hij een bord vast heeft dus ach.. Honden weten in ieder geval naar mijn mening heel goed bij wie ze wat kunnen maken. En mijne is ook pas 6 maanden.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Maar je kunt toch ook consequent zijn én een dier in zijn waarde laten? :scratch:
Eelke
Actief

Dank voor alle adviezen, ben blij dat mijn gevoel klopt :wink:

We hebben mijn schoonmoeder inmiddels wel zover dat zij degene is die met hem de puppycursus gaat doen. Ze geeft zelf aan dat ze 'wat laconieker' is met betrekking tot de opvoeding, maar ik ga er wel vanuit dat de hondenclub het belang ervan aan haar verstand weten te peuteren tijdens de lesjes :lees:

Mijn vriend en ik staan er zo'n beetje in van 'prima als hij naar ons luistert, zij moeten het zelf maar merken' zoals hierboven ook al gezegd. Maar onze schoonouders zijn in de 60 en wat mij betreft wordt het dan gewoon gevaarlijk al Teun zijn eigen besluiten neemt tijdens het wandelen. Ik wil ze daarvoor behoeden, vind ik minstens zo belangrijk als een brave hond.

Een andere vraag die hieruit volgt: stel, de situatie blijft zo en bij ons luistert Teun prima en bij mijn schoonouders minder. Bestaat het gevaar dan dat wij als strenge opvoeders continu lopen recht te maken wat door de minder strenge opvoeders krom wordt gemaakt? Ik voel er namelijk totaal niets voor om hem de hele tijd dezelfde dingen opnieuw aan te moeten leren...
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Nee hoor, denk dat hij dalijk dondersgoed weet wat hij bij wie kan uitvreten en dat hij bij jullie dus moet luisteren. Grote kans dat jullie band met hem ook veel beter wordt.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Tara schreef:Je hebt een Weimaraner, en dat is geen makkelijk ras. Ze zijn goed op te voeden, goed te trainen, maar ze moeten duidelijk begrensd worden. Duidelijke regels dus, en die ook consequent toepassen.
Ik zou je dus wel adviseren om dat met je schoonouders te bespreken, want ik vrees dat het anders niet zal gaan werken.
Kijk, bij élk andere jachthond zou ik mijn schouders ophalen. Maar bij een weim niet.
Die zijn over het algemeen niet te bescheten om manscherp te worden.
Die moet je écht tamelijk kort houden. Serieus.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou stabijs zijn anders ok niet makkelijk.
Mijn vader noemen we onder ons al jaren pedigree-paps ( mrgreen: ); vanwege de koekjes en lekkere zaken die hij altijd heeft.
Hij haalt het speciaal in huis: wij wat bij de koffie, de honden een stuk worst.
Onze honden weten allemaal precies dat hij ze volstopt met lekkers. Nou, en?
Nou loopt hij er niet (meer) mee op zijn leeftijd, maar vroeger wel en toen namen ze hem ook in de maling.
Maar honden weten over het algemeen prima wat ze waar kunnen doen.
Bij ons komen ze er niet mee weg, bij hem wel.

Volgens mij valt het allemaal best mee. Die hond is niet gek.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ach wel nee. Je zult nooit allemaal hetzelfde doen, je zult nooit allemaal op 1 lijn zitten. Hoe meer mensen om de hond heen, hoe meer verschillen. Mijn vriend en ik zitten redelijk op 1 lijn, maar op sommige punten werkt het gewoon wat anders.

