Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maandag op de agenda in de tweede kamer ook visie rashondenf

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Maandag op de agenda in de tweede kamer ook visie rashondenf

Ongelezen bericht door Es »

Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Leane
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 4

Re: Maandag op de agenda in de tweede kamer ook visie rashon

Ongelezen bericht door Leane »

Kun je niet al je dingetjes in 1 onderwerp houden, je linken,agenda punten en weet ik veel wat. Gewoon je eigen topic waar je elke keer dit soort dingen in zit. Ik lees altijd graag in dit hoekje maar dat word best verpest door elke keer die onderwerpen van jou. Er zijn 40 onderwerpen van je op de eerste 2 pagina's waarvan de meeste nog niet eens boven de 10 reactie's komen. En vele geen eens reactie's of alleen van jezelf.

Ik hoef het niet te lezen en dat doe ik ook meestal niet, maar elke keer staan er weer nieuwe onderwerpen van jou bovenaan te bungelen met een link of wat dan ook.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Leane schreef:Kun je niet al je dingetjes in 1 onderwerp houden, je linken,agenda punten en weet ik veel wat. Gewoon je eigen topic waar je elke keer dit soort dingen in zit. Ik lees altijd graag in dit hoekje maar dat word best verpest door elke keer die onderwerpen van jou. Er zijn 40 onderwerpen van je op de eerste 2 pagina's waarvan de meeste nog niet eens boven de 10 reactie's komen. En vele geen eens reactie's of alleen van jezelf.

Ik hoef het niet te lezen en dat doe ik ook meestal niet, maar elke keer staan er weer nieuwe onderwerpen van jou bovenaan te bungelen met een link of wat dan ook.
Ik zie niet in waarom?
Het zijn elke keer aparte onderwerpen die elk afzonderlijk wel de moeite waard zijn om te lezen.

Een groot topic zorgt er juist voor dat mensen dat topic overslaan en dan mis je dus zulk nieuws.

On-topic
Het is jammer dat de 2e Kamer zich erover buigt. Daar zit totaal geen rashondenkennis en de kans is dan groot dat die zich laten adviseren door de grootste schreeuwerds zoals bv de onbetrouwbare stichting Dier & Recht. Die stichting manipuleert en geeft bewust verkeerde informatie (kijk alleen al naar de Rashondenwijzer van die stichting) en dat is iets dat ook jou als rashondenfokker wat aangaat. Er mag best over gesproken worden, maar dan wel graag met objectieve, kloppende informatie.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Tara schreef:Je hebt helemaal gelijk hoor Muk, en ik ben het dan ook met je eens, maar elke keer die topics openen met alleen maar een linkje schiet ook niet erg op.
Geef dan even in twee regels weer waar het over gaat of zo. Ik merk aan mezelf namelijk dat ik topics met alleen maar een link vaak weer wegklik, en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. :wink:
Dat ben ik wel met je eens, iets meer toelichting zou wel fijn zijn. Dan weet je ook of het de moeite waard is om erop te reageren of de link te lezen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Tara schreef:Je hebt helemaal gelijk hoor Muk, en ik ben het dan ook met je eens, maar elke keer die topics openen met alleen maar een linkje schiet ook niet erg op.
Geef dan even in twee regels weer waar het over gaat of zo. Ik merk aan mezelf namelijk dat ik topics met alleen maar een link vaak weer wegklik, en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. :wink:
Precies, ik heb dat ook, klik bijna nooit op een linkje in een topic waar verder niets bij staat, niet hier in fokken maar ook niet in andere rubrieken.

Ik vrees dat het feit dat de Tweede Kamer zich er nu ook al over gaat buigen weinig goed zal doen aan de hele situatie. Laat ze daar in de politiek eerst wat urgentere zaken onder de loep nemen zeg... :ugh:
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

We zijn al verenigd...... in de Raad van Beheer

en de broodfokkers hebben ook hun eigen bond
Laboriginals
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik heb net het verslag van het nota-overleg bekeken. Er zijn twee moties ingediend over honden. Eén voor verbod op verkoop van honden en katten in dierenwinkels. Ik dacht eigenlijk dat dat in Nederland allang verboden was. Maar niet, blijkbaar.
De andere motie is deze:
MOTIE VAN HET LID OUWEHAND
Voorgesteld het Notaoverleg van 2 december 2013
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende, dat de Kamer in de motie Ouwehand/Schouw (KS. 31389-112) heeft gevraagd
om wettelijke kaders voor de borging van het dierenwelzijn bij de fok van honden en andere
dieren,
verzoekt de regering, met een concreet tijdpad duidelijk te maken wanneer het fokken met
honden en andere dieren op extreme uiterlijke kenmerken zoals te kleine schedels, een te
korte snuit en te lange rug, inteelt en routinematige keizersnedes in de fokkerij in Nederland
zijn beeindigd,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ouwehand

