Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tennisballen obsessie
Moderator: moderatorteam
- Christa242
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Akita, ex asielhond
- Aantal honden: 2
Tennisballen obsessie
Graag zou ik wat tips willen hebben om dit gedrag af te leren of in ieder geval te verminderen. Zelf ben ik een beetje inspiratieloos geworden onderhand na 3 jaar.
Baco mijn herplaatser heeft sinds het begin al een tennisballen fixatie. Het begin was niet loslaten binnen en buitenshuis. Onderhand laat hij ballen binnenshuis los en ook in de tuin, thuis dus geen enkel probleem meer. Alleen in het park waar we elke dag komen is het extreem. We hebben maar 1 (klein) losloopgebied in omstreek waar ik wandelend naartoe kan gaan, dus vermijden lukt ook niet. Zijn ergste streken zijn als hij 2/3 ballen in zijn bek heeft. Hij pikt ze van andere honden, rent weg en gaat midden in de sloot staan zodat niemand erbij kon komen.
Ik heb eerst positief getraind, om proberen te ruilen voor kaas/worst/snoepjes of een andere bal. Dit intereseert hem niets en hij blijft ook uit mijn buurt.
Daarna heb ik net zolang doorgezet op het hierkomen dat hij naar me toe komt. Dit gaat nu redelijk goed, hij laat ze alleen echt niet los.
Het geluid van sleutels heb ik ook geprobeerd, dit zorgt dat hij afstand van me houd. Als die soms naar me komt is zijn houding erg onderdanig, staart laag, oren naar achter maar loslaten, ho maar.
Lange lijn ook geprobeerd, maar het loslaten doet die niet. Ik probeer mijn houding zelf altijd goed te houden als ik een commando geef om zo consequent mogelijk over te komen.
Heeft iemand misschien nog tips wat ik kan veranderen of proberen?
Baco mijn herplaatser heeft sinds het begin al een tennisballen fixatie. Het begin was niet loslaten binnen en buitenshuis. Onderhand laat hij ballen binnenshuis los en ook in de tuin, thuis dus geen enkel probleem meer. Alleen in het park waar we elke dag komen is het extreem. We hebben maar 1 (klein) losloopgebied in omstreek waar ik wandelend naartoe kan gaan, dus vermijden lukt ook niet. Zijn ergste streken zijn als hij 2/3 ballen in zijn bek heeft. Hij pikt ze van andere honden, rent weg en gaat midden in de sloot staan zodat niemand erbij kon komen.
Ik heb eerst positief getraind, om proberen te ruilen voor kaas/worst/snoepjes of een andere bal. Dit intereseert hem niets en hij blijft ook uit mijn buurt.
Daarna heb ik net zolang doorgezet op het hierkomen dat hij naar me toe komt. Dit gaat nu redelijk goed, hij laat ze alleen echt niet los.
Het geluid van sleutels heb ik ook geprobeerd, dit zorgt dat hij afstand van me houd. Als die soms naar me komt is zijn houding erg onderdanig, staart laag, oren naar achter maar loslaten, ho maar.
Lange lijn ook geprobeerd, maar het loslaten doet die niet. Ik probeer mijn houding zelf altijd goed te houden als ik een commando geef om zo consequent mogelijk over te komen.
Heeft iemand misschien nog tips wat ik kan veranderen of proberen?
- Irta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xHH
Re: Tennisballen obsessie
Hoe heb je het loslaten thuis aangeleerd dan?
