Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vachtverzorging Border Collie
Moderator: moderatorteam
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Vachtverzorging Border Collie
Even een vraagje: Oryn is een langharige border collie. Hij heeft een behoorlijke 'broek' die ik om de 1-2 weken uitkam (of borstel). Verder is een borstel of kam er overheen voldoende lijkt het.
Vandaag heb ik hem weer geborsteld en er kwam vreselijk veel haar af, allemaal onderwol. Nou is hij aan het ruien dus het kan kloppen. Ik vroeg me er wel bij af: hoe krijg ik hem een keer goed van al die losse onderwol af? Of is dit niet nodig?
Vandaag heb ik hem weer geborsteld en er kwam vreselijk veel haar af, allemaal onderwol. Nou is hij aan het ruien dus het kan kloppen. Ik vroeg me er wel bij af: hoe krijg ik hem een keer goed van al die losse onderwol af? Of is dit niet nodig?
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- Strandjutter
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Vachtverzorging Border Collie
Ja dat is wel nodig
Maar ik zou wachten tot na de show ( volgens mij ging je naar de Winner ?) en dan een keer goed onderhanden nemen , en gehele ondervacht eruit halen , en daarna er niks meer aan doen ,
Mijn honden ruien maar 1 keer per jaar ,en verder doe ik er niets aan ,check ze alleen op evt .klitten
Mijn Scott krijgt wel eens van die lange slierten bij zijn oren , die pluk ik altijd als het te lang word.

Maar ik zou wachten tot na de show ( volgens mij ging je naar de Winner ?) en dan een keer goed onderhanden nemen , en gehele ondervacht eruit halen , en daarna er niks meer aan doen ,
Mijn honden ruien maar 1 keer per jaar ,en verder doe ik er niets aan ,check ze alleen op evt .klitten
Mijn Scott krijgt wel eens van die lange slierten bij zijn oren , die pluk ik altijd als het te lang word.

- gyanty
- Zeer actief
Ik heb inmiddels wel gemerkt dat ik er tijdens de rui er niet té veel aan moet doen(vooral niet op het wat kortere gedeelte op het middengedeelte) en dat als ik aan eind van rui er dan goed uit kan halen(borstelen). Ik heb ze ook een aantal keer aan het eind van de rui geholpen door ze eens flink in de shampoo te laten weken (verder was ik ze eigenlijk nooit), maar dit jaar niet eens hoeven doen. Overtollig lange haren in de broek haal ik er ook uit (plukken) en zo voor de winter knip ik de poten wat verder op dan alleen de voetjes.
Ik ben echt een behoorlijk aantal weken gek geworden van de rui (8 weken ofzo), maar sinds deze week is het over geloof ik
. Heb ze van de week dus ook flink geborsteld en de ondervacht eruit gehaald
(en de staart van Kay ook weer in model geknipt
)
Ik ben echt een behoorlijk aantal weken gek geworden van de rui (8 weken ofzo), maar sinds deze week is het over geloof ik

- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik had inderdaad al bedacht om niet deze week te ontwollenStrandjutter schreef:Ja dat is wel nodig![]()
Maar ik zou wachten tot na de show ( volgens mij ging je naar de Winner ?) en dan een keer goed onderhanden nemen , en gehele ondervacht eruit halen , en daarna er niks meer aan doen

En waar ontwol jij mee? Ik heb wel een normale borstel en kam maar daar haal ik volgens mij niet alles er mee uit.
Poten/voetjes knippen moet ik nog doen maar daar had ik al aan gedacht i.v.m. mogelijk sneeuw. Dat weken heb ik bij hem al een keer gedaan toen hij z'n puppyvacht aan het verliezen was... maar hij vindt het hele douche gebeuren niet heel erg prettig en onze douche is niet heel ruim. Afijn, Beethoven de film was er niks bij toen we klaar warengyanty schreef:Ik heb inmiddels wel gemerkt dat ik er tijdens de rui er niet té veel aan moet doen(vooral niet op het wat kortere gedeelte op het middengedeelte) en dat als ik aan eind van rui er dan goed uit kan halen(borstelen). Ik heb ze ook een aantal keer aan het eind van de rui geholpen door ze eens flink in de shampoo te laten weken (verder was ik ze eigenlijk nooit), maar dit jaar niet eens hoeven doen. Overtollig lange haren in de broek haal ik er ook uit (plukken) en zo voor de winter knip ik de poten wat verder op dan alleen de voetjes.

