Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
welk ras (richting retriever/jachthond)
Moderator: moderatorteam
-
nicolioo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
- Aantal honden: 2
Re: welk ras (richting retriever/jachthond)
Oh ja en een kanttekening, veel jachthonden zoals de ds worden wel 2e hands aangeboden maar dat is heel vaak om de de jachtpassie van de hond groter is dan die van de baas en dan is het best lastig de hond te krijgen zoals jij die graag ziet...
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
In denk dat je weinig aan al die nuances hebt tussen de rassen, want je gaat voor een herplaatser dus kun je dat soort zaken allemaal individueel bezien.

- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
De pointer
weinig vachtonderhoud, modder geen probleem, luistert goed (goed genoeg voor ons) en is zooo vriendelijk en vrolijk naar alles. Zijn hele leven lijkt een groot feest 
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Als ik kijk naar de honden die ik ken, al dan niet van de jachttraining, dan zit er ook behoorlijk wat verschil tussen de honden van hetzelfde ras.
Ken een heidewachtel die je echt moet aansporen, heel rustig is en heel zacht naar andere honden en mensen. Maar er zitten er ook tussen die echt puur stuiterbal zijn en behoorlijk wat pit hebben.
De DS (zowel kort als langhaar) zijn inderdaad behoorlijke stuiterballen, maar zijn allemaal jonge honden dus dat hoort er dan een beetje bij.
Zeker omdat je graag een herplaatser wilt zou ik contact opnemen met de diverse rasverenigingen en goed kijken naar het karakter van de desbetreffende hond.
Ken een heidewachtel die je echt moet aansporen, heel rustig is en heel zacht naar andere honden en mensen. Maar er zitten er ook tussen die echt puur stuiterbal zijn en behoorlijk wat pit hebben.
De DS (zowel kort als langhaar) zijn inderdaad behoorlijke stuiterballen, maar zijn allemaal jonge honden dus dat hoort er dan een beetje bij.
Zeker omdat je graag een herplaatser wilt zou ik contact opnemen met de diverse rasverenigingen en goed kijken naar het karakter van de desbetreffende hond.
-
korthaar
- Zeer actief
De Epagneul B(r)eton, als je van het betere pointwerk houdt.
-
billy20
- Actief
Tja, dat wordt lastig een keuze maken. Ik realiseer me dat er per individu verschil is in karakter dat heb ik ook gezien bij de cockers maar zij hadden ook dezelfde specifieke raskenmerken. Weet iemand ook het verschil tussen de spaniels en de voornoemde staande jachthonden qua karakter?

