Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rashond, Kassa

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Rashond, Kassa

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Maar waarom maken jullie je nu al kwaad als je nog niet eens weet hoe dat programma zal gaan? :scratch:
misschien hierom :lees:
Hij poneert de stelling dat fokkers aansprakelijk zijn voor de medische kosten die pupkopers moeten maken.
lijkt me, zeker met het geval in het achterhoofd van, wie was het ook alweer, angela :scratch: , niet overlopen van nuance, toch?
Maar als je een stelling poneert is het de bedoeling dat je daarover discussieert. Dat is altijd zo met stellingen.
En er zit een advocaat bij die al eerder opgetreden is namens fokkers in dit soort zaken.

Dus ik ga er eerst eens voor zitten voor ik me boos maak.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

ik vind dat niet de fokker maar de verkoper verantwoordelijk gesteld moet worden.

En waarom gaat het hier alleen om rashonden? Hoe gek ook, ook bij niet rashonden, kruisingen e.d. komen erfelijke aandoeningen voor. Kijk naar pra dat vind je overal en niet alleen maar bij honden met een stamboom.
Afbeelding
gevni havanezers
Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Selene »

Tara schreef:
Marjoleine schreef:
Tara schreef:Ik vind dat de vraag van Paisley eigenlijk wel een eigen topic verdient: waar herken je een zorgvuldige fokker aan.
Dat is haar vraag niet.
Haar vraag is: hoe ga ik te werk als ik niet in gebreke wil blijven.
Ja, maar dat was me op mijn telefoon te lastig typen. :mrgreen:
lijkt me een strak plan maar waar moet je het neerzetten zodat potentiële pupkopers het ook kunnen vinden hier?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:ik vind dat niet de fokker maar de verkoper verantwoordelijk gesteld moet worden.

En waarom gaat het hier alleen om rashonden? Hoe gek ook, ook bij niet rashonden, kruisingen e.d. komen erfelijke aandoeningen voor. Kijk naar pra dat vind je overal en niet alleen maar bij honden met een stamboom.
Goed punt.
Want fokker en verkoper is lang niet altijd dezelfde.

Afbeelding

Canto
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Canto »

Ik zal in ieder geval op het puntje van m'n stoel zitten :wink:

We zullen eerst zaterdag maar eens kijken naar Kassa, voordat we met vooroordelen komen.
Als ik terug kijk op de fokkersdag van de VDH met de lezing die F. Bonefaas heeft gehouden, denk ik dat het voor de bonafide fokker alleen maar een pluspunt is dat dit nu eens in de media komt.
Het werd eens een keer tijd dat er tegengas gegeven zou worden en zeker aan Stichting D&R.....
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Muk schreef:
yuki schreef:Dus ook betalen na het eerste jaar bij aandoeningen? Tja voor de shar-pei fokkers zou ik denken dat ze met dit soort regelgeving en masse kunnen opdoeken. Enkele uitzondering daargelaten. Echter bij heel aantal aandoeningen staat nog niet eens vast of iets erfelijk is of niet, zeker in de ogen van veel fokkers. Zolang dat niet eerst gebeurt hebben dit soort maatregelen weinig nut/ gevolgen.
Ik denk dat alleen de serieuzere fokkers hier last van krijgen, broodfokkers durven de pupkopers toch niet aan te pakken, terwijl dáár denk ik nog meer ellende zit.
Was het maar waar! Gaat juist ook om fokkers die op hun site hebben staan "erkende fokker", fokken volgens de (zeer minieme) regels van de raad, stambomen aanvragen en waar ook een pupkoper die wel tevoren wat vooronderzoek doet, met open ogen intrapt. Gewoon voor je dure centen ern pup met stamboom kopen. Dat er gewoon verder gefokt wordt met beroerde lijnen komt ook de goedvoorbereide pupkoper niet achter. Eigenlijk misschien nog erger dan broodfok...
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

