Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rashond, Kassa

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Rashond, Kassa

Ongelezen bericht door LongFields »

blacky schreef:ik denk dat de serieuze fokkers helemaal niet in angst hoeven te zitten.
Want?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Lunatic schreef: Je kan je als pupkoper toch ook in de lijnen verdiepen?
Een DNA profiel word wel steeds belangrijker denk ik.
Hoe moet je je als pupkoper van een gemiddeld ras nou in de lijnen verdiepen ? Fokkers bellen en vragen of ze problemen hebben in de lijn ?
Hoeveel rassen zijn er die open bloot overzichtelijk op één plaats gezondheidsinfo hebben staan ? En als er dan slechte uitslagen in staan, moet je die lijnen dan persé vermijden ? Weet je wat er nu gebeurd bij ons ras ? Er zijn maar een paar fokkers die slechte resultaten insturen. De rest heeft heel toevallig nooit wat. Moet je die paar fokkers die wel met problemen er nu in staan vermijden of moet je die juist opzoeken ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

sirene schreef:
Hoe moet je je als pupkoper van een gemiddeld ras nou in de lijnen verdiepen ? Fokkers bellen en vragen of ze problemen hebben in de lijn ?
Hoeveel rassen zijn er die open bloot overzichtelijk op één plaats gezondheidsinfo hebben staan ? En als er dan slechte uitslagen in staan, moet je die lijnen dan persé vermijden ? Weet je wat er nu gebeurd bij ons ras ? Er zijn maar een paar fokkers die slechte resultaten insturen. De rest heeft heel toevallig nooit wat. Moet je die paar fokkers die wel met problemen er nu in staan vermijden of moet je die juist opzoeken ?
Nou als je een beetje rondvraagt kom je genoeg te weten hoor :wink: Ik ben ook uit vanuit de dobers bij de mechelaars binnen komen vallen... en daar dus weer opnieuw begonnen met rondsnuffelen en vragen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

malinois schreef:
sirene schreef:
Nou als je een beetje rondvraagt kom je genoeg te weten hoor :wink: Ik ben ook uit vanuit de dobers bij de mechelaars binnen komen vallen... en daar dus weer opnieuw begonnen met rondsnuffelen en vragen...
En dan krijg je eerlijk antwoord en geen roddels ? Ik hoor altijd alleen maar dingen van bij andere fokkers. De fokkers die je het zelf vraagt hebben nooit ergens last van.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

sirene schreef:
malinois schreef:
sirene schreef:
En dan krijg je eerlijk antwoord en geen roddels ? Ik hoor altijd alleen maar dingen van bij andere fokkers. De fokkers die je het zelf vraagt hebben nooit ergens last van.
Ja, die ervaring heb ik ook wel, jammer genoeg. Op een enkeling na die wel eerlijk is over eigen fok.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

sirene schreef:
malinois schreef:
sirene schreef:
Nee dat niet, maar ik neem toch aan als je je ergens in wilt verdiepen dat je het niet bij 1 persoon houdt? :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

sirene schreef:
:ok: En zoek het maar uit idd als pupkoper. Ik vind het echt heel erg moeilijk en durf ook geen labradorpup meer te kopen na deze twee. Wordt een tweedehandsje dus, maar jammer vind ik het zeer zeker dat de fokkerswereld vwb de gezondheid zo gesloten is.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Tara schreef:Ik vind dat de vraag van Paisley eigenlijk wel een eigen topic verdient: waar herken je een zorgvuldige fokker aan.
Herken je niet want zorgvuldig is voor iedereen anders.
Wat jij een zorgvuldige fokker vind kan ik wel een matige fokker vinden en omgekeerd :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als een RV een reglement heeft wat gezondheid betreft en dat is aantoonbaar bijgehouden en in orde, en
als een fokker zich daaraan houdt en de onderzoeken op orde heeft, en
als de fokker vervolgens een contract gebruikt dat aan de wettelijke eisen voldoet en al dit soort zaken ondervangt, en
als in dat contract dan ook nog alles staat waar het BW het over heeft in dit soort zaken, en
als de RV op één lijn zit met de fokkers,