- Christa242
- Vaste gebruiker
Thuis aangeleerd doormiddel van ruilen, daar heeft die binnen wel oog voor. Nu is alleen 'los' al genoeg.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
ik zou ze hem voorlopig gewoon laten houden tot jullie thuis zijn en maar even geen punt maken van dat lossen onderweg.
hoef je geen strijd aan te gaan die je nu toch niet kunt winnen, kan iedereen weer tot rust komen en gaat de druk wat van de ketel
kun je niet wat reserveballen meenemen zodat je in elk geval de hond waar ie er een van steelt een bal terug kan geven?
hoef je geen strijd aan te gaan die je nu toch niet kunt winnen, kan iedereen weer tot rust komen en gaat de druk wat van de ketel
kun je niet wat reserveballen meenemen zodat je in elk geval de hond waar ie er een van steelt een bal terug kan geven?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Zo doe ik het met Moos ook. Gebeurt nog wel eens hoor en dat kan je ook meteen zien: het NEE staat dan in z'n ogen. Niets over zeggen (behalve dan binnensmondsrenee-uk schreef:ik zou ze hem voorlopig gewoon laten houden tot jullie thuis zijn en maar even geen punt maken van dat lossen onderweg.
dan kan iedereen weer tot rust komen en gaat de druk wat van de ketel

Neeltje
- Irta
- Zeer actief
Speel je thuis of tijdens het wandelen zelf wel eens met je hond met een bal? Je hebt het over ruilen wat blijkbaar binnen gewerkt heeft om hem de bal te laten lossen, maar heb je hem ook beloond voor het lossen door de bal weer voor m weg te gooien (en veel complimentjes te geven)? Als dat tijdens wandelen nog niet lukt kun je daarmee bv ook in de tuin beginnen. Dan gaat hij uiteindelijk als het goed is wel snappen dat ballen brengen niet betekent dat hij 'm kwijt is maar dat dat juist leuk is want dan wordt er gespeeld. En dat hij bij jou moet zijn om te spelen ipv bij andere honden.
Verder zou ik idd er ook niet een heel groot punt van maken als hij eens een bal niet wil lossen. Geen druk erop proberen te zetten, dan wordt het een heel groot iets en des te meer reden voor je hond om de bal vooral zelf te houden.
Oh en nog een aanvulling: zolang de hond dus ballen van andere honden afpakt zou hij bij mij niet los komen. Lange lijn eraan! Zolang hij hiermee succes blijft houden denk ik dat het heel moeilijk wordt hem dit af te leren.
Verder zou ik idd er ook niet een heel groot punt van maken als hij eens een bal niet wil lossen. Geen druk erop proberen te zetten, dan wordt het een heel groot iets en des te meer reden voor je hond om de bal vooral zelf te houden.
Oh en nog een aanvulling: zolang de hond dus ballen van andere honden afpakt zou hij bij mij niet los komen. Lange lijn eraan! Zolang hij hiermee succes blijft houden denk ik dat het heel moeilijk wordt hem dit af te leren.
Laatst gewijzigd door Irta op 04 dec 2013 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Christa242
- Vaste gebruiker
Ja ik heb al 2 jaar lang elke keer 2/3 nieuwe reserve ballen bij me nadat ik dus een ervaring had met iemand die moest en zou zijn ballen schoon terug willen hebben. Maar onderhand zou ik een oplossing wel is fijn vinden eerlijk gezegt, normaal even loslopen zit er niet in als die iemand met een bal heeft gespot
. Het park hier is 1 rondje van 15 minuten max en een groot veld en dat is ook het enige wat we hebben waar ze even normaal veilig los kunnen lopen.
- Christa242
- Vaste gebruiker
Eigenlijk tijdens het wandelen niet meer omdat hij dan ook niet wil loslaten, ik heb het wel geprobeerd. Als die een bal buiten tijdens de uitlaatronde vind dan wacht ik altijd tot we weer thuis zijn. Jammer genoeg houd hij dan al zijn behoeftes op..Irta schreef:Speel je thuis of tijdens het wandelen zelf wel eens met je hond met een bal? Je hebt het over ruilen wat blijkbaar binnen gewerkt heeft om hem de bal te laten lossen, maar heb je hem ook beloond voor het lossen door de bal weer voor m weg te gooien (en veel complimentjes te geven)? Als dat tijdens wandelen nog niet lukt kun je daarmee bv ook in de tuin beginnen. Dan gaat hij uiteindelijk als het goed is wel snappen dat ballen brengen niet betekent dat hij 'm kwijt is maar dat dat juist leuk is want dan wordt er gespeeld. En dat hij bij jou moet zijn om te spelen ipv bij andere honden.
