Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik ben er weer en niet meer gefrustreed.
Moderator: moderatorteam
- Rita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik ben er weer en niet meer gefrustreed.
Ten eerste ben ik er weer na een paar zeer vervelende maanden waar in ik geen zin had in fora.
Nadat wij onze Cosmo, hier vermeld, hadden in moeten laten slapen, moesten wij 6 weken later onze Duke laten gaan, hij was 16,5 jaar, maar blijft toch moeilijk.
Daarna een doodzieke chinchilla gehad, maar dat gaat inmiddels weer goed.
Toen onze Beegee, ons dwergkonijntje, hij werd ineens ernstig ziek, ben vaak naar de DA geweest, maar ook hem hebben wij moeten laten gaan.
Kortom het waren heftige maanden.
Maar nu waar om ik een berichtje plaats.
Onze Nanu, een Oud Duitse herder, hij is vorige maand 2 jaar geworden.
Nanu maakt deel uit van een roedel van vier honden.
Zal het probleem proberen uit te leggen.
Nanu is toen hij ongeveer 6 manden was aan gevallen door een los lopende lang harige herder.
Nanu zat toen aan de lijn en alles gebeurde zo snel, dat het niet bij te benen was, heb de hond van hem af getrokken en door gelopen, heb Nanu niet aangehaald en gewoon normaal gedaan, terwijl ik wel van binnen trilde.
Daarna heeft Nanu een beugel gehad, deze was nodig omdat mijn toenmalige DA de melkhoektandjes niet wilde trekken terwijl de "echte" hoektanden al goed door gebroken waren.
Gevolg, de echte tanden groeiden te ver naar binnen en prikten in zijn gehemelte, de beugel heeft hij 7 maanden gedragen, in die tijd mocht hij niet los lopen, niet spelen, niet rennen en niet met stokken slepen of met ballen spelen.
Nu het probleem, Nanu is zeer ballistisch als hij aan de lijn moet lopen.
Hij begint ver van te voren als hij een hond of een kat ziet al te blaffen en gaat helemaal uit zijn dak.
Het liefst wil hij dan alles aanvallen, zonder echt agressief te zijn.
Loopt hij los, dan vliegt hij met veel herrie op andere honden af, maar na even gesnuffeld te hebben wordt het spelen.
Gebeten heeft hij nog nooit.
Nanu weegt 45 kilo en is voor een ODH erg groot, schofthoogte van 69 cm.
Jullie begrijpen vast het probleem al, ik kan hem bijna niet houden en sta dan ook geregeld bijna met een boom te knuffelen om mij staande te houden en vast te houden.
Corrigeren geeft hij niet om, hij laat zich niet afleiden met een bal of lekkers, heb al van alles geprobeerd, van rookworst tot botenhamworst en alles wat er maar te bedenken viel.
Terug lopen, dus van de hond weg die je tegen komt is lastig en bijna onmogelijk, want hij gooit dan zijn gewicht in de strijd.
Ben twee geleden naar een gedragsdeskundige geweest en daar ga ik komende zaterdag weer naar toe, dan voor een workshop.
Nanu moesten wij negeren, als hij ging trekken aan de lijn. stilstaan en wachten tot hij zelf weer bij je komt.
Dat doet hij wel, al sta ik soms letterlijk voor paal, hihhi!
Helaas werkt dit niet als hij een hond of kat ziet.
Heeft iemand hier nog een idee dat wij zouden kunnen proberen??
Inmiddels zijn mijn zoon (volwassen) en ik de wanhoop nabij en meer dan gefrustreerd en is uitlaten niet leuk meer en meer een verplichting geworden.
Lopen wij met de roedel, vaak in groepjes van twee en Nanu loopt dan met de meest stabiele en rustige hond, dan nog neemt hij de rust niet over.
Het maakt dus niet uit of wij met hem alleen of met de roedel lopen.
Alleen als wij naar het bos gaan en als de gehele roedel dan los loopt is er rust in ons ventje.
Wie heeft tips of hints, wat kunnen wij nog doen?
Oja, een U-lead, Halti, Gentle Leader, geeft hij ook helemaal niets om.
De Gelntle leader of de halti, iets om zijn neus, wordt hij helemaal gek van en slaat hij de voorpoten om zijn neus en die krijg je er niet meer vanaf, pas als zijn neus bloed, laat hij zijn poten weer los.
