Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pas fokken als ze 2 zijn? (nav Kassa 30/11)
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Uit de column op Kynologie op de korrel voor de uitzending van kassa as zaterdag:
'Dier&Recht stelt daarentegen dat een fokker voor een “deugdelijk” product dient te zorgen. Dat betekent volgens EU normen dat de hond in ieder geval twee jaar en volgens Nederlands recht nog langer zonder gebreken dient te zijn. Daar mag een verkoper in een contract niet van afwijken. Mocht het op korte termijn niet tot een vergelijk komen dat zal Dier&Recht de fokker dagvaarden."
Klopt dit, nog nooit van gehoord. Zou je tot 2 jaar of langer moeten wachten voor je fokt volgens de wet?
http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... html#links
'Dier&Recht stelt daarentegen dat een fokker voor een “deugdelijk” product dient te zorgen. Dat betekent volgens EU normen dat de hond in ieder geval twee jaar en volgens Nederlands recht nog langer zonder gebreken dient te zijn. Daar mag een verkoper in een contract niet van afwijken. Mocht het op korte termijn niet tot een vergelijk komen dat zal Dier&Recht de fokker dagvaarden."
Klopt dit, nog nooit van gehoord. Zou je tot 2 jaar of langer moeten wachten voor je fokt volgens de wet?
http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... html#links
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Pas fokken als ze 2 zijn? (nav Kassa 30/11)
Overigens zie ik nergens dat er nu zoveel rechtszaken gevoerd, laat staan gewonnen worden door D en R.
Op elke wandeling is
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
Staat er niet dat het geleverde product (dus de pup) minimaal twee jaar gezond moet blijven? Verder weet ik heulniks van fokken dus aan mij heb je niks 
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja denk dat je het zo zou moet opvatten.
Op elke wandeling is
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
volgens mij betekent het dat de pups minimaal 2 jaar gezond moeten blijven.
Verder mag de leeftijd van een teef gerust naar 3 opgetrokken worden vooraleer ermee te mogen fokken.
Verder mag de leeftijd van een teef gerust naar 3 opgetrokken worden vooraleer ermee te mogen fokken.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Kortom je loopt straks vast op allerlei wetten en regeltjes en rechtzaken . Voldoe je aan de ene regel of wens dan val je bij een ander wel af en krijg je een rechtzaak aan je broek.
Als ik met een 6 jarige teef wil fokken omdat deze toch wel laat zien hoe gezond zij is buiten alle verplichte testen
[ ook haar ouders en nestgenoten ]
om kan dat maar krijg er geen stamboom bij.
Als ik met een 6 jarige teef wil fokken omdat deze toch wel laat zien hoe gezond zij is buiten alle verplichte testen
[ ook haar ouders en nestgenoten ]
om kan dat maar krijg er geen stamboom bij.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik ben het daar wel mee eens, hoewel het misschien ook per ras verschil kan maken.maart schreef:volgens mij betekent het dat de pups minimaal 2 jaar gezond moeten blijven.
Kijkend naar de Ridgeback, zijn die best laat volwassen en zie je als nestjes vanaf de 18 maanden (niet heel vaak, maar het komt voor). Nestjes voordat de teef 2 jaar is gebeurt best regelmatig.
Buiten dat ik vind dat teven best even lekker jeugdig mogen zijn voordat ze 'aan de bak moeten', veranderen ze ook nog zo veel na de 2 jaar dat je niet echt een goed beeld hebt van wat je fokt, als je met 18 maanden al begint met fokken.
Xavi heeft in 2012 een teef gedekt voor haar eerste nest, die destijds 4 was. Grote kritiek op gehad van een aantal mensen, die vonden dat dat echt te oud was voor een eerste nest. Hoewel ik niet zou wachten op 5 of ouder, vind ik 4 totaal geen probleem. De reden was dat ze erg lang een spring in 't veld is gebleven en de tijd nodig had om volwassen te worden, zowel van buiten als qua karakter.
En met een vlotte bevalling volgens het boekje dus 12 pups op de wereld gezet.
Ontopic: volgens mij staat er inderdaad dat het 'product' minimaal 2 jaar gezond moet blijven.
-
maart
- Zeer actief
ik wacht zelf ook voor eerste dekking tussen 3 en 4 jaar. Dat voelt voor mij het beste aan en ondertussen heeft de teef ook al getoond wat ze wel/niet kan.Irisz schreef:Ik ben het daar wel mee eens, hoewel het misschien ook per ras verschil kan maken.maart schreef:volgens mij betekent het dat de pups minimaal 2 jaar gezond moeten blijven.
Kijkend naar de Ridgeback, zijn die best laat volwassen en zie je als nestjes vanaf de 18 maanden (niet heel vaak, maar het komt voor). Nestjes voordat de teef 2 jaar is gebeurt best regelmatig.
Buiten dat ik vind dat teven best even lekker jeugdig mogen zijn voordat ze 'aan de bak moeten', veranderen ze ook nog zo veel na de 2 jaar dat je niet echt een goed beeld hebt van wat je fokt, als je met 18 maanden al begint met fokken.
