Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuw: Eisen stamboom voor Engelse Bulldogs

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Nieuw: Eisen stamboom voor Engelse Bulldogs

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Inge O schreef:
Hayley84 schreef: De organisator van de conditietest zal zorgen voor goede testomstandigheden. Bij te warm weer wordt de
conditietest afgelast, dan wel er wordt vroeg in de ochtend gestart.
misschien moeten ze over die hele 1000meterstrook ook maar airconditioning voorzien, en een bolderkar of zo om die 1000 meter vol te maken.
:lol1: Maar eigenlijk is het om te :jank: Als je zulke maatregelen gaat verzinnen en dan nog niet in de gaten hebben hoe belachelijk en dat een ander je serieus gaat nemen. :roll:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Het is een compromis. Zo min mogelijk versmalling van de genen met zo veel mogelijk vooruitgang. Je kan moeilijk eisen dat men alle pups van een nest aanhoudt tot een half jaar (of zelfs anderhalf jaar) om vanaf daar dan een selectie te maken welk beest het beste ademt. Dit moeten ze in ieder geval kunnen, en als straks het grootste gedeelte het haalt, dan voer je de eisen op. Op deze manier kan je met maar beperkte selectie na 8 weken toch verbetering van het ras veroorzaken.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tanja Simba&Bella schreef:

Zie jij een chi al 10 km naast de fiets rennen? Beestje heeft dan geen pootjes meer over :roll:
Ja dat is geen probleem denk ik idd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Muk schreef:Het zijn steeds dezelfde mensen hier die afgeven op de stamboomfokkerij en nu gebeurt er eindelijk iets en dan is het weer niet goed, volgens diezelfde mensen. Je kan ook blijven zeuren om het zeuren.

Het ras is denk ik ook wel zo kapotgefokt dat deze extra eisen niet veel uitmaken, maar de RvB doet tenminste iets! En dat wordt tijd ook. Ik zie het als een eerste stap naar open stamboeken bij dat ras. Want de genenpoel wordt zo nog smaller en dan zul je vanzelf buiten de stamboeken uitkomen denk ik. Maar ik ben voor nu allang blij dat men inziet dat het slecht is en dat daar iets aan gebeurt.
+1 :mrgreen:

Ik wordt niet goed van die verheerlijking van het stamboomloos fokken, gewoon lekker alles op elkaar gooien onder het mom van dat de bastaardfactor alles wel oplost. En al die bastaardjes die ik in de trimsalons zie die van ellende nauwelijks kunnen lopen, die zijn gelukkig genetisch gezien een stùk gezonder!

Ik ben voor fokken met verstand. De juiste afweging maken waarbij gezondheid voorop staat, dan genetische diversiteit, dan constructie -> kan het nog doen waarvoor het gefokt is èn wat in mijn beleving een hond zou moeten kunnen en dan, als het even kan, nog wel zo dat het eruit ziet als een Cairn Terrier.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hayley84 schreef:
Nanna schreef:
Hayley84 schreef: Duvel is 12 maanden en loopt 15 km per uur in draf naast de fiets.
Vanmorgen nog 9 km naast de fiets met zowat 2 poten in zijn neus.

En dan kan de EB 1 km wandelen in 12 minuten, hopelijk. :ugh: :piew:
Dat kun je niet tegen elkaar afzetten. Een Jack Russell zal ook nooit zo snel kunnen lopen als een Whippet, daarmee is het nog geen minkukel.
Wat ik van de zotte vind is dat een een EB als fokwaardig gezien wordt als hij een stief kwartiertje in wandeltempo mee kan. Als je daar nou eens goed over nadenkt dan is dat toch idioot? We pretenderen allemaal dierenliefhebbers te zijn, waarom wil je dan zo'n naar adem snakkend gedrocht laten bestaan? Zo'n dier LIJDT toch?
Ja dat is zeker idioot.

En ik vind dat elke normale hond MINIMAAL 10 km naast de fiets zou moeten kunnen.
Die afstand is toch niks voor een hond? Normaal gesproken dan.
En waarom zou dat moeten?? Ja, dat een hond een flinke afstand moet kunnen lopen, maar zie niet waarom dat persé naast de fiets zou moeten, want ik heb er zelf totaal geen zin in om 10 km te gaan fietsen. Te gaan lopen ja, maar fietsen zo'n afstand, nope, daar vind ik totaal niks aan.