Ik heb ook vaak echtparen in de cursus en ik neem op dit moment een ouder echtpaar met een duitse staanderpup. Mevrouw zit op cursus. Meneer is altijd mee. Mevrouw is erg zacht, meneer is nogal vande oude stempel. Meneer wil dat mevrouw het eigenlijk zo aanpakt als hij dat doet, maar dat zou voor mevrouw nooit werken. Ze is daarvoor te zacht van aard en niet doortastend genoeg en dat zal ze ook niet leren, want zo is het niet. Je moet dat doen wat bij jou past. En dat kan onderling dus wel verschillen. Hoe vaak hoor ik niet (buiten het feit dat dit niet mijn manier van opvoeden is, laat dat duidelijk zijn) dat meneer de pup stevig aan kan pakken als hij vervelend is (vaak hoor je nog op de rug gooien in dit verhaal), maar dat de hond (Zelfs vaak al als jonge pup) bij mevrouw dan volledig door het lint gaat als zij dit ook probeert.

Heb het er wel gewoon gezamenlijk over. Niet in verwijten van jullie doen het niet goed, maar heb het gewoon over waar je zelf tegen aan loopt en wat je doet. Vraag ook regelmatig geïnteresseerd waar zij tegen aanlopen of zij iets hetzelfde ervaren als jij. Bespreek met elkaar hoe je iets aanpakt en ieder op zijn eigen manier en vraag eventueel of vertel aan een ander hoe die of jij iets aanpakt.

Probeer niet je eigen manier aan een ander op te dringen. En die hondenschool gaat ze ook niet overtuigen..... Geloof nooit dat ik mensen in mijn cursus echt volledig heb kunnen veranderen hoor. Hoogstens geïnformeerd en handigheden meegegeven, maar met respect voor wie ze zijn.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

gyanty schreef:Ach wel nee. Je zult nooit allemaal hetzelfde doen, je zult nooit allemaal op 1 lijn zitten. Hoe meer mensen om de hond heen, hoe meer verschillen. Mijn vriend en ik zitten redelijk op 1 lijn, maar op sommige punten werkt het gewoon wat anders.

Ik heb ook vaak echtparen in de cursus en ik neem op dit moment een ouder echtpaar met een duitse staanderpup. Mevrouw zit op cursus. Meneer is altijd mee. Mevrouw is erg zacht, meneer is nogal vande oude stempel. Meneer wil dat mevrouw het eigenlijk zo aanpakt als hij dat doet, maar dat zou voor mevrouw nooit werken. Ze is daarvoor te zacht van aard en niet doortastend genoeg en dat zal ze ook niet leren, want zo is het niet. Je moet dat doen wat bij jou past. En dat kan onderling dus wel verschillen. Hoe vaak hoor ik niet (buiten het feit dat dit niet mijn manier van opvoeden is, laat dat duidelijk zijn) dat meneer de pup stevig aan kan pakken als hij vervelend is (vaak hoor je nog op de rug gooien in dit verhaal), maar dat de hond (Zelfs vaak al als jonge pup) bij mevrouw dan volledig door het lint gaat als zij dit ook probeert.

Heb het er wel gewoon gezamenlijk over. Niet in verwijten van jullie doen het niet goed, maar heb het gewoon over waar je zelf tegen aan loopt en wat je doet. Vraag ook regelmatig geïnteresseerd waar zij tegen aanlopen of zij iets hetzelfde ervaren als jij. Bespreek met elkaar hoe je iets aanpakt en ieder op zijn eigen manier en vraag eventueel of vertel aan een ander hoe die of jij iets aanpakt.

Probeer niet je eigen manier aan een ander op te dringen. En die hondenschool gaat ze ook niet overtuigen..... Geloof nooit dat ik mensen in mijn cursus echt volledig heb kunnen veranderen hoor. Hoogstens geïnformeerd en handigheden meegegeven, maar met respect voor wie ze zijn.
:ok:

En wat ik dik heb gemaakt klopt ook :mrgreen:
Al zijn er wel mensen geweest die naderhand zeiden dat ze waarschijnlijk toch beter het advies hadden kunnen opvolgen van begrenzen.

Begrenzen is bij een staande jachthond sowieso wel erg belangrijk.
Anders kom je jezelf wel tegen als de hond zelf gaat jagen.