Binnen en in de tuin kunnen we goed spelen met een bal, ik beloon hem juist uitbundig met stem/ aaien/koekje en daarna weer opnieuw spel. De andere beloningen lijkt hem niets te interesseren, hij wil alleen zijn bal weer hebben koste wat het kost.
- Irta
- Zeer actief
Dan zou ik voorlopig heel veel in de tuin laten apporteren. En dus ook meteen weer opnieuw gooien dan. Net zolang tot het een gewoonte wordt om m bij jou te brengen en te lossen. Edit: en daarbij ook vooral zelf niet achter de hond aan gaan, maar hem echt bij jou laten komen.Christa242 schreef:Eigenlijk tijdens het wandelen niet meer omdat hij dan ook niet wil loslaten, ik heb het wel geprobeerd. Als die een bal buiten tijdens de uitlaatronde vind dan wacht ik altijd tot we weer thuis zijn. Jammer genoeg houd hij dan al zijn behoeftes op..Irta schreef:Speel je thuis of tijdens het wandelen zelf wel eens met je hond met een bal? Je hebt het over ruilen wat blijkbaar binnen gewerkt heeft om hem de bal te laten lossen, maar heb je hem ook beloond voor het lossen door de bal weer voor m weg te gooien (en veel complimentjes te geven)? Als dat tijdens wandelen nog niet lukt kun je daarmee bv ook in de tuin beginnen. Dan gaat hij uiteindelijk als het goed is wel snappen dat ballen brengen niet betekent dat hij 'm kwijt is maar dat dat juist leuk is want dan wordt er gespeeld. En dat hij bij jou moet zijn om te spelen ipv bij andere honden.
Binnen en in de tuin kunnen we goed spelen met een bal, ik beloon hem juist uitbundig met stem/ aaien/koekje en daarna weer opnieuw spel. De andere beloningen lijkt hem niets te interesseren, hij wil alleen zijn bal weer hebben koste wat het kost.
Over welke hond (ras) gaat het trouwens?
- Christa242
- Vaste gebruiker
Ga ik daar maar is druk mee aan de slag! Ik ga inderdaad nooit achter hem aan, loop juist van hem af wil die niet komen
Het gaat om mijn herplaatser, enige bekende wat ik meekreeg van het asiel is xstafford.
Het gaat om mijn herplaatser, enige bekende wat ik meekreeg van het asiel is xstafford.
- Irta
- Zeer actief
En zorg er ook voor dat hij niet meer de kans krijgt ballen van andere honden af te pakken anders hou je het zelf in stand. Dus zoals ik al zei, lange lijn er aan. En evt zelf bal meenemen. Desnoods gooi je de bal voor hem nadat hij geplast/gepoept heeft en laat m dan maar lekker sjouwen met die bal als hij dat nou zo leuk vind 
- Christa242
- Vaste gebruiker
oke, dankjewel voor de tips! Ik ga er druk mee aan de slag en hopelijk in de toekomst resultaat 
- Irta
- Zeer actief
Hoop ik ookChrista242 schreef:oke, dankjewel voor de tips! Ik ga er druk mee aan de slag en hopelijk in de toekomst resultaat
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Het is wel een hond met humor, in de sloot gaan staan 
Ik zou het gewoon gaan voorkomen. Zorg dat ie de kans gewoon niet krijgt om ballen af te pakken. En wat doet hij als je hem aan het begin van de wandeling een eigen bal geeft? Die je dan thuis pas weer laat lossen? Blijft ie dan van de ballen van andere honden af?
