Lunatic schreef:Ik zou het toch nog eens proberen (niet omdat ik het beter weet hoor)DeDiana schreef:Met counterconditioning heb ik in een paar situaties met milde angst inderdaad heel goede resultaten bereikt (zie ook mijn eigen post in dat topic)
Maar Mila wordt dusdanig angstig door vuurwerk, dat ze dan echt niets aanneemt, terwijl ze enorm voergericht is en álles lekker vindt. Geven, op de grond gooien en laten zoeken, samen een brokje gaan halen uit de kast - het werkt allemaal niet. Het enige waar ik buiten wel enig succes mee bereik, is een favoriet speeltje weggooien direct na een knal. Ik moet het dan niet te ver weggooien, maar een paar meter, en dan gaat ze wel zo in het spel op dat ze haar angst vergeet. Maar zodra ik stop, is ze gewoon weer angstig. En binnen werkt dit dan weer helemaal niet en heeft ze totaal geen oog voor speeltjes als ze bang is.
Ik heb het idee dat de angst erger wordt (dat ze die angst generaliseert of stapelt) omdat ze steeds heftiger reageert op vuurwerk en dat nu ook doortrekt naar andere knallen (zoals geweerschoten dus).
Mijn verhaal met Doran staat ook in dat topic, Doran was zo bang dat hij steeds achter de bank sprong, de eerste 20 of misschien wel 30 keer keek hij ook niet naar de brokjes om, daarna begon hij te ontdooien, misschien ook wel omdat hij de rest steeds zag snoepen? Mijn punt is alleen maar dat het soms best een tijd kan duren voor ze erop reageren, het is dus zeker nog eens het proberen waard.
Geduld en doorgaan.
Ik zeg niet dat alle vormen van "stapelen" daarmee op te lossen zijn, maar angst voor geluiden vaak wel.