In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Naar een trimmer brengen (na de shows) voor wassen, uitblazen en ontwollen. Hoewel ik vermoed dat je met wassen en uitblazen al vrij veel haar weg zal hebben.

You'll be in my heart... Always...
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ziva krijgt twee keer per jaar een grote beurt in de ruiperiodes. Dan gaat ze in bad, blaas ik haar helemaal droog en dan ontwol ik haar met de coatking. Het meeste krijg je er dan wel uit en dan is ze ook vrij snel door de rui heen. Uiteraard ben ik in de lente een stuk fanatieker met ontwollen dan in de herfst 

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik breng hem liever niet naar de trimmer, natuurlijk als het niet anders kan dan zal ik niet twijfelen. Maar als ik het een beetje zelf kan doen, dan doe ik het liever zelf. Waarom persé wassen trouwens? Hoor daar zoveel verschillende verhalen over, onder andere dat de vacht met regelmatig wassen zoveel veranderd dat de zelfreinigende capaciteit verdwijnt (en die vind ik wel heel erg handig persoonlijk)Jacksel schreef:Naar een trimmer brengen (na de shows) voor wassen, uitblazen en ontwollen. Hoewel ik vermoed dat je met wassen en uitblazen al vrij veel haar weg zal hebben.
Waar blaas je haar mee droog? Ik ga wel even zoeken op de Coatking, heb namelijk nog geen goede ontwolborstelLysette schreef:Ziva krijgt twee keer per jaar een grote beurt in de ruiperiodes. Dan gaat ze in bad, blaas ik haar helemaal droog en dan ontwol ik haar met de coatking. Het meeste krijg je er dan wel uit en dan is ze ook vrij snel door de rui heen. Uiteraard ben ik in de lente een stuk fanatieker met ontwollen dan in de herfst

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Nu voor de winter doe ik er niets aan. Laat de onderwol zitten, is warmer. Mijn honden komen heel veel buiten, dan lijkt me het toch warmer.
Ik check wel op klitten etc.
Verder af en toe borstelen, haren bij de poten knippen, onder de voeten.
Ik borstel met een les pooch borstel en kam met een harkje.
Daar haal ik het meeste mee weg.
De broek doe ik heel af en toe met de coat king en dan echt rigoureus.
En als er ergens echt te veel haar zit, dan knip ik die weg.
Ik kan de kammen en borstel meenemen als we eind december gaan wandelen, dan kun je ze zien en eens uitproberen (ik kan ze je niet lenen, want je woont helaas te ver weg om ze weer snel terug te krijgen).
Ik kan de kammen en borstel meenemen als we eind december gaan wandelen, dan kun je ze zien en eens uitproberen (ik kan ze je niet lenen, want je woont helaas te ver weg om ze weer snel terug te krijgen).
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Top! Harkje is gewoon een herderharkje denk ik? Ik heb daar al meermalen mee in mijn handen gestaan maar wist niet welke ik moest hebben...Odi schreef:Nu voor de winter doe ik er niets aan. Laat de onderwol zitten, is warmer. Mijn honden komen heel veel buiten, dan lijkt me het toch warmer.
- Jacksel
- Zeer actief
Wassen om het ergste loszittende haar alvast weg te krijgen. Daarna uitblazen met een waterblazer, die heeft een hogere luchtdruk dan een gewone föhn, waardoor je weer meer haar eruit krijgt (en de hond sneller droog isEilfy schreef:Ik breng hem liever niet naar de trimmer, natuurlijk als het niet anders kan dan zal ik niet twijfelen. Maar als ik het een beetje zelf kan doen, dan doe ik het liever zelf. Waarom persé wassen trouwens? Hoor daar zoveel verschillende verhalen over, onder andere dat de vacht met regelmatig wassen zoveel veranderd dat de zelfreinigende capaciteit verdwijnt (en die vind ik wel heel erg handig persoonlijk)Jacksel schreef:Naar een trimmer brengen (na de shows) voor wassen, uitblazen en ontwollen. Hoewel ik vermoed dat je met wassen en uitblazen al vrij veel haar weg zal hebben.
Waar blaas je haar mee droog? Ik ga wel even zoeken op de Coatking, heb namelijk nog geen goede ontwolborstelLysette schreef:Ziva krijgt twee keer per jaar een grote beurt in de ruiperiodes. Dan gaat ze in bad, blaas ik haar helemaal droog en dan ontwol ik haar met de coatking. Het meeste krijg je er dan wel uit en dan is ze ook vrij snel door de rui heen. Uiteraard ben ik in de lente een stuk fanatieker met ontwollen dan in de herfst

