Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
dreigen/vechten en castratie
Moderator: moderatorteam
- marjolijn
- Erelid
dreigen/vechten en castratie
Bilbo is al een aantal maanden "anders". Hij is nu drie jaar. Ik vind het een prachtige, mooi uitgezwaarde hond. Hij is altijd al wat "secundair"geweest in zijn reacties. Op de verschillende cursussen is dat afgedaan als: hoort bij de hond. Hij is een verschrikkelijke goedzak, gaat redelijk zijn eigen gangetje, is supersociaal naar de opvangertjes. De laatste maanden is hij erg oververhit geweest. Elke hond, reu of teef, werd bereden. Soms zo erg dat andere "baasjes" er (terecht) strontchagrijnig van werden. Ook alle sporen van teefjes buiten moesten gevolgd. Ik heb hem toen op homeopatische druppels gezet die dat gedrag zouden moeten intomen. De eerste twee weken werd het alleen maar erger: elk spoortje dat hij buiten rook leverde een verschrikkelijke trekpartij op. Daarna verminderde het zichtbaar maar werd zijn gedrag naar andere reuen minder leuk. Bilbo, die de eerste 2,5 jaar van zijn leven nooit gevochten heeft, is nu agressiever naar andere reuen. Hij zal niet als eerste beginnen met vechten maar wel gaan dreigen. Hij borstelt, heeft de staart en kop hoog en gromt, zonder tanden te ontbloten. Wanneer de andere reu reageert wordt het vechten. Nooit met schade totnutoe, maar toch..... Al meerdere mensen hebben gezegd dat castratie dit gedrag zal doen verminderen maar ik ben niet van de club die zomaar de ballen eraf laat halen. Ik heb een sterke voorkeur voor een intacte reu maar word wel wat in verwarring gebracht door dit gedrag. Wat is wijsheid?
Marjolijn

-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Hoi Marjolijn
Kan me goed voorstellen dat je het moeilijk vind om te beslissen, wel of niet castreren!
Ik heb zelf een flinke reu, de eerste anderhalf jaar supersociaal naar alle honden toe. En ineens was het over en greep ie elke reu die hij tegenkwam.
Van alles geprobeerd, homeopatische middelen, bach en gedragsterapie.
Hielp niets!
Ten einde raad heb ik hem laten castreren, hoewel iedereen riep dat ik er veel te laat mee was.
Na de castratie dacht ik ook dat dat ook al niet hielp, pas na bijna een half jaar begon ik verandering te merken.
Nu gaat het super, nogwel eens grommen of borstelen maar al eeuwen niet gevochten!
Het KAN dus helpen.
Sucses ermee hoor, ik weet hoe moeilijk het is.
groetjes Marja
Kan me goed voorstellen dat je het moeilijk vind om te beslissen, wel of niet castreren!
Ik heb zelf een flinke reu, de eerste anderhalf jaar supersociaal naar alle honden toe. En ineens was het over en greep ie elke reu die hij tegenkwam.
Van alles geprobeerd, homeopatische middelen, bach en gedragsterapie.
Hielp niets!
Ten einde raad heb ik hem laten castreren, hoewel iedereen riep dat ik er veel te laat mee was.
Na de castratie dacht ik ook dat dat ook al niet hielp, pas na bijna een half jaar begon ik verandering te merken.
Nu gaat het super, nogwel eens grommen of borstelen maar al eeuwen niet gevochten!
Het KAN dus helpen.
Sucses ermee hoor, ik weet hoe moeilijk het is.
groetjes Marja
groetjes Marja Zara en Stapper