Helppppppp???????
Nadat wij onze Cosmo, hier vermeld, hadden in moeten laten slapen, moesten wij 6 weken later onze Duke laten gaan, hij was 16,5 jaar, maar blijft toch moeilijk.
Daarna een doodzieke chinchilla gehad, maar dat gaat inmiddels weer goed.
Toen onze Beegee, ons dwergkonijntje, hij werd ineens ernstig ziek, ben vaak naar de DA geweest, maar ook hem hebben wij moeten laten gaan.
Kortom het waren heftige maanden.
Maar nu waar om ik een berichtje plaats.
Onze Nanu, een Oud Duitse herder, hij is vorige maand 2 jaar geworden.
Nanu maakt deel uit van een roedel van vier honden.
Zal het probleem proberen uit te leggen.
Nanu is toen hij ongeveer 6 manden was aan gevallen door een los lopende lang harige herder.
Nanu zat toen aan de lijn en alles gebeurde zo snel, dat het niet bij te benen was, heb de hond van hem af getrokken en door gelopen, heb Nanu niet aangehaald en gewoon normaal gedaan, terwijl ik wel van binnen trilde.
Daarna heeft Nanu een beugel gehad, deze was nodig omdat mijn toenmalige DA de melkhoektandjes niet wilde trekken terwijl de "echte" hoektanden al goed door gebroken waren.
Gevolg, de echte tanden groeiden te ver naar binnen en prikten in zijn gehemelte, de beugel heeft hij 7 maanden gedragen, in die tijd mocht hij niet los lopen, niet spelen, niet rennen en niet met stokken slepen of met ballen spelen.
Nu het probleem, Nanu is zeer ballistisch als hij aan de lijn moet lopen.
Hij begint ver van te voren als hij een hond of een kat ziet al te blaffen en gaat helemaal uit zijn dak.
Het liefst wil hij dan alles aanvallen, zonder echt agressief te zijn.
Loopt hij los, dan vliegt hij met veel herrie op andere honden af, maar na even gesnuffeld te hebben wordt het spelen.
Gebeten heeft hij nog nooit.
Nanu weegt 45 kilo en is voor een ODH erg groot, schofthoogte van 69 cm.
Jullie begrijpen vast het probleem al, ik kan hem bijna niet houden en sta dan ook geregeld bijna met een boom te knuffelen om mij staande te houden en vast te houden.
Corrigeren geeft hij niet om, hij laat zich niet afleiden met een bal of lekkers, heb al van alles geprobeerd, van rookworst tot botenhamworst en alles wat er maar te bedenken viel.
Terug lopen, dus van de hond weg die je tegen komt is lastig en bijna onmogelijk, want hij gooit dan zijn gewicht in de strijd.
Ben twee geleden naar een gedragsdeskundige geweest en daar ga ik komende zaterdag weer naar toe, dan voor een workshop.
Nanu moesten wij negeren, als hij ging trekken aan de lijn. stilstaan en wachten tot hij zelf weer bij je komt.
Dat doet hij wel, al sta ik soms letterlijk voor paal, hihhi!
Helaas werkt dit niet als hij een hond of kat ziet.
Heeft iemand hier nog een idee dat wij zouden kunnen proberen??
Inmiddels zijn mijn zoon (volwassen) en ik de wanhoop nabij en meer dan gefrustreerd en is uitlaten niet leuk meer en meer een verplichting geworden.
Lopen wij met de roedel, vaak in groepjes van twee en Nanu loopt dan met de meest stabiele en rustige hond, dan nog neemt hij de rust niet over.
Het maakt dus niet uit of wij met hem alleen of met de roedel lopen.
Alleen als wij naar het bos gaan en als de gehele roedel dan los loopt is er rust in ons ventje.
Wie heeft tips of hints, wat kunnen wij nog doen?
Oja, een U-lead, Halti, Gentle Leader, geeft hij ook helemaal niets om.
De Gelntle leader of de halti, iets om zijn neus, wordt hij helemaal gek van en slaat hij de voorpoten om zijn neus en die krijg je er niet meer vanaf, pas als zijn neus bloed, laat hij zijn poten weer los.
Helppppppp???????
