Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agressie verergert? Hormonaal? - UPDATE naar DA geweest!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Agressie verergert? Hormonaal? - UPDATE naar DA geweest!

Ongelezen bericht door Ήυs »

Fay is natuurlijk altijd al een takketeef geweest :engel: Maar ik maak me sinds een paar dagen echt wel zorgen om haar.

De agressie van Fodor kan ik altijd begrijpen en plaatsen, en daar kan ik dan ook wat mee. Maar Fay is voor mij nog steeds een puzzelstuk zo nu en dan.

Fay vecht, als ze dat doet, met teven en gecastreerde reuen. Sem was in het begin dan ook een hele opgave, want die konden echt niet bij elkaar. Omdat mijn vriend en ik toch wel graag samen wilde wonen is het mij gelukt om ze bij elkaar te houden zonder dat Fay hem de hele tijd af wil maken.

Fay tolereert Sem, maar ze is niet dol op hem. Nu komt het nog wel eens voor dat ze hem aan vliegt, en dat heeft altijd met periodes rondom haar loopsheid te maken.

Ze doet het vóór ze loops moet worden, in haar loopsheid is ze verliefd op alles wat hond is, en daarna lijkt ze nog steeds uber-sociaal.. dat verminderd dan weer en dan wordt het weer even erger en dat zwakt af. Dit is altijd precies hetzelfde cirkeltje.

Nu is ze dus in de periode dat het even wat erger is, maar ik heb het eigenlijk nooit zo erg gezien. Meestal is het 1 of 2 keer, maar nu al bijna elke dag een keer de laatste paar dagen. Sem is ook echt niet altijd even braaf, hij is obsessief met haar bezig, wil steeds aan haar snuffelen, blokt haar steeds bij het lopen, en Fay vindt dit alles behalve leuk. Het is dan ook wel een wisselwerking tussen die twee, en het heeft zeker met ons te maken, want ik weet bijna zeker dat het niet voor komt als wij weg zijn. Als ik Fay aandacht geeft, is Sem ook erg dwingend en duwt haar dan aan de kant. Dit gedrag mag ook niet, dus sturen we hem weg.

Wij corrigeren dat gedrag van Sem dan ook, en als ik aan Fay zie dat ze veel spanning opbouwt zeg ik er wat van en gebeurt er niets. Maar de laatste tijd heb ik het idee dat ze wacht tot wij niet kijken, en hem alsnog even pakt.

Ook heeft ze rond haar loopsheid de laatste twee jaar last van aanvallen. Soort epilepsie, en alleen bij inspanning, of tijdens wandelingen, en echt altijd alleen rond haar loopsheid.

Ik krijg het idee dat de loopsheid een grote rol speelt in het wisselende gedrag van Fay. Nu heb ik voor volgende week een afspraak bij de dierenarts om haar sowieso even te laten checken of ze niet ergens last van heeft waardoor ze misschien ook sneller agressie kan vertonen.

Maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Tijdens het vechten is ze overigens ook compleet van de wereld, pas als ze los is zie je dat ze er weer is. Daarna kan je ze ook gewoon meteen weer bij elkaar doen, ze zal hem niet meteen weer aanvliegen.

Denken jullie dat sommige honden zo erg last kunnen hebben van hormonen dat het hun gedrag zo kan beïnvloeden?
Laatst gewijzigd door Ήυs op 11 dec 2013 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
lets have fun

Re: Agressie verergert? Hormonaal?

Ongelezen bericht door lets have fun »

Is Fay wel een hond voor in een roedel?
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Fafo schreef:
Denken jullie dat sommige honden zo erg last kunnen hebben van hormonen dat het hun gedrag zo kan beïnvloeden?
ja
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Is steriliseren geen optie :schrik:
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Ήυs
Zeer actief

lets have fun schreef:Is Fay wel een hond voor in een roedel?
Als het met reuen en ballen zou zijn wel, maar ik denk dat ze het prima zou vinden als ze alleen zou zijn.
Ήυs
Zeer actief

Sanne!! schreef:Is steriliseren geen optie :schrik:
Ja daar hebben we het al vaker over gehad. Maar wat als het nou alleen maar erger zou worden? Dat kan ook bij teven..

Maar omdat het duidelijk is dat de agressie zeker te maken heeft met haar hormonen spookt dit wel door mijn hoofd, maar zou dat echt een oplossingen zijn? Of zou het echt verminderen? Dat kun je nooit voor 100% weten natuurlijk.