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Kan het zijn dat de opvoeding er wat bij is ingeschoten de laatste tijd? Cursussen gestopt? Meer gewandeld dan onder appel gezet? Minder aandacht door de opvangertjes? Minder streng? Volwassen teefjes erbij gehad in huis?
Ikzelf vind het nl gewoon te laat om het op hormonen en volwassenheid te gooien. Als hij door hormonen gestuurd dit gedrag vertoont zou het eerder zijn ontstaan.
Ikzelf zou eerst bij mezelf te raden gaan wat er nu ineens een beetje anders is geworden t.o.v. eerder en vervolgens als ik daar niet uit zou komen zou ik chemische castratie en een training inzetten om hem beter onder appel te zetten met andere honden. Of je leert hem dat hij direct komt als er een reu komt, of je leert hem dat jij de baas bent en domweg geen gevecht accepteerd.
Ik wil geen heftige discussie ontketenen maar het ergste wat ik me kan voorstellen is een gecastreerde labrador. Dat wordt een kogelronde sloombak als je niet uitkijkt. Elke vorm van pit trekt weg en zijn hele gedrag zal veranderen. Hij is nu 3 jaar en functioneert al 3 jaar met hormonen, daardoor wordt hij gestuurd en die hormonen bepalen zijn hele gedrag. Ik zou dat dus niet snel doen. Hij doet ook nog niks eigenlijk en het is pas net begonnen met dit uitdagen.
Ikzelf vind het nl gewoon te laat om het op hormonen en volwassenheid te gooien. Als hij door hormonen gestuurd dit gedrag vertoont zou het eerder zijn ontstaan.
Ikzelf zou eerst bij mezelf te raden gaan wat er nu ineens een beetje anders is geworden t.o.v. eerder en vervolgens als ik daar niet uit zou komen zou ik chemische castratie en een training inzetten om hem beter onder appel te zetten met andere honden. Of je leert hem dat hij direct komt als er een reu komt, of je leert hem dat jij de baas bent en domweg geen gevecht accepteerd.
Ik wil geen heftige discussie ontketenen maar het ergste wat ik me kan voorstellen is een gecastreerde labrador. Dat wordt een kogelronde sloombak als je niet uitkijkt. Elke vorm van pit trekt weg en zijn hele gedrag zal veranderen. Hij is nu 3 jaar en functioneert al 3 jaar met hormonen, daardoor wordt hij gestuurd en die hormonen bepalen zijn hele gedrag. Ik zou dat dus niet snel doen. Hij doet ook nog niks eigenlijk en het is pas net begonnen met dit uitdagen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik wil nog toevoegen dat als je nog verder door wilt gaan met homeopatische middelen, je dit eerst de tijd moet geven. Een evt. chemische kastratie gaat niet samen met een homeopatische medikatie. Dus eerst het ene, en dan het andere, maar niet door elkaar.
Ik beweer dus niet dat een chemische kastratie geen optie is in mijn ogen.
Ik beweer dus niet dat een chemische kastratie geen optie is in mijn ogen.
- marjolijn
- Erelid
Bedankt Marja, Wil en Marc.
Wil, het homeopatische middel heb ik al afgebouwd en hij krijgt de laatste drie weken al geen druppels meer. Ik zou een onderhoudsdosis moeten volhouden maar ik heb niet echt de overtuiging dat dit middel positief werkt. Wat jij zegt: medicatie aanpassen speelt al een poosje en ik heb ervoor gekozen om af te bouwen.
