Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pup laten wennen aan oudere hond
Moderator: moderatorteam
-
Nikkie1985
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Boomer (maltezer-shithzu).
- Aantal honden: 1
Pup laten wennen aan oudere hond
Hoi allemaal,
Onze vorige hond was familie van de hond van mijn ouders en een half jaar jonger.
Ze speelden altijd samen als we op elkaars hond pasten.
Nu hebben wij een nieuwe hond (inmiddels is hij 9 weken). En de hond van mijn ouders (bijna 6 jaar). Wil nog niet zoveel van hem weten.
We hebben ze vorige week op neutraal termijn kennis laten maken. Voor de rest houd hij de pup scherp in de gaten, maar springt boven op de bank waar de pup niet bij kan komen. Hij doet alsof hij de pup negeert. Tenzij de pup te dicht bij komt, dan gromt hij er even naar.
Ik weet dat dit allemaal normaal is en dat hij aan de pup moet wennen. We houden de rangorde aan (eerst de oudere hond eten etc). Maar merken toch dat de oudere hond gestrest is. Ze hebben elkaar nu twee keer gezien.
Heeft er iemand nog tips hoe wij dit het beste aan kunnen pakken? Het is voor beide honden sneu, de oudere hond die gestrest is en de pup die wil spelen met de oudere hond maar het natuurlijk niet mag.
Onze vorige hond was familie van de hond van mijn ouders en een half jaar jonger.
Ze speelden altijd samen als we op elkaars hond pasten.
Nu hebben wij een nieuwe hond (inmiddels is hij 9 weken). En de hond van mijn ouders (bijna 6 jaar). Wil nog niet zoveel van hem weten.
We hebben ze vorige week op neutraal termijn kennis laten maken. Voor de rest houd hij de pup scherp in de gaten, maar springt boven op de bank waar de pup niet bij kan komen. Hij doet alsof hij de pup negeert. Tenzij de pup te dicht bij komt, dan gromt hij er even naar.
Ik weet dat dit allemaal normaal is en dat hij aan de pup moet wennen. We houden de rangorde aan (eerst de oudere hond eten etc). Maar merken toch dat de oudere hond gestrest is. Ze hebben elkaar nu twee keer gezien.
Heeft er iemand nog tips hoe wij dit het beste aan kunnen pakken? Het is voor beide honden sneu, de oudere hond die gestrest is en de pup die wil spelen met de oudere hond maar het natuurlijk niet mag.
- Roompie
- Zeer actief
Re: Pup laten wennen aan oudere hond
Het kan best zijn dat ze in de toekomst elkaar wel heel leuk gaan vinden maar voor nu zou ik het gewoon laten zoals het is.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Of gewoon in eerste instantie ook de pup een beetje op afstand van de oudere hond houden? Dus dat de pup zich ook niet kan opdringen (dus even vasthouden aan een lijntje) aan de oudere hond.

-
nathalie71
Soms vinden oudere honden pups vervelend.Steeds achter ze aan lopen,staart en oren happen.Soms hebben die ouderen daar geen zin (meer) in.
Misschien kun je ze buiten waar ze de ruimte hebben wat kennis laten maken.
Als de pup ouder is zal het vast wel anders gaan.
Ik merk dat sommige pups een plaat voor hun hoofd hebben wat betreft de taal van de andere hond.Tja...
Misschien kun je ze buiten waar ze de ruimte hebben wat kennis laten maken.
Als de pup ouder is zal het vast wel anders gaan.
Ik merk dat sommige pups een plaat voor hun hoofd hebben wat betreft de taal van de andere hond.Tja...
-
nathalie71
Ja en dat is zo,daar leren ze heel veel van!Tara schreef:Ik zou het lekker op zijn beloop laten, er van uitgaand dat de oudere hond een sociale hond is die de pup niet werkelijk kwaad zal doen.
Mijn honden vinden puppies leuk, op de oudste na. Die voelt er zich altijd wat ongemakkelijk bij, en gromt ze dus van zich af.
Geeft niks, dat moeten pupjes ook maar gewoon leren.
-
Nikkie1985
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Boomer (maltezer-shithzu).
