Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cecar Milan

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Cecar Milan

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb al zijn boeken gelezen en vind ze wel degelijk verschillend. Daarnaast vind ik energie alles behalve vaag want t is simpelweg zo iig bij mijn honden. Ga ik chagarijnig weg merk ik dat direct terug in t gedrag van mn honden, zowel onderling als tegen vreemden.
Zelfde als t rangorde principe... dat klopt hier ook uitstekend als ik kijk naar de verhoudingen tussen Xena en de rest.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Foxen
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Foxen »

malinois schreef:Ik heb al zijn boeken gelezen en vind ze wel degelijk verschillend.
Goed, in het ene boek gaat het meer over zijn leven in Mexico en hoe het was toen hij in de VS kwam en in het ander gaat het meer over zijn relatieperikelen. Als het over zijn "aanpak" voor honden gaat wordt grofweg hetzelfde in elk boek herhaald.
malinois schreef:Daarnaast vind ik energie alles behalve vaag want t is simpelweg zo iig bij mijn honden. Ga ik chagarijnig weg merk ik dat direct terug in t gedrag van mn honden, zowel onderling als tegen vreemden.
Kan je dan op een begrijpelijke manier uitleggen wat die energie volgens jou precies is? Een hond kan je stemming denk ik zeker aanvoelen, maar dit heeft volgens mij gewoon niets met "energie" te maken. Meer met je houding, gedrag, lichaamstaal enz. Dus gebruikt CM het woord energie als metafoor voor je emoties die bewust of onbewust tot uitdrukking komen d.m.v. lichaamstaal etc., of heeft het eerder iets te maken met aura's en spirituele zaken?
malinois schreef: Zelfde als t rangorde principe... dat klopt hier ook uitstekend als ik kijk naar de verhoudingen tussen Xena en de rest.
Ik ben een leek op het gebied van hondentaal en hondenpsychologie, maar ik heb wel vaker gelezen dat bij wolven helemaal niet zo'n strikte hiërarchie bestaat wat vroeger wel gedacht werd. Verder denk ik dat je honden niet te veel moet vergelijken met wolven. Wolven kunnen bijv. geen graanproducten verteren maar honden wel (disclaimer: beter in ieder geval, voeding is nogal een moeilijk thema). Ook leven onze honden in een andere wereld die niet vergelijkbaar is met die van wolven. En wilde of verwilderde honden leven vaak helemaal niet in roedels.

Het lijkt me wel verstandig om je hond zo op te voeden dat hij wel naar je luistert en dat je hond weet dat jij de leiding hebt, maar dingen zoals altijd eerder de kamer binnen gaan dan de hond en de hond absoluut nooit voor je laten lopen omdat je hond anders volledig kan ontsporen lijken mij erg overdreven.

Ik kan iemand trouwens best aanbevelen eens iets van CM te lezen, maar ik zou daar wel bij zeggen dat je het allemaal met een korrel zout moet nemen en vooral ook eens andere boeken over honden moet lezen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Foxen schreef:Als het over zijn "aanpak" voor honden gaat wordt grofweg hetzelfde in elk boek herhaald.
Maar dat is toch logisch, dat is zijn manier van handelen en dat loopt altijd als een rode draad door zijn verhalen. Zo werkt hij en zo traint hij en dan per hond weer wat nodig is, de ene is met een voertje de ander met correcties maar je moet wel een bepaalde lijn hebben natuurlijk waar je achter staat en wat je gebruikt.
Kan je dan op een begrijpelijke manier uitleggen wat die energie volgens jou precies is? Een hond kan je stemming denk ik zeker aanvoelen, maar dit heeft volgens mij gewoon niets met "energie" te maken. Meer met je houding, gedrag, lichaamstaal enz. Dus gebruikt CM het woord energie als metafoor voor je emoties die bewust of onbewust tot uitdrukking komen d.m.v. lichaamstaal etc., of heeft het eerder iets te maken met aura's en spirituele zaken?
Jawel het eerste, jouw lichaamshouding, jouw uitstraling, jouw emoties. Dat heeft niets met aura's of spiritualiteit te maken maar met hoe jij je bewust maar ook onbewust gedraagt en wat je hond feilloos oppikt. We hebben hier kort geleden een heel goed vb gehad op het forum, iemand die zelf als de dood was voor herders met als gevolg dat de hond altijd problemen had met dit type honden.