yuki schreef:
Muk schreef:
yuki schreef:Dus ook betalen na het eerste jaar bij aandoeningen? Tja voor de shar-pei fokkers zou ik denken dat ze met dit soort regelgeving en masse kunnen opdoeken. Enkele uitzondering daargelaten. Echter bij heel aantal aandoeningen staat nog niet eens vast of iets erfelijk is of niet, zeker in de ogen van veel fokkers. Zolang dat niet eerst gebeurt hebben dit soort maatregelen weinig nut/ gevolgen.
Ik denk dat alleen de serieuzere fokkers hier last van krijgen, broodfokkers durven de pupkopers toch niet aan te pakken, terwijl dáár denk ik nog meer ellende zit.
Was het maar waar! Gaat juist ook om fokkers die op hun site hebben staan "erkende fokker", fokken volgens de (zeer minieme) regels van de raad, stambomen aanvragen en waar ook een pupkoper die wel tevoren wat vooronderzoek doet, met open ogen intrapt. Gewoon voor je dure centen ern pup met stamboom kopen. Dat er gewoon verder gefokt wordt met beroerde lijnen komt ook de goedvoorbereide pupkoper niet achter. Eigenlijk misschien nog erger dan broodfok...
Je kan je als pupkoper toch ook in de lijnen verdiepen?
Een DNA profiel word wel steeds belangrijker denk ik.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Tara schreef:
Paisley schreef: Of hij bij de rasvereniging aangesloten was, weet ik niet.
Ook dat laatste doet er totaal niet toe. :wink:
Het zegt namelijk niks over het al of niet ontbreken van kwaliteit.
Marjoleine schreef:Je hoort je dan te informeren, en de eerste aangewezen plek voor een rashond is uiteraard de Raad van Beheer.
Die verwijst je dan naar de rasvereniging, want daar ligt een fokreglement met alles erop en eraan. Dat is gecontroleerd door de Raad en door de experts van de Raad.
Op dit punt zijn jullie het dus oneens?
Hoe moet een leek het dan weten... :ugh: De meeste mensen die voor het eerst een hond willen kopen, zijn zich helemaal niet bewùst van het grote oerwoud van malafide hondenfok die op de loer ligt.
Mizzsylver schreef: je gaat naar een show, praat met de tentoonstellers van het ras wat je wilt kopen. Je zorgt dat je duidelijke vragen hebt, zodat je onderscheid kunt maken tussen de fokkers waarmee je praat. Vragen als op welke leeftijd laat u een hond voor het eerst dekken, welke gezondheidsafwijkingen komen er in het ras voor en wat doet u om dat te voorkomen.
Als je dit soort vragen kan stellen, dan ben je niet nieuw in het hondenwereldje. Dan heb je minstens jezelf urenlang ingelezen. Niets mis mee, maar er zijn héél veel mensen die zich er niet van bewust zijn dat het handig is om wat voorkennis te hebben voordat ze een hond kopen. Onbewust onbekwaam. Die mensen worden juist bewust door dit soort programma's als Kassa, die een breed publiek hebben.
Dan ga je praten met mensen in een park of losloopgebied die het ras hebben wat jij wilt. Vragen waarom ze voor die fokker hebben gekozen, of ze de volgende hond daar ook zouden kopen.
Ook grootschalige broodfokkers en puppyfarms hebben heel tevreden klanten door het park lopen. Wat zegt 1 goede ervaring nou eigenlijk?
je moet alleen wel weten wat je wilt.
De meeste mensen komen dáár helaas achter doordat het bij hunzelf of in hun direct omgeving een keer mis is gegaan.
Mijn moeder is bijvoorbeeld echt een hondenliefhebber, maar heeft geen benul wanneer een teef gedekt mag worden, hoeveel nesten ze mag krijgen, wat voor erfelijke afwijkingen getest moeten zijn etc. Want volgens haar: "Ik wil toch niet fokken!"
En dat is dus een potentieel slachtoffer van een malafide hondenfokker. Die fokker kan haar namelijk vanalles wijs maken en ze zal hem geloven, net zoals zoveel mensen die niet door schade en schande wijs zijn geworden.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Lunatic schreef: Je kan je als pupkoper toch ook in de lijnen verdiepen?
Hoe moet je als leek die informatie vinden? Ik wil gewoon een leuke hond, hij/zij hoeft geen speciale dingen te kunnen en ik wil niet fokken. Natuurlijk wil ik liefst een gezonde hond (voor zover mogelijk) en geen broodfok, maar hele lijnen uitpluizen is niet direkt mijn bedoeling, ik zoek geen nieuwe hobby.
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso

Ongelezen bericht door kyechu »

Marjoleine schreef:
kyechu schreef:
Marjoleine schreef:Je hoort je dan te informeren, en de eerste aangewezen plek voor een rashond is uiteraard de Raad van Beheer.
Die verwijst je dan naar de rasvereniging, want daar ligt een fokreglement met alles erop en eraan. Dat is gecontroleerd door de Raad en door de experts van de Raad.
Levensgevaarlijk wat je hier zegt Marjoleine, want jij wekt hiermee de schijn dat "experts van de Raad" zich inhoudelijk bemoeien met de inhoud van een VFR. Niets is minder waar. Bij het VFR wordt alleen gecontroleerd of de verplichte KR artikelen erin staan en het format gevolgd is. Meer echt niet.
Ze hebben toch een GGW?
En als er drie verschillende VFR's zijn waarbij er een bijvoorbeeld geen enkele ziekte aangeeft en de andere twee wel, wordt er door GGW gekeken naar de realistische stand van zaken.
Dat is wat de Raad zegt.

Of dat klopt is niet de issue. Het is wat de Raad zegt.
Nee Marjoleine, dat is niet wat de Raad zegt. En hier "En als er drie verschillende VFR's zijn waarbij er een bijvoorbeeld geen enkele ziekte aangeeft en de andere twee wel, wordt er door GGW gekeken naar de realistische stand van zaken." is bij lange na nog geen sprake van. Dit is een van de voornemens waaruit de matrix moet gaan ontstaan, maar dat is allemaal nog steeds toekomstmuziek. Het is ook niet GGW dat zich daarmee bezig gaat houden indien fokreglementen van rasverenigingen niet gelijkluidend zijn en de rasvereniging en de Raad geen overeenstemming kunnen bereiken over de lijst met onderzoeken, dat moet een nog te vormen gezondheidscommissie gaan doen.

Lees de stukken van de AV van 24-05-2012 nog maar eens, ze staan op extranet.

Conclusie: Pas als de matrix een feit is kun je zeggen dat de Raad zich inhoudelijk met gezondheidsonderzoeken bemoeit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

kipo schreef:
Hoe moet je als leek die informatie vinden? Ik wil gewoon een leuke hond, hij/zij hoeft geen speciale dingen te kunnen en ik wil niet fokken. Natuurlijk wil ik liefst een gezonde hond (voor zover mogelijk) en geen broodfok, maar hele lijnen uitpluizen is niet direkt mijn bedoeling, ik zoek geen nieuwe hobby.
is ook onmogelijk voor de gemiddelde pupkoper om aan de kloppende informatie te komen. zelfs voor de meeste fokkers is het bijna onmogelijk
Afbeelding
Selene
Zeer actief

M@scha schreef:
kipo schreef:
is ook onmogelijk voor de gemiddelde pupkoper om aan de kloppende informatie te komen. zelfs voor de meeste fokkers is het bijna onmogelijk
eens, maar het moet toch mogelijk zijn om met alle ervaring hier op het forum een soort 'handleiding' te kunnen schrijven waar je op moet letten en wat er mis kan gaan?

