Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welk ras (richting retriever/jachthond)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

billy20
Actief
Aantal honden: 2

Re: welk ras (richting retriever/jachthond)

Ongelezen bericht door billy20 »

samantha! schreef:Ik zie dat de lab al afvalt maar ik wil toch nog even reageren op je vraag over het verschil binnen de labs.
En dat verschil is er zeker, hier een foto van mijn werklijn reu: zoals je ziet, niets grofs of lomps aan.
En qua karakter is hij ook absoluut niet lomp, sterker nog: de hele wereld kan m gestolen worden, alleen de baas is belangrijk :lol1:
Afbeelding
Inderdaad een veel slankere lab dan die ik hier doorgaans zie lopen. Heb ff op je site gekeken. Zijn het allemaal werklabs?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

billy20 schreef:
samantha! schreef:Ik zie dat de lab al afvalt maar ik wil toch nog even reageren op je vraag over het verschil binnen de labs.
En dat verschil is er zeker, hier een foto van mijn werklijn reu: zoals je ziet, niets grofs of lomps aan.
En qua karakter is hij ook absoluut niet lomp, sterker nog: de hele wereld kan m gestolen worden, alleen de baas is belangrijk :lol1:
Afbeelding
Inderdaad een veel slankere lab dan die ik hier doorgaans zie lopen. Heb ff op je site gekeken. Zijn het allemaal werklabs?
Nee, alleen Jack, de anderen zijn stamboomloos.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk dat je bij heel rasgroep 7 rekening moet houden met een wat zelfstandige manier van jagen. Daar heb je als eigenaar wel invloed op, maar er gaat wel veel tijd en training in zitten. Rasgroep 8 werkt over het algemeen dichter bij de baas, al ken ik ook Tollers die niet los kunnen vanwege jagen :wink:

Is het ras opzich heel belangrijk, aangezien je voor een herplaatser gaat? Anders zou ik eens verschillende herplaatssites en asiels in de gaten houden en kijken wat daar voorbij komt. Als je toch voor een ras gaat: rasverenigingen hebben vaak een bemiddeling bij herplaatsers (met stamboom). Die zou je ook kunnen aanschrijven zodat zij contact met je opnemen als ze een geschikte herplaatser hebben.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

billy20 schreef:
Hanneke2 schreef:Een afgedankte Spaanse podenco? Juist die honden die niet goed genoeg waren voor de jacht zijn vaak geen extreme jagers (duh), het zijn stiksociale knuffelhonden, en mijn ervaring is absoluut kerngezond (afgezien van mankementen door mishandeling, uiteraard).

Ik ken een paar cockers, en ja, mijn stel zou wel door kunnen gaan voor cockers zonder moeilijke vacht en met een scheutje meer intelligentie. :E:

Serieus, als je op jachthonden valt moet je absoluut even naar de podenco's kijken.
Heb ik ooit wel eens naar gekeken maar ik had begrepen dat het juist jagers en weglopers zijn.
De door jagers afgedankte honden zijn veelal slechte jagers (mijn stel heb ik nu respectievelijk 11 jaar en 9 jaar in huis, en ze hebben nog nooit iets gevangen of doodgemaakt).

Die van mij lopen los, dat was wel even hard werken omdat ze de neiging hebben om achter alles wat beweegt aan te rennen, maar ik zie mensen met labjes veel meer worstelen met weglopen dan ik ooit gedaan heb.

Ik zou echt voor de gein eens kijken op bijvoorbeeld podencoworld: http://www.dogsinneed.nl/ Daar staan vaak hele leuke honden die al in Nederland zijn.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef: De door jagers afgedankte honden zijn veelal slechte jagers
ik denk dat je 'slechte jagers' te eenzijdig ziet - weglopers zijn natuurlijk net zo goed slechte jagers, daar heb je alleen maar last mee en is denk ik net zo goed een reden tot afdanking.
Ik weet niet of een wegloper per definitie een slechte jager is.
Je kunt ook stellen, dat betreffende (voor)jager niet bij machte is het evenwicht: zelfstandigheid-aandacht te handhaven.
billy20
Actief

Nog ff een correctie mbt de labs. Als ik google op field trial labrador komen er prachtige labs tevoorschijn.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

billy20 schreef:Nog ff een correctie mbt de labs. Als ik google op field trial labrador komen er prachtige labs tevoorschijn.
google maar eens op Pom dan! :pffff: ;)
samantha!
Zeer actief

billy20 schreef:Nog ff een correctie mbt de labs. Als ik google op field trial labrador komen er prachtige labs tevoorschijn.
Mijn Jack is ook uit fieldtriallijnen.
Zowel qua uiterlijk maar zeker ook qua karakter best een verschil met de "normale" lab.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat je uiteindelijke keuze gaat worden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Als je voor een fieldtriallab gaat, is een vossenrode wel erg mooi.