Wat als het daardoor straks alleen maar erger blijkt te zijn?
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zou haar ook castreren, juist omdat het blijkbaar bij de hormonen fout gaat..
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

castreren?
Als ze zo'n last van haar hormonen heeft is dat mss een optie. Al is het afwachten hoe ze daarna is. Of ze wordt makkelijker, of niet :F:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Dat was ook mijn eerste gedachte of ben je er bang voor dat ze dan juist feller wordt?
Ήυs
Zeer actief

Meghan schreef:
Dat was ook mijn eerste gedachte of ben je er bang voor dat ze dan juist feller wordt?
Ja, daar ben in echt heel erg bang voor eerlijk gezegd..
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik ga met de rest mee, castreren. Achteraf gezien heeft Noah de knokpartijen ook altijd na de loopsheid gehad, sinds castratie is ze zoveel meer voorspelbaar geworden en vecht ze nooit met vreemde honden.
Perry en Noah

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fafo schreef: Denken jullie dat sommige honden zo erg last kunnen hebben van hormonen dat het hun gedrag zo kan beïnvloeden?
Ja.

Sterker, ik heb ook zo'n teef.
Orpa is een etterbakje, en teven en gecastreerde reuen zijn de pineut als ze zich niet naar haar zin gedragen.
Het hele verhaal past naadloos op haar.

Ik heb het er goed uit weten te trainen, en stabijs zijn qua felheid redelijk vergelijkbaar met tollers.
Dat kan dus wel degelijk.
Ik snap je wanhoop, en Sem is blijkbaar een vervelende trigger in zijn gedrag. Mijn ervaring is wel dat er specifiek gedrag is dat fout gaat bij dit type teven. Dat onderdanige-dat-geen-onderdanigheid-is, daar gaan dit soort teven dus juist van op tilt.
Er zijn ook honden waar ze écht écht écht niet mee kan. Haar eigen zus bijvoorbeeld, ze krijgt een moordblik als ze alleen maar de stem van diens baas hoort :80: Ze heeft haar ook letterlijk geprobeerd dood te maken ooit.
Nouja. Die kan dus niet samen, dat weet ik en dus doe ik het niet.

Ik heb niet gecastreerd, en als het even kan doe ik dat ook niet. Ik let wel erg goed op en ondanks dat ze prima onder appèl staat gaat ze regelmatig vast als ik iets tegenkom waarvan ik niet 100% zeker weet dat het goed gaat.
Ik castreer niet omdat ik bepaald niet zeker weet dat het niet heel erg fout gaat als ik dat doe. Dan maar opletten.

Overigens doet ze het perfect en is ze een tolerant engeltje als ze alleen is. Dat weet ik omdat ze een tijdlang regelmatig alleen was (dagenlang) en dan was ze dus het ideale hondje. Achtervang van andere honden helpt blijkbaar erg in hoe dit soort gedrag zich uit.
Dat is dus ook nog een optie. Niet voor mij trouwens, al is ze nog zo'n kwallebak, ik wil haar toch niet kwijt ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Fafo schreef:
Meghan schreef:
dat snap ik, had ik met Kalusha ook, maar dat is gelukkig goed uitgepakt.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zou castratie toch overwegen, alleen al omdat ze er voorspelbaarder van zal worden. Dan heb je het beter onder controle dan wanneer ze niet te peilen is lijkt me.

Overigens reageert Coda ook op (extreem) onderdanige honden, maar niet zoals je bij Fay beschrijft. Het is net alsof ze die honden nog een trap na wil geven ofzo, bevestigen dat ze écht niks te vertellen hebben :schrik: Maar zodra ik haar roep stopt ze meteen. Ik kan haar dan bij haar nekvel pakken en even wegzetten en tien seconde later is ze prima in staat om eens vriendelijk te snuffelen bij de hond in kwestie. Die daar vaak wat nerveus van wordt :mrgreen:
Melissa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am. Staff. & Chineesjes
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Melissa »

Fafo schreef:
Meghan schreef:

Ik snap je angst. Toen Tjika een bmo had, en er voor ons niet anders op zat dan opereren, was ik ook erg bang dat dit niets positiefs zou doen voor haar gedrag..
Maar niets was minder waar. T arme kind heeft heel veel last gehad van haar hormonen. Na de operatie veranderde er voor haar en ons heel veel. Nou was er in huis nooit een probleem. Alle honden leven hier met elkaar samen. Maar buiten was Tjika alles behalve makkelijk. Inmiddels is dat al heel anders.
Amy van Allison (Demi) had rond dezelfde tijd ook een bmo, en is toen ook gecastreerd. Ook bij haar was de verandering positief.
Dus zeker het overwegen waard.
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Fafo schreef: Denken jullie dat sommige honden zo erg last kunnen hebben van hormonen dat het hun gedrag zo kan beïnvloeden?
Ja.