Laatst gewijzigd door Rita op 24 jan 2014 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: Ik ben er weer en zeer gefrustreed.
Ik heb met van Gils ook de GL soms gebruikt ( 74 kilo) omdat t er voor zorgde dat ik niet in de ankers hoefde en gewoon door kon gaan met trainen.
je zult het wel positief moeten aanleren en dan is t een prima hulpmiddel,
En ja soms kunnen ze proberen erdoorheen te trekken, maar dat zal gaan gewoonte zijn en na een tijdje uitdoven.
t is toch t gene wat ik je zou aanraden dus, als je hem echt niet kunt houden, maar wel wilt trainen
je zult het wel positief moeten aanleren en dan is t een prima hulpmiddel,
En ja soms kunnen ze proberen erdoorheen te trekken, maar dat zal gaan gewoonte zijn en na een tijdje uitdoven.
t is toch t gene wat ik je zou aanraden dus, als je hem echt niet kunt houden, maar wel wilt trainen
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Het is gepraat achteraf, ik weet het........
Maar ik was naar een andere DA gegaan om die melkhoektand er uit te laten halen in plaats van 7 maanden niks mogen vanwege een beugel.
Voor wat dat trekken betreft lijkt het me inderdaad wel handig als je een goede cursus zoekt waar je wat vaker dan eens in de twee weken begeleiding kan krijgen.
Maar ik was naar een andere DA gegaan om die melkhoektand er uit te laten halen in plaats van 7 maanden niks mogen vanwege een beugel.
Voor wat dat trekken betreft lijkt het me inderdaad wel handig als je een goede cursus zoekt waar je wat vaker dan eens in de twee weken begeleiding kan krijgen.
Laatst gewijzigd door ranetje op 15 dec 2013 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- flatcoatjrt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox - Aantal honden: 1
Hoi rita,
Hoe heb je de gentle leader/halti aangeleerd?
En wat als je de "gewone" beloningskoekjes vervangt door iets wat extra lekker stinkt.
Frikandel, perpernoten, runderrookworst, rundercercvelaat, banaan weet ik veel. Maar iets waar hij dus echt een moord voor doet.
Gr mirjam
En wat als je de "gewone" beloningskoekjes vervangt door iets wat extra lekker stinkt.
Frikandel, perpernoten, runderrookworst, rundercercvelaat, banaan weet ik veel. Maar iets waar hij dus echt een moord voor doet.
Gr mirjam
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Mirjam, zoals je kan lezen heb ik al van alles geprobeerd, heb zelfs met stinkende pens gelopen, met gevolg dat ik problemen kreeg omdat alle honden achter mij aan wilden lopen, hihihihi!flatcoatjrt schreef:Hoi rita,
Gr mirjam
De Gentle of Follow is hem van pup af aan aangewend, tenminste dat was de regel bij de Gaus scholen.
Heb de oudere twee ook daar getraind en was geen probleem, maar ook bij Gaus op zeer jonge leeftijd verzette Nanu zich er hevig tegen en heb ik de cursus maar gelopen zonder neus bandje.
Ook daar steeds een bloedende neus.
Heb het hem heel rustig geprobeerd aan te leren op een positieve manier. Iets lekkers voor de neus en dat ding zonder vast te doen over zijn neus leggen en langzaam proberen op te bouwen, maar hij wordt helemaal gek als hij iets op zijn neus heeft.
Je kan het zo gek niet bedenken, waar hij thuis bij wijze van spreken een moord voor doet, heeft hij buiten geen belangstelling voor.
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
Nanu heeft een pup, basis en G&g1 en 2 gehaald en wel met vlag en wimpel.Jeannettebo schreef:Cursus?
Op het veld is hij heel anders, daar weet hij wat te doen, maar eenmaal buiten het veld verandert hij als een blad aan de boom!