dan zit je als fokker wel behoorlijk veilig.
Laat onverlet dat je wel bereid moet zijn in gesprek te gaan en ook niet lullig moet doen als je 100 dan wel 50% moet dokken omdat er toch binnen de wettelijke termijnen iets de kop opsteekt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Is het ook niet om gewoon tijd te stoppen in het zoeken van een fokker die je vertrouwt en niet hals over kop een puppy willen, zoals vaak het geval is? Ik heb me niet in lijnen of wat dan ook verdiept, daar heb ik totaal geen verstand van, maar had bij beide fokkers als 2 jaar contact voor de puppy kwam. En dan blijft het nog geluk hebben of je puppy gezond is/blijft.

Ik heb de fokker van Yentle niets kwalijks genomen of verantwoordelijk gesteld dat Yentle zo vroeg is overleden. Ik heb voor Lotje wel 'korting' (klinkt zo raar) gekeken. En dat stond nergens in een contract. Gewoon ervoor zorgen dat je een fokker vindt, waar je vertrouwen in hebt, dan komt het meestal wel goed.
Laatst gewijzigd door Neeltje op 28 nov 2013 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

sirene schreef:
malinois schreef:
sirene schreef:
Die laatste groep, daar waar nooit wat is, die zou ik maar laten voor wat ze zijn... :wink:

Ik ben het wel met Sonja eens, openheid kan ook tegen je gebruikt worden.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De Kassa-uitzending gaat over Duitse Herders met HD, zag ik net. Da's natuurlijk net zo'n open deur als de Ierse Setter kwestie. Op deze manier is Dier & Recht precedenten aan het scheppen zodat straks de burger makkelijker een schadevergoeding krijgt. Ik ben benieuwd hoe mr. Bonefaas dat wat krom is recht gaat praten voor de kynologie.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik heb nog niet alles hier gelezen, maar worden reueigenaren eigenlijk ook aangepakt als hun reu nare dingen vererft?
Natuurlijk heeft de teefeigenaar zijn of haar huiswerk goed gedaan maar als de reueigenaar niet helemaal eerlijk is geweest kun je ook met gebakken peren komen te zitten.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Jullie kennen mij wellicht (nog) niet en dat geeft verder niets. Ik ben eigenaar/bezitter/huisgenoot van honden die niet bij een fokker noch bij een broodfokker vandaan komen. Eigenlijk ben ik de verpersoonlijking van iemand die 'gewoon een hondje wilde'. En in de loop der jaren - in het gezelgschap van die honden - ging ik ook meer lezen en leren over die beesten, hun eigenaars, hun eigenaardigheden, hun voorouders, hun fokkers, hun fluisteraars en ander volk dat zich een mening vormde over deze soort. En al dat lezen en leren was heus niet uit nobele bedoelingen omdat ik mijn hond zo graag beter wilde begrijpen, maar gewoon uit pure nieuwsgierigheid.

Mijn eerste hondje - stamboomloze ierse setter - was in eerste instantie een uitlaathondje dat vervolgens ook wel eens het hele weekend of een paar weken bleef. De volgende - x schnautzer - was een hondje van een vriend die eigenlijk een co-ouderschap zocht voor zijn hond sinds z'n eigen scheiding. De derde - x wetter/stabij - heb ik dan echt zelf gekocht op een boerderij van m'n eigen geld. Voor de vierde was ik serieus in conclaaf met rasvereniging stabijfokkers maar dat bleek nog best ingewikkeld. En toen het vanwege allerlei praktische zaken (zowel van fokkers als van mijn kant) voorlopig niet leek te gebeuren, kwam er ineens via via weer een nepperd (of is het een nepperT) op mijn pad: de Fries. En de vijfde - de Fransman - is al helemaal een hond waar eigenlijk niet over gesproken mag worden..... Die is er omdat wij te diep in gedachten waren verzonken om z'n vader - de Fries - bij zijn moeder - een boomloze borderkruising - weg te houden.

