Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fysieke & mentale belasting (sport)hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Fysieke & mentale belasting (sport)hond

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik ben graag bezig met m'n honden. Niet op hoog niveau maar wel zeer regelmatig en met veel plezier.

Vaak krijg ik te horen: "is het niet een beetje veel allemaal?" Mensen vinden dat 1x les van 45 minuten in de week wel genoeg is. Een ander vindt juist dat je minimaal 2-4x in de week moet trainen om de hond gelukkig te houden. En dan heb je naast wat de hond nodig hebt ook nog het issue van de fysieke en mentale belasting... wanneer is het genoeg, wanneer te weinig, wanneer te veel?

Wat is volgens jullie een goede balans qua belasting? En wanneer is het juist teveel?
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Fysieke & mentale belasting (sport)hond

Ongelezen bericht door Maeve »

Hier krijgen ze wel regelmatig hun training, zowel fysiek als mentaal maar ik stop altijd voor ze er zelf klaar mee zijn. Liever twee keer een half uurtje dan een keer een uur zeg maar.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dat is per hond verschillend, ik fiets hier in principe elke dag met ze(behalve op trainingsdagen want dan red ik het niet qua tijd), train minimaal 2x per week: 1 avond en 1 hele dag, daarnaast wandel ik nog elke dag minimaal 3 x met ze (los) en zomers zwemmen ze bijna elke dag. En dat is hier niet teveel iig. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

beetje afhankelijk van de hond, denk dat er best honden zijnd ie tevreden zijn met 1 keer trainen in de week, en gewoon hun rondjes.. Pom heeft ook niet zo'n hoog energieniveau. Niet dat ze het niet volhoudt, maar echt behoefte eraan heeft ze niet volgens mij..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik train 1 tot 2 keer in de week intensief (min. halve dag) en de andere dagen zo tussendoor wat.

Ik denk dat je naar de hond moet kijken in combinatie met de sport die je doet.
Niet elke sport is even belastend fysiek en/of mentaal.
En de een zal elke dag aan het werk willen terwijl het een ander al snel de strot uit komt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik train twee keer intensief met Rowan. Uur behendigheid en 3 uur jacht. Daarnaast nog af en toe met een wandeling wat apportjes of dirigeer oefeningetjes. En in het seizoen bijna elk weekend wel een wedstrijd. Voor Rowan is dit prima, die heeft dit ook echt nodig. Als ik naar Taro kijk, die heeft alleen een lekkere wandeling per dag nodig. Die zou het programma van Rowan echt niet trekken. Het is zo afhankelijk per hond en van jezelf. Ik vind het heerlijk om zo net mijn honden bezig te zijn, maar snap best dat er heel veel mensen dit niet willen.

Kijk naar je hond wat hij aan kan en ook wat voor tijd jezelf er aan wilt besteden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik kijk ook naar de hond. Volgens mij kunnen honden hier behoorlijk in verschillen, zowel als het gaat om mentale als fysieke behoeftes en belastbaarheid.

Ik train twee keer per week een uur behendigheid met Mila, en dan nog af en toe een workshop of korte cursus. Voor Mila is dat prima. Eén keer per week ook hoor, maar dan doe ik tijdens de wandelingen weer meer (apporteren, oefeningetjes of zoekspelletjes).
Qua fysieke belasting denk ik dat twee keer in de week behendigheid, met per dag ca. 2,5 uur wandelen, voor Mila écht genoeg is. Ik ben er in ieder geval wel heel alert op dat ik haar fysiek niet te zwaar belast. Ik zie met name in de behendigheid toch nog best wat mensen die al erg veel vragen van een heel jonge hond. Ik bouw het liever wat langzamer op dan wat sneller (en heb ook geen wedstrijdambities).
Mila is behoorlijk prikkelgevoelig, maar samen trainen ontspant haar, ze is daarna echt voldaan en rustig in haar koppie. Wat dat betreft is de frequentie niet snel te veel, maar wel de duur; dus liever vaker wat korter dan minder vaak wat langer.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Mijn hond is nu 7 maanden.
Sinds kort fiets ik twee maal per dag met haar een afstand van ongeveer 2 kilometer.
Ik fiets op mijn dooie gemak en zij loopt los naast me. Af en toe rent ze graag, die vrijheid geef ik haar.
Een tot twee maal per week doe ik met haar frisbeeën. 10 tot 15 minuten.
Sinds ik met haar fiets maak ik geen lange dagelijkse wandelingen meer.
Circa 5 maal per dag een kort stukje om te poepen en te plassen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Lailani90
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Terriërs