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Is die gentle leader om geweest zonder dat er mee gelopen werd. Bijvoorbeeld als hij zijn eten kreeg? Dat is de manier van aanleren bij honden die dat heel moeilijk vinden. Je begint dus in een situatie waarin je helemaal geen riem er aan gaat doen. Tijdens eten, of tijdens spel. En ik zou hem leren om zelf zijn neus erin te steken (dus jij maakt niet de beweging om het ding om te doen, je begint hierin met belonen en meteen weer afdoen van de gl en dus ook niet vastklikken)
Maar dit gezegd hebbende, moet ik bekennen dat ik denk dat het bij Norah ook maar heel moeilijk zal lukken. Die wordt ook hysterisch als er iets om of op haar neus moet. Ze moest ook een tijdje zalf op haar neus, nou man och man dat was twee weken strijd, terwijl ze wel gewoon op neus geaaid wil worden. Norah heeft als pup haar kaak gebroken. Deze is gezet en vastgezet met ijzerdraad en plaat (maar behoorlijk lelijk, deel van mond is dan ook afwijkend) Ik denk dat het probleem met de mond bij jou hond daarin ook het struikelblok is en dat is wel moeilijk trainbaar (niet onmogelijk).
Maar zaken als de haltiharnas dan? Ik zou het gewoon zoeken in een anti-trektuig en dan heel hard aan het werk, want anders loopt hij ook daar denk ik zo mogelijk ook heel snel doorheen.
Maar dit gezegd hebbende, moet ik bekennen dat ik denk dat het bij Norah ook maar heel moeilijk zal lukken. Die wordt ook hysterisch als er iets om of op haar neus moet. Ze moest ook een tijdje zalf op haar neus, nou man och man dat was twee weken strijd, terwijl ze wel gewoon op neus geaaid wil worden. Norah heeft als pup haar kaak gebroken. Deze is gezet en vastgezet met ijzerdraad en plaat (maar behoorlijk lelijk, deel van mond is dan ook afwijkend) Ik denk dat het probleem met de mond bij jou hond daarin ook het struikelblok is en dat is wel moeilijk trainbaar (niet onmogelijk).
Maar zaken als de haltiharnas dan? Ik zou het gewoon zoeken in een anti-trektuig en dan heel hard aan het werk, want anders loopt hij ook daar denk ik zo mogelijk ook heel snel doorheen.

- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Misschien eerst op rustige plekken & tijden lopen en de aandacht aanleren zonder afleiding van andere honden. Daarna pas beetje bij beetje met meer afleiding gaan oefenen en pas als dat goed gaat weer plekken opzoeken waar meer andere honden komen?
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja wat het trekken betreft, achteraf, hadden wij maar...............?ranetje schreef:Het is gepraat achteraf, ik weet het........![]()
Maar ik was naar een andere DA gegaan om die melkhoektand er uit te laten halen in plaats van 7 maanden niks mogen vanwege een beugel.![]()
Maar je vertrouwt op de kunde van je DA. Nu zou ik dat niet meer doen!4
De trainingen die we hebben gedaan, waren eerst drie keer per week en daarna twee keer per week.
In mijn andere berichtje staat als, pup, basis, G&G 1 en 2 heeft hij gehaald met vlag en wimpel.
-
S@ndr@
- Zeer actief
er zijn ook honden zat die op cursus ook niet lekker te handhaven zijn, een hond die in de riem gaat hangen en naar cursus genoten uitvalt, inclusief baas die hem nauwelijks kan houden, lijkt me toch niet de meest geschikte combinatie. als er ergens triggers zijn dan is t op cursusRita schreef:Nanu heeft een pup, basis en G&g1 en 2 gehaald en wel met vlag en wimpel.Jeannettebo schreef:Cursus?
Op het veld is hij heel anders, daar weet hij wat te doen, maar eenmaal buiten het veld verandert hij als een blad aan de boom!
- flatcoatjrt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox - Aantal honden: 1
Ja op die manier heb ik sjaakie ook de haltie aangewend, en dan als hij hem om had elke normale stap belonen, en hem speeltjes laten dragen terwijl jij aan de andere kant van het speeltje hangt. Bij sjaak was het toen vrij snel gewoon. Bij hem heb ik na lang uit proberen 1 speeltje gevonden wat meestal op weegt tegen andere honden, en gedroogde kip als snack voor afleiding.Rita schreef:
Hoi Mirjam, zoals je kan lezen heb ik al van alles geprobeerd, heb zelfs met stinkende pens gelopen, met gevolg dat ik problemen kreeg omdat alle honden achter mij aan wilden lopen, hihihihi!
De Gentle of Follow is hem van pup af aan aangewend, tenminste dat was de regel bij de Gaus scholen.