- bandolero
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
Ik gebruik een gewone herdershark van transgroom (kan je wel kopen op de winner),
en kam ze 1x per maand (en die van mij hebben wel nog wat meer haar dan de jouwe
)
Daarmee geraken ze prima uitgekamd, meer is echt niet nodig.
Voor show worden ze gewassen en volledig drooggeblazen met de waterblazer, en daar komt ook wel steeds nog behoorlijk wat haar uit gevlogen
en kam ze 1x per maand (en die van mij hebben wel nog wat meer haar dan de jouwe

Daarmee geraken ze prima uitgekamd, meer is echt niet nodig.
Voor show worden ze gewassen en volledig drooggeblazen met de waterblazer, en daar komt ook wel steeds nog behoorlijk wat haar uit gevlogen

- bandolero
- Zeer actief
- bandolero
- Zeer actief
Coat king zou ik niet direct aanraden...Eilfy schreef: Waar blaas je haar mee droog? Ik ga wel even zoeken op de Coatking, heb namelijk nog geen goede ontwolborstel
Tenzij je echt een ALLES er uit wil, bv als ze aan het ruiven zijn in de zomer.
Maar dat zou ik al helemaal niet doen voordat je in de nabije toekomst op show wil, of je houdt geen hond meer over

(tenzij hij een overdreven hoeveelheid vacht heeft, maar dat lijkt me bij de jouwe niet het geval).
Nu voor winter zou ik het ook niet doen (al maakt het bij een binnenhond ook weer niet zoveel uit)
Ik heb van mijn fokster (die ook trimster is) verbod gekregen om de coat king te gebruiken,
want ik ben meestal iets te enthousiast

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Waarom niet?Eilfy schreef:Ik breng hem liever niet naar de trimmer, natuurlijk als het niet anders kan dan zal ik niet twijfelen. Maar als ik het een beetje zelf kan doen, dan doe ik het liever zelf.
Het kost de wereld niet en ze hebben een bad op de goede hoogte en speciale blazers. En de troep, als zij het ontwollen doen

Ik laat het spul hier ook af en toe ontwollen. Die spullen heb ik niet en hoef ik niet aangezien ik geen trimmer ben.
Dus dat mogen zij mooi doen. Scheelt mij een bult werk.
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
@ Jacksel: thanks voor de waterblazer, daar had ik nog niet aan gedacht. Je hebt niet toevallig ook een site waar ik die voor een redelijk bedrag aan kan schaffen?
@ Bandolero: ik wilde sowieso op de Winner eens gaan kijken, wilde ik in Bleiswijk al doen maar toen was ik te moe om me überhaupt nog ergens in te verdiepen. Dus vrijdag in de herkansing. Die herderhark heb ik nu al vaker gehoord (ook van een bevriende showhandler die zweert bij de herderhark). Verder ga ik hem sowieso niet ontwollen tot na Cuijk aangezien ik dan inderdaad geen hond meer overhoud. Op de Coat King had ik inmiddels gegoogled en werd er ook niet heel erg enthousiast van. Zeker niet nu ik nog shows loop. Aan de andere kant: afgelopen zomer had hij verschrikkelijk last van de warmte dus hem dan een keer helemaal ontwollen is misschien best een optie.
@ Marjoleine: wat Inge O zegt. Ik ben rustig 70 euro per keer kwijt en het kost even tijd en aanschaf in spullen, maar je kan het ook zelf. De troep is minder maar ook daar doet een keertje extra stofzuigen wonderen. En zoals ik al zei: red ik het echt niet zelf om welke reden dan ook, gaat hij linea recta naar een trimmer. Maar ik hoop dat ik met regelmatig zelf onderhouden van de vacht ook een heel eind kom.
Bedankt voor alle adviezen tot nu toe! Ik ben echt vrij nieuw in de wereld van vachtverzorging dus alle tips (do's en dont's) zijn welkom!
@ Bandolero: ik wilde sowieso op de Winner eens gaan kijken, wilde ik in Bleiswijk al doen maar toen was ik te moe om me überhaupt nog ergens in te verdiepen. Dus vrijdag in de herkansing. Die herderhark heb ik nu al vaker gehoord (ook van een bevriende showhandler die zweert bij de herderhark). Verder ga ik hem sowieso niet ontwollen tot na Cuijk aangezien ik dan inderdaad geen hond meer overhoud. Op de Coat King had ik inmiddels gegoogled en werd er ook niet heel erg enthousiast van. Zeker niet nu ik nog shows loop. Aan de andere kant: afgelopen zomer had hij verschrikkelijk last van de warmte dus hem dan een keer helemaal ontwollen is misschien best een optie.
@ Marjoleine: wat Inge O zegt. Ik ben rustig 70 euro per keer kwijt en het kost even tijd en aanschaf in spullen, maar je kan het ook zelf. De troep is minder maar ook daar doet een keertje extra stofzuigen wonderen. En zoals ik al zei: red ik het echt niet zelf om welke reden dan ook, gaat hij linea recta naar een trimmer. Maar ik hoop dat ik met regelmatig zelf onderhouden van de vacht ook een heel eind kom.
Bedankt voor alle adviezen tot nu toe! Ik ben echt vrij nieuw in de wereld van vachtverzorging dus alle tips (do's en dont's) zijn welkom!
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Coatking vind ik een heel slecht idee bij (half)langharige vachten. Zou ook voor een herdershark gaan, inderdaad in combinatie met wassen en drogen. Door het warme water en het inmasseren van de shampoo haal je veel meer haren los dan alleen met de hark. Dit is ook niet te vergelijken met je hond in een vijver laten zwemmen dus
Daarna drogen met een föhn (of waterblazer) waardoor er nog meer haren los komen. Als je timing goed is ben je dan vrijwel geheel door die rui heen 