Sterker, ik heb ook zo'n teef.
Orpa is een etterbakje, en teven en gecastreerde reuen zijn de pineut als ze zich niet naar haar zin gedragen.
Het hele verhaal past naadloos op haar.
Je beschrijft echt precíes hoe Fay in elkaar zit.
Ik heb het er goed uit weten te trainen, en stabijs zijn qua felheid redelijk vergelijkbaar met tollers.
Dat kan dus wel degelijk.
Ik snap je wanhoop, en Sem is blijkbaar een vervelende trigger in zijn gedrag. Mijn ervaring is wel dat er specifiek gedrag is dat fout gaat bij dit type teven. Dat onderdanige-dat-geen-onderdanigheid-is, daar gaan dit soort teven dus juist van op tilt.
Ja juist! Fay is altijd de 'slechte' voor anderen want die pakt Sem. Maar Sem is echt meester in het heel lief kwispelen, en altijd vrolijk, zich wat dommig gedragen maar zo overal onderuit weten te komen. Zijn gedrag af en toe is dan ook gruwelijk irritant, Fay continu blokken, als ze aan het poepen is er dwingend achter staan omdat hij over heen móet piesen, aan haar ruiken, als ze op staat doet hij dat ook, aan haar bek likken, haar oren. Het ziet er voor de meeste uit als lief en leuk gedrag, want hij kwispelt zo vrolijk, maar het is dwingend en irritant gedrag. En de laatste dagen dus ook obsessief. Dat hebben we inmiddels in de gaten, en corrigeren we zo veel mogelijk. Je ziet aan Fay ook dat ze het echt aan het proberen is om het uit de weg te gaan, wel met een heel gespannen lijf, maar ze draait haar hoofd weg en loopt er langzaam en gespannen dan voorbij. Beide worden dan gecorrigeerd zowel Sem voor zijn irritante gedrag, zowel Fay die op zoveel spanning staat dat ze dus niet veel nodig heeft om hem te gaan pakken. Dan ontspant de situatie ook weer, maar dat zijn dus de momenten dat ik het zie. Ze heeft zo weinig nodig om er op te vliegen. En nu de laatste tijd heb ik het idee dat ze dus even haar kans af wacht, en hem alsnog even pakt. En dat is nieuw voor mij.
Er zijn ook honden waar ze écht écht écht niet mee kan. Haar eigen zus bijvoorbeeld, ze krijgt een moordblik als ze alleen maar de stem van diens baas hoort :80: Ze heeft haar ook letterlijk geprobeerd dood te maken ooit.
Nouja. Die kan dus niet samen, dat weet ik en dus doe ik het niet.
Zo als jij hier beschrijft heb ik nog niet gezien bij haar bij een specifieke hond, wel wilde ze Sem in het begin graag afmaken.. Maar als we gingen wandelen had ze oog voor de bal en liet ze hem wel doen. Maar zonder bal :schrik: Ik was dan ook echt blij, en trots (een beetje op mezelf) dat ik die twee nu al twee jaar gewoon samen in huis kan houden. Dat had ik namelijk echt niet gedacht in het begin dat dat zou gaan lukken. De periodieke aanvlieg momenten van Fay konden we dan ook accepteren, ze verwond hem gelukkig niet. Alleen nu is het de laatste dagen elke dag, en dat is voor mij nu wel weer nieuw.
Ik heb niet gecastreerd, en als het even kan doe ik dat ook niet. Ik let wel erg goed op en ondanks dat ze prima onder appèl staat gaat ze regelmatig vast als ik iets tegenkom waarvan ik niet 100% zeker weet dat het goed gaat.
Ik castreer niet omdat ik bepaald niet zeker weet dat het niet heel erg fout gaat als ik dat doe. Dan maar opletten.
Ik vind castreren ook wel erg spannend. Ik overweeg het wel, mede omdat ze dus sinds 2 jaar aanvallen heeft tijdens haar loopsheid waarvan ik echt bang ben dat ze er nog een keer in blijft.. Maar het is zo vervelend als je echt niet kan weten van te voren hoe het zal uitpakken.
Overigens doet ze het perfect en is ze een tolerant engeltje als ze alleen is. Dat weet ik omdat ze een tijdlang regelmatig alleen was (dagenlang) en dan was ze dus het ideale hondje. Achtervang van andere honden helpt blijkbaar erg in hoe dit soort gedrag zich uit.
Dat is dus ook nog een optie. Niet voor mij trouwens, al is ze nog zo'n kwallebak, ik wil haar toch niet kwijt ;)
Fay ook, ze is echt enorm intelligent, ze is grappig, en ze is echt mijn hondje. Mijn vriend begrijpt haar dan ook niet, wat het soms wel wat lastiger maakt. Ze luistert verder super, en is een heerlijke hond om te hebben. Alleen dit is echt complex. Ik had het echt goed onder controle, maar ben die volledig kwijt sinds een paar dagen. een ding is dan ook zeker, ze gaat nooit meer weg. Ik moet alleen weer even kijken hoe ik dit moet gaan aanpakken.