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

kipo schreef:
Het is ook niet makkelijk, dat hoor je mij niet zeggen. Maar het is tegenwoordig haast wel noodzakelijk vwb gezondheid e.d.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Paisley
Zeer actief

Selene schreef: eens, maar het moet toch mogelijk zijn om met alle ervaring hier op het forum een soort 'handleiding' te kunnen schrijven waar je op moet letten en wat er mis kan gaan?
Op het forum. Daar heb je het al.
Toen ik nog geen hond had, had ik helemaal geen zin in een hondenforum. En velen met mij.
Ik kwam hier pas, toen ik teveel aan huis gekluisterd zat vanwege de verzorging van mijn pup.
Afbeelding
Selene
Zeer actief

Paisley schreef:
Selene schreef: eens, maar het moet toch mogelijk zijn om met alle ervaring hier op het forum een soort 'handleiding' te kunnen schrijven waar je op moet letten en wat er mis kan gaan?
Op het forum. Daar heb je het al.
Toen ik nog geen hond had, had ik helemaal geen zin in een hondenforum. En velen met mij.
Ik kwam hier pas, toen ik teveel aan huis gekluisterd zat vanwege de verzorging van mijn pup.
het is een beginnetje :wink: er komen hier toch ook wel een aantal potentiële pupkopers. Ik las hier al wel voordat ik een pup kreeg en las nog eerder mee op het duitse herder forum. Dat doet niet iedereen maar je hebt wel weer een aantal mensen bereikt

Afbeelding

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

De fokker aansprakelijk stellen voor de medische kosten vind ik te ver gaan, maar waarom zal alleen de koper de dupe moeten zijn?
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
yuki
Zeer actief

kipo schreef:
Precies. Een pupkoper die zijn huiswerk doet versta ik onder rasinformatie qua afkomst en karakter van het ras, behoeftes qua beweging, en ja ook waar bepaalde rassen eventueel last van kunnen hebben. Het is onmogelijk voor een pupkoper onderzoek te gaan doen naar juist die dingen die fokkers het liefst onder het tapijt vegen...

Esther
yuki
Zeer actief

Antonetta schreef:De fokker aansprakelijk stellen voor de medische kosten vind ik te ver gaan, maar waarom zal alleen de koper de dupe moeten zijn?
Erfelijke zaken die tevoren door bv fotos of onderzoeken zijn uit te sluiten, mogen in het algemeen wat mij betreft worden betaald door de fokker die dat willens en wetens nalaat...
Maar ook moet een stukje verantwoording bij pupkoper blijven. Ik hoor mensen wel eens zeggen: ja de ouderdieren warengetest op HD en ED. Als je vraagt wat waren de resultaten hoor je dat mensen niet eens om inzage ervan vragen dus niet eens gezien :roll:

Esther
kipo
Zeer actief

Tara schreef:
beatje schreef:Voor mij mogen fokkers aansprakelijk worden gesteld voor het bewust fokken van honden met erfelije afwijkingen.Ik vind een HD pup fokken uit HD-vrije lijnen brute pech.En dat kun je toch bewijzen door de test van de ouders te laten zien.
Nogmaals:wat is bewust, en wat is erfelijk?
Voor mij valt daar in ieder geval onder: Aandoeningen waar DNA van getest kan worden en dan bewust met lijders fokken en dat verzwijgen. Daarnaast vind ik fokken met dieren waarin ernstige aandoeningen in de lijnen voorkomen, waarvan (nog) niet met zekerheid bekend is of ze erfelijk zijn, ook dubieus. Bijvoorbeeld epilepsie, kun je nooit helemaal voorkomen, maar fokken met dieren waarbij het duidelijk, door de generaties heen blijft opduiken, hoort in mijn ogen niet.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Tara schreef:
Paisley schreef: Of hij bij de rasvereniging aangesloten was, weet ik niet.
Ook dat laatste doet er totaal niet toe. :wink:
Het zegt namelijk niks over het al of niet ontbreken van kwaliteit.
Op dit punt zijn jullie het dus oneens?
Blijkbaar wel, ja.
Het doet er mijns inziens wel degelijk toe. Want bij een RV zijn regels. En uiteraard moet de koper zich daar ook verdiepen. Dat is deel van die onderzoeksplicht.