De pup kan niet bij de oudere hond want die gaat steeds hoog zitten.
- gyanty
- Zeer actief
Ik zou dat dus al voor zijn. Dus dat oudere hondje nog niet eens weg hoeft te lopen om hoger op te gaan zitten. Gewoon lekker aan lijntje bij jou houden en tijdelijk gewoon wat afstand houden.Nikkie1985 schreef:De pup kan niet bij de oudere hond want die gaat steeds hoog zitten.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nou, ik denk dat pups maar één ding leren als ik ze met Skadi in contact breng. En dat is dat je bang moet zijn voor andere hondennathalie71 schreef:Ja en dat is zo,daar leren ze heel veel van!Tara schreef:Ik zou het lekker op zijn beloop laten, er van uitgaand dat de oudere hond een sociale hond is die de pup niet werkelijk kwaad zal doen.
Mijn honden vinden puppies leuk, op de oudste na. Die voelt er zich altijd wat ongemakkelijk bij, en gromt ze dus van zich af.
Geeft niks, dat moeten pupjes ook maar gewoon leren.
Sommige honden houden gewoon niet van pups. Als in ECHT niet. En dat kunnen prima sociale honden zijn verder. Ik zou de pup leren dat 'ie uit de buurt moet blijven van de andere hond. De oudere hond vertoont sterk ontwijkend gedrag (uit de buurt gaan zitten), en waarschuwt keurig door te grommen. Ik vind dat echt heel sociaal voor een hond die zich blijkbaar nogal onder druk gezet voelt.
Maar als de pup door blijft gaan dan kán de oudere hond erop duiken. En dan kan hij best van alle kanten gelijk hebben, het is niet iets wat je wil.
Kortom, lijntje aan de pup. Even weghouden bij die oudere hond.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
Foxen
- Actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox
We hebben ook net een paar weken een pup erbij. We hebben de honden ook op neutraal terrein kennis laten maken, en bij thuiskomst eerst samen een korte wandeling rond het huis gemaakt. De oudere hond stelde zich in het begin ook wat afwachtend en onzeker op. Hij wist niet zo goed wat hij er mee moest denk ik. De eerste dagen was er wel interesse voor elkaar, en speelden ze ook al met elkaar, maar de oudere hond was heel voorzichtig en ging de pup ook vaker uit de weg door op de bank te gaan liggen.Nikkie1985 schreef:We hebben ze vorige week op neutraal termijn kennis laten maken. Voor de rest houd hij de pup scherp in de gaten, maar springt boven op de bank waar de pup niet bij kan komen. Hij doet alsof hij de pup negeert. Tenzij de pup te dicht bij komt, dan gromt hij er even naar.
Ze hebben elkaar twee keer gezien? Waarom zijn ze niet gewoon samen gebleven? Die van ons zijn sinds de kennismaking die heel goed was verlopen gewoon samen. De eerste twee dagen was de oudere hond nog wel wat onzeker, maar dit ging al vrij snel beter. Zeker nadat ze een aantal keer met elkaar gespeeld hadden. Ze lagen op een geven moment gewoon bij elkaar in de mand.Nikkie1985 schreef: Ik weet dat dit allemaal normaal is en dat hij aan de pup moet wennen. We houden de rangorde aan (eerst de oudere hond eten etc). Maar merken toch dat de oudere hond gestrest is. Ze hebben elkaar nu twee keer gezien.
Aan de rangorde houd ik me al niet meer zo strikt in alle gevallen eerlijk gezegd. Zo krijgt de pup vanwege praktische redenen eerder eten.
De oudere hond wil nog steeds wel eens op de bank vluchten, maar dat is denk ik eerder omdat hij soms even rust wil. Ze liggen dus net zo goed samen in de mand. Het spelen gaat er nu ook wat minder voorzichtig aan toe en de oudere hond komt nu veel meer op voor zichzelf.