- Jacksel
- Zeer actief
Ik heb deze en ben er erg tevreden over: https://www.vidaxl.nl/hondenfohn Ik gebruik m om Jamey's losse haar weg te blazen, en allebei de honden (in de praktijk dus eigenlijk alleen CaraEilfy schreef:@ Jacksel: thanks voor de waterblazer, daar had ik nog niet aan gedacht. Je hebt niet toevallig ook een site waar ik die voor een redelijk bedrag aan kan schaffen?

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Je moet een coat king uiteraard met beleid gebruiken. In de winter gebruik ik hem alleen op de plekken waar het losser of heel erg dicht zit, in het voorjaar voor alles behalve de broek. Zo'n hark is ook heel fijn maar bij Ziva werkt een coatking prettiger. Nu heeft zijn ook wel extreem veel ondervacht (castratenvachtje).
Droogblazen idd met de waterblazer. Geweldig ding. Ik heb de mijne van marktplaats
Droogblazen idd met de waterblazer. Geweldig ding. Ik heb de mijne van marktplaats

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
-
- Zeer actief
De coat king gebruik ik alleen voor de broeken van de honden.
En dan heel af en toe, als er teveel haren in zitten.
De staarten doe ik er niet mee.
En dan heel af en toe, als er teveel haren in zitten.
De staarten doe ik er niet mee.
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Deze had ik ook gevonden, is ook nog betaalbaar vergeleken met sommige andere waterblazer (die toch dik over de 100 euro gaan). Iets om in gedachten te houden in ieder geval!Jacksel schreef:Ik heb deze en ben er erg tevreden over: https://www.vidaxl.nl/hondenfohn Ik gebruik m om Jamey's losse haar weg te blazen, en allebei de honden (in de praktijk dus eigenlijk alleen CaraEilfy schreef:@ Jacksel: thanks voor de waterblazer, daar had ik nog niet aan gedacht. Je hebt niet toevallig ook een site waar ik die voor een redelijk bedrag aan kan schaffen?) na het wassen (en andere natte-hond-momenten) te drogen. Cara droogt namelijk nauwelijks op, Jamey is in een half uurtje vanzelf droog.
- gyanty
- Zeer actief
Niet om het 1 en ander, maar als je nieuw bent in de wereld van vachtverzorging is het dan niet handig om het in eerste instantie door een trimsalon te doen met de insteek dat zij jou dat leert? Ik heb een fijne trimster gehad die mij de fijne kneepjes van het fok heeft geleerd met toen mijn terrier en de ik nog steeds om advies kan vragen. Ik heb iets geleerd over hoe de vacht in elkaar zit en wat ik dus moet doen om het juiste eruit te halen en wanneer de hond daar rijp voor is (overigens als ik het geld heb, laat ik het liever door een trimsalon doen hoor dan al dat dure materiaal zelf in huis te halen< wat ik ook maar allemaal in huis kwijt moet)

- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Jemig, 70 euro alleen voor ontwollen? 
Voor dat geld doe ik het zelf wel, dan maar wat langer bezig.
En anders ga ik met de hond naar een vriendin met een trimsalon, kan ze mooi op de tafel staan.