Wat rashonden betreft heb ik dus geen enkel recht van spreken. Ik geloof niet eens dat ik er ooit wel eens één in het echt gezien heb, bewust dan*. Maar dat maakt niet dat ik hier niet kan reageren.

Ik heb als consument wel m'n best gedaan om me te informeren. Voornamelijk vooraf aan de aanschaf van de Fries en zelfs voorafgaand aan de komst van de Fransman. Maar zelfs al ben je welwillend als pup- of hondenkoper, het is gewoon niet eenvoudig om je te informeren. En over gezondheid al helemaal niet. Ik heb echt niet alle sites die er bestaan bekeken, zelfs niet een fractie daarvan denk ik. Maar toen ik op zoek was naar informatie over een nieuwe hond en me bij diverse rasverenigingen en fokkers heb geprobeerd te informeren was gezondheid niet iets dat pontificaal gepresenteerd werd. Als er al melding werd gemaakt van gezondheid dan verwees men naar de rasvereniging waar in algemene termen beschreven wordt welke ziektes er zich voor kunnen doen. Nooit staat erbij wat die ziektes - als ze zich al voordoen - voor jou als baas inhouden. Hoe moet je weten wat HD betekent als mens als je uberhaupt nog nooit een hond hebt gehad. Hoe moet je beoordelen hoe ernstig of niet ernstig die ziekte is als ie zich openbaart voor je hond als je niet weet wat het in de dagelijkse praktijk betekent. En stel dat je een ras leuk vindt waar cataract een groot probleem is, maar misschien is het voor jou als baas wel geen enkel probleem om je leven daar naar in te richten als je maar weet wat een hond met cataract nodig heeft. Wat individuele fokkers betreft is de informatie over gezondheid die in gewone mensentaal op hun site te vinden is ook marginaal.

Persoonlijk zou ik zelf nooit bij een fokker aankloppen als de hond die ik daar gekocht had ziek bleek te zijn. Dat in lijn met mijn aversie tegen fokkersbemoeienissen - als die hond aan mij verkocht is, is ie van mij. En ben ik vervolgens verantwoordelijk voor z'n welbevinden etc. Er is werkelijk geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om met mijn hond - zelfs als is het een fokkershond - terug te gaan naar de fabriek. Inderdaad - het is geen wasmachien.
Daarbij ben ik ook nog eens ontzettend voor zelfredzaamheid. Je eigen problemen oplossen en niet meteen naar de rechter rennen.

En toch, vind ik ook dat het als aanstaand pupkoper niet zo eenvoudig is om aan informatie te komen als dat men bijvoorbeeld hier doet voorkomen. Je moet echt meer dan beter beslagen ten ijs komen wil je aan je informatie komen. En bij de Raad van Beheer hoef je sowieso al niet te zijn. Ik vraag me in tegenstelling tot wat Marjoleine beweert af hoeveel mensen dat instituut uberhaupt weten te vinden, maar ga maar eens zoeken naar gezondheidsinformatie daar. 9 van de 10 keer wordt je doorverwezen naar de rasvereniging. En best veel van die rasverenigingen zwijgen als het graf over gezondheidsinformatie, of in ieder geval over gezondheidsinformatie waar je als aanstaandpupkoper wat mee kunt. Als het aan de RvB ligt dan vind je als onnozele pupkoper op de homesite het tabblad VERZORGING EN GEZONDHEID. En vervolgens staat er dan om te beginnen dit:

Een gezonde, levenslustige hond is een goed verzorgde hond met een glanzende vacht en een goede voedingsconditie, die dagelijks zijn energie kwijt kan tijdens wandelingen in het bos, op de hei of langs het strand.

