Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eindelijk! (voerdummyvraagje)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Eindelijk! (voerdummyvraagje)

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Eindelijk hebben we de methode gevonden om Dexter echt goed te laten luisteren. We hadden de laatste tijd steeds vaker momenten waarop meneer zijn eigen plan trok. Zo vond hij het een leuk spelletje om niet meer te komen als we weer richting huis gingen of om toch even een kat het veld door te jagen. Ook rende hij weer steeds vaker van grote afstand naar andere honden toe. Kortom we moesten echt met hem aan de slag, want dit maakte het wandelen steeds minder leuk.

We zijn daarom gisterochtend begonnen met de voerdummy en tot nu toe werkt het enorm goed. Eerst hebben we even geoefend op een plek met weinig afleiding, zodat Dexter door had wat er in dat ding zat. Dat had hij de tweede keer al goed door, want hij struikelde haast over zijn eigen poten om het ding zo snel mogelijk af te kunnen geven. De rest van de wandelingen gisteren gingen perfect. Hij bleef niet aan mijn been vastgeplakt waar ik eerst bang voor was, maar hij liep gewoon overal te snuffelen en hield mij ondertussen heel goed in de gaten. Ik hoefde maar 1 x zijn naam te zeggen en de dummy te gooien en hij kwam meteen aangerend, ook op momenten dat hij iets heel interessants rook en zelfs als hij een eindje verderop andere honden zag. :cheer:

Vanochtend was ik helemaal superblij,want dezelfde kat waar hij eergisteren nog vol achteraan heeft gezeten stond weer in het veld. Dus zodra Dexter de kat had gezien, riep ik zijn naam en gooide de dummy weg en zonder twijfel kwam Dexter aangerend om de dummy op te halen en netjes af te leveren. :cheer: Het is nu natuurlijk hopen dat dit zo blijft en dat hij het niet na een tijdje zat is, maar ik heb nog nooit eerder zo relaxed kunnen lopen als nu, dus ik heb goede hoop.

Ik heb wel nog 1 vraagje. Gooien jullie de dummy ook gewoon af en toe zomaar weg? Er is namelijk niet altijd een lastige situatie natuurlijk. Ik ben ook bang dat wanneer ik de dummy alleen weggooi als er iets interessants te zien is, dat Dexter op een gegeven moment eerst de omgeving gaat scannen als ik de dummy weggooit, omdat er dan waarschijnlijk wel iets zijn.
Laatst gewijzigd door maaiike17 op 21 nov 2013 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Sproetel
Actief
Mijn ras(sen): Kruising stabij

Re: Eindelijk!

Ongelezen bericht door Sproetel »

Hé wat super! Altijd fijn als het kwartje valt! Ik heb ook een tijdje met een voerdummy gewerkt en het komt aan. Af en toe vanuit het niets een voerdummy weggooien lijkt me niet verkeerd. Het houdt ze scherp. Wel is het oppassen dat ze niet constant lijken te verwachten dat er iets gaat gebeuren. Maar dat is meer mijn eigen valkuil :-). Een hoopvol kijkend hondje naast me die bijna smekend de dummy wil en die niet meer weg te sturen is. Ik kan er niet tegen.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Jaap* weet daar alles van, maar die wordt hier niet naartoe gelokt met een kop als "Eindelijk!" :wink:
Misschien hem even per pb op dit topic wijzen?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
maaiike17
Actief

Sproetel schreef:Hé wat super! Altijd fijn als het kwartje valt! Ik heb ook een tijdje met een voerdummy gewerkt en het komt aan. Af en toe vanuit het niets een voerdummy weggooien lijkt me niet verkeerd. Het houdt ze scherp. Wel is het oppassen dat ze niet constant lijken te verwachten dat er iets gaat gebeuren. Maar dat is meer mijn eigen valkuil :-). Een hoopvol kijkend hondje naast me die bijna smekend de dummy wil en die niet meer weg te sturen is. Ik kan er niet tegen.
Daar was ik dus ook bang voor, maar dat valt gelukkig mee. Hij blijft wel gewoon lekker rondsnuffelen.
tekkel schreef:Jaap* weet daar alles van, maar die wordt hier niet naartoe gelokt met een kop als "Eindelijk!" :wink:
Misschien hem even per pb op dit topic wijzen?
Ik zal de titel even aanpassen, dan is het wat duidelijker!
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Re: Eindelijk! (voerdummyvraagje)