Marc, Bilbo krijgt minder leiding, dat is duidelijk. Ja, door de opvangertjes en door de angst die Kees voor die vechtpartijen heeft. Ook zijn er de laatste tijd meerdere volwassen teven over de vloer geweest, is hun vriendinnetje Luna, die elke woensdag meegaat kortgeleden loops geweest en is dat niet snel genoeg onderkend. Het is gek, maar van je sullige lieverdje verwacht je dit gedrag gewoon niet ook al laat je de teugels vieren. Maar ik denk dat je hartstikke gelijk hebt. Gisteren hebben we afgesproken dat Bilbo weer apart mee gaat, tenminste een keer per dag. We zitten een beetje met een vervelende verdeling: ik rijd geen auto en het bos is niet zonder auto te bereiken. Ik zorg voor de opvangers en Kees neemt onze eigen honden + de gewende opvangers s'middags mee. Voor Bilbo zijn we weer een strakker regime aan het ontwikkelen met het totaal niet accepteren van dit gedrag. Hij wordt verbaal gecorrigeerd (wanneer we op tijd zijn) en bij niet opvolgen aangelijnd en weggetroond van de situatie. Grote probleem is Kees zijn eigen angst voor conflictsituaties. Dat betekent dat Bilbo eigenlijk voorlopig niet mee kan naar het bos maar eerst weer duidelijk moet weten wat zijn plek is. Castratie is voor mij nauwelijks een optie en zeker wanneer ik gesteund word in het feit dat het bij onszelf ligt. Maar zou het, om welke reden dan ook een noodzakelijkheid zijn dan heb ik al wel voorbeelden van Labs die niet kogelronde trutten geworden zijn, mits ze maar beweeglijk en alert gehouden worden.
Wil, het homeopatische middel heb ik al afgebouwd en hij krijgt de laatste drie weken al geen druppels meer. Ik zou een onderhoudsdosis moeten volhouden maar ik heb niet echt de overtuiging dat dit middel positief werkt. Wat jij zegt: medicatie aanpassen speelt al een poosje en ik heb ervoor gekozen om af te bouwen.
Marc, Bilbo krijgt minder leiding, dat is duidelijk. Ja, door de opvangertjes en door de angst die Kees voor die vechtpartijen heeft. Ook zijn er de laatste tijd meerdere volwassen teven over de vloer geweest, is hun vriendinnetje Luna, die elke woensdag meegaat kortgeleden loops geweest en is dat niet snel genoeg onderkend. Het is gek, maar van je sullige lieverdje verwacht je dit gedrag gewoon niet ook al laat je de teugels vieren. Maar ik denk dat je hartstikke gelijk hebt. Gisteren hebben we afgesproken dat Bilbo weer apart mee gaat, tenminste een keer per dag. We zitten een beetje met een vervelende verdeling: ik rijd geen auto en het bos is niet zonder auto te bereiken. Ik zorg voor de opvangers en Kees neemt onze eigen honden + de gewende opvangers s'middags mee. Voor Bilbo zijn we weer een strakker regime aan het ontwikkelen met het totaal niet accepteren van dit gedrag. Hij wordt verbaal gecorrigeerd (wanneer we op tijd zijn) en bij niet opvolgen aangelijnd en weggetroond van de situatie. Grote probleem is Kees zijn eigen angst voor conflictsituaties. Dat betekent dat Bilbo eigenlijk voorlopig niet mee kan naar het bos maar eerst weer duidelijk moet weten wat zijn plek is. Castratie is voor mij nauwelijks een optie en zeker wanneer ik gesteund word in het feit dat het bij onszelf ligt. Maar zou het, om welke reden dan ook een noodzakelijkheid zijn dan heb ik al wel voorbeelden van Labs die niet kogelronde trutten geworden zijn, mits ze maar beweeglijk en alert gehouden worden.
Marjolijn

