Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blue Bay Shepherd

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Blue Bay Shepherd

Ongelezen bericht door laeken »

bouvierpoedel schreef:Wel mooi om te zien.

Ach dat wolvenbloed zit zover weg met als tegenwicht zoveel ander bloed dat het haast te verwaarlozen is.

Waarom is op kleur fokken niet goed.? Iedere rashond word op kleur gefokt en dat is wel goed.?

Wat een vreemde opmerkingen Kees. Zit jij wel achter de pc? Want dat wolvenbloed zit helemaal niet ver in al die wolfhonden en daarom zijn ze soms ook zo extreem moeilijk. Je doet nu net alsof dit Duitse herders zijn met een wolfuiterlijk. Ik ken geen hondenras met het uiterlijk van een wolf zonder de problemen die wolvenbloed geeft. Dus als jij wel een ras kent dat uitziet als een wolf maar zich gedraagt als perfecte gezinshond gemiddeld genomen in het ras dan ben ik daar wel benieuwd naar....Ik ken ze niet. Zie je wolf dan krijg je wolf.

Fokken op kleur kan, fokken op recessieve kleuren liever niet. Zeker niet als die kleuren al door inteelt in het oorsprongsras zijn verkregen. DH horen niet blauw. Blauwe DH stammen allemaal van dezelfde hond af. Dat is al lijnteelt anders was die kleur al heel lang verdwenen. Dan neem je wolfkruisingen en die dragen dus al nooit blauw. Je moet dus een blauwe lijnteelt DH inzetten om dragers te fokken. Die dragers moeten weer onderling gefokt worden om blauw te krijgen. Hoe sterk gaan wij intelen op 1 blauwe DH die er ooit was om daaruit een ras te maken? Als je een ras gaat maken uit blauwe pitbulls prima. Die kan je uit 100 lijnen infokken. Maar blauwe DH als basis kan echt niet. De DH is al een inteeltras laat staan een extreem zeldzaam recessief kleurtje in dat ras. Lijnteelt inteelt lijnteelt inteelt. Bij mij gaan er dan wel belletjes rinkelen. Voor je het weet is je ras in 1 dag dood verklaard als alles omvalt na 5 jaar aan kanker, bloedziektes of epilepsie. Die kans is zo wel erg groot.
Afbeelding
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

bouvierpoedel schreef: Waarom is op kleur fokken niet goed.? Iedere rashond word op kleur gefokt en dat is wel goed.?
Nee op kleur fokken is niet goed, ook niet bij 'iedere rashond'. Volgens mij is het nu wel aardig duidelijk, kijkend naar de rashond van tegenwoordig, dat (hoofdzakelijk) fokken op een enkele eigenschap nooit goed is. Of het nu om een kleurtje gaat, korte neuzen, bolle voorhoofden, aflopende ruggen...

Er zijn trouwens genoeg rassen waar meerdere kleurtjes toegestaan zijn, of waar het om dominante kleurtjes gaat. Het gaat hier om het opbouwen van een nieuw ras gebaseerd op één recessief kleurtje, dan moet je volgens mij toch behoorlijk gaan in/lijntelen... Dat waar zowat alle andere hondenrassen op dit moment aan het kapot gaan zijn :19:
Zoveel 'blauwe' honden zijn er niet, al helemaal niet die nog redelijk op een 'wolf' lijken. Ik ben dus erg benieuwd hoe ze van plan zijn een 'gezond' ras op te bouwen op basis van hun doelstelling: Het creëren van een hondenras die 'wolfachtig' is in uiterlijk maar makkelijker in de omgang dan Wolfhonden, en altijd 'blauw' van kleur.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik vind hem lelijk :schrik:

Jullie zijn nu vast blij dat jullie dat weten :mrgreen:
Net zo waardevol als 'ik vind hem mooi' :pffff:

Geef mij maar dat dh x tamaskan-mixje dat ergens anders staat, kwa herderachtige.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita

Ongelezen bericht door Kat1 »

Ik vind hem echt prachtig, maar ik vraag me af welke raseigenschappen zich zullen ontwikkelen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”