Misschien toch eens wat langer bij elkaar laten, het even zijn gang laten gaan en niet meteen bang zijn als er wat wordt gegromd. Eerst samen een wandeling maken in een voor beide honden onbekende omgeving helpt misschien ook. En als het uiteindelijk écht niet goed klikt zou ik de pup er niet bij laten. Sommige honden kunnen gewoon niet met elkaar overweg. Maar met een pup gaat het meestal wel goed op een gegeven moment.Nikkie1985 schreef: Heeft er iemand nog tips hoe wij dit het beste aan kunnen pakken? Het is voor beide honden sneu, de oudere hond die gestrest is en de pup die wil spelen met de oudere hond maar het natuurlijk niet mag.
- binkebobbel
- Actief
- Mijn ras(sen): kruising bull terrier x boerenfok
yorkshire terrier
kruising vlinder/keeshondje - Aantal honden: 3
Even voor de duidelijkheid. Is het de bedoeling dat de honden in een huis moeten leven?
Zoniet dan zou ik de oudere hond in bescherming nemen en pup bij je houden. Idd even een lijntje
eraan en niet accepteren dat ie de oudere hond lastigvalt.
Is het de bedoeling dat ze samen moeten leven dan zou ik het laten gaan onder begeleiding natuurlijk.
Ingrijpen voor de oudere hond het zat is door pup af te leiden. En als de oudere hond gromt
niet corrigeren! pup moet leren respect te krijgen. Op zo'n moment pup weghalen/afleiden.
Hier een oude hond en pup die samen veel spelen maar het oudje is het wel eens zat. Puppie heeft
een dikke plaat voor dr koppie en een snauw van m'n oudje maakt niet altijd indruk. Op zo'n
moment steun ik t oudje verbaal door hem gelijk te geven en de pup weg te halen, een speeltje
aan te bieden( en even spelen natuurlijk) of een kluifje op dr plaats te geven.
Zoniet dan zou ik de oudere hond in bescherming nemen en pup bij je houden. Idd even een lijntje
eraan en niet accepteren dat ie de oudere hond lastigvalt.
Is het de bedoeling dat ze samen moeten leven dan zou ik het laten gaan onder begeleiding natuurlijk.
Ingrijpen voor de oudere hond het zat is door pup af te leiden. En als de oudere hond gromt
niet corrigeren! pup moet leren respect te krijgen. Op zo'n moment pup weghalen/afleiden.
Hier een oude hond en pup die samen veel spelen maar het oudje is het wel eens zat. Puppie heeft
een dikke plaat voor dr koppie en een snauw van m'n oudje maakt niet altijd indruk. Op zo'n
moment steun ik t oudje verbaal door hem gelijk te geven en de pup weg te halen, een speeltje
aan te bieden( en even spelen natuurlijk) of een kluifje op dr plaats te geven.
Groetjes Angela en Bucka, Cindy en Sterre
- Miranda
- Erelid
Dat is gewoon onzin.Foxen schreef:Maar met een pup gaat het meestal wel goed op een gegeven moment.
Zo heb ik hier een herplaatser die als pup van acht weken oud bijna vermoord is door een andere hond. Zijn onderkaak en tong lagen er half af. Het is allemaal aan elkaar gezet weer, maar zijn onderkaak is verminkt en doordat er zenuwen beschadigd zijn heeft hij niet de volle beheersing over zijn tong.
Mijn teef is een hond die de pest heeft aan pups. Ze bijt niet, maar maakt met veel gegrauw en geplukhaar duidelijk dat ze op moeten rotten.
En zo zijn er veel honden.
Dat fameuze puppiekrediet geldt voor honden van de eigen roedel. Niet voor vreemde pups.
Het is een onzinverhaal dat een (vreemde) pup nooit aangevallen zal worden door een volwassen hond. Een extreem gevaarlijk onzinverhaal dat veel pups hebben moeten bezuren.
Honden zijn geen wolven, maar stammen er wel van af. En wat doen wolven als ze een vreemde pup tegenkomen? Die doden ze. Honden meestal niet, gelukkig maar, maar lang niet elke hond is gecharmeerd van pups of gaat er op een (door ons) gewenste manier mee om.
And few will ever climb
-
Foxen
- Actief
Zoals ik al zei kunnen niet alle honden met elkaar overweg. Maar afgaande op verhalen van anderen in mijn omgeving en mijn persoonlijke ervaring is dat het nog niet is misgegaan met een pup.Miranda schreef:Dat is gewoon onzin.Foxen schreef:Maar met een pup gaat het meestal wel goed op een gegeven moment.