-
korthaar
- Zeer actief
Een Spaniel gaat pas zitten, als het wild op de wieken / lopers gaat.
Een Staande Hond blijft staan, zodra het wildgeur in de neus krijgt en kun je dus op tijd terugfluiten.
Een Staande Hond blijft staan, zodra het wildgeur in de neus krijgt en kun je dus op tijd terugfluiten.
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
de epagneul breton lijkt me absoluut niet geschikt voor TS! zeker als je een spaniel gewend bent zou ik absoluut geen breton aanraden..ze jagen nogal ruim en om ze goed te bereiken ben je wel even bezig...korthaar schreef:De Epagneul B(r)eton, als je van het betere pointwerk houdt.
ik zou eerder gewoon voor een andere spaniel gaan, eentje met minder haar...ze zijn over het algemeen toch wat gehoorzamer en beter bereikbaar als een staande hond...
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Ook n werklijn golden heeft best wat borstelwerk nodig, vind ik dan...hier gaan ze beiden 2x per jaar naar de trimmer..
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
helemaal waar hoor...als je jachttraining wilt doen met een breton heb je een flinke uitdaging...oh en ik kan het wetenTara schreef:Sowieso zou ik niet voor een EB gaan als je er jachttraining mee wilt doen. Ik vind ze toch wat minder allround dan een allround staande, zeg maar.laura23 schreef:de epagneul breton lijkt me absoluut niet geschikt voor TS! zeker als je een spaniel gewend bent zou ik absoluut geen breton aanraden..ze jagen nogal ruim en om ze goed te bereiken ben je wel even bezig...korthaar schreef:De Epagneul B(r)eton, als je van het betere pointwerk houdt.
ik zou eerder gewoon voor een andere spaniel gaan, eentje met minder haar...ze zijn over het algemeen toch wat gehoorzamer en beter bereikbaar als een staande hond...
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
-
korthaar
- Zeer actief
Tara, bedoel je misschien, dat de kortharige DS / Vizsla minder bestand zijn tegen de kou gelet op de jacht ( op post zitten evt. i.c.m. waterwerk)?
Zo recreatief merk je het niet, tijdens een wandeling met erg koud weer.
M'n DSK gaat het jaar rond ook uit zichzelf het water in.
Daarna dan altijd weer wel direct beweging of afdrogen en de auto in.
Zo recreatief merk je het niet, tijdens een wandeling met erg koud weer.
M'n DSK gaat het jaar rond ook uit zichzelf het water in.
Daarna dan altijd weer wel direct beweging of afdrogen en de auto in.
Laatst gewijzigd door korthaar op 24 dec 2013 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Klinkt als een top hond en een super leven.j.werkman schreef:Heidewachtel hier.
Jachtpassie, ja. Loopt altijd los bij grote wandelingen in natuurgebieden. Nooit problemen gehad.
Herman houdt van samenwerking en daar kun je heel veel gebruik van maken.
Ik loop elke dag meerdere uren in de natuur met verrekijker en fototoestel. Kan rustig langdurig vogels kijken of libelles of paddestoelen fotograferen, dan wacht hij wel een kwartiertje of zo, houdt geconcentreerd zijn balletjes of stok in de gaten. Tussendoor met balletjes klooien, aanwijzingen geven en pret maken. Hij kan heel goed speuren=balletje zoeken en probeert mij dat ook te leren (verstopt het in een kuiltje Of achter een polletje), als het mij niet lukt, wijst hij het me aan en doet een stapje achteruit.
Bij verdachte zaken kijkt hij naar mij, of ikhet zie en wacht op mijn aanwijzingen.
Ik weet eigenlijk niet of hij gehoorzaam is, het is een zelfstandige hond en niet een volgzaam type.
Mensen in de omgeving en onderweg zijn altijd wel enthousist over hem, zelfs schaapherders en boswachters. Als ik met ze praat gaat hij bij z'n balletje geconcentreerd zitten wachten tot we verder gaan.
Trainen en opvoeden heb ik eigenlijk nooit gedaan, meer samenleven en voldoen aan wat hij nodig heeft, mijn grenzen en zijn grenzen een beetje in de gaten houden.
Kortom , een relax hond, intelligent, enthousiast en lief voor de omgeving.
-
j.werkman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
- Aantal honden: 1
Is het ook, we hebben het heel leuk met elkaar.
-
korthaar
- Zeer actief
Hoe gaat het met je Dalmaat naar andere honden toe?Sucha schreef:weimaraner heb ik gehad, super hond in de samenwerking maar niet voor iedereen even geschikt. Nu een Dalmatiche hond, ook zeer in de samenwerking en wel evenwichtiger te noemen dan de Weim
Wordt het "lachen" (lip optrekken) door andere honden en bazen niet vaak verkeerd uitgelegd?
Of is dat bij jouw Dalmaat niet aan de orde?
- Hanneke2
- Zeer actief
Een afgedankte Spaanse podenco? Juist die honden die niet goed genoeg waren voor de jacht zijn vaak geen extreme jagers (duh), het zijn stiksociale knuffelhonden, en mijn ervaring is absoluut kerngezond (afgezien van mankementen door mishandeling, uiteraard).billy20 schreef:Wij zijn ons aan het oriënteren voor een hond en komen er niet uit. Wij hebben nu een cocker en dat is een hond die bij ons past maar we willen niet weer een cocker . Dit omdat we een maatje groter willen en vanwege de vachtverzorging (ik ben geen kammer). Met de cocker hebben we altijd aan apporteren, jachttraining en speuren gedaan en met een nieuwe hond willen we dit ook gaan doen. We willen een herplaatser dus een onbekender ras is niet aan de orde. Ik heb eerst bij de retrievers gekeken maar daar geen ras gevonden die me echt aansprak. De golden vind ik te veel haar hebben en te soft (tenminste die ik ken), de labrador vind ik te lomp zowel gedrag als fysiek),de toller spreekt mij wel aan maar mijn vriend niet en de flatcoated spreekt mij niet aan. Ik vraag me ook af hoe het met de gezondheid van de retrievers zit. Vervolgens bij de jachthonden gekeken maar daar ben ik een beetje bang voor het zelfstandig op jacht gaat. Vrienden van ons hebben een Duitse staande korthaar en dat is een geweldige hond die goed luistert maar ik ken ook een draadhaar die (zelfs na veel training) niet los kan. Verder vind ik de Vizla erg mooi maar hier zie ik weinig herplaatsers van en ik ken het ras niet. Wat we verder belangrijk vinden is:
- Vriendelijk naar andere honden en mensen
- Geen tot weinig vachtverzorging, geen trimhond
- Middelgroot tot groot
- Gezond ras
Eigenlijk zoeken we een grote cocker met minder vacht maar die bestaat volgens mij niet. De cocker bevalt erg goed omdat ze goed los kunnen maar ook (bij de meeste) het jachtinstinct nog aanwezig is en het zijn vriendelijke, vrolijke honden die graag met je willen werken.
Ik ken een paar cockers, en ja, mijn stel zou wel door kunnen gaan voor cockers zonder moeilijke vacht en met een scheutje meer intelligentie.
Serieus, als je op jachthonden valt moet je absoluut even naar de podenco's kijken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Als met name de vacht bij de cocker het probleem is, is een working cocker dan niks? Die hebben een stuk minder vacht en houden wel van een actief leven.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
billy20
- Actief
Heb ik ooit wel eens naar gekeken maar ik had begrepen dat het juist jagers en weglopers zijn.Hanneke2 schreef:Een afgedankte Spaanse podenco? Juist die honden die niet goed genoeg waren voor de jacht zijn vaak geen extreme jagers (duh), het zijn stiksociale knuffelhonden, en mijn ervaring is absoluut kerngezond (afgezien van mankementen door mishandeling, uiteraard).
Ik ken een paar cockers, en ja, mijn stel zou wel door kunnen gaan voor cockers zonder moeilijke vacht en met een scheutje meer intelligentie.![]()
Serieus, als je op jachthonden valt moet je absoluut even naar de podenco's kijken.

