Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe gaat dat met 3 of meer honden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Angelique.

Re: Hoe gaat dat met 3 of meer honden?

Ongelezen bericht door Angelique. »

Husky_Manu schreef:Ik vind het een prachtig gezicht als men een roedeltje honden om zich heen heeft lopen. Het lijkt me alleen wel een hele hoop werk om het allemaal bij elkaar te houden tijdens zo'n wandeling? 5 lijnen vasthouden gaat al niet makkelijk, dus hoe doe je dat? Laat je ze apart uit of lopen er een aantal los?
En die kosten. 1 hond vreet bij ons maandelijks al 70 euro voer. Hij gaat dit weekend voor 2 weken in een pension als wij naar Nederland gaan, hop ook 200 euro.

Hier achterop onze Franse berg staat een boerderij, schapen, koeien, héél veel land. En er loopt dus een roedel van 7 honden. Allemaal van die lelijke vuilnisbakkies. Het lijkt me leuk om hier, in Frankrijk waar we nu wonen, een groep honden te hebben, want hier kunnen ze los rond rennen, hebben ze veel ruimte en er is nauwelijks verkeer. Maar ik zou niet weten hoe ik dat in Nederland zou moeten doen.
(Nogmaals, meer dan 2 honden zit er komende 3/4 jaar echt niet in!)
Ik laat ze uit in 2 groepen, 5 om 5 met een heupgordel (vast houden kan echt niet, ze mogen, nee MOETEN trekken van ons dus in je handen houden is geen optie :mrgreen: )
In groep 1 loopt er altijd 1 los, en in groep 2 lopen er 2 los.
Maar ik hoef maar een kleine 7 min te wandelen en dan sta ik in het bos en gaan alle lijnen los (en moet ik aan de beademing :F: )
Als we met zijn tweeën gaan gaan ze wel allemaal tegelijk mee in de bus en dan in het bos deuren open en ga maar.

Kosten doen ze wel wat ja, maar dat zit hem bij ons ook vooral in de sport :ugh:
Aan eten gaat er hier wekelijks een zak van 20 kilo specific door en ongeveer 20 tot 30 kilo vlees.
En op de da hebben we ook al een abbo, zeker de laatste 1,5 jaar :S:
2012 hebben ze ons ruim 13000,- gekost, voor 2013 zijn we daar nu al overheen :oeps: maaaar 2014 verwacht ik onder de 10 misschien zelfs wel 9 uit te komen :mrgreen:

Pension doe ik niet aan :pffff:

Klinkt leuk die berg van jou, maar ik hoef er alvast niet te gaan wonen met mijn honden, ik ga vrees ik falliet aan die boer met zijn schapen :ugh:
Laatst gewijzigd door Angelique. op 12 dec 2013 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Oh en qua kosten. Ik ben voor 80 euro voer klaar per maand met 2 honden :P Alleen komt daarbij nog wel de DA kosten, trainingsgeld, alle spullen die gesloopt worden. Maar goed, dat reken ik niet. :P
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

nathalie71 schreef:
Ik had over Husky`s gehoord dat je geen familie in een grote groep moet houden i.v.m.ruzie.Weet niet of dat waar is....
Neuh, dikke onzin :mrgreen:

Ik heb hier moeder met 2 zonen lopen, regelmatig komen daar nog 2 zonen van over de vloer.
Hun halfbroer en een tante lopen er ook bij.

Verder had ik nog oom en nicht rondlopen en ken ik legio husky fokkers die hele nesten aanhouden, ja natuurlijk word er wel gesnauwd en gegrauwd maar echte problemen ? neu :wink:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb trouwens mijn collies bijna altijd los lopen en alleen Bonnie aan de lijn als ik door de wijk heen loop omdat die lieverd katten als een lekker barfhapje ziet. :schrik: .
Maar als ik ze allemaal aan de lijn heb, dan mogen ze bij het aanlijnen een kant kiezen waar ze willen lopen, maar áls de lijn om is, dan moeten ze daar ook blijven.
Er wordt niet heen en weer gelopen want ik ga geen lijnen vlechten onderweg.
Daar houden ze zich keurig aan.
Apart uitlaten doe ik trouwens niet aan, al laat ik Kyra voor de lange wandeling wel eens thuis op har slechte dagen. Maar in principe heb ik, behalve in het weekend, geen tijd voor aparte wandelingen. Dus daar begin ik niet aan.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb er 2 en mijn ouders ook 2.
Voor mij is nummer 3 onderweg.
Als ik werk zijn mijn honden bij mijn ouders en als mijn ouders weg zijn zijn die 2 van hun bij mij.
Op mijn vrije dagen vind ik niets heerlijker dan met alle 4 tegelijk lekker op pad te gaan.
Aan de lijn moeten ze naast lopen en ik bepaal wie waar loopt, maar we gaan eigenlijk altijd naar een losloopgebied en dan gaat de hele zooi lekker los.
Het zijn 4 mannen en hoewel de jongsten redelijk dicht bij elkaar zitten qua leeftijd zijn er nooit problemen, het gaat allemaal heel makkelijk samen.
Ook vreemde honden kunnen hier zonder problemen binnenkomen, ze zijn gewoon heel makkelijk daarin.