Zo heb ik hier een herplaatser die als pup van acht weken oud bijna vermoord is door een andere hond. Zijn onderkaak en tong lagen er half af. Het is allemaal aan elkaar gezet weer, maar zijn onderkaak is verminkt en doordat er zenuwen beschadigd zijn heeft hij niet de volle beheersing over zijn tong.
Mijn teef is een hond die de pest heeft aan pups. Ze bijt niet, maar maakt met veel gegrauw en geplukhaar duidelijk dat ze op moeten rotten.
En zo zijn er veel honden.
Dat fameuze puppiekrediet geldt voor honden van de eigen roedel. Niet voor vreemde pups.
Het is een onzinverhaal dat een (vreemde) pup nooit aangevallen zal worden door een volwassen hond. Een extreem gevaarlijk onzinverhaal dat veel pups hebben moeten bezuren.
Honden zijn geen wolven, maar stammen er wel van af.
En wat doen wolven als ze een vreemde pup tegenkomen? Die doden ze. Honden meestal niet, gelukkig maar, maar lang niet elke hond is gecharmeerd van pups of gaat er op een (door ons) gewenste manier mee om.
Als ik de TS was zou ik gewoon mijn gezonde verstand gebruiken. Niet meteen bij een grom in de stress schieten,maar als het uit de hand dreigt te lopen haal je ze gewoon uit elkaar.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
misschien dat er de volgende keer maar bijzeggen dan, ipv jouw ervaring als een vaststaand feit te brengen.Foxen schreef: Zoals ik al zei kunnen niet alle honden met elkaar overweg. Maar afgaande op verhalen van anderen in mijn omgeving en mijn persoonlijke ervaring is dat het nog niet is misgegaan met een pup.
ben het met miranda eens dat het een voor een pup levensgevaarlijk onzinverhaal is.
had zelf een super sociale, super stabiele reu die puppen ook het liefst naar de andere wereld hielp.
het heeft zeker 3 weken geduurd voordat ik mijn eigen pup goed geïntroduceerd had bij hem en hij hem min of meer bij de roedel vond horen.
had ik het maar laten gaan had ik -zo niet dezelfde dag, dan toch diezelfde week- terug naar de fokker kunnen gaan voor een nieuwe

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Miranda
- Erelid
Ja, hoor. En Skadi is een hartstikke sociale hond. En ze zal waarschijnlijk geen gaten maken. Dus werkelijk kwaad doen, nee. Maar een pup zou denk ik wel doodsbang van haar worden.Tara schreef:Ja liefje, maar heb je ook gelezen wat ik nog meer schreef?Miranda schreef:Nou, ik denk dat pups maar één ding leren als ik ze met Skadi in contact breng. En dat is dat je bang moet zijn voor andere hondennathalie71 schreef:Ja en dat is zo,daar leren ze heel veel van!Tara schreef:Ik zou het lekker op zijn beloop laten, er van uitgaand dat de oudere hond een sociale hond is die de pup niet werkelijk kwaad zal doen.
Geeft niks, dat moeten pupjes ook maar gewoon leren.![]()
Sommige honden houden gewoon niet van pups. Als in ECHT niet. En dat kunnen prima sociale honden zijn verder.
And few will ever climb
-
Foxen
- Actief
TS, laat je niet bang maken en probeer het gewoon nog eens. Een rustige, sociale hond zal naar mijn mening niet zo snel een pup doodbijten. En als het niet goed gaat, dan haal je ze gewoon op tijd uit elkaar. Ik zou ook proberen zelf ontspannen te blijven want als je zelf gespannen bent merken de honden dat.
- Miranda
- Erelid
Die oudere hond doet wat hij kan om uit de buurt te blijven van de pup. Ultiem vermijdend gedrag. Ik durf te wedden dat hij ook flink wat stresssignalen vertoont. Daarnaast gromt hij, een keurige waarschuwing.Foxen schreef:TS, laat je niet bang maken en probeer het gewoon nog eens.