Hoe houd jij het onder controle? Heeft ze dit ook met honden bij jou thuis?
Ήυs
Zeer actief

Maeve schreef:Ik zou castratie toch overwegen, alleen al omdat ze er voorspelbaarder van zal worden. Dan heb je het beter onder controle dan wanneer ze niet te peilen is lijkt me.

Overigens reageert Coda ook op (extreem) onderdanige honden, maar niet zoals je bij Fay beschrijft. Het is net alsof ze die honden nog een trap na wil geven ofzo, bevestigen dat ze écht niks te vertellen hebben :schrik: Maar zodra ik haar roep stopt ze meteen. Ik kan haar dan bij haar nekvel pakken en even wegzetten en tien seconde later is ze prima in staat om eens vriendelijk te snuffelen bij de hond in kwestie. Die daar vaak wat nerveus van wordt :mrgreen:
Het dik gedrukte heb ik Fay laatst ook zien doen. Bij een jongere en echt extreem onderdanige vizsla teef. De vizsla teef lag te kwispelen heel laag en uiteindelijk op haar rug. Fay vond het nodig om daar naar toe te lopen en het grommend boven te gaan staan. Ik stond er naast dus gaf uit reactie een tik op haar kop met de werpstok, waardoor ze stopte en weg ging, maar ik ben wel blij dat ik er naast stond. Van die situatie maakte ze dus ook echt misbruik, en dan kan ze echt opsodemieteren van mij, want dat doen we echt niet in de roedels. Ze zal daarna ook niet meer reageren op de hond en laat die dan links liggen. Maar het is dus wel herkenbaar.
Ήυs
Zeer actief

Melissa schreef:
Fafo schreef:
Meghan schreef:

Ik snap je angst. Toen Tjika een bmo had, en er voor ons niet anders op zat dan opereren, was ik ook erg bang dat dit niets positiefs zou doen voor haar gedrag..
Maar niets was minder waar. T arme kind heeft heel veel last gehad van haar hormonen. Na de operatie veranderde er voor haar en ons heel veel. Nou was er in huis nooit een probleem. Alle honden leven hier met elkaar samen. Maar buiten was Tjika alles behalve makkelijk. Inmiddels is dat al heel anders.
Amy van Allison (Demi) had rond dezelfde tijd ook een bmo, en is toen ook gecastreerd. Ook bij haar was de verandering positief.
Dus zeker het overwegen waard.
Ik lees hier veel positieve verhalen, wat enorm fijn is. Maar stel dat de agressie niet meer met een bepaalde periode komt, maar er daarna gewoon is? Wat dan?
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Je zou zeggen van niet lijkt me, want de hormonen die juist rond de loopsheid spelen en waar ze dus blijkbaar last van heeft, zijn er dan niet meer toch?
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Je zou zeggen van niet lijkt me, want de hormonen die juist rond de loopsheid spelen en waar ze dus blijkbaar last van heeft, zijn er dan niet meer toch?
nee, dat is waar.. Maar nu moet ze pas weer over 3-4 maanden loops worden en is het nu dus op zijn ergst. Net voor ze loops moet worden ook wel weer, en in haar en na haar loopsheid is het helemaal weg.