Dat zal je overigens ook te horen krijgen als je contact opneemt met de Raad.

Afbeelding

yuki
Zeer actief

Tara schreef:
yuki schreef:Gaat juist ook om fokkers die op hun site hebben staan "erkende fokker", fokken volgens de (zeer minieme) regels van de raad, stambomen aanvragen en waar ook een pupkoper die wel tevoren wat vooronderzoek doet, met open ogen intrapt.
Tsjek onderschrift. :8):
uiteraard gezien :wink:
Bij de sharpeifokkers, vooral meerderen die uit de vereniging werden gezet, zijn hier dol op. Ze verwijzen met "erkend" bv naar het feit dat ze bij rvb zijn aangesloten, dat ze aan dna meewerken of bij een club in belgie zijn aangesloten. Ook als ze een reu gebruiken die bij de RV nog aangekeurd was, gebruiken ze de RV die ze verwerpen, nog wel graag als reclamebordje :wink:

Esther
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Een heel deel is denk ik gewoon doorzichtig: als een persoon fokt met ouderdieren die niet gescreend (voor zover mogelijk) zijn op erfelijke gebreken die bij dit ras meer dan gemiddeld voorkomen, óf met dieren die lijder zijn aan een erfelijk gebrek, dan is die persoon verantwoordelijk voor de medische kosten, voortvloeiend uit dat betreffende erfelijke gebrek. Ik denk wel dat daarbij een maximum zou moeten worden afgesproken, zo zou ik me kunnen voorstellen dat het best mogelijk is om een enorm bedrag uit te geven aan medische kosten om een hond op de been te houden voor een poosje, maar wat niet heel realistisch is gezien de prognose.
In veel koopcontracten staat dat de fokker maximaal tot de pupprijs aansprakelijk gesteld kan worden.

Maar als de ouderdieren wel gewoon getest zijn en vrij gebleken, en een pup krijgt toch een bij het ras meer dan gemiddeld voorkomend erfelijk gebrek, geldt dan hetzelfde? Dat antwoord vind ik niet zo eenvoudig. Want wellicht is dat gebrek wel ontstaan door andere factoren die de fokker niet heeft kunnen voorzien, en er dus m.i. ook niet verantwoordelijk voor gehouden kan worden, zoals voeding, beweging, verantwoorde activiteiten en zo zijn er nog wel meer factoren te bedenken die invloed kunnen hebben op medische problemen zoals HD. De erfelijkheid van het gebrek an sich is misschien wel bewezen, maar houdt dat dan automatisch in dat er in individuele gevallen altijd sprake is van erfelijkheid?

Ik vind het hele lastige materie, en ben en blijf een beetje huiverig voor wat hiermee gaat gebeuren en al gebeurt in rechtszalen, waar over het algemeen rechters niet heel veel specifieke kennis hebben.

Ben wel benieuwd naar het programma, maar kan me niet vinden in de geponeerde stelling. Er wordt in mijn ogen voorbij gegaan aan het feit dat heel veel voor wat betreft erfelijkheid nog niet vaststaat, hoe exact vererft iets, is het probleem voor 100% gerelateerd aan erfelijkheid of spelen er meer factoren, is er een test die kan aantonen of een potentieel fokdier lijder maar bovenal drager is van de betreffende erfelijke afwijking en noem maar op.