Maar hé, gewoon nog een keer proberen, hij zal het allemaal wel niet zo bedoelen.....
And few will ever climb
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Nu is mijn Diem niet echt het toonbeeld van een sociale hond
Maar ook hij moet niks van jonge puppen hebben. Even snuffen is goed en dan moeten ze opzouten. En dat geeft hij keurig aan hoor, door grommen en een heel lichte correctie.
Maar als pup daar niet naar luistert dan zorg ik rap dat pup niet meer in de buurt komt. Wat voor zin heeft het als Diem zijn correcties moet gaan opvoeren? Pups zijn zo kwetsbaar en snel bang voor een andere hond. En als er eenmaal te veel spanning in het contact met 2 honden is gekomen, wordt het een stuk moeilijker om dat weer ontspannen te krijgen.
Ik zou dus korte introducties onder begeleiding maken. Gewoon 3x per week een paar minuutjes samen aangelijnd wandelen of samen netjes zitten en een snoepje geven. En zorgen dat de oudere hond niet zichzelf 'in veiligheid' hoeft te brengen door op de bank te springen, dat geeft te veel spanning. Dus pup in de bench of gescheiden dmv een hekje.
Als de oudere hond prima sociaal is zal je merken dat met een paar maanden (misschien zelfs weken) het vanzelf beter gaat en de oudere hond steeds minder spanning opbouwt.
Maar ook hij moet niks van jonge puppen hebben. Even snuffen is goed en dan moeten ze opzouten. En dat geeft hij keurig aan hoor, door grommen en een heel lichte correctie.
Maar als pup daar niet naar luistert dan zorg ik rap dat pup niet meer in de buurt komt. Wat voor zin heeft het als Diem zijn correcties moet gaan opvoeren? Pups zijn zo kwetsbaar en snel bang voor een andere hond. En als er eenmaal te veel spanning in het contact met 2 honden is gekomen, wordt het een stuk moeilijker om dat weer ontspannen te krijgen.
Ik zou dus korte introducties onder begeleiding maken. Gewoon 3x per week een paar minuutjes samen aangelijnd wandelen of samen netjes zitten en een snoepje geven. En zorgen dat de oudere hond niet zichzelf 'in veiligheid' hoeft te brengen door op de bank te springen, dat geeft te veel spanning. Dus pup in de bench of gescheiden dmv een hekje.
Als de oudere hond prima sociaal is zal je merken dat met een paar maanden (misschien zelfs weken) het vanzelf beter gaat en de oudere hond steeds minder spanning opbouwt.
- gyanty
- Zeer actief
Het probleem is dat deze honden niet continue volgens mij bij elkaar zijn. Volgens mij zit oudere hond bij haar ouders en komt zij met pup op bezoek? OF ik heb het heel erg verkeerd begrepen.Foxen schreef:TS, laat je niet bang maken en probeer het gewoon nog eens. Een rustige, sociale hond zal naar mijn mening niet zo snel een pup doodbijten. En als het niet goed gaat, dan haal je ze gewoon op tijd uit elkaar. Ik zou ook proberen zelf ontspannen te blijven want als je zelf gespannen bent merken de honden dat.
Deze hond geef alle tekenen aan dat hij niets met pupje te maken wil hebben op dit moment. Je hebt er niks aan als je het die paar uurtje gaat opdringen, als de honden continue met elkaar samen zijn heb je opgegeven moment veel minder spanning, maar dat heb je wel dus als ze niet continue bij elkaar zijn.
En wat jou mening is over dat rustige sociale geen pup doodbijten is niet belangrijk. Het gaat om feiten en kennis. Een rustig sociale hond hoeft niks met pups te hebben, ze hoeft hem niet meteen dood te bijten, maar kan wel een akelige aanvaring worden als een hond in een positie wordt gedrukt waarin hij probeert te ontwijken maar geen mogelijkheid krijgt. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Gewoon relaxt blijven. Pupje die paar uur aan lijntje. Hondje kan van afstand wennen, veel grotere kans dat het een stuk relaxter en leukere kennismaking blijft. We moeten niet zo onze wil opleggen aan honden: dat is zo puur egoistisch gedacht en heeft niks met hondenliefde te maken.