Qua kosten vind ik het zelf meevallen.
Al moet ik er wel bijzeggen dat ik nauwelijks dierenartskosten heb, ik werk namelijk in een dierenkliniek.
Voer gaat er wel flink doorheen, vooral voor Jack want die heeft echt 2kg per dag nodig om op gewicht te blijven.
Maar ik neem hun smuldier gewoon mee met mijn eigen boodschappen en zo is dat een beetje verspreid.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Angelique. schreef:
Lief schreef:Ik denk wel dat het uitmaakt of je een hond toevoegt aan een roedel die al gesmeerd loopt, zoals die van Angelique, of wanneer je net een roedel gaat vormen.
Hier zou een derde hond meer uitzoekwerk zijn, maar wel een mogelijkheid ondanks het dominante gedrag van de mallen. Ik zou er rustig een gevoeglijke teef of reu bij kunnen zetten.
Je kent je honden, je weet waar ze buiten goed mee overeen komen en waarmee niet.
Mwoah, niet echt, althans niet met hussen, ik heb er ook toen we begonnen nooit moeilijk over gedaan, hussen zijn echt de meest simpele wezens op aarde (wat betreft roedels dan he) :mrgreen: :mrgreen: , mits goed gefokt en opgevoed en vooral ook zonder gebemoei van mensen !! want dat is het waar het 9 van de 10 keer fout gaat, ik wil niet dat klaasje de baas is, piet moet de baas zijn, duhhhhhhhhhhhh.
Ik weet niet zodat TS er een roedel hussen van wil maken of iets meer wil gaan variëren. En herplaatsers zijn jammergenoeg niet altijd goed opgevoed. Ik weet nog een hus die echt niet in een hussenroedel paste, die was namelijk bloedfanatiek als er wat te eten viel en viel dan de andere honden echt flink aan. Daar konden de mensen zich niet eens mee bemoeien.
Diezelfde huskyteef is uiteindelijk bij een Malamute reu gezet en dat was direct dikke mik.
Soms is het ook gewoon geluk of pech hebben, soms ligt een hond niet goed in de groep, is de pispaal of altijd op zijn qui vive, en soms sluit het ineens naadloos aan.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik ga gééén roedel voor mezelf samenstellen!

:mrgreen:

Deze vraag was, zoals in OP geschreven, puur en alleen omdat ik nieuwsgierig ben hoe dat gedaan wordt en hoe het in praktijk verloopt.
Ooit, volgend jaar ergens, komt er voor Manu een vriend. Hooguit 1.
Ik zou best willen, het liefst 6, vriend ook, maar we willen ook andere dingen. En met vriend zijn beroep zie ik het niet zitten om elk jaar meerdere honden over te gaan vliegen.

Dus, TS, ikke, heeft niets met de vraag te maken :wink:

@ Lief, het lijkt me ook inderdaad met herplaatsers lastiger ze in een groep te plaatsen, of met anderen.
Ik keek veel Cesar Millan en die zette toch iedere hond in zijn groep. Nu is die groep natuurlijk wel heel groot en gevarieerd maar zelfs met die man ging het nog wel eens mis. Ik denk zelf, correct me if I'm wrong, dat als je genoeg ruimte hebt zodat ze elkaar ook uit de weg kunnen gaan (dus geen hollandse tuin) de honden het onderling uiteindelijk best op kunnen lossen.
Wij doen dat zelf met paarden en konijnen, zijn dan wel geen roofdieren, maar als de een de ander wat minder ligt, gaat die gewoon in een verder hoekje met iemand die wel zijn vriend is.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Leuk om te lezen!

