Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
een tweede hond
Moderator: moderatorteam
-
sillysoul
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Boerenfox, Friese Stabij
- Aantal honden: 2
een tweede hond
Hallo,
volgende week krijg ik een tweede hond.
Mijn eerste hond betreft een Boerenfox teefje, 11 jaar, gesteriliseerd, zeer sociaal en goed thuis in hondentaal.
De nieuweling betreft een Friese Stabij reu van 4 jaar, gecastreerd, een ondernemend typje.
Wanneer ik de Fries ga halen, zal ik mijn teefje meenemen, om kennis te maken en kijken of het klikt. Indien dit het geval is, gaat de reu dus mee naar huis.
Mijn vraag is: hoe leer je beide honden samen, maar ook afzonderlijk van elkaar om zonder stress thuis te kunnen blijven? Ik wil niet dat ze dusdanig van elkaar afhankelijk worden, dat je nooit met een van beide weg kan.
Heeft iemand hier ervaring of tips voor?
Vriendelijk bedankt!
volgende week krijg ik een tweede hond.
Mijn eerste hond betreft een Boerenfox teefje, 11 jaar, gesteriliseerd, zeer sociaal en goed thuis in hondentaal.
De nieuweling betreft een Friese Stabij reu van 4 jaar, gecastreerd, een ondernemend typje.
Wanneer ik de Fries ga halen, zal ik mijn teefje meenemen, om kennis te maken en kijken of het klikt. Indien dit het geval is, gaat de reu dus mee naar huis.
Mijn vraag is: hoe leer je beide honden samen, maar ook afzonderlijk van elkaar om zonder stress thuis te kunnen blijven? Ik wil niet dat ze dusdanig van elkaar afhankelijk worden, dat je nooit met een van beide weg kan.
Heeft iemand hier ervaring of tips voor?
Vriendelijk bedankt!
- hewi
- Zeer actief
Re: een tweede hond
Gewoon doen, ik heb er 3 en neem ze vaak eens apart mee, nooit problemen om gemaakt en ook nooit mee gehad.
Mischien in geval van pup eerst korte tijd weg gaan? paar minuutjes en aan de hand daarvan opbouwen?
Mischien in geval van pup eerst korte tijd weg gaan? paar minuutjes en aan de hand daarvan opbouwen?
-
sillysoul
- Vaste gebruiker
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Lijkt mij dat je dat gewoon kunt aanwennen, toch?
Het zijn beide geen jonge honden meer, dus ze zullen al wel gewend zijn alleen thuis te blijven.
Waarschijnlijk zul je het de nieuwe hond wel opnieuw moeten aanleren, omdat hij natuurlijk niet bekend is in jouw huis, maar als je dat gewoon rustig aandoet, lijkt het mij niet al te moeilijk om ze apart mee te nemen.
Samen alleen thuis zal gezelliger zijn, maar samen mee met de baas waarschijnlijk helemaal
Heel veel succes, hopelijk klikt het
Het zijn beide geen jonge honden meer, dus ze zullen al wel gewend zijn alleen thuis te blijven.
Waarschijnlijk zul je het de nieuwe hond wel opnieuw moeten aanleren, omdat hij natuurlijk niet bekend is in jouw huis, maar als je dat gewoon rustig aandoet, lijkt het mij niet al te moeilijk om ze apart mee te nemen.
Samen alleen thuis zal gezelliger zijn, maar samen mee met de baas waarschijnlijk helemaal
Heel veel succes, hopelijk klikt het
-
sillysoul
- Vaste gebruiker
ja ik denk dat ik het gewoon maar vanaf dag 1 probeer, voor korte momenten, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
-
Foxen
- Actief
- Mijn ras(sen): Boerenfox
Het zal denk ik niet snel een probleem zijn als je van het begin af aan de honden even uit elkaar haalt zodat ze er meteen aan wennen.sillysoul schreef:ja ik denk dat ik het gewoon maar vanaf dag 1 probeer, voor korte momenten, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
In het begin heb ik de honden eigenlijk sowieso altijd apart als ik niet thuis ben. Ik ken de nieuweling nog onvoldoende en ook de onderlinge band van de twee honden is nog onstabiel. Zelfs als de combinatie vanaf moment een match in heaven lijkt. Apart trainen, apart meenemen op regelmatige basis. In het begin moest dat met Norah altijd als eerste en kon ik daarna pas met Kay weg (gelukkig is hij geduldig) Soms vind Norah dat nog moeilijk, maar na bijna een jaar begin ik het nu ook wel weer om te draaien en moet Norah maar wat eer geduld krijgen.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wacht even de reactie van de Stabij af. Is hij wat onzeker of heeft hij al moeite met alleen blijven, zou ik hem niet direct in het diepe gooien. Eerst vertrouwen opbouwen dan en daarna proberen. Heeft hij er geen problemen mee, gewoon af en toe een rondje lopen met een van beide honden 
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Ik zou het gewoon vanaf dag 1 doen. De nieuwe hond kent jouw huidige hond nog niet en zal hier dus ook nog niet veel steun aan hebben. Alles is sowieso spannend in het begin en nieuw en eng, dus ik zou het apart uitlaten gelijk oppakken, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Hij weet immers nog niet wat normaal is en dan leert hij gelijk dat dit soms zo werkt. Ik zou dan geen uren op pad gaan, maar dat lijkt me vrij logisch 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Kan de stabij al alleen zijn, weet je dat?