Heb de oudere twee ook daar getraind en was geen probleem, maar ook bij Gaus op zeer jonge leeftijd verzette Nanu zich er hevig tegen en heb ik de cursus maar gelopen zonder neus bandje.
Ook daar steeds een bloedende neus.
Heb het hem heel rustig geprobeerd aan te leren op een positieve manier. Iets lekkers voor de neus en dat ding zonder vast te doen over zijn neus leggen en langzaam proberen op te bouwen, maar hij wordt helemaal gek als hij iets op zijn neus heeft.
Je kan het zo gek niet bedenken, waar hij thuis bij wijze van spreken een moord voor doet, heeft hij buiten geen belangstelling voor.
Heb je al eens een u-lead geprobeerd? Dat is een tuigje (geen oksel snijder) waarbij je de lijn aan de voorkant (borst) vast maakt. Werkt ook fijn.
Gr mirjam
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
Hmmm, het zou dus door de training kunnen komen denk jij?S@ndr@ schreef:er zijn ook honden zat die op cursus ook niet lekker te handhaven zijn, een hond die in de riem gaat hangen en naar cursus genoten uitvalt, inclusief baas die hem nauwelijks kan houden, lijkt me toch niet de meest geschikte combinatie. als er ergens triggers zijn dan is t op cursusRita schreef:Nanu heeft een pup, basis en G&g1 en 2 gehaald en wel met vlag en wimpel.Jeannettebo schreef:Cursus?
Op het veld is hij heel anders, daar weet hij wat te doen, maar eenmaal buiten het veld verandert hij als een blad aan de boom!t kan soms zelfs op een cursus beginnen, dit gedrag
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dan is het niet verstandig om weer naar een hondenschool te gaan.
Het meest frustrerende is, heb mijn hele leven al honden, heb zelfs gefokt en met hem krijg ik het niet klaar, grrr!
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Het is misschien voor jou fysiek niet te doen (omdat je staat te boomknuffelen), maar wat hier heeft geholpen is gewoon helemaal geen enkele aandacht geven aan het geblaf en getrek en met je blik op oneindig, de hond desnoods meesleurend doorlopen. Dit aan een korte lijn. Maar dit vereist vooral dat je zelf erop vertrouwt dat je de hond in die toestand meegesleurd krijgt zonder onderuit te gaan etc.
Je hond zit binnen no-time van 0 in redzone en in die laatste toestand bereik je toch niets met hulpmiddelen, koekies etc. Je hond moet eerst bereikbaar zijn, pas dan kun je hem trainen. Die redzone moet je eerst door om hem af te laten zwakken, of de hond moet het zelf overdreven gaan vinden.
Meestal, zodra jij er niet meer warm of koud van wordt dat je hond zo doet, is je hond ineens ook zo ver om wat te gaan leren.
Ik zou er gewoon hulp bij halen. Iemand die jou hier 1op 1 in kan begeleiden. Volgens mij had ThessaThomas ook iemand die bij dit soort gedrag heeft geholpen?
Je hond zit binnen no-time van 0 in redzone en in die laatste toestand bereik je toch niets met hulpmiddelen, koekies etc. Je hond moet eerst bereikbaar zijn, pas dan kun je hem trainen. Die redzone moet je eerst door om hem af te laten zwakken, of de hond moet het zelf overdreven gaan vinden.
Meestal, zodra jij er niet meer warm of koud van wordt dat je hond zo doet, is je hond ineens ook zo ver om wat te gaan leren.
Ik zou er gewoon hulp bij halen. Iemand die jou hier 1op 1 in kan begeleiden. Volgens mij had ThessaThomas ook iemand die bij dit soort gedrag heeft geholpen?
- ranetje
- Zeer actief
Heb je al die oefeningen van de training ook buiten de training gedaan in diverse omstandigheden?Rita schreef:Ja wat het trekken betreft, achteraf, hadden wij maar...............?ranetje schreef:Het is gepraat achteraf, ik weet het........![]()
Maar ik was naar een andere DA gegaan om die melkhoektand er uit te laten halen in plaats van 7 maanden niks mogen vanwege een beugel.![]()
De trainingen die we hebben gedaan, waren eerst drie keer per week en daarna twee keer per week.
In mijn andere berichtje staat als, pup, basis, G&G 1 en 2 heeft hij gehaald met vlag en wimpel.