Ik zou het gewoon gaan voorkomen. Zorg dat ie de kans gewoon niet krijgt om ballen af te pakken. En wat doet hij als je hem aan het begin van de wandeling een eigen bal geeft? Die je dan thuis pas weer laat lossen? Blijft ie dan van de ballen van andere honden af?
- Christa242
- Vaste gebruiker
Nee zodra hij een andere bal te zien krijgt en die hond is te traag of laat los dan gaat meneer dief spelen. Hij kan er max 3 in ze bek houden en vult het wanneer hij kan, meeste mensen kennen hem onderhand wel en vinden het ook niet erg, vind het zelf altijd erg beschamend want ik sta er weer
In ieder geval ga ik hem nu aan de lange lijn doen, en misschien is een muilkorf inderdaad wel ook een idee.. zodat hij wel nog lekker gek kan doen af en toe en geen succes krijgt, daar had ik nog niet aan gedacht!
En we gaan vooral druk aan de slag met het loslaten oefenen in de tuin, en hopelijk over een tijd uitbreiden naar de straat of iets.
In ieder geval ga ik hem nu aan de lange lijn doen, en misschien is een muilkorf inderdaad wel ook een idee.. zodat hij wel nog lekker gek kan doen af en toe en geen succes krijgt, daar had ik nog niet aan gedacht!
En we gaan vooral druk aan de slag met het loslaten oefenen in de tuin, en hopelijk over een tijd uitbreiden naar de straat of iets.
-
lets have fun
Je hebt er niks aan maar ik moet zo lachen om je hond die met alle ballen in de bek in de sloot gaat staan

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
waarom geef je hem dan niet drie tennisballen in zijn bek voordat je van huis gaat?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Christa242
- Vaste gebruiker
Nou, mijn bloed kookte op dat moment wel! Nu kan ik er gelukkig ook om lachen, zijn geen fotos van en hoop die ook niet meer te kunnen maken
@ renee-uk, hij plast of poept niet meer met zijn ballen in zijn bek en ook al heeft hij er 3, ziet hij iemand die met zijn hond aan het spelen is (9van de 10 keer als we lopen) zal hij er nog achter aan gaan en eigent ze op. Probeert als een sukkel alle ballen bij elkaar te krijgen en loopt daar ook echt mensen/honden voor omver. Hij ziet niets anders als ballen.
@ renee-uk, hij plast of poept niet meer met zijn ballen in zijn bek en ook al heeft hij er 3, ziet hij iemand die met zijn hond aan het spelen is (9van de 10 keer als we lopen) zal hij er nog achter aan gaan en eigent ze op. Probeert als een sukkel alle ballen bij elkaar te krijgen en loopt daar ook echt mensen/honden voor omver. Hij ziet niets anders als ballen.
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Hier precies hetzelfde!
Alles al geprobeerd, maar ik heb de moed al opgegeven.
Bij ons in het losloop gebied weten ze het inmiddels al en houden ze er rekening mee.
Ik heb een tas bij me met vele tennisballen er in.
(We wonen achter een tennisbaan dus dat is een voordeel)
In het weekend gaan we meestal niet naar het losloop gebied, omdat dan iedereen tijd heeft om hun hond uit te laten, en om de 5 meter staat er iemand met zo'n werpstok.
Inmiddels heb ik een hekel gekregen aan de werpstokken en ben ik er op gefixeerd.
Als ik er 1 zie lijn ik sem aan, want als hij eenmaal een bal in zijn bek heeft, blijft hij op 10 meter afstand en is er geen gezelligheid meer aan
Alles al geprobeerd, maar ik heb de moed al opgegeven.
Bij ons in het losloop gebied weten ze het inmiddels al en houden ze er rekening mee.
Ik heb een tas bij me met vele tennisballen er in.
(We wonen achter een tennisbaan dus dat is een voordeel)
In het weekend gaan we meestal niet naar het losloop gebied, omdat dan iedereen tijd heeft om hun hond uit te laten, en om de 5 meter staat er iemand met zo'n werpstok.
