Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cavalier king Charles spaniël

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Suzanneke
Actief
Mijn ras(sen): Het liefste kruisinkje
Aantal honden: 1

Cavalier king Charles spaniël

Ongelezen bericht door Suzanneke »

Het lijken me ontzettend lieve hondjes en ik had er ontzettend graag een in huis genomen, maar ik lees de meest verschrikkelijke verhalen over de gezondheid van dit ras. Te grote hersenen voor een te klein kopje, omdat alles kleiner moet tegenwoordig en daardoor chronische hoofdpijn en nog meer dingen...

Is het echt zo ernstig met de gezondheid van de cavalier? Ik vind het zo zonde...
Afbeelding
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Re: Cavalier king Charles spaniël

Ongelezen bericht door crienepien »

Ja, het schijnt echt zo erg te zijn. Kennis van ons heeft er 2, waarvan één vanaf de eerste dag gezondheidsproblemen Het zijn schattige hondjes, maar zelf zou ik er niet aan beginnen.
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Als ervaringsdeskundige kan ik ze je helaas niet aanraden, hoe lief ze ook zijn. :ugh:
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Als ik zo'n hondje zie wandelen heb ik altijd zin de eigenaar te laten struikelen. Zo zijn er wel meer rassen waarvan ik vind dat je de fok niet moet steunen door een pup aan te schaffen, maar goed.
Ik ken er ook een paar, waarvan er 2 bijna de hele dag piepen en janken. Schijnt van de hoofdpijn te zijn.
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

volgens de dierenarts hier hebben ze bijna allemaal hartproblemen :
Afbeelding
Suzanneke
Actief

Husky_Manu schreef:Als ik zo'n hondje zie wandelen heb ik altijd zin de eigenaar te laten struikelen. Zo zijn er wel meer rassen waarvan ik vind dat je de fok niet moet steunen door een pup aan te schaffen, maar goed.
Ik ken er ook een paar, waarvan er 2 bijna de hele dag piepen en janken. Schijnt van de hoofdpijn te zijn.
Ja precies, daar wil ook niet aan mee doen...
Is het dan zo dat zo'n ras nooit weer 'gezond' wordt? Dat het alsware steeds zwakker en ernstiger wordt?
Is toch ook geen leven voor die arme hondjes...
Afbeelding
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Peter27 »

Er zijn zoveel leuke kleine gezonde hondjes dat ik niet begrijp waarom mensen nog voor zielige doorgefokte rassen kiezen. Niet alleen de ckc maar ook sommige chi 's en buldogjes. Wonderlijk dat ik regelmatig lees dat de beste exemplaren oostblok fok zijn. Zegt genoeg denk ik :-?

Verstuurd van mijn LG-P970 met Tapatalk
blablabla :)
Coline
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Wetterhoun

Ongelezen bericht door Coline »

Bij mij in de buurt woont ook iemand met een cavelier, zij heeft (naar haar zeggen) een fokker gezocht die op gezondheid fokt en niet op uiterlijk. Haar hond heeft ook niet zo een mini schedel, maar iets wat meer bij de maat van het hondje past. Misschien kun je als je graag zo een hondje wil ook kijken of je een fokker kan vinden die op gezondheid fokt.
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Coline schreef:Bij mij in de buurt woont ook iemand met een cavelier, zij heeft (naar haar zeggen) een fokker gezocht die op gezondheid fokt en niet op uiterlijk. Haar hond heeft ook niet zo een mini schedel, maar iets wat meer bij de maat van het hondje past. Misschien kun je als je graag zo een hondje wil ook kijken of je een fokker kan vinden die op gezondheid fokt.
Hebben die hondjes stamboom, of zit er wat anders bij door? Dat gebeurt namelijk ook steeds vaker nu, hoewel dat absoluut geen garantie is dat je dan niet tegen al die problemen aanloopt.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Coline schreef:Bij mij in de buurt woont ook iemand met een cavelier, zij heeft (naar haar zeggen) een fokker gezocht die op gezondheid fokt en niet op uiterlijk. Haar hond heeft ook niet zo een mini schedel, maar iets wat meer bij de maat van het hondje past. Misschien kun je als je graag zo een hondje wil ook kijken of je een fokker kan vinden die op gezondheid fokt.
Ringgg ringgggg....
Hallo met mevr de fokker.
Ja goedenmorgen mevrouw de fokker , fokt u op gezondheid.?
.......................................
Mag je nu invullen wat die fokker zegt.
a. nee natuurlijk niet .
b. tuurlijk mevrouw daarom hebben wij zulke gezonde honden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Ja het is echt zo ernstig helaas. Heb ooit een lijst voorbij zien komen met de mate waarin de gezondheidsproblemen voorkomen en daar wordt je echt niet vrolijk van :ugh: (Chiara-achtige Maliformatie, Syringomyelie, lekkende hartkleppen, verder vallen ze onder kortsnuitige honden en hebben dus ook last van de daarme gepaard gaande problemen).