Nou pardon hoor, de honden die ik de afgelopen 25 jaar in mijn nabijheid heb gehad zijn geen van allen dagelijks getrakteerd op een wandeling in het bos, op de hei of langs het strand.
De informatie die ik als ervaren hondeneigenaar op de site van de RvB vind, stuit mij persoonlijk nogal tegen de borst. En dat is dan de plek waar een nietsvermoedende moeder van twee haar info omtrent honden vandaan moet halen?

ALs je de RvB niet kent of niet wilt kennen ben je aangewezen op de afzonderlijke fokkers. En als gezegd, ik vind dat die ook niet overlopen van informatiedrift als het aankomt op gezondheid. Dus dan moet je bellen of mailen. Ik vind het begrijpelijk dat fokkers dat verlangen van een aanstaand pupkoper, maar hoeveel schoorvoetend-zoekend-naar-een-fijne-hond-mensen doen of durven dat, een fokker mailen of bellen? Ik als ingelezen eigenaar van bastaards vind het al een irritante bezigheid al die vragen die fokkers je stellen voordat je zelf een woord hebt kunnen uitbrengen: hoeveel kinderen, getrouwd/gescheiden of weduwe, woonoppervlak, hoeveel uur werk, wat gaat u met de hond ondernemen, kennel of bench (mand of kleedje is tegenwoordig niet eens meer een optie), hoeveel uur alleen zijn, wat eet u 's avonds, lievelingskleur e.d. Niet zo gek hoor al die vragen, want die fokkers zijn ook gek op hun honden. Maar ik denk gewoon niet dat er zo heel veel mensen zijn die zoveel kennis of informatie kunnen of willen verwerken als ze alleen maar op zoek zijn naar een leuk hondje.

En ook dat mag je als fokker wel verafschuwen maar die pups moeten toch ergens naar toe? Ik ben niet ingewijd in de fokkerswereld, ik heb dus ook geen idee of al die fokkers hun met zorg gekweekte pups kwijt kunnen aan precies die eigenaren die zij zich als fokker wensen. Maar uit de consternatie die hier naar aanleiding van een programma dat nog moet komen ontstaat, denk ik zomaar op te maken dat het wel meevalt met die ideale eigenaren. Blijkbaar moeten een hoop fokkers hun pups nog steeds kwijt aan mensen die zich slecht voorbereiden en vervolgens (misschien wel) verhaal komen halen. Ik zou anders niet weten waar je je als fokker druk om zou maken.

En als je als fokker ook sommige pups kwijt moet aan minder gespecialiseerde pupkopers, dan zou ik me als fokker zijnde een beetje proberen te verdiepen in de wereld van die mensen. Eens met een niet-fokkersblik de hondenwereld tegemoet zien. Ik zweer het je, er gaat een wereld voor je open!

* [edit] dit is echt een ongehoorde leugen. Ik heb namelijk heel veel rashondjes gezien, een stuk of dertig zelfs. Indertijd dat we op zoek waren naar - om het banaal te zeggen - hond nummer 4. Maar tijdens het tikken vergat ik dat ik toendertijd twee fokkers heb bezocht. Excuus.
Laatst gewijzigd door Jokkebrok op 29 nov 2013 04:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Een keer is wel genoeg
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik ben het helemaal met je eens Jokkebrok, maar ik weet geen oplossing behalve dan om er veel, ook in het openbaar over te praten over bewustwording bij kopers en fokkers.

Ik ben er zelf ook niet zolang in betrokken en was helemaal nergens van op de hoogte toen ik mijn eerste hond kocht. Het is een aparte wereld en heeft raar mechanisme, de fokkerij van honden waarin vraag en aanbod een grote rol spelen.

Ik kan als fokker en bestuurder niet meer mijn stinkende best te doen voor in eerste plaats de honden, in tweede plaats de mensen waar ze heen gaan.

ik wil nog even hier op wijzen: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... blind.html
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben het helemaal met je eens Jokkebrok, maar ik weet geen oplossing behalve dan om er veel, ook in het openbaar over te praten over bewustwording bij kopers en fokkers.