Inmiddels heb ik een hekel gekregen aan de werpstokken en ben ik er op gefixeerd.
Als ik er 1 zie lijn ik sem aan, want als hij eenmaal een bal in zijn bek heeft, blijft hij op 10 meter afstand en is er geen gezelligheid meer aan
- Christa242
- Vaste gebruiker
Geef ik je gelijk in. Verder luisterd hij prima, is er geen bal of iets in het spel is het trouwens een hele leuke gehoorzame hond, soms moet ik me commando herhalen maar dat is het ook. Ik ben nog elke dag aan het trainen met hem maar ik kan niet op hem doordringen als hij de bal (in actie) ziet. En daar werd ik na een tijd ook vreselijk onzeker van. Ik blijf toch volhouden en doorzetten in de hoop het ooit te laten lukken.Inge O schreef:lijkt me dat je ook aan het algemene appèl zou moeten werken met hem - wat je hier beschrijft
is op zich simpel te voorkomen door hem bij je te houden of terug te roepen. kan dat niet dan wijst dat niet op een ballenprobleem maar op een hond die niet komt als hij geroepen wordt.Christa242 schreef:ziet hij iemand die met zijn hond aan het spelen is (9van de 10 keer als we lopen) zal hij er nog achter aan gaan en eigent ze op. Probeert als een sukkel alle ballen bij elkaar te krijgen en loopt daar ook echt mensen/honden voor omver.
- Christa242
- Vaste gebruiker
Super bedankt voor alle tips, ik kan in ieder geval aan de slag en neem ze zeker mee! Aan sommige dingen had ik helemaal nog niet gedacht. 
-
Spirit
- Actief
First of all, Ik heb wel medelijden met je, het lijkt mij zoooo lastig om hier mee om te gaan. Je hond heeft wel humor, met zijn sloot XD
Bij ons in het park zijn ook veel ballen jattende honden die dus ook niet loslaten en, ik vindt dat echt ZO vervelend.
Mijn hond kauwt geen ballen stuk, beslijmd ze niet eens, en jat zo'n andere hond de bal (snauwt hem gewoon uit je hand, of vlieg mijn hond er voor aan) dan krijg je na een half uur moeilijk doen een compleet lek gekauwt vies goor van slijmdruipende bal terug. Nee bedankt, hou hem maar.
Ik zou gek worden als ik zo'n hond zou hebben, dus bij deze mijn respect dat je er zo serieus mee aan de slag gaat.
Ik denk inderdaad dat het een kwestie van van, met bal in zicht, trainen op gehoorzaamheid....
Mijn hond is ook gefixeerd op balletjes, als ik hem een commando geef en iemand anders staat naast hem te stuiteren met een tennisbal heb ik ook wel grote moeite, maar loslaten (ook op afstand) doet hij dan gelukkig wel altijd. Maja, heel ander ras, hele andere problemen
Bij ons in het park zijn ook veel ballen jattende honden die dus ook niet loslaten en, ik vindt dat echt ZO vervelend.
Mijn hond kauwt geen ballen stuk, beslijmd ze niet eens, en jat zo'n andere hond de bal (snauwt hem gewoon uit je hand, of vlieg mijn hond er voor aan) dan krijg je na een half uur moeilijk doen een compleet lek gekauwt vies goor van slijmdruipende bal terug. Nee bedankt, hou hem maar.
Ik zou gek worden als ik zo'n hond zou hebben, dus bij deze mijn respect dat je er zo serieus mee aan de slag gaat.
Ik denk inderdaad dat het een kwestie van van, met bal in zicht, trainen op gehoorzaamheid....