Het klinkt nu een beetje als plaatsgebonden goed gedrag (op de training) maar niet daarbuiten.
Ik begrijp dat je best veel ervaring hebt met trainen.
Op de puppycursussen gaf ik al het advies om de oefeningen, nadat ze "thuis" goed gingen overal te doen.
Misschien dat dat toch iets is waar je wat mee kunt.
Gewoon overal op straat en in het bos opnieuw beginnen met steeds een ietsje meer afleiding, dus niet meteen de volle trigger er op.
Is dat mogelijk?
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat wij eerst drie keer en later twee keer week les hadden van 1 uur, moesten wij ook buiten het veld aan het werk, dit is altijd al een probleem met hem geweest.ranetje schreef:Heb je al die oefeningen van de training ook buiten de training gedaan in diverse omstandigheden?Rita schreef:Ja wat het trekken betreft, achteraf, hadden wij maar...............?ranetje schreef:Het is gepraat achteraf, ik weet het........![]()
Het klinkt nu een beetje als plaatsgebonden goed gedrag (op de training) maar niet daarbuiten.![]()
Op de puppycursussen gaf ik al het advies om de oefeningen, nadat ze "thuis" goed gingen overal te doen.
Gewoon overal op straat en in het bos opnieuw beginnen met steeds een ietsje meer afleiding, dus niet meteen de volle trigger er op.
Is dat mogelijk?
Het lijkt wel of de wijk, het bos zijn eigendom is, zijn territorium zeg maar.
Maar dat wil ik best opnieuw gaan proberen.
Maar het bos kan eigenlijk niet zijn territorium zijn, want wij gaan geregeld elders lopen, we wonen gelukkig in een bosrijke omgeving.
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar mijn zoon kan dat wel, dan laat ik hem met Nanu lopen, is ook te proberen.Lief schreef:Het is misschien voor jou fysiek niet te doen (omdat je staat te boomknuffelen), maar wat hier heeft geholpen is gewoon helemaal geen enkele aandacht geven aan het geblaf en getrek en met je blik op oneindig, de hond desnoods meesleurend doorlopen. Dit aan een korte lijn. Maar dit vereist vooral dat je zelf erop vertrouwt dat je de hond in die toestand meegesleurd krijgt zonder onderuit te gaan etc.
Tja, iemand die één op één helpt zou ideaal zijn, het liefst dan ook in de eigen wijk bv, heb al eens gekeken naar een gedragsdeskundige om die thuis te laten komen, maar potjandrie, dat is duur
- ranetje
- Zeer actief
Probeer hetRita schreef:Omdat wij eerst drie keer en later twee keer week les hadden van 1 uur, moesten wij ook buiten het veld aan het werk, dit is altijd al een probleem met hem geweest.ranetje schreef:Heb je al die oefeningen van de training ook buiten de training gedaan in diverse omstandigheden?
Het klinkt nu een beetje als plaatsgebonden goed gedrag (op de training) maar niet daarbuiten.![]()
Is dat mogelijk?
Het lijkt wel of de wijk, het bos zijn eigendom is, zijn territorium zeg maar.
Maar dat wil ik best opnieuw gaan proberen.
Maar het bos kan eigenlijk niet zijn territorium zijn, want wij gaan geregeld elders lopen, we wonen gelukkig in een bosrijke omgeving.
En let er op dat je die oefeningen doet op stem.
Geef geen spanning op de lijn
Of het lukt weet ik niet, eigenlijk zou het handig zijn als er iemand met je mee kon om je door "moeilijke momenten te praten".
Maar je kunt het eerst zelf doen.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Ik zou hem iets omhangen dat hij niet met zijn poten bij die neus kan, zo'n opblaasband of desnoods een kap om de nek. Dan die halti thuis om, met riem en dubbel handlen, dus 1 musketon aan halti en 1 aan halsband (politielijn). En dan ieder geklooi richting halti verbieden,wel belonen voor rustig zijn, halti blijft gewoon de hele dag om. Alleen ,s-nachts af.
Je hebt hem toch nodig om dat gedrag buiten te doorbreken, dus ik zou toch echt inzetten op acceptatie van die halti.
Je hebt hem toch nodig om dat gedrag buiten te doorbreken, dus ik zou toch echt inzetten op acceptatie van die halti.