-
- Zeer actief
Vooropgesteld: Wij hebben Aaron op9-jarige leeftijd moeten laten castreren ivm zijn prostaat.
Hij is er niet dikker van geworden..zijn vacht is niet veranderd, hij is geenszins sloom.
Wel is hij evenwichtiger geworden en vecht hij bijna niet meer.
Ik wil ook heus niet zomaar roepen ballen eraf...
Maar ik word wel moe van dat dik en sloom fabeltje...dat heb je zelf in de hand. Aaron heeft het op alle fronten goed gedaan...hij is er zeer ten positieve van veranderd.
Hij is er niet dikker van geworden..zijn vacht is niet veranderd, hij is geenszins sloom.
Wel is hij evenwichtiger geworden en vecht hij bijna niet meer.
Ik wil ook heus niet zomaar roepen ballen eraf...
Maar ik word wel moe van dat dik en sloom fabeltje...dat heb je zelf in de hand. Aaron heeft het op alle fronten goed gedaan...hij is er zeer ten positieve van veranderd.
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...

In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Mijn vrienden hebben toevallig hun reuen 1 jaar geleden allebei laten castreren, ik denk dat ik nog nooit honden heb gezien die zoveel aan eten denken als die twee terwijl ze eerder permanent een bak voer hadden staan. De kleine reu is zeker 25% in gewicht toegenomen en moet constant op dieet blijven. Verder is het maar welke eisen je aan je hond stelt. Als je een gezellige lieverd wil kan een gecastreerde reu prima voor je zijn, ik wil echter een trotse actieve hond en dat gaat er meestal helaas wel een beetje af op den duur. Verder is een reuenvacht geen tevenvacht. Een reu kan nooit een reuenvacht hebben zonder hormonen want dat bepaald zijn vacht. Niet dat een tevenvacht niet goed is, maar toch.... daarnaast neemt de bespiering af want ook daarop is testosteron de bepalende factor.
Verder haat ik het dat een gecastreerde reu het pispaaltje wordt van andere reuen. Ik ken een reu van dit forum die gecastreerde reuen als levende opblaaspoppen gebruikt, ze doen niks terug en ruiken heerlijk vindt hij.
Iedereen zijn mening maar ik blijf echt bij de mijne, Wuilus grijpt ook altijd gecastreerde reuen om ermee te sollen, op de rug dwingen en de hele tijd opjagen voor de lol. Voor andere honden worden het betekenisloze wezens die nergens voor dienen.
Het is echt niet de bedoeling mensen met een gecastreerde reu te beledigen, maar dit is wel hoe ik het zie en ervaar. Heb je grote problemen met je reu en zijn er geen opties meer, prima, maar voor de zomaar, mij niet gezien.
Verder haat ik het dat een gecastreerde reu het pispaaltje wordt van andere reuen. Ik ken een reu van dit forum die gecastreerde reuen als levende opblaaspoppen gebruikt, ze doen niks terug en ruiken heerlijk vindt hij.
Iedereen zijn mening maar ik blijf echt bij de mijne, Wuilus grijpt ook altijd gecastreerde reuen om ermee te sollen, op de rug dwingen en de hele tijd opjagen voor de lol. Voor andere honden worden het betekenisloze wezens die nergens voor dienen.
Het is echt niet de bedoeling mensen met een gecastreerde reu te beledigen, maar dit is wel hoe ik het zie en ervaar. Heb je grote problemen met je reu en zijn er geen opties meer, prima, maar voor de zomaar, mij niet gezien.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
- Aantal honden: 2
Alleen maar omdat het bij Aaron niet op gaat? Tarz is dus wel degelijk dikker geworden na de castratie. Van 8 kilo, naar ruim 11 kilo om precies te zijn. En hij is veeel slomer geworden.WendyV schreef: Maar ik word wel moe van dat dik en sloom fabeltje...dat heb je zelf in de hand.
En dat terwijl hij nu meer beweging krijgt dan voordat hij gecastreerd is.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Schijnbaar kan het twee kanten op maar krijg je vooraf niet de garantie welke. Ik ken een reu die qua uiterlijk mooi is gebleven maar ik ken er ook een die er nu uitziet als een pluizig dik teefje, ondanks een streng dieet. De eigenares heeft hier niets in eigen hand helaas.WendyV schreef:Ik wil ook heus niet zomaar roepen ballen eraf...
-
- Zeer actief
Precies, het kan prima gaan maar mijn ervaring is bij heel wat honden van niet. Ik ken er 1, een labrador ook nog
die wel in figuur is gebleven en ook niet sloom of lusteloos is. Hij is wel met 10 maanden gecastreerd en dus zich gaan vormen zonder hormonen. Dat itt veel reuen die juist in de bloei van hun leven gecastreerd worden. Die gaan nl, want dan kan niet anders, een enorme verandering doormaken kwa gedrag en totale lichamelijke balans en stofwisseling.