Mijn hond is ook gefixeerd op balletjes, als ik hem een commando geef en iemand anders staat naast hem te stuiteren met een tennisbal heb ik ook wel grote moeite, maar loslaten (ook op afstand) doet hij dan gelukkig wel altijd. Maja, heel ander ras, hele andere problemen
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik zit te denken, op youtube kan je filmpjes vinden over manier van zelfbeheersing aanleren. Er is een mooi filmpje met een merle border collie pup met koekjes. De koekjes zo je in training ook kunnen vervangen voor ballen (en hier zijn ook wel filmpjes van maar daar vind ik de trainingswijze nooit zo duidelijk of gewoon zelfs geen goede trainingswijze). Ook hiermee begin je in huis en tuin. Zelfbeheersing met betrekking tot ballen.
Inderdaad denk ik dat je ook moet trainen op het feit dat hij de bal niet altijd hoeft in te leveren. Ik heb hier ook balfanaten en die willen soms ook niet eens zo goed afstaan of bij iemand wegblijven met een bal in de hand.
Overigens het poepen en plassen met bal is ook prima aan te leren. Trek er de zomer maar vooruit om eens een fijne dagwandeling te maken (niet te warm hoor) Bal in mond en wandelen maar uiteindelijk gaan ze wel poepen en plassen. Als dit een aantal keer gelukt is, lukt dit ook wel op korte wandelingen. Norah deed het toen ze hier vorig jaar kwam ook niet, maar inmiddels weet ze heel goed dat het gewoon kan (en heb ik haar ook commando poep en plas geleerd, dus mocht ze het nog even vergeten, dan kan ik haar er nog aan herinneren ook.
En mogelijk, maar kan een bal met touwtje ook leuk voor hem zijn (de zoektocht naar een stevige is wel een moeilijke, maar bal met sok erom werkt ook goed!), maar dan kan je ook nog met de bal in zijn bek spelen en geeft je meer grip, waardoor je mogelijk misschien sneller tot samenwerken kan komen.
Overigens is er een trucje om de hond te laten lossen zonder te ruilen. Door de hond bij halsband te pakken kan hij niet meer gaan trekken aan de bal. Je verlost dus ook de druk van de bal, maar houdt wel vast aan halsband en voorkomt dat hij druk op de bal kan gaan zetten en dus niet achteruit kan trekken. Oefen dit ook want in begin ja serieus kan je wel een keer 15 minuten staan (daarom bal met touw, geeft je fijner grip om vast te houden), maar uiteindelijk laat zelfs de fanatiekste los want het spel is niet leuk als je dit goed uitvoert. En de beloning? De bal weer terug geven.
Inderdaad denk ik dat je ook moet trainen op het feit dat hij de bal niet altijd hoeft in te leveren. Ik heb hier ook balfanaten en die willen soms ook niet eens zo goed afstaan of bij iemand wegblijven met een bal in de hand.
Overigens het poepen en plassen met bal is ook prima aan te leren. Trek er de zomer maar vooruit om eens een fijne dagwandeling te maken (niet te warm hoor) Bal in mond en wandelen maar uiteindelijk gaan ze wel poepen en plassen. Als dit een aantal keer gelukt is, lukt dit ook wel op korte wandelingen. Norah deed het toen ze hier vorig jaar kwam ook niet, maar inmiddels weet ze heel goed dat het gewoon kan (en heb ik haar ook commando poep en plas geleerd, dus mocht ze het nog even vergeten, dan kan ik haar er nog aan herinneren ook.
En mogelijk, maar kan een bal met touwtje ook leuk voor hem zijn (de zoektocht naar een stevige is wel een moeilijke, maar bal met sok erom werkt ook goed!), maar dan kan je ook nog met de bal in zijn bek spelen en geeft je meer grip, waardoor je mogelijk misschien sneller tot samenwerken kan komen.
