Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

beschermend, territoriaal, angst?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Luckyday
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising border collie
Aantal honden: 1
Contacteer:

beschermend, territoriaal, angst?

Ongelezen bericht door Luckyday »

Ik loop de laatste tijd ergens tegenaan, inmiddels al wel een tijdje eigenlijk. Ik heb van alles geprobeerd, maar ik ben er nog niet uit wat de beste oplossing zou kunnen zijn.
Lucky is heel erg beschermend tegen over mij en mijn vriend en nogal territoriaal. Als er andere honden of mensen het terrein opkomen begint hij flink te blaffen en neemt hij een sprint op die mensen af om te laten weten dat hij er is. Hij doet verder gelukkig niks (tot nu toe). Als die mensen hem even laten snuffelen dan kwispelt hij daarna vrolijk en brengt die mensen zijn bal. Dat doet hij helaas niet bij andere honden die kan hij nog wel eens aanvliegen, maar ook dat verschilt. Bij onderdanige honden laat hij het bij een grom en dan negeert hij ze of gaat hij zelfs met ze spelen. Bij dominantere honden moet ik hem zeker aanlijnen want dat vind hij maar niet kunnen op zijn terrein. Dat hij is blaft prima of gaat kijken wie er is, maar ik snap best dat mensen soms wel eens bang zijn of het terrein niet opkomen want ondanks die schattige border uitstraling zit er toch nog een behoorlijke pitbull onder.
Nou zitten we er sowieso over na te denken om hem te laten castreren vanwege dat hij nogal eens gefrustreerd is en op elke hond duikt waarbij dat kan. Laatst zelfs op Isabelle (12 weken). Ik hoop dat dat hem al een stuk meer rust gaat bieden, maar ik was heel benieuwd naar jullie ervaringen, tips, meningen :ok:
Afbeelding
True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Bed and Breakfast Angelbeeck
Romy Smink Photography
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

Re: beschermend, territoriaal, angst?

Het probleem is een beetje dat ik het in ieder geval wil kunnen controleren dat hij niet zomaar aanvalt want alle honden die hier op het terrein komen zitten aangelijnd. Dat is wel een voorwaarde. Lucky ook op het moment dat er andere zijn. Dat vind ik niet zo erg maar als ik aan het werk ben loopt hij meestal los en zie ik niet zo snel of er mensen aankomen. Hij doet het ook naar Morris de beagle van me zus. Echt hels. Morris kan niet eens meer de keuken binnen komen zonder dat ze elkaar in de haren vliegen. En dat is zeker niet alleen lucky morris kan er ook wat van ondanks dat dat eigenlijk een hele onderdanige hond is en vrij bang. Morris heeft hier ook gewoond, toen was het al wel vaak maar sinds morris weg is en hij dan af en toe op visite is wordt het steeds erger. Ik hou lucky wel echt apart bij me want ze vechten anders alleen maar.
Afbeelding
True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Romy Smink Photography
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

Luckyday schreef: Lucky is heel erg beschermend tegen over mij en mijn vriend
Laat dat er trouwens maar af, dat is totale onzin ;-) Met het gedrag dat hij laat zien heeft het iig niets te maken ;-)[/quote]
Als we in het bos wandelen gaat hij grommen naar mensen die voorbij komen. Gaat mijn moeder met hem wandelen veel minder dan bij ons.
Afbeelding
Romy Smink Photography
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Luckyday schreef:alle honden die hier op het terrein komen zitten aangelijnd. Dat is wel een voorwaarde. Lucky ook op het moment dat er andere zijn. Dat vind ik niet zo erg maar als ik aan het werk ben loopt hij meestal los
:denken:
Dus hij krijgt alle ruimte om zijn territorialiteit tentoon te spreiden ;-)
Je bedoelt op het moment dat ik hem los laat lopen?
Afbeelding
Romy Smink Photography
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Je zou met chemische castratie kunnen uittesten of het hem helpt of niet.
Als dit gedrag onzekerheid als basis heeft wordt het met castratie alleen maar erger.

Zelf zou ik er denk ik voor kiezen meer met hem te trainen en accepteren dat hij waakt. Bij mij kan ook niet zomaar elke hond naar binnen. Dat is jammer voor mij, maar wel normaal hondengedrag...
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

'vreemde' honden op eigen terrein zou hier ook niet goed gaan.

Het klinkt voor mij alsof je meer leiding moet nemen, en de taak van indringers/gevaar (zoals hij dat ziet) weghouden van hem overnemen. Dus bijvoorbeeld bij het eerste teken van waarschuwingsblaffen of wat dan ook het van hem overnemen, en hem terugroepen terwijl jij dan degene bent die bepaald of het goed volk is.
Als hier iemand aan de deur komt die ze niet kent, blaft mijn hond ook, maar dan neem ik het over en zeg ik dat het goed is, zodat zij weer kan ontspannen. Maar dat moet je dan wel elke keer doen en niet elke keer je hond het zelf laten oplossen.