-
Foxen
- Actief
Kan het niet zijn dat de oudere hond gewoon nog moet wennen aan de pup? En vermijdend gedrag wil toch nog niet meteen zeggen dat het slecht hoeft af te lopen?
Ik zou het wel nog een kans geven. Je bent er zelf bij en je kunt ingrijpen zodra het uit de hand dreigt te lopen. Je moet ook niet té voorzichtig zijn vind ik. Ik zou gewoon een korte wandeling met ze gaan maken zodat ze niet meteen met elkaar geconfronteerd worden maar wel kunnen wennen aan elkaars aanwezigheid.
Ik zou het wel nog een kans geven. Je bent er zelf bij en je kunt ingrijpen zodra het uit de hand dreigt te lopen. Je moet ook niet té voorzichtig zijn vind ik. Ik zou gewoon een korte wandeling met ze gaan maken zodat ze niet meteen met elkaar geconfronteerd worden maar wel kunnen wennen aan elkaars aanwezigheid.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Zoals gezegd vinden sommige oudere honden pups niet leuk. Nooit. Die moet je niet lastig vallen met pups. Bij zulke honden moet je pup en volwassen hond tegen elkaar beschermen. Zeker als je ook nog eens een pup treft met een bord voor z'n kop.Foxen schreef:Kan het niet zijn dat de oudere hond gewoon nog moet wennen aan de pup? En vermijdend gedrag wil toch nog niet meteen zeggen dat het slecht hoeft af te lopen?
-
lets have fun
gyanty schreef:Het probleem is dat deze honden niet continue volgens mij bij elkaar zijn. Volgens mij zit oudere hond bij haar ouders en komt zij met pup op bezoek? OF ik heb het heel erg verkeerd begrepen.Foxen schreef:TS, laat je niet bang maken en probeer het gewoon nog eens. Een rustige, sociale hond zal naar mijn mening niet zo snel een pup doodbijten. En als het niet goed gaat, dan haal je ze gewoon op tijd uit elkaar. Ik zou ook proberen zelf ontspannen te blijven want als je zelf gespannen bent merken de honden dat.
Deze hond geef alle tekenen aan dat hij niets met pupje te maken wil hebben op dit moment. Je hebt er niks aan als je het die paar uurtje gaat opdringen, als de honden continue met elkaar samen zijn heb je opgegeven moment veel minder spanning, maar dat heb je wel dus als ze niet continue bij elkaar zijn.
En wat jou mening is over dat rustige sociale geen pup doodbijten is niet belangrijk. Het gaat om feiten en kennis. Een rustig sociale hond hoeft niks met pups te hebben, ze hoeft hem niet meteen dood te bijten, maar kan wel een akelige aanvaring worden als een hond in een positie wordt gedrukt waarin hij probeert te ontwijken maar geen mogelijkheid krijgt. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Gewoon relaxt blijven. Pupje die paar uur aan lijntje. Hondje kan van afstand wennen, veel grotere kans dat het een stuk relaxter en leukere kennismaking blijft. We moeten niet zo onze wil opleggen aan honden: dat is zo puur egoistisch gedacht en heeft niks met hondenliefde te maken.
Vooral die laatste zin
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
een hond kan niet praten in mensentaal, een hond kan alleen maar in hondentaal aangeven wat ie ergens van vindt.Foxen schreef:Kan het niet zijn dat de oudere hond gewoon nog moet wennen aan de pup? En vermijdend gedrag wil toch nog niet meteen zeggen dat het slecht hoeft af te lopen?
deze hond laat aan alle kanten zien dat ie pupke niet zit zitten en daar mag je best rekening mee houden.
er is een gerede kans dat de volwassen hond -als al deze waarschuwingen in de wind geslagen worden- overgaat tot minder vriendelijk gedrag tegen het pupke.
dat zou je het pupke niet aan moeten doen, maar de oudere hond ook niet, die heeft immers gewaarschuwd op de enige manier die ie kent.
het kan ook best zijn dat de oudere hond niet tot het uiterste gaat, maar juist die oudere hond heeft ook rechten en een van die rechten is dat ie gerespecteerd wordt in zijn eigen huis.
