Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Importeren van zaad/sperm van buitenlandse hond

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Importeren van zaad/sperm van buitenlandse hond

Ongelezen bericht door wilma23 »

Ik wist even geen betere titel :oeps:

Stel ik wil dat mijn teef gedekt word door een amerikaanse reu, dan is het denk ik beter om zijn sperma te importeren ipv mijn teef daar helemaal heen te slepen. Lijkt me niet fijn voor de teef ook.

Maar hoe werkt dat dan? doe je dat via een instantie en hoeveel krijg je dan. is het voor slechts 1 inseminatie of voor meerdere en wat is de kans van slagen dat je teef echt drachtig word na zo'n inseminatie van zo ver weg.

Beetje blonde vragen misschien maar ik heb echt geen flauw idee hoe zoiets werkt en wat de ervaringen zijn.
Wel weet ik dat ik hele mooie en goeie reuen zie in verwegistan en ik dacht hoe los je dat op.

Wie heeft er informatie en ervaringen hiermee?
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Re: Importeren van zaad/sperm van buitenlandse hond

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Groetjes Sandra
wilma23
Zeer actief

heel erg bedankt :-)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik heb GEEN idee hoe de regels zijn maar als je met stamboom fokt moet je er wel voor zorgen dat ook aan die regels voldaan is. Er moeten dacht ik handtekeningen zijn dat het zaad ook daadwerkelijk van die reu is en hoe het in Engeland geregeld is (wettelijk-het importeren van zaad- regels daaromtrent EN de regels mbt stambomen... ) daarvan heb ik dus al helemaal geen benul. Goed uitzoeken dus.

Suzanne
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mijn keuze (en advies aan mensen die informeren voor een dekking) is gewoon hierheen komen, dus reizen, voor een natuurlijke dekking.
wilma23
Zeer actief

crutz schreef:Mijn keuze (en advies aan mensen die informeren voor een dekking) is gewoon hierheen komen, dus reizen, voor een natuurlijke dekking.
zolang ik het allemaal met de auto kan doen, is dat ook mijn voorkeur.
maar ik ga niet vliegen met mijn teef voor een dekking ik denk dan door alle stress dat ze niet opneemt.

maar denk je dat KI niet zo succesvol is?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

wilma23 schreef:
crutz schreef:Mijn keuze (en advies aan mensen die informeren voor een dekking) is gewoon hierheen komen, dus reizen, voor een natuurlijke dekking.
zolang ik het allemaal met de auto kan doen, is dat ook mijn voorkeur.
maar ik ga niet vliegen met mijn teef voor een dekking ik denk dan door alle stress dat ze niet opneemt.

maar denk je dat KI niet zo succesvol is?

Te weinig succesvolle KI gezien en te deel succesvolle dekkingen na reizen met een teef per vliegtuig.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

wilma23 schreef: maar denk je dat KI niet zo succesvol is?
KI heeft sowieso minder slaagkans dan een natuurlijke dekking :wink:
wilma23
Zeer actief

hm zeker iets wat ik fijn vind om te weten dank voor jullie antwoorden.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

maart schreef:
dat ligt er ook aan of het met bevroren of gekoeld zaad gebeurt.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

In heel Engeland geen fatsoenlijke reu te vinden? Kan het me haast niet voorstellen.
Het is toch geen uniek ras, of eentje waar nauwelijks nog gezonde exemplaren van te vinden zijn :19:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Ik dacht dat zaad importeren niet meer zo gemakkelijk is tegenwoordig. Of is dat intussen alweer veranderd?

Wij hebben 4,5 jaar geleden bevroren sperma geïmporteerd uit Zuid-Afrika. Ik geef ook de voorkeur aan een natuurlijke dekking, maar ik vertik het om met mijn teef het vliegtuig in te stappen. Principekwestie. Zal in de meeste gevallen best wel goed gaan, maar ik pas ervoor. Laecey is 23 en 24 december 2009 geïnsemineerd (ik had 10 rietjes, waar er 1 van kapot was gegaan tijdens de reis en waarvan ik er 1 op heb laten offeren om de kwaliteit te bekijken) en ze heeft op 20 februari 2010 7 pups gekregen, 4 reutjes en 3 teefjes. We hebben Lux en Amy gehouden uit die combinatie.
De slagingskans is beduidend kleiner bij KI met bevroren zaad. Wij hebben stomweg geluk gehad, zo verzekerde Nico Fernhout ons toen ook. Het moment was perfect, hij was blij dat hij alle rietjes had mogen gebruiken (de kwaliteit van het sperma in het ene rietje was beter dan in het andere) en de inseminaties gingen ook ontzettend soepel. Alles zat gewoon mee. Zou ik het nog een keer doen? Het is makkelijk om ja te zeggen, aangezien we er een goede ervaring mee hebben...maar ik weet dat het vaker niet lukt dan wel. Het was ook echt alles of niets. Vandaar dat we alles hebben laten insemineren. Meestal worden er 3 of maximaal 4 rietjes per inseminatie gebruikt en wordt er maar 1x geïnsemineerd en niet 2x zoals bij Laecey. Dat was onze eigen keuze...het was echt alles of niets.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

tekkel schreef:In heel Engeland geen fatsoenlijke reu te vinden? Kan het me haast niet voorstellen.
Het is toch geen uniek ras, of eentje waar nauwelijks nog gezonde exemplaren van te vinden zijn :19:
Vergis je niet, Engeland is niet groot en er wordt minder makkelijk geïmporteerd dan Nederland bijvoorbeeld. Voor mijn ras zou ik niet snel naar Engeland gaan omdat het daar veelal uit dezelfde lijnen komt of lijnen die hier dan weer heel bekend zijn.