Ongelezen bericht door Lailani90 »

Hangt van het ras en individu af. Kijk naar de taken waar het ras voor gefokt is en in welke mate de hond daarmee geestelijk en lichamelijk belast werd. In principe zou de hond dan ongeveer zo veel belasting aan moeten kunnen.
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

Daar valt natuurlijk niks algemeens over te zeggen. Voor Caleb zou 10 min. bv al te veel zijn, Tadej daarentegen kan uren doorgaan. Gewoon goed naar je hond kijken en als het voor haar/hem goed is lekker zo houden.
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Onze hond wordt vervelend als we langer dan 3 dagen niet echt trainen. Dus wij staan in elk geval 2x in de week te trainen, vaak 3x (Dogdance, behendigheid, of schapendrijven). Dat lijkt veel (en is het ook) maar door de week zit de hond wel 6 uur op een dag alleen thuis. Hij krijgt dus ook zijn (verplichte) rust wel. En als we een dag wat hebben gedaan qua sport, is de volgende dag een rustdag waarbij we alleen wandelen, of hooguit nog een stukje fietsen of met de bal gooien.

Fysiek doen wij niet zo veel extra- 2 langere wandelingen en 2 kortere op een dag, plus eventueel nog extra als we ergens heen gaan. Wij dagen de hond vooral mentaal uit met trainingen, clickertraining en zoek- en balansspelletjes.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Wij trainen 3-4 X in de week en daarnaast nog kleine dingetjes thuis. Zorg wel voor minimaal 2 rust dagen.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

4 trainen in clubverband per week (minstens)
daarnaast dagelijks zwemmen, wekelijk een (paar) keer speuren.

Mijn reu staat momenteel op verminderd trainen wegens zware blessure en ik doe het liever voorzichtig terug dan meteen weer volle bak. Die loopt op de tippen van zijn tenen nu,staat op het randje van mij te bijten uit frustratie.... geloof dat het voor hem serieus te min is nu :schrik:

de fiets is dan ook nog eens kapot dus ik kan er niet mee gaan fietsen ook. En gewoon balletjes gooien doe ik niet meer.

Best lastig nu...maar goed het gaat de goede weg op dus binnenkort weer volle bak (vermoedelijk volgende week :lol1: )
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ze werken hier geregeld volle bak en de rest van de week enkel wandelingen, in de zomer wordt er 4 keer per week getraind. Agility, flyball, jacht
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Denk dat je idd goed naar je hond moet kijken. Hier wisselend wat trainen betreft. Soms 3x, soms 1x.
Maar dan wordt er thuis nog wat gedaan. Fietsen, zoeken of/zwemmen.

Wat mentale belasting betreft is het soms wel vol denk ik. Als ik naar Indy kijk in de aanloop tot de keuring. Pittig trainen. Ze kon het allemaal prima af anders doe je het niet. Maar ze heeft daarna wel de vrije teugels een tijdje gehad van me. Gewoon wel lekker bezig zijn, maar meer ongedwongen. En dat heeft haar weer heel goed gedaan.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Met Doran en Zinzi train ik 4 keer per week, daarnaast nog veel wandelen, zwemmen en fietsen. Dit hebben ze echt nodig anders worden ze wat onrustiger.
Max en Luna vinden alleen lange wandelingen en zwemmen genoeg, al train ik met Luna ook af en toe een beetje voor de fun.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Elke dag genoeg kilometers lopen (een lange ronde van iets meer dan 8 kilometer, zij loopt natuurlijk meer heen en weer) en onderweg zo'n 3 keer speuren/dummyapport. Verder elke dag wel een paar minuten gehoorzaamheid in de tuin of ook onderweg oefenen tijdens de kortere rondes. Dat is de basis hier.
Daarnaast op sommige dagen zwemmen/waterapport of een extra lange wandeling.
Verder ook nog puzzelen en zoeken in huis (niet elke dag).