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
Zou hij dan niet nog meer in de stress en zenuwen schieten dan hij nu al doet?Renee1966 schreef:Ik zou hem iets omhangen dat hij niet met zijn poten bij die neus kan, zo'n opblaasband of desnoods een kap om de nek. Dan die halti thuis om, met riem en dubbel handlen, dus 1 musketon aan halti en 1 aan halsband (politielijn). En dan ieder geklooi richting halti verbieden,wel belonen voor rustig zijn, halti blijft gewoon de hele dag om. Alleen ,s-nachts af.
Hij is dan de gehele dag nog meer getriggerd met halti en kraag?
- Renee1966
- Zeer actief
Ik heb geen idee, ken jouw hond verder niet. Maar ik heb 2 honden op de halti (gehad) en altijd gewoon omgehangen en geen gezeik eraan geaccepteerd, ging probleemloos. Mijn honden kenden wel de oefening "tandjes kijken" dan pak je ze over de neus en tilt de lippen op om het gebit te bekijken, dus ze accepteerden al gedoe aan de neus.
Kap om was ook nooit een punt hier
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
Nanu is van zichzelf erg onzeker en zenuwachtig.
De hand op of om zijn neus leggen vindt hij prima, maar dat bandje vindt hij denk ik te dominant tijdens het lopen.
Met de beugel heeft hij ook een tijd een kap omgehad, hij werd gek en ik daardoor ook, was vreselijk.
Afgedaan en hij was weer een stuk vrolijker en met de beugel in zijn bek, hij maalde er niet om.
Daar had hij geen problemen mee, kon hem zelf ook om de drie dagen opspannen, dat liet hij allemaal rustig toe.
De hand op of om zijn neus leggen vindt hij prima, maar dat bandje vindt hij denk ik te dominant tijdens het lopen.
Met de beugel heeft hij ook een tijd een kap omgehad, hij werd gek en ik daardoor ook, was vreselijk.
Afgedaan en hij was weer een stuk vrolijker en met de beugel in zijn bek, hij maalde er niet om.
Daar had hij geen problemen mee, kon hem zelf ook om de drie dagen opspannen, dat liet hij allemaal rustig toe.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
nou dan zou ik maar niet beginnnen met halti's en kappen om de hele dag, dan maak je helemaal een neuroot van je hond 

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Rita
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zat alles nog eens rustig door te lezen, de trigger zou bij de hondenschool kunnen liggen.S@ndr@ schreef:er zijn ook honden zat die op cursus ook niet lekker te handhaven zijn, een hond die in de riem gaat hangen en naar cursus genoten uitvalt, inclusief baas die hem nauwelijks kan houden, lijkt me toch niet de meest geschikte combinatie. als er ergens triggers zijn dan is t op cursusRita schreef:Nanu heeft een pup, basis en G&g1 en 2 gehaald en wel met vlag en wimpel.Jeannettebo schreef:Cursus?
Op het veld is hij heel anders, daar weet hij wat te doen, maar eenmaal buiten het veld verandert hij als een blad aan de boom!t kan soms zelfs op een cursus beginnen, dit gedrag
Maar misschien nog wel eerder.
Nanu komt van een "goede" fokker, deze staat goed bekend, maar hij is niet in huis geboren en opgegroeid.
Het was ook geen schuur, de verblijven voor de honden waren geweldig, met vloerverwarming en al, maar zou daar al de oorzaak kunnen liggen?
Ook de andere honden die er leven kwamen niet bij de pups.
Onze andere ODH, is wel in huis geboren en opgegroeid, daar kwam ook de collega fokker met de paps en opa en oma op bezoek bij de pups.
Onze Digger, een mechelaar is ook al eens mee geweest toen bij de pups.