Als ik in Engeland zou wonen ging ik gewoon naar Nederland voor een dekking. Dan kun je van daar uit naar Duitsland, België, Frankrijk of nog verder als je wil :wink:
wilma23
Zeer actief

tekkel schreef:In heel Engeland geen fatsoenlijke reu te vinden? Kan het me haast niet voorstellen.
Het hoe en waarom ik dingen vraag en doe zijn mijn zaken. Ik vraag hier hulp en advies over KI.
Dit heeft niks te maken met of er wel of niet fatsoenlijke reueen in Engeland zijn.
wilma23
Zeer actief

Hutsje schreef:
maart schreef:
dat ligt er ook aan of het met bevroren of gekoeld zaad gebeurt.
Wat is beter en waarom?
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Gekoeld zaad heeft een vrij hoge slagingskans, ingevroren daarintegen veel minder, de kwaliteit loopt hard terug.
Via Eersel, de link in het vorige topic, zou ik dan gaan kijken voor vervoer enz.
Ze hebben de meester ervaring in Nederland, maar reken wel op een behoorlijke kostenpost extra.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Melanie 74 schreef:Gekoeld zaad heeft een vrij hoge slagingskans, ingevroren daarintegen veel minder, de kwaliteit loopt hard terug.
Via Eersel, de link in het vorige topic, zou ik dan gaan kijken voor vervoer enz.
Ze hebben de meester ervaring in Nederland, maar reken wel op een behoorlijke kostenpost extra.
ts woont in de UK volgens mij
Afbeelding
wilma23
Zeer actief

Melanie 74 schreef:Gekoeld zaad heeft een vrij hoge slagingskans, ingevroren daarintegen veel minder, de kwaliteit loopt hard terug.
Ik woon idd in the UK maar ik kan als het in Nederland beter te regelen is wel bij mijn ouders kamperen voor een tijdje dan laat ik alles via de dierenarts in NL regelen.
Ja ik zag idd de kostenpost ik ben ook hard aan het denken als ik dan bepaalde bloedlijnen wil om dan een pup te importeren als ik niet heen kan rijden.
Ik vind het best een risico als de slagingskans zo laag is.

Ach iets om over na te denken en te puzzelen, mijn meisje is nog jong maar ik vind dat kijken en puzzelen van bloedlijnen zo leuk.
:D
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als mensen verder kijken dan de straathoek is dat alleen maar goed.
Ik juich het toe als mensen zo zoeken, dat zouden er meer moeten doen in plaats van maar domweg de gebaande paden volgen! :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik heb KI laten doen met bevroren zaad, 8 pups.
Maar ik ken ook andere verhalen, evenals dat een natuurlijke dekking ook niet altijd aanslaat.
Het is een dure gok :lol:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
wilma23
Zeer actief

Podenji schreef:ik heb KI laten doen met bevroren zaad, 8 pups.
Maar ik ken ook andere verhalen, evenals dat een natuurlijke dekking ook niet altijd aanslaat.
Het is een dure gok :lol:
Ja klopt maar als het zou lukken dan zou het wel heel gaaf zijn, ik kijk rustig verder, heb de tijd en gelukkig de ruimte om keuzes te maken :-)
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik heb twee keer ervaring met niet drachtig zijn van de teef na inseminatie met bevroren sperma. Beide keren op het juiste moment, beide keren door een zeer ervaren dierenarts. :ugh:
Een pup importeren naar de UK gaat ook niet zo makkelijk natuurlijk, maar geeft wel meer zekerheid. Hoewel je dan weer moet wachten tot de reu oud genoeg is en alle gezondheidstesten voor jouw ras heeft gedaan. Maar als je niet direct een dekking hoeft is dat misschien wel een betere optie. :19:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

wilma23 schreef:
Ik woon idd in the UK maar ik kan als het in Nederland beter te regelen is wel bij mijn ouders kamperen voor een tijdje dan laat ik alles via de dierenarts in NL regelen.
Ja ik zag idd de kostenpost ik ben ook hard aan het denken als ik dan bepaalde bloedlijnen wil om dan een pup te importeren als ik niet heen kan rijden.
Ik vind het best een risico als de slagingskans zo laag is.

Ach iets om over na te denken en te puzzelen, mijn meisje is nog jong maar ik vind dat kijken en puzzelen van bloedlijnen zo leuk.
:D

Dat is altijd leuk, en je hebt gelukkig nog voldoende tijd om te puzzelen en na te denken. :ok:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik snap wel dat er gezegd wordt dat een pup importeren om als toekomstige dekreu te gaan fungeren een goede optie is, maar daar hangen ook heel veel onzekerheden vanaf. Ten eerste wie zegt dat die hond daadwerkelijk uitgroeit tot een geschikte dekreu, behalve exterieur, gezondheid, karakter kan de reu ook nog onvruchtbaar blijken te zijn.
En daarbij hoe vaak ga je die reu gebruiken? als je al die moeite doet om te importeren en je wil die reu niet constant gebruiken of laten gebruiken ( wat me nogal wiedes lijkt als je verantwoord fokt ) kan je net zo goed de gok nemen om bevroren zaad over te laten komen en te laten insemineren.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”