En misschien aanleren dat hij niet zomaar op andere honden mag afstormen, maar ook dat lijkt me bijna onmogelijk om voor elkaar te krijgen aangezien hij zonder toezicht losloopt op eigen terrein waar dan ook nog vreemde honden komen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Luckyday schreef: Als we in het bos wandelen gaat hij grommen naar mensen die voorbij komen. Gaat mijn moeder met hem wandelen veel minder dan bij ons.
Klinkt vervelend maar kennelijk heeft je moeder meer overwicht. Ik ken het fenomeen want ik heb ook zo'n territoriaal tiepje, ze vindt dat niet alleen het huis en tuin maar de hele buurt van haar is. Ik snap niet zo goed waarom je hem zonder toezicht op je terrein los laat lopen als er steeds vreemde mensen en honden komen. Nu waarschuwt hij nog maar hij gaat steeds brutaler worden zonder toezicht en dan is een hap snel gegeven. In plaats van castreren zou ik hem zijn eigen afgebakende terrein geven of vast zetten. En vreemde honden in huis halen zou ik ook niet doen. Kennelijk is hem dat te veel zo te lezen.
Afbeelding
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

Ik corrigeer het zoveel mogelijk door als hij gaat grommen te zeggen nee en dan laat ik hem zitten dan is hij afgeleid let op ons beloon ik hem en gaan we verder. Maar krijg het waakse er inderdaad niet uit. Die chemische castratie is inderdaad wel een optie. Ik zit namelijk heel erg te twijfelen en ben wel benieuwd wat het voor effect op hem zou hebben.
Afbeelding
Romy Smink Photography
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou dus het grommen niet corrigeren. Grommen (of aanblaffen) is een duidelijke waarschuwing. Als je dat gaat verbieden kan dat minder prettig uitpakken.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

alm@ schreef:Ik zou dus het grommen niet corrigeren. Grommen (of aanblaffen) is een duidelijke waarschuwing. Als je dat gaat verbieden kan dat minder prettig uitpakken.
Mee eens, straks heb je een hond die niet meer waarschuwt omdat het niet mag maar meteen uithaalt.

Probeer zelf ook echt uit te stralen dat andere mensen de moeite van jullie aandacht niet waard zijn. Dus gewoon aan voorbij lopen, eventueel eerst met een boogje en met jou steeds tussen je hond en de persoon in.
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

thanks voor de tips! Ik lijn hem in ieder geval aan als ik weet dat er mensen en of honden zijn.
Afbeelding
Romy Smink Photography
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Luckyday schreef:thanks voor de tips! Ik lijn hem in ieder geval aan als ik weet dat er mensen en of honden zijn.

Kun je niet zorgen dat die zich vooraf kenbaar maken?
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

ik doe veel met hem wandelen, hardlopen, apporteren, trucjes, zoeken naar voorwerpen en frisbee.
Afbeelding
Romy Smink Photography
Luckyday
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet dat zijn ouders wel beide zo zijn. Maar ik dacht dat ik al wel een hoop met hem deed. In de buurt zitten volgens mij geen honden scholen waar je behendigheid en dergelijke kan doen
Afbeelding
Romy Smink Photography
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik zou hem op alle vlakken wat korter gaan nemen, om dus totaal meer overwicht te krijgen.

En waken heeft idd niks met castreren te maken.. Bo is sinds een jaar gecastreerd, maar de oude lab teef van de buren hoeft in het complex echt geen kennis te komen maken en in de directe ring er omheen ook niet. zou ik ze ergens anders tegenkomen is er geen probleem
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Luckyday schreef:Ik weet dat zijn ouders wel beide zo zijn. Maar ik dacht dat ik al wel een hoop met hem deed. In de buurt zitten volgens mij geen honden scholen waar je behendigheid en dergelijke kan doen
Moet het echt heel dichtbij zijn? De meeste hondenscholen doen wel iets van een leuke sport en bijna overal in Nederland zit wel een hondenschool. En wie weet misschien ook wel schapendrijven, want tja hij zou met border collie eigenschappen zo maar dat kunnen natuurlijk.

Een border is niet zo maar een erfhond en je ziet (ondanks dat het een kruising is) dat ze zelf een taak gaan verzinnen. Als je daar niet op de juiste wijze mee omgaat (dus naast aanpassen van activiteit ook het ongewenste gedrag afremmen) dan zal het zeker niet minder worden.

Waarom komen er mensen met honden op jullie terrein? Is dat noodzakelijk? Ja zelfs de hond van je zus. Met KAy kon dat hier ook nog wel, maar met Norah er nu bij wil ik het absoluut ook niet meer hebben. Ze laten hun hond maar lekker thuis of wachten tot ik de hond apart heb gezet. Je zult zo lang er honden op je erf komen en jij het niet in zicht hebt dus een oplossing moeten zoeken, dan kan hij niet los rond lopen. Dat is een beperking die jij dan oplegt omdat je anderen toestaat om met honden op jou terrein te komen. Je zult dus keuzes moeten gaan maken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”