Marjoleine schreef:CKS schreef:Dit beweer jij iedere keer weer, maar het is aantoonbaar onwaar. De Hollandse Herder bijvoorbeeld is in Engeland geen officiëel ras. Als de RvB ook maar énig interesse zou hebben in het welzijn van de rashond hadden ze dus al drie decennia geleden kunnen stoppen met afgifte van stambomen van EB's en Cavaliers. Net zoals de Engelse kennelclub geen stambomen afgeeft voor de Hollandse herder, of de RvB het nu eens is met het laatste of niet.
Ehm? De Engelse kennelclub geeft geen stambomen voor de HH omdat het ras daar niet erkend is. Niet omdat ze het niet eens zouden zijn met de fokkerij ervan.
De Raad van Beheer gaat akkoord met inkruisen van vers bloed in de HH.
En jouw punt was?
Dat de RvB al decennia geleden had kunnen stoppen met de afgifte van stambomen voor de EB. Dat dat wel degelijk mogelijk is (en was) ontkende jij nog glashard op pagina 1 van dit topic:
Marjoleine schreef:Nanna schreef:
In het geval van de Engelse Bulldog zou ik zeggen: laat het hele ras maar vallen wegens niet meer te redden. En neem in die val de Cavalier ook maar mee.
Maar dat kan dus niet, he.
Dat kan alleen het land van herkomst doen.
Hoe vaak jij het dikgedrukte ook blijft herhalen (en naarmate je het uitkomt, weer ontkent) het is en blijft onzin.
Maar enfin, zolang niemand weet welke da's het gaan zijn heeft het weinig zin er een mening over te hebben. Zo nutteloos, toch?
We weten niet wie ze zijn, we weten wel waaraan ze voldoen:
Het panel bestaat uit twee dierenartsen gekozen uit een groep dierenartsen die worden voorgedragen
door de rasverenigingen.
Niet eens door de RvB zelf uitgezocht dus, maar door de rasvereniging. De rasvereniging die volledig bestaat uit uit mensen die zelf 100% meegewerkt hebben aan hoe het met het ras zo falikant uit te klauwen is gelopen. En serieus, een kneus als de EB fok je niet zomaar. Dan moet je echt een eeuw lang werkelijk alles fout doen wat er mogelijkerwijs fout te doen ís. Doelbewust, zonder je ooit maar één keer wat aan te trekken van wat er overduidelijk fout aan het gaan was. Goed, die mensen bestaan dus, die vormen de rasvereniging, en juist die mensen, die proefondervindelijk bewezen hebben volstrekt ongeschikt te zijn voor het nemen van welke beslissing dan ook voor het ras, juist zíj gaan de dierenartsen selecteren die de honden gaan keuren.
En mocht het dan nóg fout dreigen te gaan:
De dierenartsen dienen bekend te zijn met het ras en de interpretatie van de test.
Ten eerste vraag ik me af welke dierenarts onbekend is met de EB. Ten tweede vraag ik me af waarom je bekend zou moeten zijn met een ras voor je kunt beoordelen of een dier gezond is. Of beter gezegd, of de hond in kwestie een blokje om kan slenteren met koel weer (want daar komt de test op neer als ik het zo lees. Laten we vooral niet de foute conclusie trekken dat de honden die de test doorstaan 'gezond' zouden zijn). Ik bedoel, ik ken echt niet alle 400+ rassen ter wereld maar ik kan heus inschatten of een hond wel of geen ademhalingsproblemen heeft. Daar zijn namelijk gewoon objectieve criteria voor en die zijn niet afhankelijk van het ras waartoe de patiënt behoort. Maar goed het zal overduidelijk niet de bedoeling zijn dat ik die honden ga testen, dus doen we dat met tevoren omgekochte vriendjes die de test op de gewenste manier zullen 'interpreteren'.
Ik weet dat je optimisme over de RvB nooit zult verliezen Marjoleine, maar ik durf een weddenschap met je aan te gaan dat dit ook weer helemaal niets op gaat leveren. Over tien jaar zal de EB er nog steeds net zo belabberd aan toe zijn als nu, als het niet erger is. Alleen de politiek kan hier écht wat aan doen, door het ras gewoon te verbieden (geen shows en geen stamboekafgifte meer, verbod op de verkoop en het houden van honden waarvan de neus minder dan de helft van de lengte van de schedel bedraagt. Zoiets.).