Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje interpretatie inteelt%

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Vraagje interpretatie inteelt%

Ongelezen bericht door MirandaH »

Even een vraag met als voorbeeld mijn eigen teef. In een van de databases die voor mijn ras beschikbaar zijn, wordt keurig voor je het inteeltpercentage berekend. Voor wie wil meekijken:

http://www.cairn.dk/ped/
Search database
Dan even intypen: Cobby Body Ready Steady Woosh,10 generaties selecteren, zoeken, aanklikken en voilà.

Hij geeft dan als inteelt% 4,64. Mijn eigen database komt op 4,99% maar ik heb meer gegevens, dus dat is verklaarbaar.

Alleen, als ik dan op 'Inteelt' klik, dan verschijnt er ineens een percentage van 11,5%.

Uit de uitleg http://pawpeds.com/pawacademy/genetics/ ... ng_nl.html kan ik geen wijs worden waarom die percentages nu dan worden opgeteld. Het lijkt erop dat de 'gewone' berekening van 10 generaties overeenkomt met de berekening uit mijn eigen database (Zooeasy, dus methode van Wright). Ook de uitleg volgend dan is het, lijkt mij, nagenoeg dezelfde methode.Maar dus met dat laatste stukje, die 11,5%, die volg ik even niet. Wat gebeurt er en wat voegt dit toe? Kan iemand me dat uitleggen?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Vraagje interpretatie inteelt%

Ongelezen bericht door Tring »

Inteelt is 4,64%, totale inteelt is 11,5%. Wellicht bedoelen ze dat de inteelt van de hond zelf 4,64%. Maar de moeders lijn kan geinteeld zijn en de vaderslijn ook en dat zijn twee afzonderlijke percentages. Als paps 3x klaasje erin heeften 2x pietje en moeder heeft er 6x keesje en 2x pietje in. Dan is de afzonderlijke inteelt per lijn vrij hoog maar de inteelt van de hond/pup waar het omgaat een stuk lager omdat die aan beide kanten in de stamboom alleen 4x pietje tegenkomt (zowel vader als moederskant).
xx Marr en Keeff
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Vraagje interpretatie inteelt%

Ongelezen bericht door MirandaH »

Vaders is 6,92% en moeders 1.96%. Maar ik denk dat je me wel naar de oplossing hebt geholpen. Het zou zomaar de verwantschap kunnen zijn. Die komt in mijn database op 11,17%. Misschien is dat het wel en wordt het afgerond. Dankjewel :-)
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”