Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

artikel :' Producing pedigrees, not winners ".

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

artikel :' Producing pedigrees, not winners ".

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Producing Pedigrees, Not Winners

By Amy Fernandez

The nineteenth century author and judge, James Watson, was one of the dog world’s sharpest critics. He had plenty to say about every aspect of the game, but pedigree junkie ranked among his favorite targets. He thought it ironic that American breeders “worship the fetish of pedigree in animals – while holding that a man must be gauged by his individual merits.”

He constantly cautioned breeders and buyers not to rely on pedigrees as guarantees of quality, “Pedigree has its value but you must know something regarding the dogs in the pedigree either personally or from reliable information especially the history of the most prominent of the past generation or two to draw proper conclusions.”

Pedigrees don’t tell the whole story, but they usually offer us some reliable insights.

Few breeders can imagine making an important decision without them. It’s an indispensable tool, but Watson watched far too many people making uninformed decisions solely on this basis. “For most buyers the pedigree might as well be filled with random names, if enough of them happen to be preceded by Ch. They purchase two puppies like this – not related – and start breeding dogs to win prizes…such a breeder produces pedigrees, not winners.”

Watson was frustrated by this narrow-minded approach to dog evaluation, but that wasn’t his only reservation about certified pedigrees. Writing in 1907, he knew first hand what kinds of records often supported this official looking, certified documents.

Breeds existed long before the Kennel Club was founded in 1873. However, documented, purebred ancestry had never been the sole defining factor for that designation. The recognizable, consistent types that qualified as breeds were primarily a regional phenomena. Large, private breeding programs cultivated distinctive strains over the course of many human and canine generations. Just as often, breeds emerged locally, thanks to a combination of relative geographic isolation and consistent selection for a specific job. In either case, the value of any purebred type was situational.

Dog breeding was sort of like making chili. The basic recipe has many versions, and improvisation was expected. Breeders didn’t hesitate to incorporate new ingredients to improve their stock. It was a creative endeavor and the success of the final product was a matter of taste.

That started to change in 1874 when the Kennel Club began creating the first database of purebred lineage. They began by documenting the ancestry of dogs that had already been exhibited. This required backtracking fourteen years since dog shows started in 1859. Writing to more than 3,500 breeders and owners ultimately yielded a hodgepodge of names, dates, and pedigree details based on personal records, faded memories, and secondhand accounts. Assembling this collection into 4027 dog records for 40 different breeds qualifies as remarkable exercise in perseverance and determination, However, Watson emphasized that skepticism was warranted.

“Pedigrees have been traced farther back in Bedlingtons than in any other breed of terrier.” For example, he notes that many pedigrees traced back to the foundation sire Old Flint, whelped in 1782, “There are no end to broken lines in such a pedigree, besides which, we know absolutely nothing as to what Old Flint looked like….simply to suppose that he was a Bedlington such as we have today is because Bedlingtons can be traced back to him is absurd.” Watson made a good point, but Bedlingtons weren’t unique in that respect.

Along with recordkeeping inconsistencies, breeds were a work in progress. Very often, classification was based on physical appearance rather than ancestry. For instance, the Kennel Club lumped Dandies and Skyes together as Scottish Terriers until 1879. Needless to say, an entirely different breed usurped that name. Scotties, Westies and Cairns began as different strains of the same Highland stock. Littermates were often designated as one or the other. Eventually, white Scotties became Westies, short-haired Skyes became Cairns, etc. But pedigrees of short-legged Terrier breeds often contained the same ancestors.

Timing and circumstance also played a role. Dogs that were considered undesirable specimens of one breed because of their coat, color or size frequently found a niche as another emerging breed. When the Kennel Club finally recognized Irish Wolfhounds, quite a few Deerhounds changed their allegiance. “At the time when there were classes for Old English and also for Welsh terriers, one dog was shown in both classes at Darlington and won first in each!” Watson saw the humor in these amazing transformations, as well as their potential impact on breeding programs.

His advice may be more than century old, but it’s not outdated. Then as now, “individual excellence must take precedence over pedigree.”

http://caninechronicle.com/current-arti ... t-winners/
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Melanie 74

Re: artikel :' Producing pedigrees, not winners ".

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Kan het in het nederlands?
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Melanie 74 schreef:Kan het in het nederlands?
Dat zou wel fijn zijn.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Niet de moeite van het vertalen waard. Boel fokkersgeblaat, trekt uiteindelijk helemaal nergens op. Geen idee wat MonaToetje hiermee wil zeggen; maar waarschijnlijk gewoon helemaal niets. Anderen doen het fout, daar zal het wel op neerkomen.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Dom geblaat in engels (wat ik echt niet ga lezen) en een link die niet functioneert.
Dit topic kan verwijderd worden, voegt niets toe.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hoe kun je het geblaat noemen, als je niet eens gelezen hebt wat er staat en ik denk dat dit zeer zeker heden ten dage belangrijk is. Misschien je engels opvijzelen en het gewoon lezen. Zo moeilijk is het nu ook weer niet.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Neeltje schreef:Hoe kun je het geblaat noemen, als je niet eens gelezen hebt wat er staat en ik denk dat dit zeer zeker heden ten dage belangrijk is. Misschien je engels opvijzelen en het gewoon lezen. Zo moeilijk is het nu ook weer niet.
Gedaan en voegt niets toe.
silvester

