Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen met hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Laurence
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): welsh springer spaniel
Aantal honden: 2

Fietsen met hond

Ongelezen bericht door Laurence »

Al meerdere keren heb ik geprobeerd om met mijn hond te fietsen maar vanaf het moment dat ik op mijn fiets ga zitten wordt hij helemaal hyper. Blaffen en verschrikkelijk trekken. Het is gewoon te gevaarlijk om met hem te fietsen, terwijl mijn andere hond braaf en rustig naast de fiets blijft rennen.
Nu heb ik gekeken naar een aanhanger voor mijn fiets waar mijn hond in kan. Deze hieronder heb ik bij Bikester gevonden, maar er staat 'kinder aanhanger', is dit ook geschikt voor de hond? Ik zie er namelijk wel veel mensen mee rijden met een hond erin. En kan je er goed mee fietsen? Het lijkt me best moeilijk en zwaar met zo'n aanhanger.
Afbeelding

Of nog liever, kan iemand me helpen om van het hyper gedrag van mijn hond af te komen? Zo'n karretje ben ik alleen van plan aan te schaffen als niks helpt.

Groeten Laurence
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Re: Fietsen met hond

Ongelezen bericht door Paisley »

Hoe is je hond als je aangelijnd met hem gaat rennen? En als je met de fiets aan de hand wandelt? En even gaat rennen?
Mijn hond stuiterde eerst ook, maar die is er achter gekomen dat ik direct vol in de remmen ga, als ze trekt.

Dat deed ik in het begin heel consequent. Nu ze weet hoe het spelletje werkt, laat ik haar af en toe wel trekken (in een tuig) want blijkbaar vind ze dat erg leuk. Ik moedig haar dan aan. Als ze trekt als ik het niet wil, dan kalmeer ik haar met mijn stem en ga weer in de remmen als ze druk blijft.
Daarbij zeg ik altijd "HO" als ik stop. In het begin kwam er dan spanning op de lijn, maar nu weet ze dat ik ga remmen als ik dat zeg, en ze blijft dan naast de fiets. Erg handig, als je door een drukke binnenstad wilt laveren met veel verkeer om je heen.

Zo te horen vind je hond het allemaal heel opwindend. Ik zou in dat geval het fietsen aanleren na een lange vermoeiende wandeling. Dan is de drang om uit zn dak te gaan wat minder.
Ben je zelf erg zeker op de fiets? Dat is ook belangrijk.

Ik zou niet aan zo'n karretje beginnen. Dat vind ik meer iets voor pups, oude honden, rolmopjes of wanneer je hele lange afstanden wil maken. Mijn hond heeft er nooit aan leren wennen (vanaf pup heb ik met een karretje gefietst) en liet luidkeels protest horen gedurende de HELE rit.
Afbeelding
ailaina
Actief
Mijn ras(sen): Chihuahua x boomer en een yorkshire terrier

Ongelezen bericht door ailaina »

Ik fiets met mijn honden in de fietskar, maar ook hierin zijn ze soms wat hyper. Dat uit zich dan in krabben aan de zijkanten en piepen. Dan niet dat zielige piepen natuurlijk, maar echt dat ze heel blij zijn. Wij hebben de fietskar van marktplaats gehaald.

Ik weet niet of je perse een hondenkar moet hebben of dat een kinderkar ook goed is.

Heel veel succes met je zoektocht.
Afbeelding
“The sea is nothing but a library of all the tears in history.”
― Lemony Snicket
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Nee joh dat karretje lekker laten voor wat het is en gaan oefenen met de hond!

Heeft bij Bo ook ff geduurd voordat het ging zodat ik het wilde maar nu is het voor de hond en voor mij echt genieten!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Kruimel53 schreef:
Er zijn ook apparaten als Springer of Walky Dog waarmee je je hond aan de fiets bevestigt en twee handen vrij hebt voor sturen en remmen. Bij mij ontaardt dat in rampen en drama's
Haha ja lijken me ook van die krengen.
Ik vraag me ook af wat er met mijn hond gebeurt wanneer ze vast zit aan een springer en ze besluit ineens een geur in de berm onweerstaanbaar te vinden. Mijn hond 'vergeet' wel eens dat het bij fietsen niet de bedoeling is, en duikt ineens de berm in voor een luchtje. Op zo'n moment laat ik liever de lijn wat vieren en trek haar mild weer mee, dan dat ze ineens vol in mijn springer hangt en wordt meegesleurd.
Afbeelding
Pepper en Lucy
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Pepper en Lucy »

