De agressie van Fodor kan ik altijd begrijpen en plaatsen, en daar kan ik dan ook wat mee. Maar Fay is voor mij nog steeds een puzzelstuk zo nu en dan.
Fay vecht, als ze dat doet, met teven en gecastreerde reuen. Sem was in het begin dan ook een hele opgave, want die konden echt niet bij elkaar. Omdat mijn vriend en ik toch wel graag samen wilde wonen is het mij gelukt om ze bij elkaar te houden zonder dat Fay hem de hele tijd af wil maken.
Fay tolereert Sem, maar ze is niet dol op hem. Nu komt het nog wel eens voor dat ze hem aan vliegt, en dat heeft altijd met periodes rondom haar loopsheid te maken.
Ze doet het vóór ze loops moet worden, in haar loopsheid is ze verliefd op alles wat hond is, en daarna lijkt ze nog steeds uber-sociaal.. dat verminderd dan weer en dan wordt het weer even erger en dat zwakt af. Dit is altijd precies hetzelfde cirkeltje.
Nu is ze dus in de periode dat het even wat erger is, maar ik heb het eigenlijk nooit zo erg gezien. Meestal is het 1 of 2 keer, maar nu al bijna elke dag een keer de laatste paar dagen. Sem is ook echt niet altijd even braaf, hij is obsessief met haar bezig, wil steeds aan haar snuffelen, blokt haar steeds bij het lopen, en Fay vindt dit alles behalve leuk. Het is dan ook wel een wisselwerking tussen die twee, en het heeft zeker met ons te maken, want ik weet bijna zeker dat het niet voor komt als wij weg zijn. Als ik Fay aandacht geeft, is Sem ook erg dwingend en duwt haar dan aan de kant. Dit gedrag mag ook niet, dus sturen we hem weg.
Wij corrigeren dat gedrag van Sem dan ook, en als ik aan Fay zie dat ze veel spanning opbouwt zeg ik er wat van en gebeurt er niets. Maar de laatste tijd heb ik het idee dat ze wacht tot wij niet kijken, en hem alsnog even pakt.
Ook heeft ze rond haar loopsheid de laatste twee jaar last van aanvallen. Soort epilepsie, en alleen bij inspanning, of tijdens wandelingen, en echt altijd alleen rond haar loopsheid.
Ik krijg het idee dat de loopsheid een grote rol speelt in het wisselende gedrag van Fay. Nu heb ik voor volgende week een afspraak bij de dierenarts om haar sowieso even te laten checken of ze niet ergens last van heeft waardoor ze misschien ook sneller agressie kan vertonen.
Maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Tijdens het vechten is ze overigens ook compleet van de wereld, pas als ze los is zie je dat ze er weer is. Daarna kan je ze ook gewoon meteen weer bij elkaar doen, ze zal hem niet meteen weer aanvliegen.
Denken jullie dat sommige honden zo erg last kunnen hebben van hormonen dat het hun gedrag zo kan beïnvloeden?