en dan hou je dus die pup bij hem weg als ie daarom 'vraagt'.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Miranda
- Erelid
Precies dit.renee-uk schreef:deze hond laat aan alle kanten zien dat ie pupke niet zit zitten en daar mag je best rekening mee houden.
er is een gerede kans dat de volwassen hond -als al deze waarschuwingen in de wind geslagen worden- overgaat tot minder vriendelijk gedrag tegen het pupke.
dat zou je het pupke niet aan moeten doen, maar de oudere hond ook niet, die heeft immers gewaarschuwd op de enige manier die ie kent.
het kan ook best zijn dat de oudere hond niet tot het uiterste gaat, maar juist die oudere hond heeft ook rechten en een van die rechten is dat ie gerespecteerd wordt in zijn eigen huis.
en dan hou je dus die pup bij hem weg als ie daarom 'vraagt'.
And few will ever climb
- Miranda
- Erelid
Nee, dat hoeft niet. Maar het kan wel. En dat hoeft geen doodbijten te zijn, een te forse correctie kan al een probleem zijn.Foxen schreef:En vermijdend gedrag wil toch nog niet meteen zeggen dat het slecht hoeft af te lopen?
Ik zie de verdere signalen niet, en ik weet dus niet hoe de oudere hond gaat reageren. Maar als ik lees dat de hond zijn uiterste best doet om de pup te vermijden (nogmaals, dat is UITERST sociaal gedrag, de oudere hond snapt best dat zijn mensen niet willen hebben dat hij de pup wat doet), waarom zou je de oudere hond dan dwingen om zijn waarschuwingen over te laten gaan in correcties?
And few will ever climb
- gyanty
- Zeer actief
Dit plus dat het heel goed kan dat de hond aan de pup wend, maar daar even tijd voor nodig heeft. Sommige honden kijken graag even de kat uit de boom en schijnbaar geeft dit pupje daar de hond nog even geen tijd voor. Dus even aan lijntje vasthouden. Als je honden samen wilt hebben, moet dat leuk zijn voor alle partijen, anders kan je net zo goed 1 van de twee beter thuis laten.Miranda schreef:Nee, dat hoeft niet. Maar het kan wel. En dat hoeft geen doodbijten te zijn, een te forse correctie kan al een probleem zijn.Foxen schreef:En vermijdend gedrag wil toch nog niet meteen zeggen dat het slecht hoeft af te lopen?
Ik zie de verdere signalen niet, en ik weet dus niet hoe de oudere hond gaat reageren. Maar als ik lees dat de hond zijn uiterste best doet om de pup te vermijden (nogmaals, dat is UITERST sociaal gedrag, de oudere hond snapt best dat zijn mensen niet willen hebben dat hij de pup wat doet), waarom zou je de oudere hond dan dwingen om zijn waarschuwingen over te laten gaan in correcties?

-
Foxen
- Actief
Daarom zou ik het dus wel nog een kans geven. Ik ben er uiteraard ook geen voorstander van om de honden bij elkaar te dwingen.gyanty schreef:Dit plus dat het heel goed kan dat de hond aan de pup wend, maar daar even tijd voor nodig heeft. Sommige honden kijken graag even de kat uit de boom en schijnbaar geeft dit pupje daar de hond nog even geen tijd voor. Dus even aan lijntje vasthouden. Als je honden samen wilt hebben, moet dat leuk zijn voor alle partijen, anders kan je net zo goed 1 van de twee beter thuis laten.Miranda schreef:Nee, dat hoeft niet. Maar het kan wel. En dat hoeft geen doodbijten te zijn, een te forse correctie kan al een probleem zijn.Foxen schreef:En vermijdend gedrag wil toch nog niet meteen zeggen dat het slecht hoeft af te lopen?