Een verzoek dus aan de regering om met een duidelijk tijdpad te komen.
Bron:
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2013D48506

Ik ben benieuwd of er ook daadwerkelijk maatregelen van regeringswege genomen gaan worden en als die er komen, ben ik bang, dat er met het botte bijltje gehakt gaat worden.
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ben ook benieuwd wat er uit de onderzoeken naar bepaalde rassen komt er wat het gevolg zal zijn, met andere woorden wat voor een maatregelen zullen er genomen worden en welke conclsuie's getrokken?

http://www.groenkennisnet.nl/dierenwelz ... ?npid=4524
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

kan weg
Laatst gewijzigd door Es op 03 dec 2013 06:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Op elke wandeling is
Es
Zeer actief
Contacteer:

Ben ook benieuwd wat er uit de onderzoeken naar bepaalde rassen komt er wat het gevolg zal zijn, met andere woorden wat voor een maatregelen zullen er genomen worden en welke conclusie's getrokken?

Franse Bulldog en Chihuahua onder de loep
30-7-2012
Dit jaar start een onderzoek naar schadelijke raskenmerken en erfelijke gebreken bij de hondenrassen Chihuahua en Franse Bulldog. Bij deze veel gehouden hondenrassen lijkt dit type problemen veel voor te komen.

Bron: Wikimedia_Bulldog
Jaarlijks onderzoek welzijnsproblemen
Tijdens de begrotingsbehandeling in november 2011 heeft staatssecretaris Bleker van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie (EL&I) aan de Tweede Kamer toegezegd dat er in het kader van de aanpak van misstanden in de fokkerij onderzoek zal worden verricht naar welzijn- en gezondheidsproblemen bij dierrassen. Jaarlijks worden problemen bij twee dierrassen onderzocht. In een kamerbrief laat de staatssecretaris weten de Chihuahua en de Franse Bulldog als eerste onder de loep te laten nemen. De keuze voor deze rassen is bepaald op basis van overleg met belanghebbenden. Deze geven aan dat dit veelgehouden hondenrassen zijn waar zorgen over bestaan; met name de ademhalings- en geboorteproblemen en de pijnlijke aandoening syringomyelie die door de schedelvorm met een korte snuit kunnen ontstaan. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek worden betrokken rasverenigingen vervolgens aangesproken op hun rol en verantwoordelijkheid in de aanpak van deze problemen.

Gevolgen fokbeleid krijgen veel aandacht
In de brief noemt staatssecretaris Bleker dat vanuit het ministerie van EL&I met betrekking tot fokkerij van landbouwhuisdieren ook diverse lopende projecten worden gefinancierd, zoals onderzoek naar de bijdrage van fokkerij aan sociale interacties bij leghennen en vleesvarkens en het verminderen van keizersnedes bij dikbilrassen. Ook worden de activiteiten van de Initiatiefgroep Duurzame Fokkerij genoemd.

Hondenfokkerij al heel lang kritisch gevolgd
Er is al lang veel aandacht voor de negatieve gevolgen van het fokbeleid bij rashonden. Het Dierenwelzijnsweb heeft hierover al vaak bericht. In het buitenland heeft de Universities Federation for Animal Welfare (UFAW) informatie over rashonden (en rassen van andere dieren) bijeengebracht op een website. De site geeft wetenschappelijke informatie over problemen bij rashonden die samenhangen met fokbeleid. In Nederland heeft Dier en Recht een zelf opgezette rashondenwijzer opgezet.
http://www.groenkennisnet.nl/dierenwelz ... aspx?npid=
Op elke wandeling is
Telgter Toller
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tollers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telgter Toller »

Es schreef:In Nederland heeft Dier en Recht een zelf opgezette rashondenwijzer opgezet.
Niet iedereen is het helemaal eens met die rashondenwijzer

http://labradornet.wordpress.com/2011/1 ... isleidend/
Groetjes,
Mariëtte

Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
Es
Zeer actief
Contacteer:

Telgter Toller schreef:
Es schreef:In Nederland heeft Dier en Recht een zelf opgezette rashondenwijzer opgezet.

ja klopt.
Op elke wandeling is
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Telgter Toller schreef:

Je link werkt niet, dit moet hem denk ik zijn: http://labradornet.wordpress.com/2011/1 ... isleidend/
Telgter Toller
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tollers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telgter Toller »

LongFields schreef:
Telgter Toller schreef:

Je link werkt niet, dit moet hem denk ik zijn: http://labradornet.wordpress.com/2011/1 ... isleidend/
dank je :ok:
Groetjes,
Mariëtte

Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”