En ik denk ook niet dat iedere hond geschikt is om naast de fiets mee te lopen.
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Neeltje schreef:
Hayley84 schreef:
En ik vind dat elke normale hond MINIMAAL 10 km naast de fiets zou moeten kunnen.
Die afstand is toch niks voor een hond? Normaal gesproken dan.
En waarom zou dat moeten?? Ja, dat een hond een flinke afstand moet kunnen lopen, maar zie niet waarom dat persé naast de fiets zou moeten, want ik heb er zelf totaal geen zin in om 10 km te gaan fietsen. Te gaan lopen ja, maar fietsen zo'n afstand, nope, daar vind ik totaal niks aan.

En ik denk ook niet dat iedere hond geschikt is om naast de fiets mee te lopen.
Ik zeg dat ze dat zouden moeten KUNNEN.
Ik zeg toch nergens dat JIJ 10 km MOET gaan fietsen met je hond?

En 10 km wandelen is heel wat anders dan 10 km fietsen.
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef: Ik zie het meer als een herhaling van zetten. Kijk naar wat er met de Berner Sennenhond is gebeurd nadat ze hele lijnen met agressieve neigingen hebben 'weggesneden'. Het ras valt nu met 4 jaar dood neer van de kanker. :19:
In het geval van de Engelse Bulldog zou ik zeggen: laat het hele ras maar vallen wegens niet meer te redden. En neem in die val de Cavalier ook maar mee.
Ik zie niet dat zo'n test iets goeds gaat brengen, hoe leuk bedoeld ook hoor. Iets met doekjes en bloeden.
Maar dat kan dus niet, he. Dat kan alleen het land van herkomst doen.
Dit beweer jij iedere keer weer, maar het is aantoonbaar onwaar. De Hollandse Herder bijvoorbeeld is in Engeland geen officiëel ras. Als de RvB ook maar énig interesse zou hebben in het welzijn van de rashond hadden ze dus al drie decennia geleden kunnen stoppen met afgifte van stambomen van EB's en Cavaliers. Net zoals de Engelse kennelclub geen stambomen afgeeft voor de Hollandse herder, of de RvB het nu eens is met het laatste of niet.

De trieste werkelijkheid is dat er bij die hele RvB werkelijk niemand te vinden is met zelfs maar een basisbegrip van wat erfelijkheid inhoudt en niemand die zich een barst aantrekt hoe het de arme honden vergaat. Het enige lastige is dat ze sinds Pedigree dogs exposed een beetje onder druk gezet worden toch iets te doen. Of in ieder geval te veinzen dat ze wat doen. Dus laten ze straks die honden een afstandje hobbelen wat zelfs zij nog net kunnen en worden ze óók nog eens onderzocht door twee echte dierenartsen. Nou ja, échte dierenartsen?
3. Het panel bestaat uit twee dierenartsen gekozen uit een groep dierenartsen die worden voorgedragen
door de rasverenigingen
. De dierenartsen dienen bekend te zijn met het ras en de interpretatie van de test.
Dit panel stelt de uitslag vast.
Het zullen wel diezelfde dierenartsen worden die goud geld verdienen aan het insemineren en de keizersnedes van die kneusjes. De slager die zijn eigen rottende vlees keurt, dus. Ze zouden de keuring over moeten laten aan aangevaardigden van de Faculteit diergeneeskunde in Utrecht, dan was het wellicht serieus te nemen. Nu wordt dus in werkelijkheid helemaal niets gedaan, het is gewoon een trucje van de RvB om net te doen of ze er werk van maken terwijl er in werkelijkheid niets verandert.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