En weet je ook waarom hij herplaatst wordt?
Ik bedoel, dat kan natuurlijk ook zijn omdat hij niet alleen kon zijn?
Wel leuk, succes in elk geval!
En weet je ook waarom hij herplaatst wordt?
Ik bedoel, dat kan natuurlijk ook zijn omdat hij niet alleen kon zijn?
Wel leuk, succes in elk geval!
-
sillysoul
- Vaste gebruiker
bedankt voor de tips. de stabij wordt herplaatst omdat hij niet met zijn vader overweg kon die in hetzelfde huis woonde. De stabij is dus niet gewend alleen te zijn, was altijd met zijn vader.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ah.sillysoul schreef:bedankt voor de tips. de stabij wordt herplaatst omdat hij niet met zijn vader overweg kon die in hetzelfde huis woonde. De stabij is dus niet gewend alleen te zijn, was altijd met zijn vader.
Dan ken ik hem. Ik heb zijn vader gefokt.
Het is een erg leuke hond die wat onzeker is maar met goede leiding zeker zal kunnen leren alleen te zijn.
Ik ben benieuwd wat je van hem vindt! Ken je het ras?
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Dit. Ik heb mijn oudere herplaatsreu even alleen gelaten voor een moment, maar dat was teveel voor hem. Hij deed direct een plas van de stress. Sommige honden hebben wat meer tijd nodig. Mijn reu is er nu een half jaartje, en nu voelt hij zich echt thuis. Ik ga vanaf nu opbouwen met af en toe alleen laten.Maeve schreef:Wacht even de reactie van de Stabij af. Is hij wat onzeker of heeft hij al moeite met alleen blijven, zou ik hem niet direct in het diepe gooien. Eerst vertrouwen opbouwen dan en daarna proberen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Norah kon inderdaad in begin ook niet alleen blijven bij ons. Ondanks dat ze bij de vorige eigenaar dus veel alleen zat (vandaar ook herplaatsing). Het duurde een aantal weekjes tot ze dat wel kon. We hebben het wel vrij snel geprobeerd, maar ze zetten het op een gillen en haar toen dus wel meegenomen en toen ze na paar weken gewend was, was het ook geen probleem meer.

-
sillysoul
- Vaste gebruiker
Oh dat is toevallig dat je weet wie de hond is!Marjoleine schreef:Ah.sillysoul schreef:bedankt voor de tips. de stabij wordt herplaatst omdat hij niet met zijn vader overweg kon die in hetzelfde huis woonde. De stabij is dus niet gewend alleen te zijn, was altijd met zijn vader.
Dan ken ik hem. Ik heb zijn vader gefokt.
Het is een erg leuke hond die wat onzeker is maar met goede leiding zeker zal kunnen leren alleen te zijn.
Ik ben benieuwd wat je van hem vindt! Ken je het ras?
Ik ken het ras: we hebben thuis Nomme fan 't Heidehiem gehad en mijn moeder heeft nu Ibbe fan de Haersterwei.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
O, Nomme heb ik ook gekend 
Wat grappig.
Nou, dit is een leuke reu, mooi stabiel maar wel wat onzeker door zijn achtergrond.
Ik ben erg benieuwd. Ik heb zijn vader gefokt, Joppe, en ik heb zijn halfzusje hier en zijn nichtje.
Mijn website staat in mijn onderschrift
Wat grappig.
Nou, dit is een leuke reu, mooi stabiel maar wel wat onzeker door zijn achtergrond.
Ik ben erg benieuwd. Ik heb zijn vader gefokt, Joppe, en ik heb zijn halfzusje hier en zijn nichtje.
-
sillysoul
- Vaste gebruiker
Die website heb ik al regelmatig bezocht!Marjoleine schreef:O, Nomme heb ik ook gekend
Wat grappig.
Waar kende je Nomme van als ik vragen mag?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Hij is de vader van Seppo.sillysoul schreef:Die website heb ik al regelmatig bezocht!
Ik had hem erg graag willen gebruiken maar voor ik de kans kreeg, na twee nesten al, verdween hij van de deklijst.
Ik heb nooit geweten waarom maar ik vond het erg jammer, hij zou prachtig bij onze Orpa hebben gepast.
-
sillysoul
- Vaste gebruiker
Seppo is de grootvader van Ibbe van de Haersterwei, sinds 2 jaar de hond van mijn moeder. Helaas heeft Ibbe Radius Curves syndroom, waardoor hij niet geschikt is voor de fok.Marjoleine schreef:Hij is de vader van Seppo.sillysoul schreef:Die website heb ik al regelmatig bezocht!
Ik had hem erg graag willen gebruiken maar voor ik de kans kreeg, na twee nesten al, verdween hij van de deklijst.
Ik heb nooit geweten waarom maar ik vond het erg jammer, hij zou prachtig bij onze Orpa hebben gepast.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
O, dat is leuk, zo'n verwantschap.
Ik bedoelde trouwens dat ik Nomme had willen gebruiken.
Seppo heeft er ook maar even opgestaan maar dat is volgens mij vanwege de RC geweest.
Ik bedoelde trouwens dat ik Nomme had willen gebruiken.
Seppo heeft er ook maar even opgestaan maar dat is volgens mij vanwege de RC geweest.