CKS schreef:
Neeltje schreef:Hoe kun je het geblaat noemen, als je niet eens gelezen hebt wat er staat en ik denk dat dit zeer zeker heden ten dage belangrijk is. Misschien je engels opvijzelen en het gewoon lezen. Zo moeilijk is het nu ook weer niet.
Gedaan en voegt niets toe.
Idem dito.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Zo moeilijk is het toch niet om een Engels artikel te lezen zonder dat dat eerst voor je wordt vertaald? :roll: Zo mis je een boel nuttige informatie hoor.
Melanie 74

Nou, het is een nederlands forum, en waarom moet ik dat persee lezen?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Melanie 74 schreef:Nou, het is een nederlands forum, en waarom moet ik dat persee lezen?
Je moet niks, je mag gewoon het topic weer sluiten hoor :ok: Maar dat het niet gepost mag worden omdat het Engels is lijkt me wat idioot. Facebook staat vol met dit soort artikelen en die zijn soms heel interessant. Je zou toch gek zijn om dat eerst naar het Nederlands te vertalen om het op een Nederlands forum te plaatsen :roll:
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

CKS schreef:Niet de moeite van het vertalen waard. Boel fokkersgeblaat, trekt uiteindelijk helemaal nergens op. Geen idee wat MonaToetje hiermee wil zeggen; maar waarschijnlijk gewoon helemaal niets. Anderen doen het fout, daar zal het wel op neerkomen.
Als dat jouw conclusie is dan heb je het artikel duidelijk niet goed gelezen of begrepen :W:
(met dank aan Desi)
silvester

MonaToetje schreef:
CKS schreef:Niet de moeite van het vertalen waard. Boel fokkersgeblaat, trekt uiteindelijk helemaal nergens op. Geen idee wat MonaToetje hiermee wil zeggen; maar waarschijnlijk gewoon helemaal niets. Anderen doen het fout, daar zal het wel op neerkomen.
Als dat jouw conclusie is dan heb je het artikel duidelijk niet goed gelezen of begrepen :W:
Of juist wel, en laat zich jou mening niet door z'n strot douwen. :roll:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het is het verhaal van een keurmeester die vond dat een hond niet moet worden beoordeeld op zijn voorouders omdat je daar niks van weet behalve de namen en titels, en die vond dat er meer dan dat op een stamboom moet staan.
En dat je dus niet naar die stamboom moet kijken omdat die incompleet is, maar naar veel meer.

In een notendopje.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Marjoleine schreef:Het is het verhaal van een keurmeester die vond dat een hond niet moet worden beoordeeld op zijn voorouders omdat je daar niks van weet behalve de namen en titels, en die vond dat er meer dan dat op een stamboom moet staan.
En dat je dus niet naar die stamboom moet kijken omdat die incompleet is, maar naar veel meer.

In een notendopje.
Plus dat je naar de individuele kwaliteiten van een hond moet kijken ongeacht de stamboom. Dat je zelfs buiten een ras kunt denken. Door bijvoorbeeld een hond met een fout van het ene ras te zien als een goede vertegenwoordiger van een ander ras. Met voorbeelden waarbij dat gebeurd is.
Dat zou bij ons ook prima kunnen. Zat Peruanen die qua exterieur een uitmuntende Mexicaan zouden zijn. Dat is in het verleden ook zo gebeurd.

Nu zeggen we het wel voor, wat niet de bedoeling was van Tara denk ik ;)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Selene »

sirene schreef:
Marjoleine schreef:Het is het verhaal van een keurmeester die vond dat een hond niet moet worden beoordeeld op zijn voorouders omdat je daar niks van weet behalve de namen en titels, en die vond dat er meer dan dat op een stamboom moet staan.

In een notendopje.
Plus dat je naar de individuele kwaliteiten van een hond moet kijken ongeacht de stamboom. Dat je zelfs buiten een ras kunt denken. Door bijvoorbeeld een hond met een fout van het ene ras te zien als een goede vertegenwoordiger van een ander ras. Met voorbeelden waarbij dat gebeurd is.
Dat zou bij ons ook prima kunnen. Zat Peruanen die qua exterieur een uitmuntende Mexicaan zouden zijn. Dat is in het verleden ook zo gebeurd.

ik snap niet zo goed wat daar mis mee is? (maar ik ben leek)
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Selene schreef:
sirene schreef:

In een notendopje.

ik snap niet zo goed wat daar mis mee is? (maar ik ben leek)
Wat mij betreft is er niks mis mee.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
sirene schreef:
Eh nee... Ik had het zo graag eens van Silvester gehoord. :mrgreen:
Ik had het namelijk zelf ook al gelezen natuurlijk.
Dat wist ik wel, maar dat antwoord krijg je toch niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
silvester