Ze is heel tevreden met deze belasting, slaapt lekker tussen de wandelingen door maar is ook meteen klaar voor actie als nodig is. Vooral het speuren heeft ze echt 'nodig' om voldaan te zijn. Anders is ze onrustiger, en gaat zelf wel op zoek naar sporen. :wink:
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Wat er al gezegd is, kijk naar je hond. Het verschilt per hond wat hij nodig heeft/kan hebben. Voor de ene hond is 1x in de week voldoende, met de andere kun je gerust 4x in de week trainen.

Zit hier ook verschil tussen de dames, niet heel extreem maar je merkt het wel. Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld de honden van een vriendin is dat verschil wel enorm. Die zijn al dood van een uurtje wandelen en willen dan ook gewoon echt niet meer, laat staan nog een paar keer per week trainen.
Hier hebben ze dat toch echt nodig, sowieso de dagelijkse lange wandeling maar ook het mentale stuk.

Kan er dus geen algemeen antwoord op geven :wink:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb 3 honden met alle 3 een totaal verschillende behoefte en belastbaarheid. Luca is best redelijk te belasten. Elke dag wil hij wel ff clickeren ofzo. Maar aan elke dag een goede boswandeling heeft hij genoeg. Het hoeft niet, maar hij vind het wel leuk. Dumas is lastig. Dumas is heel slecht te belasten want dan raakt ie gefrustreerd. Hij doet liever dingen die hij kan en je moet hem heel rustig trainen. Liever rent hij gewoon, meters maken vind hij het leukste. Dan Csvia, nu csiva ouders wordt wil en moet ze ook meer. Ze wilde altijd al werken, maar had aan een kwartiertje wel genoeg. Dan was haar kop vol. Nu wil ze liever meer meer meer. Krijgt ze niet altijd, dan zit ik straks met ene hond die 3 uur wil trainen per dag :F: Ze gaat een keer of 2 per week mee agility trainen en verder doen we tijdens het wandelen en thuis elke dag nog het een en ander :)
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Veel fanatieke sporters hier, leuk!

Ik lees veel terug "en ik merk dat hij daar genoeg aan heeft" maar waar merk je dat aan?

En vooral voor de mensen die veel trainen: hoe speelt leeftijd daarin een rol (leeftijd van de hond dan)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Eilfy schreef:Ik lees veel terug "en ik merk dat hij daar genoeg aan heeft" maar waar merk je dat aan?
Bij Mila merk ik het vooral als ze niet genoeg heeft gedaan: dan is ze in huis onrustiger, speelt veel maar komt bijvoorbeeld ook veel aandacht vragen of is constant heel alert en met mij bezig. Als ze voldaan is na het trainen, is ze veel meer ontspannen.
En misschien zou ze het best leuk vinden om vaker behendigheid te doen, maar qua fysieke belasting vind ik twee keer per week daarvoor echt maximaal. Dus daarom doen we op niet-trainingsdagen tijdens het wandelen of thuis nog wat apporteerspelletjes, commando's en trucjes, zoekspelletjes of denkwerk.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik train met Tay 2 dagen in clubverband en daarnaast nog 3 dagen speuren en elke dag wat appel. Hij is nu 7 maanden en het trainen is elke keer een kwartiertje.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:
Eilfy schreef:Ik lees veel terug "en ik merk dat hij daar genoeg aan heeft" maar waar merk je dat aan?
Bij Mila merk ik het vooral als ze niet genoeg heeft gedaan: dan is ze in huis onrustiger, speelt veel maar komt bijvoorbeeld ook veel aandacht vragen of is constant heel alert en met mij bezig. Als ze voldaan is na het trainen, is ze veel meer ontspannen.
En misschien zou ze het best leuk vinden om vaker behendigheid te doen, maar qua fysieke belasting vind ik twee keer per week daarvoor echt maximaal. Dus daarom doen we op niet-trainingsdagen tijdens het wandelen of thuis nog wat apporteerspelletjes, commando's en trucjes, zoekspelletjes of denkwerk.
inderdaad, dit heeft Pom ook.. dan gaat ze zich vervelen en daar wordt ze heel irritant van haha
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:
DeDiana schreef:
inderdaad, dit heeft Pom ook.. dan gaat ze zich vervelen en daar wordt ze heel irritant van haha
Oryn is dus niet de enige... die heeft dat ook en dan met name als we 2-3 dagen niet getraind hebben. Hij wil dan constant aandacht en is net zo'n springveer als ik beweeg.