Het is allemaal zo lastig :80:

Waarom kunnen honden niet gewoon normaal doen? :engel:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Fafo schreef:
Maeve schreef:Ik zou castratie toch overwegen, alleen al omdat ze er voorspelbaarder van zal worden. Dan heb je het beter onder controle dan wanneer ze niet te peilen is lijkt me.

Het dik gedrukte heb ik Fay laatst ook zien doen. Bij een jongere en echt extreem onderdanige vizsla teef. De vizsla teef lag te kwispelen heel laag en uiteindelijk op haar rug. Fay vond het nodig om daar naar toe te lopen en het grommend boven te gaan staan. Ik stond er naast dus gaf uit reactie een tik op haar kop met de werpstok, waardoor ze stopte en weg ging, maar ik ben wel blij dat ik er naast stond. Van die situatie maakte ze dus ook echt misbruik, en dan kan ze echt opsodemieteren van mij, want dat doen we echt niet in de roedels. Ze zal daarna ook niet meer reageren op de hond en laat die dan links liggen. Maar het is dus wel herkenbaar.
Ja, het is wel een beetje tevengedrag denk ik. Pittige tevengedrag in ieder geval :mrgreen: Al zoekt Coda het niet op. De laatste keer dat ze het deed was toen een Stabij teefje naar haar toe rende, voor haar ging liggen en haar bek ging likken. Ook niet goed te praten natuurlijk want ze kan gewoon fatsoenlijk reageren, maar ik was nog wel een beetje strenger geweest al ze die hond zelf opzocht om daarna haar punt te maken. Tegenwoordig lijn ik haar even aan bij dat soort types en dat gaat prima. Dan maakt ze ook geen contact.

Het blijft een dilemma natuurlijk maar ik zou toch kiezen voor meer balans, ook als dat betekend dat ze altijd een takketeef is :wink: Dan heb je het wel voorspelbaar en eerder onder controle lijkt me.
Ήυs
Zeer actief

Maeve schreef:
Fafo schreef:

Ja, het is wel een beetje tevengedrag denk ik. Pittige tevengedrag in ieder geval :mrgreen: Al zoekt Coda het niet op. De laatste keer dat ze het deed was toen een Stabij teefje naar haar toe rende, voor haar ging liggen en haar bek ging likken. Ook niet goed te praten natuurlijk want ze kan gewoon fatsoenlijk reageren, maar ik was nog wel een beetje strenger geweest al ze die hond zelf opzocht om daarna haar punt te maken. Tegenwoordig lijn ik haar even aan bij dat soort types en dat gaat prima. Dan maakt ze ook geen contact.

Het blijft een dilemma natuurlijk maar ik zou toch kiezen voor meer balans, ook als dat betekend dat ze altijd een takketeef is :wink: Dan heb je het wel voorspelbaar en eerder onder controle lijkt me.
Ja meestal is een stem correctie bij Fay voldoende, maar ik dacht toen echt 'wat flik je me nu? :80: ' Dus kreeg ze een tik op haar harses :mrgreen: Wat wel indruk maakte in ieder geval.

Ja.. Maar ik weet niet of ik nou blij word van een teef die dus altijd maar honden wil aanvliegen, je weet dan inderdaad dat het zo is, maar stel ik kan die twee niet meer bij elkaar houden? Daar zou ik echt enorm van balen. Want na zo'n aanvaring, kunnen ze daarna direct wel weer gewoon bij elkaar.

Misschien moet ik Fo weer eens bij Fay laten. Die corrigeerde dat gedrag van haar wel :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik herken hier toch ook wel dingen in, ook die spanning opbouwen soms. Nu is hier pas 1 loopsheid geweest dat ze samen in huis waren en beide teven loops. Was ook erg gezellig :roll: maar te doen.
Bluf is ook wel een teef die de andere stabijna vaak blokt, en overdreven lomp en jolig wil doen. Jol is daar dan niet altijd van gediend. Maar wat ik wel merk is dat er soms tegenstrijdige signalen worden afgegeven door Jollie. Soms dus de speelbuiging, en als Bluf dan blij erop ingaat is het even leuk maar dan kan de vlam ineens in de pan schieten. Wat ik erg jammer vind, want het is zo fijn om te zien als de twee honden even jolig zijn met elkaar. Maar in mijn achterhoofd heb ik dan telkens weer dat stemmetje dat zich afvraagt hoe lang het goed gaat.. Overigens gaat het nu weer wat beter tussen de dames, maar het karakter van de stabijna is voor mij soms best wel even gissen. Ook niet zo gek want ze is pas echt in mijn leven gekomen een half jaar geleden en toen was ze al "gevormd" als 7 jarige teef.
Ήυs
Zeer actief