Tara schreef:
sirene schreef:
Tara schreef:
sirene schreef:
Eh nee... Ik had het zo graag eens van Silvester gehoord. :mrgreen:
Ik had het namelijk zelf ook al gelezen natuurlijk.
Dat wist ik wel, maar dat antwoord krijg je toch niet.
Nee, maar dat had ik ook niet verwacht. Stom geblaat zonder toelichting staat zo... stom.
Grappig dat je op mij wel reageert maar op CKS niet. :80: :roll:

Dus toch een verkapte manier om iemand "pootje te lichten". :roll:

Je laat je kennen Tara, en daar trap ik dus niet in, dus kruip jij nu maar gewoon weer terug onder die arrogante steen van je. :lekkerpuh:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik vind eigenlijk dat CKS en Silvester dom blaten, maar dat zal aan mij liggen.
sirene schreef:
En daar is helemaal niks mis mee. Scheelt wellicht dat hijgerige sire gedoe. En dát zou wel eens heel goed kunnen uitpakken voor veel rassen.

Advies van een eeuw oud, maar akelig actueel als je het mij vraagt.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
silvester

Tara schreef:CKS heeft het gelezen, jij zou dat echt niet gaan lezen.
En dan staat napraten een beetje mal.
Afbeelding

:roll:
silvester

Tara schreef:
silvester schreef:Dom geblaat in engels (wat ik echt niet ga lezen)
Tja, je loopt op het forum te blaten dat er veeeeel te veel relletjes zijn, heeft PdB een permanente ban in de schoenen geschoven, en je probeert hier weer iemand een ban aan te smeren door heel achterbaks een rel op te starten, daar trap ik dus niet in stooksnolletje.

Of te wel:

Get a life, looser.

*klik* "negeerstandje"
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

silvester schreef:Get a life, looser.
Oh. En heb je nog inhoudelijke argumenten waarom het artikel 'dom geblaat' is, of is dat te hoog gegrepen voor jou?
Van CKS zou ik die inhoudelijke argumenten trouwens ook graag horen.
And few will ever climb
Melanie 74

Maeve schreef:
Melanie 74 schreef:Nou, het is een nederlands forum, en waarom moet ik dat persee lezen?
Je moet niks, je mag gewoon het topic weer sluiten hoor :ok: Maar dat het niet gepost mag worden omdat het Engels is lijkt me wat idioot. Facebook staat vol met dit soort artikelen en die zijn soms heel interessant. Je zou toch gek zijn om dat eerst naar het Nederlands te vertalen om het op een Nederlands forum te plaatsen :roll:
Sorry hoor, ik klap toch ook niet duitse stukken tekst op het forum? Mijn duits is gewoon beter geworden dan mijn engels de laatste 10 jaar. Is ook niet raar als je het bijna niet meer leest en hoort maar alleen duits hoort en leest.
En ja ik lees veel duitse artikelen, juist ook over fokken omdat ze hier daar al heel lang mee bezig zijn en de engelse stukken sla ik over.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Melanie 74 schreef:
Sorry hoor, ik klap toch ook niet duitse stukken tekst op het forum?
Zet er maar op, dat leest nog gemakkelijker weg :ok:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik vind het trouwens wel een aardig stukje.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef:
MonaToetje schreef:
Larie, ik douw mijn mening bij niemand zijn strot door. Jij en CKS moeten eens niet meteen overal iets achter zoeken. Dat staat zo dom.Dat gemierenneuk ook altijd!
Ik vond hetwel een interessant stukje en daarom heb ik het geplaatst.
(met dank aan Desi)
silvester

MonaToetje schreef:
silvester schreef:
MonaToetje schreef:
Larie, ik douw mijn mening bij niemand zijn strot door. Jij en CKS moeten eens niet meteen overal iets achter zoeken. Dat staat zo dom.Dat gemierenneuk ook altijd!
Ik vond hetwel een interessant stukje en daarom heb ik het geplaatst.
Jij vond het misschien interessant, ik heb het gelezen en vond het lariekoek, 1000 van in een dozijn. Maar ja, dat is mijn mening, blijkbaar zint je dat toch niet, dat iemand een andere mening heeft, want anders schrijf je niet:
dan heb je het artikel duidelijk niet goed gelezen of begrepen
Want dat heb ik wel degelijk, maar wil je dat dus blijkbaar niet waar hebben.
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders

Ongelezen bericht door Selene »

Miranda schreef:Ik vind eigenlijk dat CKS en Silvester dom blaten, maar dat zal aan mij liggen.
sirene schreef:
En daar is helemaal niks mis mee. Scheelt wellicht dat hijgerige sire gedoe. En dát zou wel eens heel goed kunnen uitpakken voor veel rassen.

Advies van een eeuw oud, maar akelig actueel als je het mij vraagt.
dat laatste gevoel had ik idd ook
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

silvester schreef:Jij vond het misschien interessant, ik heb het gelezen en vond het lariekoek, 1000 van in een dozijn. Maar ja, dat is mijn mening,
Nogmaals, zou je dat willen onderbouwen? Waaróm vind je het lariekoek?
And few will ever climb
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”