- gyanty
- Zeer actief
Maar er is toch niemand geweest die zei dat ze niet meer bijelkaar moesten? Gewoon de oudere hond in zijn eigen omgeving de ruimte geven en accepteren dat hij de pup nu nog niet in zijn buurt wil hebben door de situatie controleerbaar te houden en pupje in huis aan het lijntje te houden, zodat de oudere hond misschien vanzelf komt kijken of in ieder geval gaat ontspannen.Foxen schreef:Daarom zou ik het dus wel nog een kans geven. Ik ben er uiteraard ook geen voorstander van om de honden bij elkaar te dwingen.gyanty schreef:Dit plus dat het heel goed kan dat de hond aan de pup wend, maar daar even tijd voor nodig heeft. Sommige honden kijken graag even de kat uit de boom en schijnbaar geeft dit pupje daar de hond nog even geen tijd voor. Dus even aan lijntje vasthouden. Als je honden samen wilt hebben, moet dat leuk zijn voor alle partijen, anders kan je net zo goed 1 van de twee beter thuis laten.Miranda schreef:Nee, dat hoeft niet. Maar het kan wel. En dat hoeft geen doodbijten te zijn, een te forse correctie kan al een probleem zijn.Foxen schreef:En vermijdend gedrag wil toch nog niet meteen zeggen dat het slecht hoeft af te lopen?

- Joswolf
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
- Contacteer:
Euh moet de wolf weer de boosdoener zijn??? Quote "Honden zijn geen wolven, maar stammen er wel van af. En wat doen wolven als ze een vreemde pup tegenkomen? Die doden ze. Honden meestal niet,"
Honden stammen wel van wolven en normaal gesproken doden wolven geen jonge pupjes ook niet van anderen. Wel eens binnen de roedel wanneer er een tweede teef jongen krijgt Maar de oudere teef kann ook de jongen wegnemen en als eigen bezit zien en zelf opvoeden. Dat gebeurde vorig jaar in Artis. In de natuur komt deze ontmoeting met vreemde puppen zelden voor. Maar ik heb nog nooit anders mee gemaakt dat mijn wolven pupjes van anderen alleen Maar wilden verzorgen. Wolfhonden puppen worden zo begroet en soms zelfs door het hek heen wordt het voer uitgebraakt. Ik had een wildvang teef die altijd met der poot heel zachtjes de puppen naar zich toe wilde halen. Ik kan puppen zo bij verschillende verblijven mee naar binnen nehmen en die worden begroet en willen ze verzorgen. Natuurlijk kijk ik eerste hoe ze erop reageren om in te schatten of het veilig is maar tot nu toe was dat geen probleem.
Ik weet wel dat ze zieke puppen kunnen doden ook als ze van zichzelf zijn maar ook dat kunen honden ook doen.
Jos
Honden stammen wel van wolven en normaal gesproken doden wolven geen jonge pupjes ook niet van anderen. Wel eens binnen de roedel wanneer er een tweede teef jongen krijgt Maar de oudere teef kann ook de jongen wegnemen en als eigen bezit zien en zelf opvoeden. Dat gebeurde vorig jaar in Artis. In de natuur komt deze ontmoeting met vreemde puppen zelden voor. Maar ik heb nog nooit anders mee gemaakt dat mijn wolven pupjes van anderen alleen Maar wilden verzorgen. Wolfhonden puppen worden zo begroet en soms zelfs door het hek heen wordt het voer uitgebraakt. Ik had een wildvang teef die altijd met der poot heel zachtjes de puppen naar zich toe wilde halen. Ik kan puppen zo bij verschillende verblijven mee naar binnen nehmen en die worden begroet en willen ze verzorgen. Natuurlijk kijk ik eerste hoe ze erop reageren om in te schatten of het veilig is maar tot nu toe was dat geen probleem.
Ik weet wel dat ze zieke puppen kunnen doden ook als ze van zichzelf zijn maar ook dat kunen honden ook doen.
Jos
-
Foxen
- Actief
Goed dat je het verhaal nuanceert, Jos.
- Miranda
- Erelid
Goed, halen we die hele zijdelingse opmerking weg. Hóp, opzouten met die wolven.
Houden we het fijn bij honden.
Vreemde pups hoeven niet te rekenen op puppiekrediet. Een vreemde hond heeft niks met een pup te schaften. Klaar.
Houden we het fijn bij honden.
Vreemde pups hoeven niet te rekenen op puppiekrediet. Een vreemde hond heeft niks met een pup te schaften. Klaar.
And few will ever climb