-
billy20
- Actief
De werkcocker is er bijna niet meer. Er zijn, geloof ik, 2 fokkers in NL en bovendien wil ik geen pup maar een herplaatser en een iets grotere hond dan de cocker.Lysette schreef:Als met name de vacht bij de cocker het probleem is, is een working cocker dan niks? Die hebben een stuk minder vacht en houden wel van een actief leven.
Na een middagje lezen neig ik wel steeds meer om voor een Engels springer te gaan met minder haar maar dat wordt dan wel een zoektocht (heb gelukkig geen haast). Of toch een werkgolden of een toller, neig in ieder geval minder naar de staande jachthonden.

-
billy20
- Actief
Klopt. Ik vind het karakter van de spaniel zo leuk maar een grote spaniel met weinig vacht bestaat niet dus ik moet of kiezen voor een ander ras of toch de minpunten voor lief nemen. Ik ben er nog niet uit.Tara schreef:De Engelse Springer is ook niet groot hoor, zeker de werklijnen zijn vrij klein. Het zijn wel ontzettend leuke en veelzijdige hondjes.billy20 schreef:De werkcocker is er bijna niet meer. Er zijn, geloof ik, 2 fokkers in NL en bovendien wil ik geen pup maar een herplaatser en een iets grotere hond dan de cocker.Lysette schreef:Als met name de vacht bij de cocker het probleem is, is een working cocker dan niks? Die hebben een stuk minder vacht en houden wel van een actief leven.
Na een middagje lezen neig ik wel steeds meer om voor een Engels springer te gaan met minder haar maar dat wordt dan wel een zoektocht (heb gelukkig geen haast). Of toch een werkgolden of een toller, neig in ieder geval minder naar de staande jachthonden.