Er wordt, in mijn ogen, steeds vaker voorbij gegaan aan het feit dat je als fokker nooit 100% zekerheid kunt hebben over wat er zich in de volgende generatie gaat laten zien. Wás het maar zo eenvoudig...
Maar de fokker wordt er nu al, en in de toekomst vrees ik nóg veel meer, op aangekeken én letterlijk afgerekend.
Als je alleen maar zou kunnen fokken als je 100% zekerheid had over de volgende generatie, dan was er al heel snel geen nieuw gefokte generatie meer over, van wélk ras dan ook. Maar misschien is dat wel precies waar men op uit is?
Laatst gewijzigd door LongFields op 28 nov 2013 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
yuki
Zeer actief

Tara schreef:
yuki schreef:Gaat juist ook om fokkers die op hun site hebben staan "erkende fokker", fokken volgens de (zeer minieme) regels van de raad, stambomen aanvragen en waar ook een pupkoper die wel tevoren wat vooronderzoek doet, met open ogen intrapt.
Tsjek onderschrift. :8):
"Gecertificeerd leerbedrijf...."

Ook een leuke die een van de ergste stamboombroodfukkers van nederland ( en later duitsland) op zijn prachtige website had staan. Dat maakte een betrouwbare indruk hoor, zo had hij mooi een goedkope stagiair om de pups en ouderdieren te verzorgen, samen met zijn dochter die hij jong van school liet gaan, en kon deze figuur zelf en zijn vrouw, lekker zelf uit werken gaan...

Esther
kipo
Zeer actief

Tara schreef:
kipo schreef:
Je zult wel moeten denk ik. Je bent namelijk als koper net zo goed verantwoordelijk voor je eigen aanschaf als een fokker. :U:
En hoe kun je nou samen een overeenkomst aangaan als één van de partijen helemaal niet weet waarover die overeenkomst gaat?
Nou, ik ben best bereid om me te verdiepen in het ras van mijn keuze en ook nog om een vragenlijstje op te stellen en kritisch een fokker te zoeken, maar om nou echt de hele bloedlijn uit te gaan pluizen, gaat mij een stap te ver.
In vergelijking met de wasmachine: ik kijk naar specificaties, wat kan het ding en wat mag ik ervan verwachten, dan kijk ik nog naar ervaringen van anderen, maar ik hoef me niet tot wasmachine-monteur te laten scholen om er verantwoord een te kopen.
Paisley
Zeer actief

Tara schreef::LOL: :LOL: :LOL:
Marjoleine schreef:
Paisley schreef: Op dit punt zijn jullie het dus oneens?
Blijkbaar wel, ja.
Tara schreef:
Paisley schreef: Op dit punt zijn jullie het dus oneens?
Nee hoor, allesbehalve zelfs!
:LOL: :goeie: :goeie: :LOL: Ik ben blij dat ik al een hond heb. Al potentiële pupkoper zou ik hier spontaan van in de stress schieten :engel:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Tara schreef:
beatje schreef:Voor mij mogen fokkers aansprakelijk worden gesteld voor het bewust fokken van honden met erfelije afwijkingen.Ik vind een HD pup fokken uit HD-vrije lijnen brute pech.En dat kun je toch bewijzen door de test van de ouders te laten zien.
Nogmaals:wat is bewust, en wat is erfelijk?
Volgens mij komt het geval van de Ierse Setter uit het zuiden van het land hier weer ter sprake. Dat is echt weleen gevalletje van een in gebreke gebleven fokker. Je kunt geen Ierse Setters fokken en me droge ogen beweren niks vanepilepsie af te weten. De eigenaar ook niet trouwens, als het al haar derde Setter is, maar de fokker is in dit geval toch echt wel verwijtbaar bezig geweest.
Winston
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Winston »

Mijn bescheiden mening is dat rassen die niet normaal kunnen functioneren of of helemaal stijf staan van de kwalen (zoals de Cavalier King Charles-spaniël) eigenlijk niet gefokt zouden moeten worden. Ook op shows mogen ze hun standaarden wel gaan veranderen. Dat er bijvoorbeeld met deze Duitse Herders in mijn link show gelopen wordt kan ik dus echt niet begrijpen! Is dit nou wat men verlangd van de nieuwe generatie show-honden?