blondie schreef:Ik herken hier toch ook wel dingen in, ook die spanning opbouwen soms. Nu is hier pas 1 loopsheid geweest dat ze samen in huis waren en beide teven loops. Was ook erg gezellig :roll: maar te doen.
Bluf is ook wel een teef die de andere stabijna vaak blokt, en overdreven lomp en jolig wil doen. Jol is daar dan niet altijd van gediend. Maar wat ik wel merk is dat er soms tegenstrijdige signalen worden afgegeven door Jollie. Soms dus de speelbuiging, en als Bluf dan blij erop ingaat is het even leuk maar dan kan de vlam ineens in de pan schieten. Wat ik erg jammer vind, want het is zo fijn om te zien als de twee honden even jolig zijn met elkaar. Maar in mijn achterhoofd heb ik dan telkens weer dat stemmetje dat zich afvraagt hoe lang het goed gaat.. Overigens gaat het nu weer wat beter tussen de dames, maar het karakter van de stabijna is voor mij soms best wel even gissen. Ook niet zo gek want ze is pas echt in mijn leven gekomen een half jaar geleden en toen was ze al "gevormd" als 7 jarige teef.
En dat herken ik ook. Soms dan spelen ze even met zijn drieën, doet Fay ook even mee, maar is dan ook snel klaar er mee, bouwt ze spanning op en ruikt ze eigenlijk daarna altijd even aan zijn piemel :denken: Ik roep dan 'ja die zit er nog, en klaar'.

Ook als wij (vriend en ik) enthousiast doen, moeten we altijd even oppassen omdat Fay dan ook de neiging kan hebben om Sem aan te vliegen. Toch ook in bepaalde situaties van opwinding, drukte? Sem die dan te enthousiast is voor haar wat dan weer een trigger is?
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Fafo schreef:

Interessant, want ik zie dat in praktijk ook heel vaak. Noah word nogal kriegel van honden die constant lopen te beklikken en te kwispelen, maar zich vervolgens wel steeds voor haar voeten werpen. Ze loopt dan brommend en opgeheven hoofd weg maar de "onderdanige" hond blijft terug komen. Laatst heeft ze helaas daardoor een hond verwond, ze ontplofte en was het blijkbaar zat. Waarom doen honden dat, dat hele overdreven onderdanige? Want geen enkele hond reageert er goed op, bijna alle honden word juist feller erdoor :19:
Perry en Noah

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Fafo schreef: En dat herken ik ook. Soms dan spelen ze even met zijn drieën, doet Fay ook even mee, maar is dan ook snel klaar er mee, bouwt ze spanning op en ruikt ze eigenlijk daarna altijd even aan zijn piemel :denken: Ik roep dan 'ja die zit er nog, en klaar'.