Hij stopt ook met het helpen van honden op het moment dat hij niet meer zichzelf is en dat hij 'meegaat' in het gedrag van een hond of honden. Dit voorbeeld was duidelijk te zien bij een stel labradors die zo hyper waren dat hij zelf ook geen rust meer had om ze rustig te kunnen krijgen.

Ik ben bij 2 van zijn live shows geweest en bij de laatste liet hij ook filmpjes zien wat een invloed een bepaalde reactie van de baas op de hond had... gezien vanuit de ogen van de hond. Erg leuk om te zien en ik denk voor velen ook best leerzaam.

Ik ben een leek op het gebied van hondentaal en hondenpsychologie, maar ik heb wel vaker gelezen dat bij wolven helemaal niet zo'n strikte hiërarchie bestaat wat vroeger wel gedacht werd. Verder denk ik dat je honden niet te veel moet vergelijken met wolven. Wolven kunnen bijv. geen graanproducten verteren maar honden wel (disclaimer: beter in ieder geval, voeding is nogal een moeilijk thema). Ook leven onze honden in een andere wereld die niet vergelijkbaar is met die van wolven. En wilde of verwilderde honden leven vaak helemaal niet in roedels.
Maar je hoort hem toch ook niet zeggen dat je een hele strakke hiërarchie moet hanteren bij elke hond? Dat is alleen nodig als er problemen zijn en dat zijn altijd de honden die hij tegenkomt want hij wordt niet voor niks gevraagd. Hier merk je over het algemeen niks van de hiërarchie tot het nodig is.. dan heeft het hele spul heilig respect voor Xena en die hoeft alleen maar te kijken... dat is ruim voldoende om de heren te doen indammen of te weerhouden van wat ze van plan waren. Het verschil in de spijsvertering tussen wolf en hond is nog geen 0.1%, dus bijna verwaarloosbaar het enige is dat de darm van een wolf zijn 5 cm korter dan de darmen van een hond. Daardoor kunnen honden makkelijker naast vlees ook andere producten verteren ivm de wolf.
That's it. Meer niet.
Als ik hier alleen naar mijn eigen honden kijk, die lopen het liefst op hun eigen als ik met ze wandel, de een snuffelt hier de ander daar ze bemoeien zich over het algemeen niet met elkaar TOT..... er gejaagd zou moeten worden. Ik heb het hier weleens bekeken wat ze gingen doen, ze mogen hier niet jagen en zijn dus ook terug te roepen maar van allemaal individuutjes werd het ineens binnen een sec. een roedel wat uitermate goed de taken verdeelde... ze sloten het nijn gewoon in ... nogmaals ik wil het niet dus ik heb het afgekapt, maar ik weet zeker dat ze succes zouden hebben, misschien niet bij het eerste konijn maar zeker wel bij een volgende. En natuurlijk zit daar verschil in honden, mijn dobers zouden destijds verhongerd zijn die stonden zover van de natuur dat ze nooit een dier hadden kunnen vangen... van mijn herders weet ik dat ze kunnen jagen en doden... ze zouden zich dus ook prima in leven houden en zeker met z'n 3-en.
Het lijkt me wel verstandig om je hond zo op te voeden dat hij wel naar je luistert en dat je hond weet dat jij de leiding hebt, maar dingen zoals altijd eerder de kamer binnen gaan dan de hond en de hond absoluut nooit voor je laten lopen omdat je hond anders volledig kan ontsporen lijken mij erg overdreven.
dat is het ook als je het niet nodig hebt en dat zegt hij ook niet, ik doe het ook niet omdat het niet nodig is. Wel heb ik toen mijn reuen eventjes wilden knokken, ze beiden op hun rug geknikkerd en ze op de CM manier laten liggen, neus aan neus. Ze gedragen zich maar als ik dat vraag. Ik heb ooit een hond weg moeten doen hierom dus dat wil ik nooit weer meemaken. Net zolang tot ze ontspanden, toen mochten ze opstaan en verder wandelen, gewoon samen niks meer aan de hand. Ik vind het wel een hele zware correctie en zal dat dus alleen toepassen op een zware overtreding waar bij mij knokken onder valt. Maar ze lopen hier gewoon voor mij de deur uit, krijgen voor mij eten want ik laat ze eerst uit en ga dan pas koken... etc.
Maar heb je problemen met een hond, kan ik me voorstellen dat je de hond laat wachten en jou voor laat gaan, en dus echt voor laat gaan en dat is dus niet tegenhouden om je er zelf tussen te wringen... nee hij moet dermate respect hebben dat hij dat 'automatisch' doet.
Ik kan iemand trouwens best aanbevelen eens iets van CM te lezen, maar ik zou daar wel bij zeggen dat je het allemaal met een korrel zout moet nemen en vooral ook eens andere boeken over honden moet lezen.
Ik vind dat je altijd verder moet kijken dan je neus lang is, maar met een korrel zout nemen vind ik absoluut niet. Er staat gewoon heel veel waarheid en feiten in, alleen kun je dat alleen toepassen als je er volledig achter staat en dan nog moet je niet proberen hem te imiteren maar gebruiken wat bij jou en je hond past. En dan gebruik je dingen van CM, van de buurman, van je trainer van weet ik wie je in je leven ziet/meemaakt en waarvoor je interesseert.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Foxen
Actief