Dus in het nest al gewend aan andere honden dan alleen de mams.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
wat gebeurt er eigenlijk als je appèl op je hond zet en dan omdraait als ie een kat of andere hond spot?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik ben in de regel ook van die stelling, vandaar dat ik het wel eens met Norah ook geprobeerd hebt. Vind dat je toch altijd eerst even moet kijken tot hoe ver je kan gaan. Waarom problemen zien als ze er niet eens zijn. Maar zoals Norah reageerde heb ik het eigenlijk nog nooit gezien. Ze raakte helemaal in een soort trance en door de stress leek ze in een soort van epileptische verstijving te komen. Totaal krankzinnig zoals ik dat eigenlijk nog nooit eerder gezien had. Vond het overdreven hysterisch dus heb niet na 1 keer opgegeven en ook verteld dat ze zich niet zo moest aanstellen, maar ik moest op dit punt toch echt uiteindelijk met mijn hond mee. Ben bang dat een kap in dit geval ook niet tot het gewenste effect geleid zou hebben en in principe zijn er meer middelen die het doel zouden moeten kunnen behalen. Dan heb ik ook wel zoiets van: nou dan probeer ik het wel via een weg die iets minder weerstand vraagt. (tenzij echt al het andere kansloos is)Renee1966 schreef:Ik heb geen idee, ken jouw hond verder niet. Maar ik heb 2 honden op de halti (gehad) en altijd gewoon omgehangen en geen gezeik eraan geaccepteerd, ging probleemloos. Mijn honden kenden wel de oefening "tandjes kijken" dan pak je ze over de neus en tilt de lippen op om het gebit te bekijken, dus ze accepteerden al gedoe aan de neus.

- Renee1966
- Zeer actief
Als hij toen al zo gespannen reageerde op de kap zou ik dat nu niet doen en als het zo'n zenuwpees is en zo onzeker, weet ik niet of een halti sowieso een geschikt hulpmiddel is.Rita schreef:Nanu is van zichzelf erg onzeker en zenuwachtig.
- Renee1966
- Zeer actief
Ik twijfel nu ook, zie hierbovengyanty schreef:Ik ben in de regel ook van die stelling, vandaar dat ik het wel eens met Norah ook geprobeerd hebt. Vind dat je toch altijd eerst even moet kijken tot hoe ver je kan gaan. Waarom problemen zien als ze er niet eens zijn. Maar zoals Norah reageerde heb ik het eigenlijk nog nooit gezien. Ze raakte helemaal in een soort trance en door de stress leek ze in een soort van epileptische verstijving te komen. Totaal krankzinnig zoals ik dat eigenlijk nog nooit eerder gezien had. Vond het overdreven hysterisch dus heb niet na 1 keer opgegeven en ook verteld dat ze zich niet zo moest aanstellen, maar ik moest op dit punt toch echt uiteindelijk met mijn hond mee. Ben bang dat een kap in dit geval ook niet tot het gewenste effect geleid zou hebben en in principe zijn er meer middelen die het doel zouden moeten kunnen behalen. Dan heb ik ook wel zoiets van: nou dan probeer ik het wel via een weg die iets minder weerstand vraagt. (tenzij echt al het andere kansloos is)Renee1966 schreef:Ik heb geen idee, ken jouw hond verder niet. Maar ik heb 2 honden op de halti (gehad) en altijd gewoon omgehangen en geen gezeik eraan geaccepteerd, ging probleemloos. Mijn honden kenden wel de oefening "tandjes kijken" dan pak je ze over de neus en tilt de lippen op om het gebit te bekijken, dus ze accepteerden al gedoe aan de neus.
- ranetje
- Zeer actief
Als je dit schrijft...............
Heel misschien bij een wat gebrekkige socialisatie als Nanu in de eerste puppytijd weinig heeft meegemaakt, maar ook dat zou ik niet met zekerheid durven beweren.
Heb je Nanu als pup (van 8 weken oud) meegenomen?
............. geloof ik er geen barst van dat de trigger bij de hondenschool ligt.Rita schreef:Nanu heeft een pup, basis en G&g1 en 2 gehaald en wel met vlag en wimpel.
Heel misschien bij een wat gebrekkige socialisatie als Nanu in de eerste puppytijd weinig heeft meegemaakt, maar ook dat zou ik niet met zekerheid durven beweren.
Heb je Nanu als pup (van 8 weken oud) meegenomen?
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Echt eens vragen aan TessaThomas hoe zij geholpen is. Bij haar was het ook angstig/ neurotisch gedrag van de hond.
Ik denk dat je wel klaar bent met de dingen aan en op de hond met die beugels en kappen etc die hij al heeft gehad.
Ik denk dat je wel klaar bent met de dingen aan en op de hond met die beugels en kappen etc die hij al heeft gehad.