Bowie schreef:Kijk uit dat het geen aandachttrekkerij is...
Mijn reu (toen nog in de pubertijd) heeft het voor elkaar gekregen om een week niet te eten omdat ik op dat moment met hem in een dominantiestrijd verwikkeld was
Ik heb gewonnen en hij eet nu normaal.
Maak het eten niet interessanter dan dat het is, als hij niet eet, bak weghalen. Ze hongeren zichzelf heus niet uit.

Het hondje is zopas uit zijn vertrouwde omgeving weggehaald en herplaatst, en ja het voelt zich hierbij niet goed. Dit gewoon afdoen als 'aandachttrekkerij' is hooghartig en geeft weinig blijk van hondenverstand.
Ten eerste heeft een hondje het recht op aandachttrekkerij. Een baasje moet een hondje veel aandacht geven.
Hier gaat het niet om de manier van eten geven, maar over hoe het hondje zich vlug aan zijn nieuwe situatie gaat aanpassen. Het hondje zal vanzelf gaan eten als hij zich goed voelt. Dit kan alleen door voor veel leuke verrassende omstandigheden te zorgen. Het leefde in een roedel, en zit nu alleen, dus het is aan het baasje om de taken van de roedel over te nemen. Dit vereist wat meer creativiteit dan het voer na 10 minuten weg te nemen, das misschien een methode van Martin Gaus, maar daar gaat het hondje zich niet beter mee voelen.
En dat gelul over die puberteit, ik word er moe van. Puberteitsproblemen zijn baasproblemen en geen hondproblemen. Doordat het baasje denkt dat alle basiscommando's gekend zijn, gaat hij veel te weinig belonen en het commando onvoldoende versterken. Dan gaat de hond minder luisteren, krijgt hij op zijn donder, en ja, dan is de hond de klust kwijt en luistert hij helemaal niet meer. Puberteit of baasje?