Ik heb geloof ik, toen ik Mina net kreeg, een topic gemaakt over het Mina aanleren om mee te lopen zonder riem.
Op dat moment woonde ik samen met iemand en was ik de enige die met haar ging wandelen, waardoor (denk ik) ze uiteindelijk wel makkelijk mee liep.
Nu woon ik al een tijdje bij mijn ouders, broer en zus (en nog een tweede hond, jonger dan Mina, van mijn ouders).
Regelmatig gaan ook zij met Mina wandelen, maar er zijn al 2 problemen in voorgekomen en ik hoop dat jullie mij er een beetje mee willen helpen.
1. De honden worden rond 6:00 uur in de ochtend uitgelaten door mijn vader, voor hij naar zijn werk gaat. Mina ligt dan nog heerlijk lui op de bank en mijn vader moet haar er regelmatig af slepen om haar mee te krijgen, maar vaak lukt dit niet eens en gaat hij zonder haar naar buiten.
Dit wil ik afgeleerd hebben, ze moet gewoon mee naar buiten. Mijn eerste gedachte is: een koekje geven..maar ze moet (nog steeds) afvallen, dus dat is ook niet echt een goede oplossing, daarbij wil ik haar niet aanleren dat ze alles maar kan doen voor eten (ze is eetverslaafd
2. Normaal laat ik Mina altijd aan de riem uit om te voorkomen dat ze wegloopt. Een keer liet iemand anders Mina uit zonder riem, ze waren een tijdje weg en opeens zie ik Mina hier een beetje voor de voordeur rondsnuffelen, maar degene die mee liep was nergens te bekennen (die was met de andere hond al veel verder gelopen).
Mina loopt dus niet mee en loopt zelfs rond te zwerven..dit geeft mij echt een heel onveilig gevoel als je sommige verhalen al hoort over dat ze honden meenemen. Hier wil ik Mina dus aanleren, uiteindelijk, om áltijd mee te lopen met mij (dit kan ik opzich al wel, dit heeft ze namelijk eerder gedaan), maar ook met de rest van het gezin (of misschien beter gezegd met de andere hond).
Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder de rest van het gezin strenge regels te moeten opleggen?
Een heel verhaal
Groetjes!