Met Oryn train ik overigens 3x in de week: gehoorzaamheid, treibball en schapendrijven. Dat laatste is nog vooral snuffelen en kijken of er rust in z'n kop komt maar daar is hij mentaal altijd wel een dag of wat voldaan van. Trainingen duren 30-45 minuten maar effectief train ik denk ik een minuut of 20, vaak in 2x 10 minuten.

Thuis oefen ik nog zo'n 2 dagen en dan 5-10 minuten.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik kan met speuren wel een dag overslaan, maar met appel niet. Tenzij hij de halve ochtend in een vreemd gebied heeft gelopen, maar dat werkt alleen voor die dag. Ook al zijn het maar 10 tot 15 minuutjes, hij heeft het wel nodig, anders gaat mijn huis er aan.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik doe tijdens de wandelingen altijd een paar momentjes, even een volgoefening, blijfoefening of netjes voorkomen op de fluit. Thuis doe ik ook zulke dingen, plus wat zoekoefeningen, dummy vasthouden, down& blijf, commando's op afstand.. gewoon een paar minuutjes is eigenlijk alweer genoeg :) En dan verder lekker lopen, wandelen, rennen, snuffelen.. En heel veel slapen :)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Eilfy schreef:Veel fanatieke sporters hier, leuk!

Ik lees veel terug "en ik merk dat hij daar genoeg aan heeft" maar waar merk je dat aan?

En vooral voor de mensen die veel trainen: hoe speelt leeftijd daarin een rol (leeftijd van de hond dan)
Ja en nee, Xena is 12 en loopt dus een kortere ronde naast de fiets, traint niet meer elke week (alleen voor de fun af en toe). Maar gaan nog alle wandelingen mee dus hetzelfde als de mannen en ook zwemmen doet ze in principe hetzelfde als de mannen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Het hangt van een aantal factoren af. Hoe fysiek belastend is een training. Afwisseling van duur en krachttraining, maar ook training op techniek. Allemaal heel verschillende trainingen. Altijd maar duurtrainen is te belastend voor het lichaam als je daar niet voldoende rust en herstel bij geeft. Krachttraining idemdito.

En dat hangt de omgeving nogal af. In een trainingsgroep heb ik nog 2 reuen die elkaar wat minder leuk vinden. Dat trainingsuur is vermoeiender omdat Kay tussen de rondes dus geen rust neemt en zijn lichaam na een rondje dus ook niet hersteld. In tegenstelling tot toen die honden er nog niet trainden ging ik 's ochtends schapendrijven en 's middags nog een uurtje behendigheid. En ik fietste dan ook nog een stukje naar huis. :schrik: (nog geen 5 minuten hoor).

Kay hoef ik trouwens niet eens te trainen, die wordt helemaal niet vervelend. Norah is een ander verhaal en daar ga ik aankomend jaar ook de trainingen van uitbreiden. Ik heb met Kay wel 3 tot 4 keer in de week getraind, maar doe het toch maar rustiger aan (met name ook van mezelf, maar merk dat Kay het er ook alles behalve slechter op doet, van te veel trainen kunnen ze ook van die junkies worden die niet meer zonder kunnen en alleen maar door willen gaan)
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik merk het bij Lay aan de manier waarop ze gaat liggen slapen, ze reageert dan veel minder op alles wat er gebeurt en hoeft minder overal met haar neus bovenop te staan
Afbeelding
Sassy
moderator

Ongelezen bericht door Sassy »

Eilfy schreef:Veel fanatieke sporters hier, leuk!

Nu doe ik alleen maar aan schapendrijven met mijn honden hé.

Leeftijd: ik begin hier (niet meer!) met een hond aan de schapen vanaf een jaar oud ongeveer.
Pas dan vind ik ze fysiek en mentaal sterk genoeg. Er wordt vaak toch wel wat druk op zo een hondje gezet, ze mogen de schapen niet bijten, moeten luisteren, ze moeten leren stoppen (lie down) op jouw vraag, links en rechts commando's leren e.d EN dan nog blijven anticiperen op wat de schapen doen. Zelfs als je op een heel vriendelijke manier traint is dat nogal wat voor een jonge hond.
Ik heb er helaas al genoeg gezien die met 2 of 3 jaar volledig opgebrand waren, door een te ambitieuze of te vroeg gestarte training. Veelal door wedstrijdmensen moet ik erbij zeggen.