Toen Mies hier vorig jaar erbij kwam, had ik Otto even boven gelaten ivm Juul, die er toen ook bij was, maar toen die weg was heb ik ze bij elkaar gelaten en dat ging prima. Dat Saar hier drie weken terug bij kwam, is ze er gewoon middenin gekomen.

Otto en Jet zijn hier de harde kern, Mies bemoeide zich er niet heel veel mee, in het laatst wat meer. Saar gaat haar eigen gangetje, net als Otto en Jet, eigenlijk. Wel merk ik dat de dynamiek hier is veranderd sinds Mies weer weg is, rustiger, Mies was toch wel heel aanwezig.

Omdat Mies geen lijnloper is, liet ik de poedels meestal apart uit, de laatste tijd eind van de middag niet in het bos, maar aan de flex. Met z'n drieën ging wel, maar ik zat de hele tijd lijntjes te wisselen omdat Mies steeds achter me langs liep. Met Saar gaat dat wel beter, dus de meeste wandelingen doe ik met z'n drieën en Jet neem ik eens per dag mee voor een losloopwandeling.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

hier zijn op het moment 5 honden,2 teven en 3 reuen,helaas zijn er dit jaar en teef en en reu overleden :(: ,anders had ik er nog gewoon 7 gehad..

er komen wel mensen langs hier met honden en die introduceer ik dan 1 voor 1 met mijn honden,meer voor de hond die op visite is in kwestie, dat daar geen berg honden op duikt zeg maar...

dat gebeurd hier overigens gewoon op eigen grond...

hopenlijk krijg ik volgend jaar er weer 2 bij,een reu en teefje,5 honden is echt te weinig...

uitlaten doe ik hier op eigen grond,ruimte zat,eigen sloot enz...dus ze kunnen zwemmen,spelen naar hartelust,vroeger toen we nog een rotterdam woonde hadden we ook 5 honden ( 2 argentijnen,2 kruisingen en 1 rottweiler) die liet ik gewoon aan de lijn uit,die waren heel braaf aan de lijn,en in het park mochten ze los ...

kwa voer ben ik niet zo heel veel kwijt,wij halen veel bij een slachter en dat is een hele lieve man,die matst ons nog weleens...en anders kost het 1 euro de kilo,honden eten zo'n 4 kilo per dag weg,dus zeg 150 euro per maand om deze 5 nu te voeren.....
Manu

Dat valt inderdaad mee Kimmie, qua kosten. 5 honden echt te weinig, jeetje! Haha, ik kan het me ook wel voorstellen na 7. Gelukkig heb je dan ook wel lekker de ruimte thuis.
Ik weet het niet of ik het zou willen, zoveel honden. Ik neem nu Manu overal mee naar toe en met 5 honden lijkt me dat al minder makkelijk. Je kunt ze dan natuurlijk ook per 2 meenemen.. En dan zou ik wel een buitenplaats voor ze creëren, anders zou ik mijn vader nooit meer in mijn huis zien :LOL:
*fantaseert verder*
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Husky_Manu schreef: Ik keek veel Cesar Millan en die zette toch iedere hond in zijn groep. Nu is die groep natuurlijk wel heel groot en gevarieerd maar zelfs met die man ging het nog wel eens mis.
Maar die heeft ook nog eens een paar getrainde mensen rondlopen. Da's nie eerlijk :pffff:
Manu

En dan nog mis kunnen gaan! :lol1:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Toen Kay hier nog was nog alleen was, was hier vaak wel een behoorlijk aanloop van verschillende honden. Maar mijn max was toch echt wel 4 honden in de hand waarvan 2 dan altijd wel groot waren. Zo liep ik wel met 2 labrador(gecastreerde reuen), Kay(reu) en een beagle(gecastreerde reu) (in 1 keer) of toen langdurige logee Tassia hier nog was, met Tassia (teef), Kay en 2 bouviers(teven). Dit waren honden waar Kay prima mee kon, maar ook toen al zocht in combinaties uit.

Nu met Norah begin ik er (nog) niet aan. Kay kan zich prima aanpassen aan het gedrag van Norah die soms wat onvoorspelbaar is. Ik heb nog wel eens met Santos erbij gelopen, maar ppffhhh nee dat is me te veel werk. Zo zie je maar dat het echt ligt wat je in handen hebt. Zo haalde Tassia socialer gedrag in Kay naar boven, maar met Norah lopen de spanningen toch sneller op, ook voor ons, omdat je weet dat je er 2 van 20 kilo moet houden en met Tassia ging je er van uit dat Tassia wel koel bleef als er iets gebeurde.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”