Als je zo'n 'type' hondje zoekt, zou ik persoonlijk in de richting van de Tibetaanse spaniel (o.i.d.) kijken, ik weet persoonlijk vrij weinig van het ras, maar qua gezondheid is het volgens mij een stuk beter (wat met de CKCS helaas niet heel moeilijk is):
Afbeelding
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Zoek een kruising met dit ras zoals dit:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

De cavalier komt voort uit de Tibetaanse spaniel, en laatste is over het algemeen een stuk degelijker qua gestel en in staat om een heel aardige leeftijd te bereiken. Dat zegt wel wat.

Maar ook hierin zijn weer die verrekte broodfokkers te vinden.
Ik heb 2 jaar geleden een eenjarig hondje in de opvang gehad, een Tibetaanse spaniel. Bij mijn dierenarts te euthanasie aangeboden.
vader was er met zoontje, zoontje zat huilend met hondje op schoot. Paps en mams hadden geen zin meer om de diarree met kots steeds op te ruimen.

het hondje was echter heel monter en mijn dierenarts vond eerst dat eens goed uitgezocht moest worden wat er nou aan mankeerde. En er was nog niet echt veel ondernomen.

Paps wilde de hond echter niet meer mee, en liet het dier achter, want mijn dierenarts wilde pertinent niet euthanaseren.
De hond werd op een dieet van cat sensitive gezet en dat werkte prima. Ik heb haar na 4 weken kunnen herplaatsen. Die mensen hebben uitgezocht wat er nou mankeerde en er bleek sprake te zijn van een voedselallergie. Het voer is aangepast en de hond is nu prima in orde.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nanna schreef:
Mutt schreef: verder vallen ze onder kortsnuitige honden en hebben dus ook last van de daarme gepaard gaande problemen.
De snuitlengte van de Cavalier en de Tibby ontlopen elkaar niet zoveel hoor ;-)

Afbeelding
Zou je van deze verwachten dat hij last heeft van zijn korte neus? Ik vind dit nog wel meevallen. Mijn zus heeft een bulldog-kruising die een beetje zo'n neusje heeft en die heeft nergens last van.
Afbeelding
Mutt
Zeer actief

Nanna schreef:
Mutt schreef: verder vallen ze onder kortsnuitige honden en hebben dus ook last van de daarme gepaard gaande problemen.
De snuitlengte van de Cavalier en de Tibby ontlopen elkaar niet zoveel hoor ;-)

Afbeelding

Afbeelding
Klopt, maar de CKCS heeft er nog een hoop andere problemen bij en zou eerder bang zijn dat het problemen gaat geven. Het zijn persoonlijk niet mijn type hondjes, maar ik zou toch echt voor de Tibby kiezen die zit volgens mij een stuk beter in elkaar.

Kruisingen zou ik persoonlijk ook niet mee beginnen. Het ras is gewoon verpest, heel jammer want qua karakter volgens mij geweldig leuke hondjes, maar je moet het gewoon niet willen.
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Die wat kortere snuit is volgens mij wel het minst erge wat een cavalier heeft. Syringo en hart komt zoveel voor dat er vrijwel geen gezonde honden meer zijn :ugh: Qua karakter zou ik a la minuut er weer eentje willen, die van mij was een tophondje qua karakter zoals de meeste Cavaliers. Maar vanwege hun gezondheid, komt er absoluut nooit weer eentje hier.
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

mariabel schreef:volgens de dierenarts hier hebben ze bijna allemaal hartproblemen :
De cardiologe die mij lesgaf zei: een Cavalier zonder klepletsels is geen Cavalier.
Maw, ze hebben dus idd allemaal hartproblemen. De een wat vroeger dan de andere.
Wat ze nu dus aan het proberen zijn in de fokkerij, is om te selecteren dat de problemen pas op latere leeftijd beginnen.
Goed bezig zijn ze :oohja:
Coline
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Wetterhoun