Ongelezen bericht door Marco88 »

Wat voor merk voerdummy gebruik jij?
Afbeelding
maaiike17
Actief

Marco88 schreef:Wat voor merk voerdummy gebruik jij?
Ik gebruik nu nog een etui, omdat ik eerst eens wilde kikken hoe het zou gaan. Ik ga dit weekend maar eens even op zoek naar een echte denk ik. Als mensen daar nog tips voor hebben, heel graaf!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Had je het topic van Jaap* al gelezen?

Je hoeft die voerdummy niet speciaal alleen te gebruiken als er iets spannends is waarvan je je hond wilt afleiden.
Als hij een hele wandeling niks spannends zou meemaken kan hij toch niet zonder eten naar bed? :tongue:

Doe af en toe een zoekspelletje als je zeker weet dat hij met die dummy bij je terug zal komen.
Dan worden spannende dingen sowieso minder belangrijk.
Dan wordt aandacht bij jou houden belangrijker, want er gaat "gewerkt" worden om te eten :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Kruimel53 schreef:Dat gaat super :ok:

Ik heb één voerdummy van canvas met een plastic binnenkant, die heet gewoon Prey Dummy, en één van Hunter, die is wat opgevuld zodat hij echt een dummy-vorm heeft. De honden maakt het niet uit maar ik gooi beter met die van Hunter. Tip: neem wel een opvallend kleurtje want die gevallen in schutkleuren vind je zelf nooit meer terug als het een keer nodig is.
Nou, welk eventueel opvallend kleurtje dan ook ten spijt, na een paar keer apporteren is mijn dummy altijd voorzien van camouflage :oohja: . Men neme een dummy, een paar liter speeksel, een paar kilo aarde en een hond die deze zaken al apporterend combineert et voilà: één prachtig gecamoufleerde dummy :cheer: .

Voorbeeld van onze camouflagedummy:
Afbeelding

Maar, met een hond die het apport gewoon netjes in de bek houdt kan het vast werken, zo'n opvallend kleurtje :mrgreen: .
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Je hoeft de voerdummy niet iedere keer weg te gooien. Zelf roep ik de hond en geef wat lekkers uit de dummy. Soms verstop ik de dummy en soms gooi ik de dummy dit is om de wandeling leuk te houden
ranetje
Zeer actief

Zamunda schreef:
Kruimel53 schreef:Dat gaat super :ok:

Ik heb één voerdummy van canvas met een plastic binnenkant, die heet gewoon Prey Dummy, en één van Hunter, die is wat opgevuld zodat hij echt een dummy-vorm heeft. De honden maakt het niet uit maar ik gooi beter met die van Hunter. Tip: neem wel een opvallend kleurtje want die gevallen in schutkleuren vind je zelf nooit meer terug als het een keer nodig is.
Nou, welk eventueel opvallend kleurtje dan ook ten spijt, na een paar keer apporteren is mijn dummy altijd voorzien van camouflage :oohja: . Men neme een dummy, een paar liter speeksel, een paar kilo aarde en een hond die deze zaken al apporterend combineert et voilà: één prachtig gecamoufleerde dummy :cheer: .

Voorbeeld van onze camouflagedummy:
Afbeelding

Maar, met een hond die het apport gewoon netjes in de bek houdt kan het vast werken, zo'n opvallend kleurtje :mrgreen: .
:LOL: :LOL:
Nee hoor
Uiteindelijk zien ze er allemaal uit als modder :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Wassen? :80:
Welnee, dan ruikt en smaakt het niet lekker meer :engel:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
ranetje schreef:Wassen? :80:
Welnee, dan ruikt en smaakt het niet lekker meer :engel:
Hoezo :denken: Moet jij er mee in je bek lopen dan? :F:
Nee daarom juist :F:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”