Ook als wij (vriend en ik) enthousiast doen, moeten we altijd even oppassen omdat Fay dan ook de neiging kan hebben om Sem aan te vliegen. Toch ook in bepaalde situaties van opwinding, drukte? Sem die dan te enthousiast is voor haar wat dan weer een trigger is?
In die situaties, vaak als Bluf met mij of met mijn vriend stoeit en Jollie komt erbij, ervaar ik het meer als willen claimen. Zij bouwt dan zelf al spanning op, omdat ze ook die aandacht wil. Zo ervaar ik het althans.
Net als Fay is Jol ook een hondje dat liever met mensen dingen doet en kroelt dan met andere honden. Bluf daarentegen komt uit een roedel en was ook gewend om met Finn te spelen en hem uit te dagen tot spel, of om samen te delen in aandacht. Jol was eigenlijk gewend om alle aandacht te krijgen als ze dat wenste. Vanuit dat oogpunt is het niet zo gek dat een hond probeert om die oude gewoonte vast te houden, en dan vaak kwaadschiks.
Maar omdat ik het toch fijn vind om even zorgeloos met beide honden te kunnen stoeien, probeer ik het toch telkens weer. Maar ingrijpen op de momenten dat ik verandering zie in houding. Ingrijpen is dan meer, stoppen met het dollen vóór het escaleert.
Net als bij naar buiten gaan. Voorheen moest je vooral niet de honden dollen, Bluf is een hyper hond en die gaat joelen en gek doen en springen als je naar buiten gaat. Jollie ook, die gaat ook gillen. In het begin was die opwinding bij beiden echt niet te doen. Bluf ging happen, Jol vloog dan Bluf aan omdat ze uiteraard niet wenste om in de kont gehapt te worden of om een poot van Bluf in de nek te krijgen :hmmm:
Tegenwoordig, kan het wel, al blijf ik het tricky vinden. Maar ze leren elkaars gedragingen een beetje beter begrijpen lijkt wel. Dus er lijkt wat meer begrip te zijn, zeker van Jol naar Bluf toe, dat ze niet meer denkt dat Bluf haar wil domineren door dat lompe gedrag waarmee ze zich soms boven Jollie zet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fafo schreef: Je ziet aan Fay ook dat ze het echt aan het proberen is om het uit de weg te gaan, wel met een heel gespannen lijf, maar ze draait haar hoofd weg en loopt er langzaam en gespannen dan voorbij. Beide worden dan gecorrigeerd zowel Sem voor zijn irritante gedrag, zowel Fay die op zoveel spanning staat dat ze dus niet veel nodig heeft om hem te gaan pakken. Dan ontspant de situatie ook weer, maar dat zijn dus de momenten dat ik het zie. Ze heeft zo weinig nodig om er op te vliegen. En nu de laatste tijd heb ik het idee dat ze dus even haar kans af wacht, en hem alsnog even pakt. En dat is nieuw voor mij.
De spanning bouwt op denk ik? Want Sem IS helemaal niet onderdanig, die is heel vervelend aanwezig.
Ik zou vooral hem streng wegsturen en haar gedrag dan negeren, haar hooguit wegsturen.
En ook zorgen dat hij uit de buurt blijft. Hij lokt een confrontatie uit blijkbaar.
Niet echt, ze hebben hier ook niets te vertellen. Tegelijk wéét ze ook dat ik geen flauwekul wil en rekent ze er tegenwoordig ook op dat ik haar in de luwte houdt. Willemijn wil nog wel eens eten proberen te jatten, die stuur ik dan weg.
Ik let gewoon heel scherp op haar en ik heb enorm veel getraind (en nog) op constant contact houden.

Vroeger at ze fietsers en joggers en bange mensen, maar dat heb ik weten om te buigen in: fietsers en joggers en bange mensen betekent dat ze naast me komt lopen en wat krijgt. Ze is gelukkig erg voergericht.
Ik kan haar inmiddels ook afstoppen. Laatst op de training kwam een jonge beauceronteef (15 maanden denk ik) met de kop laag langs haar en dat was te dichtbij, dan valt ze dus toch uit.
Moet ik erbij zeggen dat alles losloopt dan (G&G) zodat ze die kans ook had. Dan heb ik haar wel direct bij me met een brul, maar dat doet ze dus wel, want trainen en adrenaline en dan wordt haar persoonlijke cirkel opeens erg groot. Dan moeten ze allemaal opzouten. :S:

Het alert zijn is een tweede natuur inmiddels, en het wordt wel beter, steeds een stukje. Ik had vier jaar geleden niet gedacht dat ze zover zou komen als ze nu is, los in een groep trainende honden ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Heb je voor teven niet ook zo'n chip, dat je een chemische castratie hebt. Om eerst te kijken hoe het uitpakt?
Ήυs
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Fafo schreef: Je ziet aan Fay ook dat ze het echt aan het proberen is om het uit de weg te gaan, wel met een heel gespannen lijf, maar ze draait haar hoofd weg en loopt er langzaam en gespannen dan voorbij. Beide worden dan gecorrigeerd zowel Sem voor zijn irritante gedrag, zowel Fay die op zoveel spanning staat dat ze dus niet veel nodig heeft om hem te gaan pakken. Dan ontspant de situatie ook weer, maar dat zijn dus de momenten dat ik het zie. Ze heeft zo weinig nodig om er op te vliegen. En nu de laatste tijd heb ik het idee dat ze dus even haar kans af wacht, en hem alsnog even pakt. En dat is nieuw voor mij.
De spanning bouwt op denk ik? Want Sem IS helemaal niet onderdanig, die is heel vervelend aanwezig.
Ik zou vooral hem streng wegsturen en haar gedrag dan negeren, haar hooguit wegsturen.
En ook zorgen dat hij uit de buurt blijft. Hij lokt een confrontatie uit blijkbaar.
Niet echt, ze hebben hier ook niets te vertellen. Tegelijk wéét ze ook dat ik geen flauwekul wil en rekent ze er tegenwoordig ook op dat ik haar in de luwte houdt. Willemijn wil nog wel eens eten proberen te jatten, die stuur ik dan weg.
Ik let gewoon heel scherp op haar en ik heb enorm veel getraind (en nog) op constant contact houden.