Overigens is er een trucje om de hond te laten lossen zonder te ruilen. Door de hond bij halsband te pakken kan hij niet meer gaan trekken aan de bal. Je verlost dus ook de druk van de bal, maar houdt wel vast aan halsband en voorkomt dat hij druk op de bal kan gaan zetten en dus niet achteruit kan trekken. Oefen dit ook want in begin ja serieus kan je wel een keer 15 minuten staan (daarom bal met touw, geeft je fijner grip om vast te houden), maar uiteindelijk laat zelfs de fanatiekste los want het spel is niet leuk als je dit goed uitvoert. En de beloning? De bal weer terug geven.

- Christa242
- Vaste gebruiker
We hebben al paar keer per dag getraind om te zien waar meneer en ik nu eigenlijk staan. Begonnen van binnenshuis naar tuin (etc). Binnen en buiten(tuin) lost hij nu automatisch, gaat soms niet eens achter een tennis bal aan, ben toen even bij de voordeur in de straat gaan staan met een lange lijn en daar laat hij ongeveer 30% van de keren automatisch los. Daarna af en toe koekje en telkens gelijk weer spel. We zijn na het oefenen nog een rondje wezen lopen en hij mocht de bal dragen. Zat te denken, als het automatisch goed gaat steeds iets verder van huis te gaan trainen. Zelf ben ik er in ieder geval best wel blij met het resultaat al
@ Gyany:
Ik heb op youtube even gezocht wat je precies bedoelde. Herriner me dat ik hier automatisch eigenlijk een klein beetje mee bezig ben geweest, bijvoorbeeld met mijn andere hond spelen en hij moest blijven en als ze eten krijgen. Ik ga in ieder geval even brainstormen en nog wat meer zoeken want het lijkt me wel slim en leuk om ook dat wat meer toe te voegen.
We hebben wat je zij, het truucje met lossen in het verleden ook een keer gedaan. Echter heb ik wel opgegeven en heeft hij dus gewonnen daarmee... Daarna niet meer geprobeerd.
Verschil tussen tennis bal met of zonder touw kent hij, hij is niet geintresseert in tennisballen met touw helaas, want die heb ik toen ook gekocht.
@ Gyany:
Ik heb op youtube even gezocht wat je precies bedoelde. Herriner me dat ik hier automatisch eigenlijk een klein beetje mee bezig ben geweest, bijvoorbeeld met mijn andere hond spelen en hij moest blijven en als ze eten krijgen. Ik ga in ieder geval even brainstormen en nog wat meer zoeken want het lijkt me wel slim en leuk om ook dat wat meer toe te voegen.
We hebben wat je zij, het truucje met lossen in het verleden ook een keer gedaan. Echter heb ik wel opgegeven en heeft hij dus gewonnen daarmee... Daarna niet meer geprobeerd.
Verschil tussen tennis bal met of zonder touw kent hij, hij is niet geintresseert in tennisballen met touw helaas, want die heb ik toen ook gekocht.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Ik wil net als Spirit zeggen dat ik het erg kan waarderen dat je dit zo seriues oppakt.
Mijn hond is echt helemaal gek op zijn bal maar iedere hond die wil mag met hem meespelen. Hij bied zijn bal zelfs ook aan met het hele ritueel van uitnodigen om mee te doen en soms rennen ze hier met meerderen achter 1 bal aan, gewoon heel leuk om te zien.
Hier is echter ook een hond die ronduit onbeschoft is in zijn bezitterigheid naar ballen. Springt tegen mensen aan die een bal in de lucht houden en/of trekt ze uit je handen. Probeerd gewoon de bal met werpstok en al uit je handen te rukken. Als een hond een bal heeft begint hij ze op te jagen of benaderd ze zo grof dat ze de bal snel loslaten waarna hij er mee wegrent. Vervolgens laat hij de bal ergens vallen en zoekt hij een nieuw slachtoffer. Hij lijkt dus meer intresse te hebben in het proces van het scoren van een bal dan in de bal zelf.
Ik kan er niks anders van maken, ik vind het een onbeschofte hond en als ik hem aan zie komen is voor ons de lol er af en gaan we maar.