Ongelezen bericht door Coline »

Shima schreef:
Hebben die hondjes stamboom, of zit er wat anders bij door? Dat gebeurt namelijk ook steeds vaker nu, hoewel dat absoluut geen garantie is dat je dan niet tegen al die problemen aanloopt.
Ja hij heeft een stamboom. Maar ik kan natuurlijk niet naar zijn hart kijken op een losloopveldje :wink:

PS. sorry voor mijn late reactie
Suzanneke
Actief

Bedankt voor jullie reacties. Het is voor mij wel duidelijk dat er hier geen cavaliertje gaat komen.
Zonde van het ras helaas. Vergaat het veel rassen zo? Dat er teveel (niet lettend op gezondheid en gedrag) wordt gefokt? Ik hoor vaak dat de rashonden van tegenwoordig ook steeds ongezonder worden... Is dit echt zo?
Afbeelding
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door Anke »

Ik heb er twee. Toen we ze gingen kopen was ik twaalf en had ik me echt goed ingelezen en wist van de ziektes af. Ik dacht echter ook dat als een fokker wel goed testte dat je wel een gezond hondje kon kopen. Mijn ouders geloofden mij en de fokker.

Ze zijn nu 9 en 8 en ik weet nu wel beter. Het zijn schatten en ik zou ze voor geen goud kwijt willen, maar ik raad het iedereen af die ook zo'n schattig hondje wil kopen. Ayko is net 8 en heeft één lekkende hartklep, gelukkig is zijn hart nog niet vergroot. We hebben een tijdje gedacht dat Youri (nu 9) syringo had, maar sinds hij een tuigje en ander voer krijgt en ik heel erg heb gewerkt aan rust, is het krabben bijna weg. Hij krabt nu nog alleen als hij uitvalt tegen een andere hond=spanning. Hopelijk gaan ze nog jaren mee want qua karakter zijn ze fantastisch. Maar dit zijn wel mijn eerste en meteen mijn laatste cavaliertjes.
Mar_vD
nieuw lid
Mijn ras(sen): Berner Sennen, Powderpuff

Ongelezen bericht door Mar_vD »

Wij (mijn moeder en ik) hebben ook Cavaliers (gehad vooral). De enige nog levende van onze oude cavaliers is inmiddels ruim 12 en gelukkig is ze gezond, zij het met een hartruisje. Mijn eigen cavalier heb ik met 9 jaar in laten slapen omdat ze zooo ontzettend veel pijn had door de syri.
Helaas verzinnen ze telkens nieuwe uitvluchten om toch weer met de cavs te kunnen fokken. Hoe lang wil je het voor jezelf verantwoorden om daarmee door te gaan?

Ik vind het heel erg dat zo'n prachtig ras zo naar de knoppen is geholpen! De reden dat wij geen nieuwe cavs meer hebben aangeschaft ligt ook bij dit feit. Ik weiger mee te werken aan rasvermeerdering. Toch wel bijzonder dat de tophonden uit de oh zo goede lijnen jaaaaren later toch ineens ziek bleken te zijn en toch dit en dat blijken te hebben.
Wij hebben alles al meegemaakt in onze omgeving met cavs: hartproblemen, patella, syri, acuut hartfalen.. Helaas, want voor ons blijven het superfijne hondjes..Maar net zoals Anke boven mij: het waren onze eerste en onze laatste cavaliers..
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door Anke »