Ik ben er zelf ook niet zolang in betrokken en was helemaal nergens van op de hoogte toen ik mijn eerste hond kocht. Het is een aparte wereld en heeft raar mechanisme, de fokkerij van honden waarin vraag en aanbod een grote rol spelen.

Ik kan als fokker en bestuurder niet meer mijn stinkende best te doen voor in eerste plaats de honden, in tweede plaats de mensen waar ze heen gaan.

ik wil nog even hier op wijzen: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... blind.html
Op elke wandeling is
phiebe
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door phiebe »

Alles wat een pupkoper zou moeten onderzoeken, dat doe je niet. Zelfs met een auto kopen doe je niet zoveel onderzoek zoals hier soms wordt gesteld. Zeker enkele jaren geleden niet. Nu beginnen erfelijke aandoeningen bij rashonden (!!) steeds bekender te worden. Een paar keer ook al de stelling gekregen dat deze aandoeningen alleen bij rashonden voorkomen en dat je daarom beter een niet rashond (lookalike) kunt kopen. Pffff...
Maar wat je niet weet, daar zoek je ook niet op.

Toen ik 10 jaar geleden een pup -bij een broodfokker, maar dat wist ik toen niet - ging halen vond ik het helemaal niet gek dat alle kleurslagen in 1 nest zaten. Het kan, maar de kans is wel heel erg klein. En ja, de moeder was op de boerderij, daar konden we zo heen als ik zou willen. Bluf natuurlijk. Alles zag er officieel uit, paspoort, stamboom (niet van de Raad van Bekeer), gezondheidsverklaring, entingen.
Deze advertentie, zou ik toen echt geloofwaardig gevonden hebben, broodfokkers spelen hier goed op in: klik
Nu natuurlijk niet meer, maar nu fok in zelf sinds kort.

Ik moet pupkopers echt de pup even afnemen, pup in de puppyren om de aandacht voor erfelijke aandoeningen te krijgen. Mensen zijn gewoon verkócht als ze bij je binnenlopen. En zijn zeker zo nerveus als ik als ze een puppy komen kopen, dus in theorie makkelijk om dingen op de mouw te spelden.

Het is ook lastig te onderzoeken, er zijn zoveel meningen en zoveel mensen spreken niet / verdoezelen de waarheid. Mijn inziens is het echte leed vooral bij broodfokkers of malafide fokkers die wel met stamboom fokken. Maar vind die laatste groep maar eens...
phiebe
geregistreerd lid

@jokkebrok, ben het helemaal eens met wat je zegt. Dat van de RvB, dat je dagelijks naar het strand, bos of duin (is dat niet eigenlijk strand moet) moet was me nog niet eens opgevallen. Ik ben geen goede eigenaar dan, met 4 hele gelukkige honden. Het liefst liggen ze heerlijk op onze schoot als wij film aan het kijken zijn, kroelen en knorren. Daar komt geen dagelijkse duin aan te pas.

Maar, wat bedoel je hier precies mee?
fokker ook sommige pups kwijt moet aan minder gespecialiseerde pupkopers, dan zou ik me als fokker zijnde een beetje proberen te verdiepen in de wereld van die mensen. Eens met een niet-fokkersblik de hondenwereld tegemoet zien. Ik zweer het je, er gaat een wereld voor je open
Es
Zeer actief
Contacteer:

AANKONDIGING (kynologie op de korrel = de bron)

Dier&Recht a.s. zaterdag 30 november 19:05 uur in VARA’s KASSA
Duitse herders met HD
Directeur mr. Hans Baaij van Dier&Recht zit a.s. zaterdag in een uitzending van het televisieprogramma Kassa om 19:05 uur op Nederland 1.
Onderwerp zijn twee Duitse herders, broer en zus, die beide al op jonge leeftijd HD hebben. Dier&Recht vertegenwoordigt de eigenaren van de honden en wil dat de fokker in ieder geval de dierenartskosten vergoedt. De schade bedraagt inmiddels € 10.000.