... ata_player

Als mensen dit ok vinden dat honden zo gefokt worden en keurmeesters het maar normaal vinden en klachten worden afgedaan als rastypisch kan dit toch niet alleen op de fokker verhaald worden. Een verandering van mentaliteit moet komen zodat niet een hoop rassen naar de vermoedens geholpen worden.

Uiteraard vind ik wel dat bepaalde kosten op de fokker verhaald kunnen worden, afhankelijk van de kwaal. Ook zou broodfok aangepakt moeten worden.
Paisley
Zeer actief

Tara schreef:
Nee, dat moet je helemaal niet doen. Je moet je gezonde verstand gebruiken.
Niet iedere verenigingsfokker is goed, en niet iedere fokker die buiten de vereniging om fokt is verkeerd bezig.
Het hangt allemaal af van de doelstellingen die men heeft, en wat dat ras nodig heeft.
Dat is wat ik zei, en wat Marjoleine zegt klopt dus ook: je moet zorgen dat je geïnformeerd bent en weet waar je het over hebt en weet waar je naar vraagt.
Je moet met andere woorden zorgen dat je een volwaardige gesprekspartner wordt. :wink:
Met alle respect, ik ben het met je eens hoor. Maar jij zegt dit vanuit het perspectief van een ervaren fokker, ik lees dit vanuit het perspectief dat ik veel ervaringverhalen op het forum heb gelezen.

Maar nu een onervaren pupkoper. Die nog nooit gehoord heeft van een term als "rasspecifieke erfelijke eigenschappen" en geen benul heeft wat dit voor impact heeft op het leven van hun hond... Een pupkoper die deze hele discussie maar beperkt mee krijgt omdat hij geen benul heeft van de problemen in de hondenfok en veel termen niet kent. Die pupkoper wil gewoon een leuk hondje. Misschien zijn de kopers van jou ras de wat meer bewustere kopers, maar ik vraag me af hoe dit zit bij bijvoorbeeld gezeldschapshondjes.

Stel je voor: De pupkoper ziet op de site dat de kennel is aangesloten bij de rasvereniging (maar hier geen bewijs voor ziet). De pupkoper belt en maakt een afspraak, wordt uitgebreid bijgepraat door de fokker zelf. Alles ziet er netjes uit, prachtige hondjes.
Dan is het toch heel begrijpelijk dat deze pupkoper vindt dat hij zich uitgebreid heeft laten voorlichten?

Ik denk dat het een valkuil is voor veel ervaren hondenmensen om uit het oog te verliezen hoeveel er op je af komt als beginnend hondeneigenaar. Ik vind het heel begrijpelijk dat gehaaide malafide hondenhandelaren hier een markt hebben.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Hippo schreef:Misschien dat je erfelijke aandoeningen deels zou kunnen berekenen op de fokker, maar algemene ziektes of kwalen lijkt me een onmogelijke kwestie.
De serieuze fokkers zouden in dat geval een verzekering kunnen nemen W.A. voor bedrijven. Ik heb het dan ook niet over algemene ziektes en kwalen.

Zij die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en naast een uitkering op naam van de partner regelmatig en veel nesten fokken zullen dan al snel afhaken.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

ik denk dat de serieuze fokkers helemaal niet in angst hoeven te zitten.

Ik blijf overigens bij mijn mening. Stel de verkoper aansprakelijk. Vaak is dat de fokker maar in Nederland dus in 60% van de gevallen dus niet. Als je de fokker aansprakelijk stelt krijg je alleen maar meer broodfok of onderhandse verkoop.

Als je de verkoper aansprakelijk stelt pak je ook meteen de broodfokkers/verkopers aan.
Afbeelding
gevni havanezers
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”