malinois schreef:
Foxen schreef:Als het over zijn "aanpak" voor honden gaat wordt grofweg hetzelfde in elk boek herhaald.
Maar dat is toch logisch, dat is zijn manier van handelen en dat loopt altijd als een rode draad door zijn verhalen. Zo werkt hij en zo traint hij en dan per hond weer wat nodig is, de ene is met een voertje de ander met correcties maar je moet wel een bepaalde lijn hebben natuurlijk waar je achter staat en wat je gebruikt.
Dat is waar. Het punt is dat ik het idee krijg een opgepoetste autobiografie te lezen in plaats van een informatief boek over het opvoeden en trainen van honden. Alle bruikbare informatie zou makkelijk in één boekje passen. Hij vind het volgens mij vooral leuk om zoveel mogelijk boeken te verkopen. Maar misschien ben ik nu te cynisch.
malinois schreef:
....En dan gebruik je dingen van CM, van de buurman, van je trainer van weet ik wie je in je leven ziet/meemaakt en waarvoor je interesseert.
Precies. Voorlopig heb ik in ieder geval even genoeg van de CM-hype.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Foxen schreef:
malinois schreef:
Dat is waar. Het punt is dat ik het idee krijg een opgepoetste autobiografie te lezen in plaats van een informatief boek over het opvoeden en trainen van honden. Alle bruikbare informatie zou makkelijk in één boekje passen. Hij vind het volgens mij vooral leuk om zoveel mogelijk boeken te verkopen. Maar misschien ben ik nu te cynisch.
malinois schreef:
....En dan gebruik je dingen van CM, van de buurman, van je trainer van weet ik wie je in je leven ziet/meemaakt en waarvoor je interesseert.
Precies. Voorlopig heb ik in ieder geval even genoeg van de CM-hype.
Ik kijk het nu even ook niet meer op tv, weet niet of het er nog op is overigens, maar ik heb bijna elke aflevering zo ongeveer 4 x gezien nu dus alleen nog nieuwe afleveringen.
Hij verteld in 1 van zijn boeken over zijn verleden aangezien dat heeft gemaakt hoe hij nu is. Hij heeft in Mexico geleerd hoe met honden om te gaan, daar leefden ze op straat en in roedels en niet in huis. Vervolgens is hij gevlucht naar Amerika en ging werken als trimmer en kreeg de klote honden omdat hij daar alleen mee kon omgaan en wat een verschil met de amerikaanse huishonden en de buitenhonden in Mexico. Ik denk dat dit wel belangrijk is om te weten die voorgeschiedenis. Want dat is zijn basis.
Het puppyboek is totaal anders dan zijn andere boeken, dat past ook niet in de andere boeken kan ook niet want dat is een heel andere benadering dan die van een volwassen hond laat staan van een probleem hond. Niemand hoeft te doen en te lezen natuurlijk, daar is gelukkig iedereen vrij is. Ik kijk graag naar hem en naar zijn manier van werken met honden. Komt erg dicht in de buurt van hoe ik er over denk. Maar ik ben hem niet dus ik heb niet de illusie dat ik voor elkaar krijg wat hij doet. Ik krijg weer andere dingen voor elkaar of hetzelfde maar op een andere manier.
Afbeelding
Kwart
nieuw lid