Voor dat geld doe ik het zelf wel, dan maar wat langer bezig.
En anders ga ik met de hond naar een vriendin met een trimsalon, kan ze mooi op de tafel staan.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik een trimmer wist in de buurt die mij daarmee kon helpen (en ook bereid is om dat te doen) dan is dat natuurlijk de oplossing. De trimmer waar wij Lara (onze vorige hond) altijd naartoe brachten, wil de baasjes er absoluut niet bij hebben. Hebben we toen ook al gevraagd i.v.m. vachtverzorging. Verder ken ik eigenlijk geen trimmers in de buurt (Nieuwegein/Utrecht) die dat zouden willen doen. Dus suggesties zijn welkomgyanty schreef:Niet om het 1 en ander, maar als je nieuw bent in de wereld van vachtverzorging is het dan niet handig om het in eerste instantie door een trimsalon te doen met de insteek dat zij jou dat leert? Ik heb een fijne trimster gehad die mij de fijne kneepjes van het fok heeft geleerd met toen mijn terrier en de ik nog steeds om advies kan vragen. Ik heb iets geleerd over hoe de vacht in elkaar zit en wat ik dus moet doen om het juiste eruit te halen en wanneer de hond daar rijp voor is (overigens als ik het geld heb, laat ik het liever door een trimsalon doen hoor dan al dat dure materiaal zelf in huis te halen< wat ik ook maar allemaal in huis kwijt moet)

- bandolero
- Zeer actief
Zou dan toch al zeker zoeken voor een trimmer met ervaring om borders klaar te zetten voor show.
Want je wil niet weten hoeveel er dat niet kunnen. Die de poten verkeerd knippen, die zelfs aan de staart en buik en aan de vlak bovenaan de poten zitten te knippen, ongelofelijk...
Want je wil niet weten hoeveel er dat niet kunnen. Die de poten verkeerd knippen, die zelfs aan de staart en buik en aan de vlak bovenaan de poten zitten te knippen, ongelofelijk...

- gyanty
- Zeer actief
Ik woon niet in die buurt en de meeste trimmers willen het inderdaad niet, maar ik zou gewoon je standpunt vertellen. Als het standaardonderhoud is, is dat een andere insteek dan de hond zelf willen leren onderhouden. Maar ik woon aan andere kant van het land en ken hier dus meerdere trimmers die mij wel prima hebben geïnformeerd en de trimster maakte bij onze Bas een uitzondering: ik moest erbij blijven want die kleine terrier was anders niet hanteerbaarEilfy schreef:Als ik een trimmer wist in de buurt die mij daarmee kon helpen (en ook bereid is om dat te doen) dan is dat natuurlijk de oplossing. De trimmer waar wij Lara (onze vorige hond) altijd naartoe brachten, wil de baasjes er absoluut niet bij hebben. Hebben we toen ook al gevraagd i.v.m. vachtverzorging. Verder ken ik eigenlijk geen trimmers in de buurt (Nieuwegein/Utrecht) die dat zouden willen doen. Dus suggesties zijn welkomgyanty schreef:Niet om het 1 en ander, maar als je nieuw bent in de wereld van vachtverzorging is het dan niet handig om het in eerste instantie door een trimsalon te doen met de insteek dat zij jou dat leert? Ik heb een fijne trimster gehad die mij de fijne kneepjes van het fok heeft geleerd met toen mijn terrier en de ik nog steeds om advies kan vragen. Ik heb iets geleerd over hoe de vacht in elkaar zit en wat ik dus moet doen om het juiste eruit te halen en wanneer de hond daar rijp voor is (overigens als ik het geld heb, laat ik het liever door een trimsalon doen hoor dan al dat dure materiaal zelf in huis te halen< wat ik ook maar allemaal in huis kwijt moet)