-
- Zeer actief
Wat een flauwe conclusie eigenlijk. Tuurlijk worden ze makkelijker, of beter gezegd makker. Hun drive is weg, pissen overal heeft geen zin meer, teven zijn niet meer intressant, reuen zijn geen concurrenten meer, plassen kan dus in een keer en verder, tja, wat moet hij verder? Eten, hangen en makkelijk zijn. Ik wil dat niet voor mijn hond zonder medische noodzaak of extreem probleemgedrag. Ik denk dat ik mijn reu eerder herplaats bij iemand die wel met een echte reu kan omgaan dan dat ik hem makkelijk maak door zijn drive weg te snijden. Dan had ik een teefje moeten nemen nl.Marja schreef:Ik ken toch echt een hoop reuen die na castratie een heel stuk makkelijker zijn geworden!
Ik ben ook heel fel tegen het standaard castreren wat asielen doen. Ten eerste heeft het geen zin want er zijn altijd genoeg intacte reuen om een teef te bevruchten ( niet voor niets zijn de meeste nesten die aangeboden worden kruisingen tussen twee raszuivere ouders die nooit in het asiel hebben gezeten ) en ten tweede hoef ik dus geen hond uit het asiel waar net voor ik hem neem de ballen vanaf zijn gehaald.
-
- Zeer actief
Noem het makkelijk of noem het saai, is precies hetzelfde. Mijn sportieve hondje is veranderd in een ouwe bak en dat vind ik eigenlijk best jammer. Niet dat ik nu minder van hem hou, maar als ik dit had geweten had ik het niet gedaan.Marja schreef:Ik ken toch echt een hoop reuen die na castratie een heel stuk makkelijker zijn geworden!
-
- Zeer actief
Trouwens Rob, pakte Nina hem ook al zo aan voor hij gecastreerd was? Wuilus is nl vreselijk gemeen tegen gecastreerde reuen, die ruiken nl lichtelijk naar loopse teef wat soms een soort killneiging bij andere erg dominante teven veroorzaakt uit deknijd zeg maarTarz schreef:Noem het makkelijk of noem het saai, is precies hetzelfde. Mijn sportieve hondje is veranderd in een ouwe bak en dat vind ik eigenlijk best jammer. Niet dat ik nu minder van hem hou, maar als ik dit had geweten had ik het niet gedaan.Marja schreef:Ik ken toch echt een hoop reuen die na castratie een heel stuk makkelijker zijn geworden!

-
- Zeer actief
Tjonge al die vooroordelen!
Ik ben voor! castratie.
Mijn reu is absoluut geen piespaaltje voor andere reuen, integendeel! hij staat nog steeds zijn mannetje. Hij is nog steeds superaktief en speels en zijn vacht is schitterend (brokken!)
Voor mijn reu is het veel en veel fijner dat ie niet meer zo nodig hoeft te vechten. Hij kan altijd en overal los lopen nu, ik zit niet meer als een gek achter hem aan om te kijken of ie weer eens een reu pakt.
Ik maar zeker ook hij zijn nu veel gelukkiger dan voor de castratie!
En verder............ iedereen mag zelf beslisen of ie wel of niet castreerd, daar heeft een ander geen moer mee te maken vind ik.
En kiezen tussen castratie of herplaatsing, sorry hoor maar ik neem mijn honden voor levenslang!!
Fijne avond allemaal
Ik ben voor! castratie.
Mijn reu is absoluut geen piespaaltje voor andere reuen, integendeel! hij staat nog steeds zijn mannetje. Hij is nog steeds superaktief en speels en zijn vacht is schitterend (brokken!)
Voor mijn reu is het veel en veel fijner dat ie niet meer zo nodig hoeft te vechten. Hij kan altijd en overal los lopen nu, ik zit niet meer als een gek achter hem aan om te kijken of ie weer eens een reu pakt.
En verder............ iedereen mag zelf beslisen of ie wel of niet castreerd, daar heeft een ander geen moer mee te maken vind ik.
En kiezen tussen castratie of herplaatsing, sorry hoor maar ik neem mijn honden voor levenslang!!
Fijne avond allemaal

-
- Zeer actief
Nou hoef je niet zo boos te worden omdat ik het tegenovergestelde zeg dan wat jij zegt. Besef je dat wel? Jij zegt dat je voor castratie bent en ik zeg dat ik ertegen ben. Vervolgens begin jij over vooroordelen en wordt je helemaal gepikeert !?Marja schreef:Tjonge al die vooroordelen!
Ik ben voor! castratie.
Fijne avond allemaal
Ook een fijne avond gewenst