@gyanty ............... Duitse Staande pup..... zonder r :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief

Oeh, ik zal het in mijn oren (of uuhhm vingers) knopen ranetje :E:
Afbeelding
Eelke
Actief

Thanks, hier heb ik superveel aan! We willen mijn schoonouders ook totaal niets opleggen maar juist informeren mbt dingen die we horen over opvoeding, of wat we zien bij Kikopup op YouTube bijvoorbeeld. Maar dat kan snel omslaan in belerend zijn, dus daar moeten we voor waken. Zij moeten er ook nog steeds lol in houden haha :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

mijn honden lopen op wandeling ook waar ze willen en ik ren gerust eens met ze mee. Eten krijgen ze hier dagelijks zonder er iets voor te moeten doen, eten is een basisrecht.

Toch luisteren ze op het terrein prima.

Trainen is 1 ding. wandelen, thuis zitten, eten.... dat zijn allemaal andere dingen.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het is wel mogelijk hoor, hier zit er ook een duidelijk verschil tussen man en mij.
Ik ben de "strenge" consequente en man is een stuk makkelijker, met man word dus wel eens een loopje genomen, zelfs Doran, mijn lieve braafste jongetje van de klas, durft het bij hem gewoon aan om niet meteen terug te komen als hij fluit, iets wat hij bij mij nooit zou doen :neenee:
Bietsen doen ze bij hem ook, hij smelt altijd voor die oogjes en laat dus regelmatig iets voor ze vallen, bij mij halen ze het niet in hun hoofd om te bietsen :F:

Ik zou alleen over belangrijke dingen wel duidelijke afspraken maken met je schoonouders. De hond niet z'n gang laten gaan buiten als hij wat ouder is en misschien niet meer zo goed met andere reuen kan. Met dat soort dingen moet je toch wel op één lijn zitten!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Eelke
Actief

Ja, ik verwacht sowieso dat er verschillen zullen zijn in hoe goed hij gaat luisteren naar wie, dat is denk ik met zoveel baasjes niet te voorkomen :)
Morgen gaat mijn schoonmoeder met hem naar de puppycursus en ze oefenen beide ook heel goed met hem (hoewel ik ze soms nog niet consequent genoeg vind :) #zeurpiet). We gaan zien wat het oplevert!

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Eelke
Actief

Nou, ze hebben vanochtend bij de puppycursus gevraagd of ik de cursus verder wilde doen in plaats van mijn schoonmoeder... :(

Teun had helemaal geen aandacht voor haar. Maar de trainster vroeg al aan het begin aan haar waarom ik het niet kwam doen (ze was niet geïnformeerd over de switch). Dus mijn schoonmoeder begon al niet zo gezellig aan de les. Vind ik ook niet zo netjes van de trainster, had ze ook achteraf kunnen zeggen wat mij betreft. En ik voel me ook nogal lullig tegenover mijn schoonmoeder, want ik moest demonstreren dat Teun beter naar mij luistert, en dat deed hij toen ook.
Ik had juist gedacht dat als mijn schoonmoeder het zou doen, het hun band juist zou versterken. Maar de trainster zei dat het alleen maar frustratie zou gaan opleveren voor mijn schoonmoeder en Teun...
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Wat is überhaupt opvoeden?
Veel mensen vinden dat ze opvoeden als ze een hond 100x roepen terwijl ze eigenlijk van te voren weten dat hij toch niet komt. Maar he, "ik roep toch?". En dat vinden ze dan voldoende.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Manu