Ik fiets ook regelmatig met Pepper. Eerst laat ik hem flink galopperen dan zakt hij uit zichzelf verder af.
En ik dacht dat hij ook helemaal hyper zou worden of dat ik aan alle kanten word getrokken. Maar niets blijkt van dat al. En met U-Lead tuigje (antitrektuig) werkt helemaal perfect.
[size=40]In nood leert men z'n vrienden kennen.
Hoe beter je mensen leert kennen des te meer dat je van honden
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Laurence schreef:, terwijl mijn andere hond braaf en rustig naast de fiets blijft rennen.

ik hoop dat je draven bedoelt , want rennen is erg slecht op het asfalt voor de gewrichten
Laatst gewijzigd door Pakdebal op 29 okt 2013 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Paisley schreef:
Kruimel53 schreef:
Er zijn ook apparaten als Springer of Walky Dog waarmee je je hond aan de fiets bevestigt en twee handen vrij hebt voor sturen en remmen. Bij mij ontaardt dat in rampen en drama's
Haha ja lijken me ook van die krengen.
Ik vraag me ook af wat er met mijn hond gebeurt wanneer ze vast zit aan een springer en ze besluit ineens een geur in de berm onweerstaanbaar te vinden. Mijn hond 'vergeet' wel eens dat het bij fietsen niet de bedoeling is, en duikt ineens de berm in voor een luchtje. Op zo'n moment laat ik liever de lijn wat vieren en trek haar mild weer mee, dan dat ze ineens vol in mijn springer hangt en wordt meegesleurd.
Niks daarvoor zit er een veer aan. Ik zweer erbij... hier zitten ze aan de springer en voor de zekerheid een lijntje in de hand aan de halsband voor bijv. het inhalen van hardlopers en/of fietsers of andere honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

Vedette zit ook in het proces van het naast de fiets leren lopen. Ik ga altijd op de fiets naar werk en vriendlief liep wel eens mee het steegje uit met haar naast de fiets. En daarna na een wandeling de fiets er bij gepakt, stukje naast gewandeld en toen echt een paar meter een recht stukje op een rustige straat met weinig prikkels op de fiets. Dit een paar keer herhaald (steegje uitgelopen naast de fiets, stukje de weg op lopen en dan rondje om het huis. Toen rondje in de rustige wijk met brede wegen. Als er dan een hond, kat, mens, blaadje, auto of een bocht aankomt is het echt even kijken wat je hond doet. Toen dat meer onder controle was ook langs de drukke weg op het fietspad en dat gaat best goed. Vedette wil alleen steeds de stoep op, want dat heeft ze natuurlijk geleerd. Ook een berm ruikt lekker of nodigt uit om een behoefte te doen. Dat moeten ze nog leren, tenminste, Vedette wel!

Fietskar hebben we ook geprobeerd, maar Vedette vond dat echt helemaal niks. Onderweg wist ze het hele gaas kapot te bijten of hing via de onderkant met haar hoofd eruit. Ze zat dan wel vast in een tuigje, maar veilig vond ik het niet! De fietskar was echter meer voor mij om met haar ergens los te kunnen lopen waarvoor de afstand voor Vedette om te wandelen te ver is.

Voor het fietsen gebruik ik trouwens ook een tuigje. Soms vergeet ik het, maar ik merk toch dat ze er wel behoorlijk aan de lijn kan trekken naar de zijkant of te hard wil.

Succes met fietsen, vaak je hond met de fiets in aanraking laten komen en gewoon wandelen naast de fiets en dan voorzichtig opstappen en heel langzaam opbouwen. Succes!
Laurence
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): welsh springer spaniel

Ongelezen bericht door Laurence »

Bedankt voor alle tips! ga helemaal opnieuw beginnen, dus door eerst stukken te lopen met de hond ernaast. Hoop dat ik in de toekomst zonder zorgen met de hond kan fietsen :)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

malinois schreef: Niks daarvoor zit er een veer aan. Ik zweer erbij... hier zitten ze aan de springer en voor de zekerheid een lijntje in de hand aan de halsband voor bijv. het inhalen van hardlopers en/of fietsers of andere honden.

Precies. Heb wel het lijntje (van de nepperd) vervangen door een stevige elastische lijn, maar dat ging me meer om de betrouwbaarheid van de musketon.
Charlie trekt het grootste deel tijdens het fietsen, vindt ze leuk en ik heb er aan de springer geen last van. Onderweg stopt je hond vanzelf wel met dat hyper gedoe en kun je gaan belonen.
De berm in of mij vergeten doen we gewoon niet en poepen geven ze zelf wel aan door het tempo te verlagen.
Laurence schreef:Bedankt voor alle tips! ga helemaal opnieuw beginnen, dus door eerst stukken te lopen met de hond ernaast. Hoop dat ik in de toekomst zonder zorgen met de hond kan fietsen :)
Dat hoef ik hier niet te proberen. Met lopen naast de fiets gaan ze hier zeker gillen en trekken van spanning en zijn ze niet gefocust op mij en het rennen, maar hun omgeving.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”