Vroeger at ze fietsers en joggers en bange mensen, maar dat heb ik weten om te buigen in: fietsers en joggers en bange mensen betekent dat ze naast me komt lopen en wat krijgt. Ze is gelukkig erg voergericht.
Ik kan haar inmiddels ook afstoppen. Laatst op de training kwam een jonge beauceronteef (15 maanden denk ik) met de kop laag langs haar en dat was te dichtbij, dan valt ze dus toch uit.
Moet ik erbij zeggen dat alles losloopt dan (G&G) zodat ze die kans ook had. Dan heb ik haar wel direct bij me met een brul, maar dat doet ze dus wel, want trainen en adrenaline en dan wordt haar persoonlijke cirkel opeens erg groot. Dan moeten ze allemaal opzouten. :S:

Het alert zijn is een tweede natuur inmiddels, en het wordt wel beter, steeds een stukje. Ik had vier jaar geleden niet gedacht dat ze zover zou komen als ze nu is, los in een groep trainende honden ;)
Gelukkig is ze buiten met bal makkelijk te handelen. Binnen let ik continu op haar, in ieder geval als ze langs Sem loopt of me iets opvalt.

Wat ik teveel verkeerd heb gedaan is haar de laatste tijd corrigeren denk ik, ipv Sem. Sem is inderdaad is opdringerig en irritant aanwezig, en dat moet ze gewoon niet hebben.

Nu heb ik wel het idee dat ze hem wil corrigeren vóór mij. En dat is echt nieuw gedrag en moet er ook echt uit. Want ik ben er de laatste dagen weer heel scherp op en dus ook op Sem. Maar bijvoorbeeld net de situatie voor ik dit topic opende.

Ik kom terug van een wandeling van 1,5 uur. Ik doe eerst Kaz en Sem uit de bench en als laatst Fay, omdat ik ook wel eens had dat er net iemand met een teef voorbij kwam lopen en Fay als eerste uit de bus was, dus die gaat als laatste zodat ik haar meteen in de gaten kan houden.

Sem springt op naar Fay die net uit de bench wil springen, ik duw Sem weg en geef een stem correctie. Fay springt uit de bus, ik draai me om om de deur dicht te doen van de bus en ze vliegt Sem aan. Dit was nu dan ook weer de eerste keer dat het gebeurde terwijl ze na een wandeling uit de bus kwamen.

Sem was irritant, ik corrigeer hem, hij luisterde er naar en Fay lost het toch nog even zelf op. Dat deed ze voorheen dus nooit. Maar nu bemoeid ze zich er achteraf toch nog even mee.

Heb ik ergens gewoon de lijntjes weer onbewust wat laten vieren? Waardoor Fay het nu zelf op denkt te lossen? Ik ben hier nu ook weer alerter op, dus als ik Sem corrigeer let ik op Fay dat ze hem niet alsnog aan vliegt. Maar eergisteren deed ze het dus nog echt na 5 minuten, ik had hem in de woonkamer gecorrigeerd, in de gang nog een keer want hij blokte Fay. En in de hondenkamer/studeerkamer waren alle die de honden, vriend en ik zijn even op de computer bezig en ze pakt Sem alsnog. Het kan zijn dat ik daar weer iets gemist heb van Sem, maar ik kreeg het idee dat ze hem gewoon nog even wilde 'terug'pakken?

Kan dat?
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

kan je fay niet de prikpil geven kijken hoe dat uitpakt? ik heb ooit bij een golden retriever van een cursist dit gedrag gezien. deze is toen op aanraden wel gesteriliseerd en daarna was ze veel regelmatiger wat gedrag betreft.
misschien reageert ze ook wel op jou hormonale veranderingen?
ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”