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
In Engeland zijn ze er wel een stuk meer geloof ik, dus denk dat daar ook wel herplaatsers zijn. Mijn vorige trainer had er eentje maar die kwam dus ook uit Engeland. Maar goed, niet zo makkelijk om dan "even" bij een hond te gaan kijken.billy20 schreef:De werkcocker is er bijna niet meer. Er zijn, geloof ik, 2 fokkers in NL en bovendien wil ik geen pup maar een herplaatser en een iets grotere hond dan de cocker.Lysette schreef:Als met name de vacht bij de cocker het probleem is, is een working cocker dan niks? Die hebben een stuk minder vacht en houden wel van een actief leven.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Neem contact op met die fokkers, niet alle herplaatsers worden geadverteerd. Er kan maar zo een superhondje net op een ander plekje wachten. Mail uitgebreid met wie je bent en wat je te bieden hebt en wacht eens af.billy20 schreef:De werkcocker is er bijna niet meer. Er zijn, geloof ik, 2 fokkers in NL en bovendien wil ik geen pup maar een herplaatser en een iets grotere hond dan de cocker.Lysette schreef:Als met name de vacht bij de cocker het probleem is, is een working cocker dan niks? Die hebben een stuk minder vacht en houden wel van een actief leven.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Je kan hem toch ook scheren?
Of zeg ik nu iets vreselijks?
Of zeg ik nu iets vreselijks?
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
-
korthaar
- Zeer actief
Het is ook weer niet alleen maar kommer en kwel in Rasgroep 7 hoor.billy20 schreef:De werkcocker is er bijna niet meer. Er zijn, geloof ik, 2 fokkers in NL en bovendien wil ik geen pup maar een herplaatser en een iets grotere hond dan de cocker.Lysette schreef:Als met name de vacht bij de cocker het probleem is, is een working cocker dan niks? Die hebben een stuk minder vacht en houden wel van een actief leven.
Bij het ene ras wat meer dan bij het ander: bestaat de doelgroep niet alleen maar meer uit mannetjes in groene pakken.
Er zijn er ook wel, die naast net ophalen van apporten, gewoon los mee kunnen lopen naar het schoolplein en Appie Hein als een St Bernhard.
- dagmar88
- Zeer actief
billy20 schreef: Klopt. Ik vind het karakter van de spaniel zo leuk maar een grote spaniel met weinig vacht bestaat niet dus ik moet of kiezen voor een ander ras of toch de minpunten voor lief nemen. Ik ben er nog niet uit.
Heb je al eens aan de clumber spaniel uit werklijnen gedacht? Niet die lelijke show slagschepen.
http://www.youtube.com/watch?v=hpWpGky5ugA
-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
[quote="korthaar"]Bij het ene ras wat meer dan bij het ander: bestaat de doelgroep niet alleen maar meer uit mannetjes in groene pakken.
/quote]
Nog niet zo lang geleden : Makkers staakt uw dom geraas...
/quote]
Nog niet zo lang geleden : Makkers staakt uw dom geraas...
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- dagmar88
- Zeer actief
Tara schreef:Nou, om daarvan een herplaatser te bekomen mag je wel wachten tot je een ons weegt denk ik.dagmar88 schreef:billy20 schreef: Klopt. Ik vind het karakter van de spaniel zo leuk maar een grote spaniel met weinig vacht bestaat niet dus ik moet of kiezen voor een ander ras of toch de minpunten voor lief nemen. Ik ben er nog niet uit.
Heb je al eens aan de clumber spaniel uit werklijnen gedacht? Niet die lelijke show slagschepen.
http://www.youtube.com/watch?v=hpWpGky5ugA
-
billy20
- Actief
Welk ras wat meer/minder volgens jou?korthaar schreef:Het is ook weer niet alleen maar kommer en kwel in Rasgroep 7 hoor.billy20 schreef:De werkcocker is er bijna niet meer. Er zijn, geloof ik, 2 fokkers in NL en bovendien wil ik geen pup maar een herplaatser en een iets grotere hond dan de cocker.Lysette schreef:Als met name de vacht bij de cocker het probleem is, is een working cocker dan niks? Die hebben een stuk minder vacht en houden wel van een actief leven.
Bij het ene ras wat meer dan bij het ander: bestaat de doelgroep niet alleen maar meer uit mannetjes in groene pakken.
Er zijn er ook wel, die naast net ophalen van apporten, gewoon los mee kunnen lopen naar het schoolplein en Appie Hein als een St Bernhard.

-
billy20
- Actief
Tara schreef:De staande jachthonden trekken me zeker aan maar, gezien de verhalen die ik wel eens hoor, ben ik een beetje bevreesd voor een zelfstandige jager en zeker bij een herplaatser. Wordt een beetje lastig apporteren met een hond die de benen neemt.korthaar schreef:Het is ook weer niet alleen maar kommer en kwel in Rasgroep 7 hoor.billy20 schreef:De werkcocker is er bijna niet meer. Er zijn, geloof ik, 2 fokkers in NL en bovendien wil ik geen pup maar een herplaatser en een iets grotere hond dan de cocker.Lysette schreef:Als met name de vacht bij de cocker het probleem is, is een working cocker dan niks? Die hebben een stuk minder vacht en houden wel van een actief leven.
Er zijn er ook wel, die naast net ophalen van apporten, gewoon los mee kunnen lopen naar het schoolplein en Appie Hein als een St Bernhard.![]()
Ja hoor, zo heb ik er ook een. Maar een staande hond moet je wel liggen. Als je je er niet toe aangetrokken voelt moet je er dus gewoon niet aan beginnen.

-
korthaar
- Zeer actief
De Vizsla wat meer.
Met de DSK moet je w.s. meer rekening houden met katten.
De Weimaraner is ook wel populair buiten de jacht om, maar als je het mij zou vragen; De vizsla
Met de DSK moet je w.s. meer rekening houden met katten.
De Weimaraner is ook wel populair buiten de jacht om, maar als je het mij zou vragen; De vizsla
Laatst gewijzigd door korthaar op 26 dec 2013 11:25, 3 keer totaal gewijzigd.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik zie dat de lab al afvalt maar ik wil toch nog even reageren op je vraag over het verschil binnen de labs.
En dat verschil is er zeker, hier een foto van mijn werklijn reu: zoals je ziet, niets grofs of lomps aan.
En qua karakter is hij ook absoluut niet lomp, sterker nog: de hele wereld kan m gestolen worden, alleen de baas is belangrijk

En dat verschil is er zeker, hier een foto van mijn werklijn reu: zoals je ziet, niets grofs of lomps aan.
En qua karakter is hij ook absoluut niet lomp, sterker nog: de hele wereld kan m gestolen worden, alleen de baas is belangrijk