Xavi heeft in 2012 een teef gedekt voor haar eerste nest, die destijds 4 was. Grote kritiek op gehad van een aantal mensen, die vonden dat dat echt te oud was voor een eerste nest. Hoewel ik niet zou wachten op 5 of ouder, vind ik 4 totaal geen probleem. De reden was dat ze erg lang een spring in 't veld is gebleven en de tijd nodig had om volwassen te worden, zowel van buiten als qua karakter.
En met een vlotte bevalling volgens het boekje dus 12 pups op de wereld gezet.![]()
Ontopic: volgens mij staat er inderdaad dat het 'product' minimaal 2 jaar gezond moet blijven.
Helaas denken de meeste anders, vele mechels hebben het eerste nest al voor ze 2 jaar zijn en vieren hun 2de verjaardag terwijl ze zwanger zijn van hun 2de nest.
Trieste mentaliteit is dat vind ik. Maar goed, het mag.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
2 jaar garantie op een "product" is volgens mij al jaren Europese wetgeving.
Leeftijd vind ik afhankelijk van het ras en de ontwikkeling van de hond zelf. Laat de teef idd eerst maar volwassen worden. Een Mechel vind ik rond de 2 jaar wel al een heel end in de juiste richting daarvoor gaan over het algemeen, maar idd niet wat Dagmar zegt, met 2 jaar al voor de 2de keer drachtig.
Gina hier die kocht ik met een kleine 2,5 jaar en die had idd al 2 nesten op de wereld gezet waarvan de jongste op dat moment ruim 3 mnd waren
bij ons heeft ze ondanks aankoop voor de fok dan ook eerst 2 jaar rust gehad. Dat had niet gehoeven aangezien het geen stamboom nesten waren die ze gehad heeft bij de eerste eigenaar, maar wel zo eerlijk.
Leeftijd vind ik afhankelijk van het ras en de ontwikkeling van de hond zelf. Laat de teef idd eerst maar volwassen worden. Een Mechel vind ik rond de 2 jaar wel al een heel end in de juiste richting daarvoor gaan over het algemeen, maar idd niet wat Dagmar zegt, met 2 jaar al voor de 2de keer drachtig.
Gina hier die kocht ik met een kleine 2,5 jaar en die had idd al 2 nesten op de wereld gezet waarvan de jongste op dat moment ruim 3 mnd waren
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
2x Eens.maart schreef:volgens mij betekent het dat de pups minimaal 2 jaar gezond moeten blijven.
- CharlesvdBerkt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
Lizanne schreef:Staat er niet dat het geleverde product (dus de pup) minimaal twee jaar gezond moet blijven? Verder weet ik heulniks van fokken dus aan mij heb je niks
Es schreef:Ja denk dat je het zo zou moet opvatten.
Daar op door redenerend zou je wel kunnen stellen dat je om op zeker te spelen pas na 2 jaar kunt gaan fokken.
Pas dan weet je naast de eventuele testen die je laat uitvoeren of jouw hondje wel vrij is van mogelijke erfelijke aandoeningen.
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Preciesmaart schreef: ik wacht zelf ook voor eerste dekking tussen 3 en 4 jaar. Dat voelt voor mij het beste aan en ondertussen heeft de teef ook al getoond wat ze wel/niet kan.
Bij jullie heeft het denk ik ook nog met de sport te maken, wat betreft prestatie e.d., of niet?
Maar ik denk dat een minimum leeftijd van 3 helemaal zo slecht niet zou zijn.
Mensen hebben het met 18 maanden over het fantastische karakter van hun hond, maar dat zegt natuurlijk niet dat ze volwassen nog steeds zo zijn.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
CharlesvdBerkt schreef:Lizanne schreef:Staat er niet dat het geleverde product (dus de pup) minimaal twee jaar gezond moet blijven? Verder weet ik heulniks van fokken dus aan mij heb je niksEs schreef:Ja denk dat je het zo zou moet opvatten.
Daar op door redenerend zou je wel kunnen stellen dat je om op zeker te spelen pas na 2 jaar kunt gaan fokken.
Pas dan weet je naast de eventuele testen die je laat uitvoeren of jouw hondje wel vrij is van mogelijke erfelijke aandoeningen.
Sommige oogaandoeningen komen nog later pas aan het licht...
Op elke wandeling is
-
maart
- Zeer actief
Heel veel teven worden in de sport nog steeds te veel bekeken als enkel fokmateriaalIrisz schreef:Preciesmaart schreef: ik wacht zelf ook voor eerste dekking tussen 3 en 4 jaar. Dat voelt voor mij het beste aan en ondertussen heeft de teef ook al getoond wat ze wel/niet kan.Vind ik ook.
Bij jullie heeft het denk ik ook nog met de sport te maken, wat betreft prestatie e.d., of niet?
Maar ik denk dat een minimum leeftijd van 3 helemaal zo slecht niet zou zijn.
Mensen hebben het met 18 maanden over het fantastische karakter van hun hond, maar dat zegt natuurlijk niet dat ze volwassen nog steeds zo zijn.
Er zijn steeds meer presterende teven, dat wel. Maar het aantal fokteven die nest na nest moeten blijven werpen, zijn er helaas nog steeds veel te veel, heel wat teven waar niets mee gedaan wordt.
De mentaliteit dat enkel de reu telt en van belang is bij vererving, heerst er nog steeds.