Nanna schreef:filmpje

Zoef even door naar 2:20 en kijk wat de eigenares van de BIS Cavalier over haar hondje te zeggen heeft.
Het is allemaal niet waar en er is niets aan de hand en ondertussen glimmen de dollartekens in haar ogen. :roll:
Sorry, maar :devil: :cry: :gvd: wat een fokker! 'No comment, he is absolutely fine'..
Dit is de reden dat ik iedereen met klem afraad om een cavaliertje te nemen, de fokkers doen gewoon alsof er niks aan de hand is en gaan door over de rug van de honden. Heel, heel triest. Het zijn zo'n schatjes en die verdienen een gezond lichaam.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Husky_Manu schreef:Als ik zo'n hondje zie wandelen heb ik altijd zin de eigenaar te laten struikelen.
:blauwoog: Hier moeten er twee per se meegenomen worden naar de markt. Ene staat te zenuwen, de ander begint zodra hij op de grond wordt gezet aan één stuk door te krijsen en krabben, waar hij dan voor op z'n flikker krijgt. Zou het beest met liefde ter plaatse de nek omdraaien.
iones
Zeer actief

Misschien moeten ze Tibetaanse spaniëls gaan kruisen met cocker spaniëls en deze inkruisen met cavalierspaniels om het ras weer goed te krijgen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Mutt
Zeer actief

iones schreef:Misschien moeten ze Tibetaanse spaniëls gaan kruisen met cocker spaniëls en deze inkruisen met cavalierspaniels om het ras weer goed te krijgen.
Ik zou de huidige cavalier gewoon helemaal laten voor wat het is en helemaal vanaf nul beginnen. De problemen zijn divers en ook niet bepaalt makkelijk om eruit te fokken (volgens mij). Ik zou het in ieder geval toejuichen.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Mutt schreef: Ik zou de huidige cavalier gewoon helemaal laten voor wat het is en helemaal vanaf nul beginnen. De problemen zijn divers en ook niet bepaalt makkelijk om eruit te fokken (volgens mij). Ik zou het in ieder geval toejuichen.
Dat zou het verstandigste zijn.
Het is dat ik geen fokker wil zijn, omdat ik geen vertrouwen heb in de mensen. Ik vertrouw mensen mijn hond niet gemakkelijk toe. Ik kan ze dus ook niet verkopen.

En anders zag ik er uitdaging in om een teefje en een reutje te kopen (teefje spaniel en reutje Tibetaanse spaniel) om zelf een soortgelijk type te fokken zonder al die problemen.

Dan zou ik adverteren als : "honden lijkende op de cavalier king charles, maar dan gezond!".
Al was het maar om al die fokkers voor het hoofd te stoten! Want die zijn totaal onethisch bezig.
Shima
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:filmpje

Zoef even door naar 2:20 en kijk wat de eigenares van de BIS Cavalier over haar hondje te zeggen heeft.
Het is allemaal niet waar en er is niets aan de hand en ondertussen glimmen de dollartekens in haar ogen. :roll:
Dit is ook in een reportage op tv geweest en als ik kon had ik haar door het beeldscherm heengetrokken!
Nog steeds word ik weer woest als ik dit mens haar hoofd zie. 26 nesten laten verwekken nadat de diagnose Syiringo was gesteld........ :gvd:
iones
Zeer actief

Dat komt omdat dat allemaal maar mag. Geen regelgeving.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

iones schreef:
Mutt schreef: Ik zou de huidige cavalier gewoon helemaal laten voor wat het is en helemaal vanaf nul beginnen. De problemen zijn divers en ook niet bepaalt makkelijk om eruit te fokken (volgens mij). Ik zou het in ieder geval toejuichen.
Dat zou het verstandigste zijn.
Het is dat ik geen fokker wil zijn, omdat ik geen vertrouwen heb in de mensen. Ik vertrouw mensen mijn hond niet gemakkelijk toe. Ik kan ze dus ook niet verkopen.

En anders zag ik er uitdaging in om een teefje en een reutje te kopen (teefje spaniel en reutje Tibetaanse spaniel) om zelf een soortgelijk type te fokken zonder al die problemen.

Dan zou ik adverteren als : "honden lijkende op de cavalier king charles, maar dan gezond!".
Al was het maar om al die fokkers voor het hoofd te stoten! Want die zijn totaal onethisch bezig.
Je kunt nooit een levend wezen verkopen als 'nu zijn ze gezond', want als ze want anders onder de leden hebben?
iones
Zeer actief

Neeltje schreef:
Je kunt nooit een levend wezen verkopen als 'nu zijn ze gezond', want als ze want anders onder de leden hebben?
Dat is het risico dat hoort bij het leven denk ik.

Whatever, ik ga toch niet fokken. Ik bied (vaak overbodige) honden een tehuis. Als zijnde gezond.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”