Dus de trainster heeft gezien dat het je schoonmoeder niet goed lukt met Teun en wil daarom liever jou in haar cursus?
Hoe ziet zij dan voor zich hoe het nu verder moet met je schoonmoeder? Die heeft dus nog steeds geen benul wat ze met die hond moet doen en nu dus ook geen begeleiding meer?
Hè? :scratch:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Husky_Manu schreef:Dus de trainster heeft gezien dat het je schoonmoeder niet goed lukt met Teun en wil daarom liever jou in haar cursus?
Hoe ziet zij dan voor zich hoe het nu verder moet met je schoonmoeder? Die heeft dus nog steeds geen benul wat ze met die hond moet doen en nu dus ook geen begeleiding meer?
Hè? :scratch:
Ja dat vind ik ook wat apart................
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief

Was jij tegelijkertijd mee naar de cursus?
Afbeelding
Eelke
Actief

Nee, ik ben ietsje later gekomen om te kijken (redelijk verdekt opgesteld), van een afstand. Toen zag de trainster me staan en riep me erbij

Edit: ze riep me na afloop van de les bij zich
Laatst gewijzigd door Eelke op 10 nov 2013 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Eelke schreef:Voor Teun heb ik het gevoel dat hij meer sturing en uitdaging nodig heeft.?
voor een weimaraan zeker . !. :ok:

het is niet bepaald een hond voor beginners , maar voor gevorderden, en dat zijn niet alle in je familie . :19:

nou, succes er maar mee .
Eelke
Actief

Teun trok mijn schoonmoeder het hele veld over en ze geeft een commando 20 keer ipv een keer.
De trainster denkt dat als Teun het van mij leert en ik het dan aan de rest van het gezin leer, dat het dan goed gaat. Misschien dat als hij het leert van iemand waar hij het van aanneemt, dat het dan gemakkelijker gaat bij de rest, als hij (de basis van) het commando weet?
Manu

Dat zeggen ze ook over Husky's en dat is voor mij ook mijn eerste hond. Je kunt heel veel leren. Een foutje maken is niet erg, zo lang je het zelf in ziet en bereid bent er wat aan te doen.
Ik hoop voor je schoonmoeder dat ze dan ergens anders op cursus kan of eventueel een begeleider vindt die een op een kan helpen. Dat laatste heb ik gedaan en daar ben ik heel veel wijzer van geworden. Kost iets meer, maar dan heb je ook wat!
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Eelke schreef:Teun trok mijn schoonmoeder het hele veld over en ze geeft een commando 20 keer ipv een keer.
De trainster denkt dat als Teun het van mij leert en ik het dan aan de rest van het gezin leer, dat het dan goed gaat. Misschien dat als hij het leert van iemand waar hij het van aanneemt, dat het dan gemakkelijker gaat bij de rest, als hij (de basis van) het commando weet?

lees mijn bericht , een weimaraner is een crime voor beginners :LOL: . dus voor je schoonmoeder , eigenlijk wel zielig voor haar :(:
gyanty
Zeer actief

Eerlijk gezegd vind ik dit een minpunt voor de trainer. Als trainer is heb je taak iedere baas-hondcombinatie te kunnen begeleiden. Het gaat niet om het voltooien van de cursusinhoud, maar om leefbaar baas-hondcombinatie te vormen. Tenzij ze te storend in de groep is waardoor ze onevenredig veel aandacht vraagt. Maar dan zou ik zeker een cursist ook willen helpen in een speciale groep of met priveeles.
Afbeelding
Eelke
Actief

Ja, dat vind ik aan de ene kant ook. Als mijn schoonmoeder was begonnen ipv ik, had ze er misschien geen acht op geslagen. Nu kon de trainster vergelijken en daardoor heeft ze dit advies gegeven.

Aan de andere kant is het ook de bedoeling dat hond en baas genieten van de training. Toch? In dat licht vind ik het dan wel logisch dat zij een voorkeur uitspreekt. Mijn schoonmoeder had vantevoren al gezegd dat ze er niet zo'n zin in had, om op zo'n veld te staan in de kou en de regen. Ik ben ook een beetje bang dat ze met die houding naar de cursus is gegaan en dat dat doorgesijpeld is, waardoor Teun geen zin had om te luisteren. Kan dat?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”