-
- Zeer actief
Dat zal er best mee te maken hebben. Voor die castratie was Nina nog erg jong en toen waren er de normale opstootjes. Maar daarna werd het veel serieuzer en kwam het echt van Nina's kant.MARC_S schreef:
Trouwens Rob, pakte Nina hem ook al zo aan voor hij gecastreerd was? Wuilus is nl vreselijk gemeen tegen gecastreerde reuen, die ruiken nl lichtelijk naar loopse teef wat soms een soort killneiging bij andere erg dominante teven veroorzaakt uit deknijd zeg maar
Ik heb het er met een gedragstherapeut over gehad, en die vertelde een soortgelijk verhaal als jij nu doet. Tarz was 2 jaar toen hij gecastreerd werd, Nina was toen een maand of 5.
Wat ik al zei; ik heb er best wel spijt van. Achteraf gezien had het verstandiger geweest hem intact te laten.
Laatst gewijzigd door Tarz op 09 dec 2003 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- mechelaar_fan
- Zeer actief
- marjolijn
- Erelid
Volgens mij heb ik ook heel duidelijk aangegeven dat ik tegen castreren ben. Ik vind het een onnatuurlijk gebeuren maar begrijp dat het in speciale gevallen een noodzakelijkheid is. Mijn vraag was ook echt gericht op ervaringen van mensen die om gedragsredenen hun hond hebben laten casteren. Ik kan me helemaal vinden in het feit dat wij hem teveel vrijheid geboden hebben de laatste tijd en we zijn dat dus al aan het terugschroeven. Voor mij hoort Bilbo ook met ballen.
Marjolijn

-
- Zeer actief
Ben niet boos hoor :p:
Maar altijd en eeuwig moet je je verantwoorden omdat je je reu hebt laten castreren!!
Daar word ik wel eens pissig om.
Ja, beter onder appel, o.k. dat zal best, maar het is mij niet gelukt. Ik heb hem prima onder appel alleen niet als ie wou vechten!
Nu roep ik hem als ie loopt te klieren bij een reu en dan komt hij ook!
HEERLIJK!!
Dierenmishandeling?? wat is erger, een gecastreerde reu die minimaal twee uur per dag losloopt in het bos of een niet gecastreerde reu die 3 maal daags aan de riem een blikje rond mag?
Voor mij is die keus niet moeilijk
Maar altijd en eeuwig moet je je verantwoorden omdat je je reu hebt laten castreren!!
Ja, beter onder appel, o.k. dat zal best, maar het is mij niet gelukt. Ik heb hem prima onder appel alleen niet als ie wou vechten!
HEERLIJK!!
Dierenmishandeling?? wat is erger, een gecastreerde reu die minimaal twee uur per dag losloopt in het bos of een niet gecastreerde reu die 3 maal daags aan de riem een blikje rond mag?

-
- Zeer actief
Daarom vind ik ook dat bij extreme gedragsproblemen zoals als vreselijk vechten castratie best een optie kan zijn. Niet bij mij, maar ik ben ook een alleenwonende man die alleen die hond heeft om rekeing mee te houden. Heb je ook kinderen en een gezin dan kan je nooit evenveel investeren in je hond. Of je hebt gewoonweg de kracht en tijd niet. Dus ik vindt het niet direct vreselijke dierenmishandeling, alleen wel meestal heel jammer als die reu er net helemaal verkeerd op reageertMarja schreef:Ben niet boos hoor :p:
HEERLIJK!!

-
- Zeer actief
Castreren blijft een gok, dat ben ik helemaal met je eens.
Mijn reu was bijna 2 toen ik hem liet castreren, heb er heel lang aan getwijfeld, eerst allerlei andere dingen geprobeerd zoals gedragsterapie, bachremedies enz.
Maar dat hiepl toch niet echt helaas.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook een pup heb van nu 6 maanden. Met haar ben ik op een andere school als met mijn reu destijds. Daar gaven ze me een tip: doorlopen als je denkt dat je hond gaat vechten en je er niet mee bemoeien want dan denkt ie dat je hem steunt.
Ik moet zeggen dat dat ook heel erg geholpen heeft:)
groetjes Marja
Mijn reu was bijna 2 toen ik hem liet castreren, heb er heel lang aan getwijfeld, eerst allerlei andere dingen geprobeerd zoals gedragsterapie, bachremedies enz.
Maar dat hiepl toch niet echt helaas.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook een pup heb van nu 6 maanden. Met haar ben ik op een andere school als met mijn reu destijds. Daar gaven ze me een tip: doorlopen als je denkt dat je hond gaat vechten en je er niet mee bemoeien want dan denkt ie dat je hem steunt.
Ik moet zeggen dat dat ook heel erg geholpen heeft:)
groetjes Marja