CKS schreef:Dit beweer jij iedere keer weer, maar het is aantoonbaar onwaar. De Hollandse Herder bijvoorbeeld is in Engeland geen officiëel ras. Als de RvB ook maar énig interesse zou hebben in het welzijn van de rashond hadden ze dus al drie decennia geleden kunnen stoppen met afgifte van stambomen van EB's en Cavaliers. Net zoals de Engelse kennelclub geen stambomen afgeeft voor de Hollandse herder, of de RvB het nu eens is met het laatste of niet.
Ehm? De Engelse kennelclub geeft geen stambomen voor de HH omdat het ras daar niet erkend is. Niet omdat ze het niet eens zouden zijn met de fokkerij ervan.
De Raad van Beheer gaat akkoord met inkruisen van vers bloed in de HH.
En jouw punt was?
Nu wordt dus in werkelijkheid helemaal niets gedaan, het is gewoon een trucje van de RvB om net te doen of ze er werk van maken terwijl er in werkelijkheid niets verandert.
Hoewel ik met je eens ben dat de RV niet degene hoort te zijn die de da's voordraagt, is het blijkbaar wel zo dat er honden gaan zijn die deze test niet kunnen volbrengen. Dat zullen zelfs hieraan verdienende da's niet kunnen ontkennen.
Maar enfin, zolang niemand weet welke da's het gaan zijn heeft het weinig zin er een mening over te hebben. Zo nutteloos, toch?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Marjoleine schreef:
CKS schreef:Dit beweer jij iedere keer weer, maar het is aantoonbaar onwaar. De Hollandse Herder bijvoorbeeld is in Engeland geen officiëel ras. Als de RvB ook maar énig interesse zou hebben in het welzijn van de rashond hadden ze dus al drie decennia geleden kunnen stoppen met afgifte van stambomen van EB's en Cavaliers. Net zoals de Engelse kennelclub geen stambomen afgeeft voor de Hollandse herder, of de RvB het nu eens is met het laatste of niet.
Ehm? De Engelse kennelclub geeft geen stambomen voor de HH omdat het ras daar niet erkend is. Niet omdat ze het niet eens zouden zijn met de fokkerij ervan.
De Raad van Beheer gaat akkoord met inkruisen van vers bloed in de HH.
En jouw punt was?
Dat de RvB al decennia geleden had kunnen stoppen met de afgifte van stambomen voor de EB. Dat dat wel degelijk mogelijk is (en was) ontkende jij nog glashard op pagina 1 van dit topic:
Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
In het geval van de Engelse Bulldog zou ik zeggen: laat het hele ras maar vallen wegens niet meer te redden. En neem in die val de Cavalier ook maar mee.
Maar dat kan dus niet, he. Dat kan alleen het land van herkomst doen.
Hoe vaak jij het dikgedrukte ook blijft herhalen (en naarmate je het uitkomt, weer ontkent) het is en blijft onzin.
Maar enfin, zolang niemand weet welke da's het gaan zijn heeft het weinig zin er een mening over te hebben. Zo nutteloos, toch?
We weten niet wie ze zijn, we weten wel waaraan ze voldoen:
Het panel bestaat uit twee dierenartsen gekozen uit een groep dierenartsen die worden voorgedragen
door de rasverenigingen.
Niet eens door de RvB zelf uitgezocht dus, maar door de rasvereniging. De rasvereniging die volledig bestaat uit uit mensen die zelf 100% meegewerkt hebben aan hoe het met het ras zo falikant uit te klauwen is gelopen. En serieus, een kneus als de EB fok je niet zomaar. Dan moet je echt een eeuw lang werkelijk alles fout doen wat er mogelijkerwijs fout te doen ís. Doelbewust, zonder je ooit maar één keer wat aan te trekken van wat er overduidelijk fout aan het gaan was. Goed, die mensen bestaan dus, die vormen de rasvereniging, en juist die mensen, die proefondervindelijk bewezen hebben volstrekt ongeschikt te zijn voor het nemen van welke beslissing dan ook voor het ras, juist zíj gaan de dierenartsen selecteren die de honden gaan keuren.

En mocht het dan nóg fout dreigen te gaan:
De dierenartsen dienen bekend te zijn met het ras en de interpretatie van de test.
Ten eerste vraag ik me af welke dierenarts onbekend is met de EB. Ten tweede vraag ik me af waarom je bekend zou moeten zijn met een ras voor je kunt beoordelen of een dier gezond is. Of beter gezegd, of de hond in kwestie een blokje om kan slenteren met koel weer (want daar komt de test op neer als ik het zo lees. Laten we vooral niet de foute conclusie trekken dat de honden die de test doorstaan 'gezond' zouden zijn). Ik bedoel, ik ken echt niet alle 400+ rassen ter wereld maar ik kan heus inschatten of een hond wel of geen ademhalingsproblemen heeft. Daar zijn namelijk gewoon objectieve criteria voor en die zijn niet afhankelijk van het ras waartoe de patiënt behoort. Maar goed het zal overduidelijk niet de bedoeling zijn dat ik die honden ga testen, dus doen we dat met tevoren omgekochte vriendjes die de test op de gewenste manier zullen 'interpreteren'.