Mijn hond is echt helemaal gek op zijn bal maar iedere hond die wil mag met hem meespelen. Hij bied zijn bal zelfs ook aan met het hele ritueel van uitnodigen om mee te doen en soms rennen ze hier met meerderen achter 1 bal aan, gewoon heel leuk om te zien.
Hier is echter ook een hond die ronduit onbeschoft is in zijn bezitterigheid naar ballen. Springt tegen mensen aan die een bal in de lucht houden en/of trekt ze uit je handen. Probeerd gewoon de bal met werpstok en al uit je handen te rukken. Als een hond een bal heeft begint hij ze op te jagen of benaderd ze zo grof dat ze de bal snel loslaten waarna hij er mee wegrent. Vervolgens laat hij de bal ergens vallen en zoekt hij een nieuw slachtoffer. Hij lijkt dus meer intresse te hebben in het proces van het scoren van een bal dan in de bal zelf.
Ik kan er niks anders van maken, ik vind het een onbeschofte hond en als ik hem aan zie komen is voor ons de lol er af en gaan we maar.
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Heb je hier wat aan ? Ik vond het wel een leuk trainingsfilmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=hMhIz2NwMPk
edit : oh sorry , ik heb niet goed gelezen...
http://www.youtube.com/watch?v=hMhIz2NwMPk
edit : oh sorry , ik heb niet goed gelezen...
- wiebel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder mix Boef
Hier ook een ballen gek.
Veel tips heb je al gehad en lees dat het al beter gaat. Fijn!
Ik heb alles onder commando gezet: handgebaar voor brengen en los laten en dan direct weer gooiien.
Meenemen: bal meenemen
Eigen bal: is zijn bal meenemen en niet die van een ander
Als hij een sprint neemt naar een andere bal, hier roepen en zelf zijn eigen bal gooiien.
Als een hond met een bal staat en hij wil er heen: niet jou bal!
Als ik de bal op wil ruimen(jaszak) mag hij met commando: laatste keer. Nog 1 keer en daarna is het: klaar.
En mijn goude regel is, ik speel alleen met de bal, niemand in het park of buiten mag dat. Hij legt de bal voor iedereen zijn voeten en veel willen gooiien. Maar de fun is alleen bij mij en dus kan ik hem op moeilijke momenten nu ook mee krijgen omdat ik leuker ben met de bal dan de rest. (Inmiddels weet iedereen dat ik het park en anders schreeuw ik dat ze er vanaf moeten blijven
)
Boef heeft heel veel aan deze duidelijkheid en is heel erg vooruit gegaan. We trainen nu zelfs andere dingen met de bal als beloning. Werkt als een tierelier.
Veel tips heb je al gehad en lees dat het al beter gaat. Fijn!
Ik heb alles onder commando gezet: handgebaar voor brengen en los laten en dan direct weer gooiien.
Meenemen: bal meenemen
Eigen bal: is zijn bal meenemen en niet die van een ander
Als hij een sprint neemt naar een andere bal, hier roepen en zelf zijn eigen bal gooiien.
Als een hond met een bal staat en hij wil er heen: niet jou bal!
Als ik de bal op wil ruimen(jaszak) mag hij met commando: laatste keer. Nog 1 keer en daarna is het: klaar.
En mijn goude regel is, ik speel alleen met de bal, niemand in het park of buiten mag dat. Hij legt de bal voor iedereen zijn voeten en veel willen gooiien. Maar de fun is alleen bij mij en dus kan ik hem op moeilijke momenten nu ook mee krijgen omdat ik leuker ben met de bal dan de rest. (Inmiddels weet iedereen dat ik het park en anders schreeuw ik dat ze er vanaf moeten blijven
Boef heeft heel veel aan deze duidelijkheid en is heel erg vooruit gegaan. We trainen nu zelfs andere dingen met de bal als beloning. Werkt als een tierelier.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

[/url]