-
- Zeer actief
Ik ken een trimster, die zelf border collie heeft. Maar ze woont niet in je buurt. Ze woont in Heibloem, Limburg.
Ik ben daar ooit 2 keer geweest, via haar heb ik nagelschaar, effileerschaar, borstel, etc aangeschaft.
Nu doe ik alles zelf.
Ik hoef mijn honden nooit showklaar te maken, ik kan het niet zo netjes als een trimster.
Ik ben daar ooit 2 keer geweest, via haar heb ik nagelschaar, effileerschaar, borstel, etc aangeschaft.
Nu doe ik alles zelf.
Ik hoef mijn honden nooit showklaar te maken, ik kan het niet zo netjes als een trimster.
-
- Zeer actief
Ik heb ooit 1 keer een show gelopen met Meagan en de trimster heeft haar toen heel netjes gemaakt. Gewassen met shampoo voor witte en voor zwarte vacht, drooggeblazen. dat is ook de enige keer dat Meagan ooit gewassen is.Inge O schreef:wat valt er nu eigenlijk showklaar te maken aan een bc? ze hebben toch het allermakkelijkste vachtje waar je een half uurtje voor de show eens met een borstel doorgaat en klaar is kees?Odi schreef: Ik hoef mijn honden nooit showklaar te maken, ik kan het niet zo netjes als een trimster.
Dan zie je echt wel het verschil. Mijn honden zijn heel veel buiten, ze mogen zich vuil maken, ik knip de haren bij de poten maar af en toe netjes, Meagan heeft een gigantische vacht, bij haar werden de haren van de buiklijn recht geknipt, de wilde haren bij de oren geplukt, etc etc.
Ik durfde haar toen bijna niet meer mee naar buiten te nemen, want was veel te bang dat ze weer vies werd.
- gyanty
- Zeer actief
Ja met die van mij zou ik zo klaar zijn(en ik zou met hem op show ook nog geen v weten te behalen haha), maar op border collies die meer voor de show gefokt zijn zit toch nog wel behoorlijk wat haar. Soms doen ze haast niet onder voor de schotse collies.....Inge O schreef:wat valt er nu eigenlijk showklaar te maken aan een bc? ze hebben toch het allermakkelijkste vachtje waar je een half uurtje voor de show eens met een borstel doorgaat en klaar is kees?Odi schreef: Ik hoef mijn honden nooit showklaar te maken, ik kan het niet zo netjes als een trimster.

-
- Zeer actief
En die keer dat ik op de show was waren border collie eigenaren bezig met vochtige handdoeken om elk haartje dat verkeerd stond, recht te leggen. Bij Meagan werd ook een doekje op haar achterwerk gelegd, maar toen het doekje er af ging schoot de pluk haren weer omhoog.
- bandolero
- Zeer actief
De voorpoten worden geknipt, tussen de voetzolen, en vooraan bij geëfileerd
Achterpoten worden bijgeknipt, tot aan de hakken.
Honden met een opspringende vacht wordt het idd naar omlaag gehaald door nat te maken + dweil + doek erop.
(heb ik gelukkig niet nodig bij de mijne, die hebben een makkelijke vacht).
Oren worden bijgeplukt (niet altijd nodig).
Het haar op de hakken wordt recht gekamd (de hakken zij ofwel recht geknipt, ofwel banaanvormig).
Dus ja, bij sommige is het wel nog redelijk wat werk
(bij ons is het meeste wel thuis al gedaan, zodat wel op show niet meer moeten knippen ed. )
En dan zijn er naargelang het type hond wel nog een aantal zaken die kunnen gebeuren, maar die niet standaard zijn.
Achterpoten worden bijgeknipt, tot aan de hakken.
Honden met een opspringende vacht wordt het idd naar omlaag gehaald door nat te maken + dweil + doek erop.
(heb ik gelukkig niet nodig bij de mijne, die hebben een makkelijke vacht).
Oren worden bijgeplukt (niet altijd nodig).
Het haar op de hakken wordt recht gekamd (de hakken zij ofwel recht geknipt, ofwel banaanvormig).
Dus ja, bij sommige is het wel nog redelijk wat werk

(bij ons is het meeste wel thuis al gedaan, zodat wel op show niet meer moeten knippen ed. )
En dan zijn er naargelang het type hond wel nog een aantal zaken die kunnen gebeuren, maar die niet standaard zijn.