Hoe vaak per week en hoe lang, dat hangt van de hond af, wat die aanbiedt op dat moment.
Voor ons komen dan nog de weersomstandigheden en daglicht-uren daarbij.
Momenteel train ik mijn honden 3 a 4 keer in de week aan de schapen, zeg per hond gemiddeld 15 tot 20 minuten per keer. Maar dat kan ook net zo goed s 'morgens 5 minuten en s 'avonds 5 minuten zijn, dat is het voordeel van schapen aan huis.
En hebben we nu geluk dat er geen sneeuw ligt, dan ziet dat er anders uit. Dan zou het zomaar kunnen dat we een aantal weken niet kunnen trainen.
En dat maakt ze ook niks uit, ze hangen ook wel graag voor de kachel om te chillen, ik merk dan niet echt verandering in gedrag als we eens een paar weken niet kunnen trainen.
Zijn ze ook tevreden met een wandeling.

In de zomer wordt er meestal meer getraind, of naar wedstrijden toe wat meer, maar je kunt niet je hond het hele jaar door op het best van zijn kunnen houden.

Heeft niet eens met fysieke conditie te maken, eerder met mentaal niet overvragen.
Hoe zie je dat, nu als ik een jonge hond in training heb en we zijn met iets wat moeilijker is bezig, bijv., leren van je af te drijven, en ze doen dat een paar minuten goed, dan zie je wel eens dat ze beginnen te gapen, (ik heb ook wel al eens honden van iemand anders in het gras zien bijten, of uit frustratie in de schapen zien bijten) is voor mij een teken dat ze ofwel moe zijn, maar vaak ook toch onbewust gespannen waren. Dan zou je de training moeten beëindigen met iets wat ze leuk en gemakkelijk vinden, bijv. een korte outrun en de schapen laten brengen.

Kwestie van een goed evenwicht vinden tussen je hond nieuwe dingen leren, hem uit de comfortzone halen bij het trainen (bijv. tegen hun balansgevoel in leren werken, wat het wegdrijven immers ook is) en weer even om de ontspanning erin te krijgen ze iets binnen hun comfortzone te laten doen.

E.e.a. hangt natuurlijk ook af van je manier van trainen, dat vind ik persoonlijk het fijne aan hoe Derek S. traint, geen druk op je hond zetten, maar op de grond tussen je hond en schapen om te voorkomen dat een jonge hond erin vliegt. Werkt gewoon fijner, maar dat leer je pas gaandeweg de jaren dat je met borders trainen bezig bent.

Ik probeer daar dus wel bewust mee bezig te zijn, het in balans blijven tussen inspanning en ontspanning.

Goed voorbeeld onze herplaatser, Easy, die is nu ongeveer 5 maanden hier.
De eerste week rende die hond als ik hem meenam de schapenwei op van de wei af, weg van de schapen, de poort uit als ie kans zag tot aan de voordeur...
Vermoed eens dat men met die hond ooit heel hardhandig geweest moet zijn in een training.
Ik ben het blijven volhouden, ben zelf gewoon achter de schapen gaan wandelen, niks tegen de hond gezegd, geen een commando gegeven, en dat gewoon 2 keer per dag heel kort, max. 5 minuten.
En kijk, na een week ging de knop opeens om, heej schapen, die bewegen, toch wel leuk.
Zo zijn we gewoon vanaf 0 terug begonnen, ook weer zonder enig commando, Easy is een hond die niet hapt naar de schapen, dus gewoon zijn eigen ding laten doen. No pressure...
Hij kende niet eens een "zit" toen hij hier kwam, inmiddels loopt ie prachtige outruns, geweldig mooie flanken links- en rechtsom, het lie down doet ie op de flanken goed, na een outrun (nog) niet, maar dat is niet erg, hij lift en fetcht de schapen heel rustig, hij houdt vanzelf genoeg afstand, dus daar ben ik voor nu al heel tevreden mee.
En als je ziet hoeveel plezier die hond inmiddels in het trainen heeft dan doe je het daar toch voor.
Tegenwoordig is hij de eerste die bij de deur zit, of in de auto springt als ie denkt het gaat naar de schapen :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”