Achtergrond
Dier&Recht heeft recent een rechtszaak gewonnen tegen een fokker van een Ierse setter met epilepsie. Deze fokker werd veroordeeld tot een schadevergoeding van € 6.000. De zaak met de twee Duitse herders lijkt hier op, met dien verstande dat de fokker zich contractueel ingedekt heeft door zijn aansprakelijkheid te beperken. Hij beperkt bijvoorbeeld de garantie tot de helft van de aankoopsom. Verder stelt hij allerlei voorwaarden aan de manier waarop het gebrek dient te worden medegedeeld. Beide beperkingen zijn in strijd met de wet.

Dier&Recht stelt daarentegen dat een fokker voor een “deugdelijk” product dient te zorgen. Dat betekent volgens EU normen dat de hond in ieder geval twee jaar en volgens Nederlands recht nog langer zonder gebreken dient te zijn. Daar mag een verkoper in een contract niet van afwijken. Mocht het op korte termijn niet tot een vergelijk komen dat zal Dier&Recht de fokker dagvaarden.

Doel van Dier&Recht is niet alleen de gedupeerde eigenaren te helpen, maar door de schade te claimen zullen hondenfokkers in de toekomst beter hun best doen om erfelijke aandoeningen te voorkomen. Alleen fokkers zijn hiertoe in staat: zij weten hoe de bloedlijnen (afstamming) in elkaar zit en zij kennen of behoren de wetenschappelijke informatie over het hondenras te kennen. Dier&Recht probeert het fokken met zieke honden en met zieken hondenrassen zo veel mogelijk tegen te gaan.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Stichting Dier&Recht
020 61 777 57
info@dierenrecht.nl
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

kan weg
Laatst gewijzigd door Es op 29 nov 2013 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
phiebe
geregistreerd lid

Es schreef: ik wil nog even hier op wijzen: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... blind.html
Dit ondersteunt mijn gevoel helemaal (heb alleen de samenvatting gelezen) jammer dat de steekproef niet representatief is. Benieuwd wat het effect van de partner zou zijn geweest in de keuze.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Tara schreef:Je hoeft toch ook al die stambomen niet na te pluizen? Maar zorg wel dat je weet waar je het over hebt, en dat betekent dus dat je je tijd moet nemen om wijzer te worden.
Met de kennis die je daarmee vergaart kun je weer gericht vragen stellen aan fokkers.
Jij hoeft die stambomen niet uit je hoofd te kennen, maar je kunt natuurlijk wel vragen of er in de lijnen waarmee een fokker fokt vaker dan incidenteel rasspecifieke aandoeningen zijn voorgekomen. Dát is die onderzoeksplicht.

Kopers maken zich er ook wel makkelijk vanaf hoor. Ik heb op mijn website vermeld staan welke uitslagen mijn honden hebben, maar denk je dat ooit een pupkoper gevraagd heeft of hij die uitslagen ook daadwerkelijk mocht zien?
Vráág daar gewoon naar, geen fokker zal het je weigeren als hij ook daadwerkelijk die papieren heeft zoals hij zegt.
Doen ze het wel, dan zou ik lekker een andere fokker zoeken.
Dan zeggen we toch hetzelfde?
kipo schreef: Nou, ik ben best bereid om me te verdiepen in het ras van mijn keuze en ook nog om een vragenlijstje op te stellen en kritisch een fokker te zoeken, maar om nou echt de hele bloedlijn uit te gaan pluizen, gaat mij een stap te ver.
En verder ben ik dan toch redelijk afhankelijk van de eerlijkheid van de fokker (en van mijn vermogen om dat in te schatten).
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind de discussie belachelijk. Niemand hoeft een rashond te kopen en niemand hoeft een hond bij een slechte fokker te kopen. Niemand hoeft een hond met stamboom te kopen en niemand hoeft uberhaubt een hond te kopen. Wat een belachelijke gedachtegang dat een hond gezond moet zijn als hij gefokt is. Wat een belachelijke gedachtegang dat een fokker aansprakelijk zou moeten zijn en blijven voor fokproducten terwijl half Nederland overspoeld wordt met honden waarvan niet eens bekend is wie ze gefokt heeft en waarvoor deze regels dus ineens niet meer gelden. En wat dan met al die gelegenheidsnesten? Is dan de buurvrouw aansprakelijk voor de gezondheid van haar Oepsnest? Of geldt deze bijzondere aansprakelijkheid alleen voor fokkers?