Ik weet dat je optimisme over de RvB nooit zult verliezen Marjoleine, maar ik durf een weddenschap met je aan te gaan dat dit ook weer helemaal niets op gaat leveren. Over tien jaar zal de EB er nog steeds net zo belabberd aan toe zijn als nu, als het niet erger is. Alleen de politiek kan hier écht wat aan doen, door het ras gewoon te verbieden (geen shows en geen stamboekafgifte meer, verbod op de verkoop en het houden van honden waarvan de neus minder dan de helft van de lengte van de schedel bedraagt. Zoiets.).
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik geloof zeker dat de nieuwe directeuren van zeer goede wil zijn.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

Het probleem zit 'm in KR artikel III.14A:
  1. Het Bestuur van de Raad zal, na overleg en met instemming van de Rasvereniging(en), bij honden die bepaalde kenmerken vertonen of tot een bepaald Ras behoren nadere voorwaarden verbinden aan de inschrijving in het Nederlands Honden Stamboek indien door (voorgenomen) maatregelen van de overheid het voortbestaan van een Ras in gevaar komt of indien er sprake is van ernstige Ras bedreigende problemen indien deze zijn vastgelegd in een convenant van de Raad met de Rasvereniging(en).
  2. Bij het tot stand komen van de in lid 1 genoemde nadere voorwaarden, wordt het advies van de betrokken Rasvereniging(en) ingewonnen.
  3. Indien niet wordt voldaan aan de in lid 1 genoemde nadere voorwaarden wordt de inschrijving in het Nederlands Honden Stamboek geweigerd.
  4. De in lid 1 genoemde nadere voorwaarden worden door de Raad van Beheer en de betrokken Rasvereniging(en) gepubliceerd.
Simpel gezegd: De Raad kan ten aanzien van de Engelse Bulldog de beste bedoelingen hebben, maar zolang de rasverenigingen niet instemmen met de te nemen maatregelen kan zij niks. De rasverenigingen hebben in deze dus een veto-recht. Indien zij van mening zijn dat de door de Raad van Beheer voorgestelde te nemen maatregelen te streng zijn gaan zij gewoon niet akkoord. Zo'n convenant is dus altijd een compromis.

De enige manier om de Raad meer zeggenschap in zaken als deze te geven is door aanpassing van lid 1 van dit artikel. Er zou een initiatiefvoorstel door een aangesloten vereniging ingediend moeten worden dat luidt:
Initiatiefvoorstel om KR artikel III.14A lid 1:

Het Bestuur van de Raad zal, na overleg en met instemming van de Rasvereniging(en), bij honden die bepaalde kenmerken vertonen of tot een bepaald Ras behoren nadere voorwaarden verbinden aan de inschrijving in het Nederlands Honden Stamboek indien door (voorgenomen) maatregelen van de overheid het voortbestaan van een Ras in gevaar komt of indien er sprake is van ernstige Ras bedreigende problemen indien deze zijn vastgelegd in een convenant van de Raad met de Rasvereniging(en).

te wijzigen in:

Het Bestuur van de Raad zal, na overleg met de Rasvereniging(en), bij honden die bepaalde kenmerken vertonen of tot een bepaald Ras behoren nadere voorwaarden verbinden aan de inschrijving in het Nederlands Honden Stamboek indien door (voorgenomen) maatregelen van de overheid het voortbestaan van een Ras in gevaar komt of indien er sprake is van ernstige Ras bedreigende problemen. Deze nadere voorwaarden worden vastgelegd in een convenant van de Raad met de Rasvereniging(en).
Initiatiefvoorstellen voor de juni 2014 ALV van de Raad kunnen tot 28 december ingediend worden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

CKS schreef:Dat de RvB al decennia geleden had kunnen stoppen met de afgifte van stambomen voor de EB. Dat dat wel degelijk mogelijk is (en was) ontkende jij nog glashard op pagina 1 van dit topic:
Dat kunnen ze niet op de gronden die jij voor de HH aanhaalt. En dat is wat jij suggereerde door je vergelijking.
En een ras zomaar afschaffen kan de Raad gewoon niet. Wat jij ook beweert.
We weten niet wie ze zijn, we weten wel waaraan ze voldoen:
We weten dat het dierenartsen zijn.
En hoe weet jij nou zo zeker dat er niet nu mensen in die RV zitten die het wel beter willen?

Er zijn rassen waar de stamboeken nu opengaan. Dat komt toch ook uit de koker van de RV's in kwestie?
En bovendien, oordelen voor iets is gebeurd vind ik een beetje raar.
Ik weet dat je optimisme over de RvB nooit zult verliezen Marjoleine, maar ik durf een weddenschap met je aan te gaan dat dit ook weer helemaal niets op gaat leveren.
Het gaat niet over mijn al dan niet aanwezige optimisme over de Raad. Ik heb echt kritiek genoeg, maar anderzijds zie ik niet zoveel zin in boos worden omdat er regels en wetten zijn waar ook de Raad zich aan moet houden. En als dat fout gaat ben ik de eerste om daar iets aan te doen, hoor.
Maar ik zie verandering, al een tijdje, en ik zie het nut niet ervan dat neer te sabelen. Dingen die in vele jaren gebeurd zijn kun je niet in een week anders maken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”