Ongelezen bericht door Kwart »

Een punt is denk ik wel dat TS een pup wil kopen.
Als je dan Cesar Millan, die in zijn TV programma vrijwel altijd bij 'probleemgevalletjes' aan het werk is (soms kleine, soms grote problemen), als uitgangspunt neemt, is dat wellicht te veel van het goede is.
Zeker als er nog geen probleem is.

Zelf kwam ik laatst op het Youtube kanaal van een zekere Stonnie Dennis.
]
Veel trainingsfilmpjes; Pups van 7 weken t/m een aantal maanden, http://www.youtube.com/watch?v=nWt78FjS05k

Maar ook een rubriek 'Coffie met Stonnie' met wat tekst en uitleg a.d.v. een boek.
http://www.youtube.com/watch?v=lkytlT8_UmE
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je nou gewoon duidelijk bent in wat je wilt, goed gedrag uitlokt en probeert alleen aan te leren zonder harde correctie (let op; aanleren dus), ben je al een heel eind.

TS wil inderdaad een pup kopen. Dat is een onbeschreven blad, dus zorg dat er alleen de tekst op komt die jij wilt en je bent al halfweg.
Een hond opvoeden is niet zo moeilijk.
Hondengedrag juist interpreteren is wél moeilijk maar dat is een kwestie van veel kijken en logisch nadenken en vooral veel lezen.
En dan dus over gedrag, en niet alleen meneer Milan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

Marjoleine schreef:Als je nou gewoon duidelijk bent in wat je wilt, goed gedrag uitlokt en probeert alleen aan te leren zonder harde correctie (let op; aanleren dus), ben je al een heel eind.

TS wil inderdaad een pup kopen. Dat is een onbeschreven blad, dus zorg dat er alleen de tekst op komt die jij wilt en je bent al halfweg.
Een hond opvoeden is niet zo moeilijk.
Hondengedrag juist interpreteren is wél moeilijk maar dat is een kwestie van veel kijken en logisch nadenken en vooral veel lezen.
En dan dus over gedrag, en niet alleen meneer Milan.
Yep, en dan dat lezen (en de internetfilmpjes) gebruikt om je te laten inspireren en niet als uitgewerkt stappenplan.
Nog over 'energie': heeft alles te maken met ervaren/ervaring.
En eigenlijk kan dat alleen als je ook daadwerkelijk contact hebt.
Wiel
Foxen
Actief

Marjoleine schreef:TS wil inderdaad een pup kopen. Dat is een onbeschreven blad, dus zorg dat er alleen de tekst op komt die jij wilt en je bent al halfweg.
Mooi gezegd Marjoleine. Maar het opvoeden van een pup is dan misschien niet moeilijk, het is wel eenvoudig om de fout in te gaan. Het is daarom denk ik toch belangrijk om te weten wat je wel en niet moet doen. Het kan daarom geen kwaad je goed in te lezen over het opvoeden en trainen van een hond en over hondengedrag. Opvoeden puur "op je gevoel" wat wel eens aangeraden wordt is denk ik geen goed idee (hoewel ik niet uitsluit dat dat ook best goed kan uitpakken).

De TS zou ik daarom aanraden vooral ook van andere hondentrainers dan CM een boek te lezen. Dan zie je de verschillen en kan je zelf beoordelen welke methode/adviezen je wilt overnemen. De boeken van Ian Dunbar, Victoria Stilwell en Turid Rugaas kan ik bijvoorbeeld aanraden. Deze zijn niet allemaal vertaald in het Nederlands volgens mij.
Laatst gewijzigd door Foxen op 26 nov 2013 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Foxen
Actief

Hier is trouwens een boek van Ian Dunbar over puppys te downloaden:
http://www.dogstardaily.com/free-downloads
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”