Ik vind dat de nieuwe eigenaar van een hond na aankoop zelf verantwoordelijk is voor het dier. Zelfs gekozen, zelf gekocht, zelf verzorgd vanaf aankoop en zelf verantwoordelijk dus.

Er wordt nu gekeken naar een fokker alsof hij/zij een fabriek runt met wasmachines die allemaal gelijk uit de productielijn komen en waarvan op voorhand de kwaliteit en leeftijdverwachting vast staat. Bezopen als je over dieren praat.

Om een voorbeeld te noemen wat niet direct in verband staat maar zeker wel illustreert hoe belachelijk zulke regels zijn. Leghennen uit de industrie zijn van enkele zeer gelijkwaardige rassen. Super gelijk gefokt en allemaal van dezelfde soort ouders. Ik heb bv Isa Brown hennen. Een echt productieras. Die zouden met 22 weken hun eerste ei moeten leggen. Ze zouden zoveel eieren per jaar moeten leggen. Echter, soms krijgt er een een prolaps. Soms krijgt er een een ziekte en gaat dood. Soms legt een hen niet omdat ze een ontsteking aan de eierstokken heeft gehad. Toch zijn al deze dieren op gelijke wijze en uit gelijke ouders gefokt met hetzelfde doel door de grote industriele fokbedrijven. Als die het al niet voor elkaar krijgen om gezondheid, leeftijd en productie te kunnen garanderen, waarom moet een hondenfokker dat dan wel kunnen?

De verantwoordelijkheid ligt bij de pupkoper en de keuze die hij maakt. Je weet wat de problemen van een ras zijn en iedereen weet dat je niet alles kan uitsluiten. Koop je een hond dan kan die epileptisch worden, suiker krijgen, gewrichtsklachten hebben, patella krijgen en noem maar op. Dat is niet uit te sluiten. En daar kan je echt een fokker die goed wil doen niet de schuld van geven. Zeker niet als je bedenkt dat in Nederland 90% van de honden geen bekende fokker heeft en dus blijkbaar ineens wel zomaar iets mag krijgen waar de eigenaar voor opdraait. De fokker in Polen kent niemand. En dan moet de fokker in Nederland ineens ontmoedigt worden omdat die risico loopt op grote kosten als er eens een nest mislukt? Dat terwijl bij 90% van de honden niemand heeft gekeken of de oudercombi uberhaubt wel geschikt is? Kom zeg!
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Nanna schreef:Het heeft alles te maken met de steeds 'maakbaar' wordende maatschappij. Plus dat het hollen naar de rechter echt absurde vormen heeft aangenomen.
Zal wel met de opvoeding te maken hebben; de godjes kregen toch als kind altijd hun zin dus moet dat nu ook. :19:

Having said that, ik vind wel dat je als koper toch wat garantie mag verwachten op je duur aangeschafte rashond. Niet dat alles maar rücksichtlos vergoed moet worden, maar als blijkt dat de fokker gezondheidsonderzoeken die noodzakelijk zijn voor dat ras heeft laten liggen dan vind ik het vrij normaal dat hij daar financieel op aangesproken wordt. In die zin vind ik de hele ontwikkeling niet eens zo slecht voor de rashond ;-)
Maar daar vraag je toch naar als pupkoper of ben ik nou gek?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Lunatic schreef:
Nanna schreef:Het heeft alles te maken met de steeds 'maakbaar' wordende maatschappij. Plus dat het hollen naar de rechter echt absurde vormen heeft aangenomen.
Zal wel met de opvoeding te maken hebben; de godjes kregen toch als kind altijd hun zin dus moet dat nu ook. :19:

Having said that, ik vind wel dat je als koper toch wat garantie mag verwachten op je duur aangeschafte rashond. Niet dat alles maar rücksichtlos vergoed moet worden, maar als blijkt dat de fokker gezondheidsonderzoeken die noodzakelijk zijn voor dat ras heeft laten liggen dan vind ik het vrij normaal dat hij daar financieel op aangesproken wordt. In die zin vind ik de hele ontwikkeling niet eens zo slecht voor de rashond ;-)
Ik heb in bijna 9 jaar tijd nu welgeteld 1 pupkoper gehad die daadwerkelijk vroeg naar papieren. De rest heb ik alles zelf medegedeeld.

Voor zover dat gaat binnen mijn ras. Volgens de Raad mankeren Shih Tzu te weinig voor officiële onderzoeken, en ook 1 van de 2 rasverenigingen erkennen de problemen niet die er echt zijn. De 2e rasvereniging "verplicht" wel oogonderzoeken, maar dat kun je ook met een korrel zout nemen. (geen controle of sancties en geen mens die zich aan de regels houd)

Tsja als problemen niet erkend worden, wat moet je dan als fokker. :U:
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Es
Zeer actief
Contacteer:

Site RVB gaat op de schop by the way. De directeur kende ook de Finse databse niet, nu wel. ;)
Op elke wandeling is
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

marian* schreef:Ik heb nog niet alles hier gelezen, maar worden reueigenaren eigenlijk ook aangepakt als hun reu nare dingen vererft?
Natuurlijk heeft de teefeigenaar zijn of haar huiswerk goed gedaan maar als de reueigenaar niet helemaal eerlijk is geweest kun je ook met gebakken peren komen te zitten.
Volgens mij niet, alleen de fokker (dus de eigenaar van de teef).
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Inge O schreef:
Lunatic schreef:

ik vrees van wel :F: . dat heeft hier maar de minderheid van de 12 pupkopers gedaan, wat ik erover vertelde of op de site stond vonden ze meer dan genoeg.
naar hoeveel soorten onderzoeken zou een pupkoper moeten vragen dan? er komen er (terecht of onterecht) alle dagen wel weer nieuwe bij en die mensen kennen al die ziekten toch niet?
Klopt nog aardig ook :Q:
Ik vind het zo vreemd dat mensen zich niet van te voren inlezen en dus niet weten wat er allemaal mis kan zijn in het ras dat ze willen hebben, maar dit wel kunnen en doen op het moment dat er iets fout gaat met de hond, dan loopt het gros te bleren dat de hond bij een slechte fokker vandaan komt en gaan ze tegenwoordig dus naar de rechter. Als je dat werk van te voren had gedaan dan had je op dat moment kunnen bepalen of jij de fokker niet goed genoeg vond toch?

Nou zullen mensen die een werkhond willen misschien iets fanatieker zijn, dat kan best.
Ik heb alle uitslagen van de ouders en voorouders van Doran gezien en er een copy van meegekregen, zij test alles wat er te testen valt, ook dingen die nog lang niet hoeven, er zijn DNA profielen van de gehele lijn en de puppen worden als ze een jaar zijn op haar kosten geröntgent, omdat ze precies wil weten hoe en wat ook voor later. Zo kan het dus ook en het zou in mijn ogen niet slecht zijn als meer fokkers dit doen :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

LongFields schreef:
marian* schreef:Ik heb nog niet alles hier gelezen, maar worden reueigenaren eigenlijk ook aangepakt als hun reu nare dingen vererft?
Volgens mij niet, alleen de fokker (dus de eigenaar van de teef).
Dat vind ik raar, want ik dacht dat pups de genen van 2 kanten krijgen en de reu dus ook een bijdrage levert.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”