Afbeelding

link
billy20
Actief

samantha! schreef:
Zowel qua uiterlijk maar zeker ook qua karakter best een verschil met de "normale" lab.

Ik heb nog geen keuze gemaakt. Wil ook nog met wat mensen praten en wat honden in het echt zien voordat ik een keuze maak. Overigens lijkt het me ook niet makkelijk om aan een herplaatser lab uit fieldtriallijnen te komen. Geen idee hoeveel labs hiervan zijn maar volgens mij is het merendeel toch lab uit showlijnen. Uitkijken naar een slanke lab in het asiel en dan maar hopen dat hij uit zo'n lijn komt of bij de rasverenging benaderen?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

billy20 schreef:
samantha! schreef:

Ik heb nog geen keuze gemaakt. Wil ook nog met wat mensen praten en wat honden in het echt zien voordat ik een keuze maak. Overigens lijkt het me ook niet makkelijk om aan een herplaatser lab uit fieldtriallijnen te komen. Geen idee hoeveel labs hiervan zijn maar volgens mij is het merendeel toch lab uit showlijnen. Uitkijken naar een slanke lab in het asiel en dan maar hopen dat hij uit zo'n lijn komt of bij de rasverenging benaderen?
Als je nog vragen hebt over de fieldtriallab mag je me altijd benaderen, je bent ook altijd welkom om eens kennis te komen maken, ik heb er dus op dit moment 1 en in het voorjaar waarschijnlijk ook een pup.
Er zijn er inderdaad niet zoveel van en in het asiel zou je ze ook niet snel vinden, er zitten soms wel slankere labs in het asiel maar dat zijn niet altijd rashonden en qua karakter dan ook geen fieldtrials.
Herplaatsers zijn er dan ook niet veel maar het komt weleens voor, je zou inderdaad de rasvereniging kunnen benaderen maar omdat het een klein clubje is dat dit type labjes heeft gaat het niet vaak via de rasvereniging.
Mocht je voor een fieldtriallab gaan en op zoek gaan naar een herplaatser wil ik best wat informeren bij wat mensen voor je.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef: De door jagers afgedankte honden zijn veelal slechte jagers
ik denk dat je 'slechte jagers' te eenzijdig ziet - weglopers zijn natuurlijk net zo goed slechte jagers, daar heb je alleen maar last mee en is denk ik net zo goed een reden tot afdanking.
Maar een weglopende podenco is volgens mij een wegloper omdat hij op een spoor zit of iets ziet bewegen in de verte en jij even niet interessant genoeg bent. Dat iets ruiken-horen-zien-zoef-weg is volgens mij altijd de oorzaak bij verdwijnende podenco's, jachtinstinct dus. Ze lopen niet weg omdat ze ergens een dutje willen gaan doen.

Ik heb een beetje een idee waarom de vorige eigenaars van mijn honden ze niet goed genoeg vonden, Jack heeft wiebelpoten en gaat in een speelbuiging voor een konijn, en Lilo haalt met gemak een wegrennend konijn in, en gaat dan porren omdat er meer gerend mot worden. Als er niet meer wordt gerend is de lol eraf. Mijn afdankers gaan - als ik niet vlug genoeg ben - dus zeker wel achter iets aan, maar ze zijn door mijn provisorische 'training' met vooral veel lekkers in mijn zak ook redelijk goed terug te roepen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

korthaar schreef:
Sucha schreef:weimaraner heb ik gehad, super hond in de samenwerking maar niet voor iedereen even geschikt. Nu een Dalmatiche hond, ook zeer in de samenwerking en wel evenwichtiger te noemen dan de Weim
Hoe gaat het met je Dalmaat naar andere honden toe?
Wordt het "lachen" (lip optrekken) door andere honden en bazen niet vaak verkeerd uitgelegd?
Of is dat bij jouw Dalmaat niet aan de orde?
Mijn Dalmaat is vriendelijk en leuk naar andere honden toe. Speelt graag met andere honden maar is nog geen 2 jaar. Helemaal volwassen is hij dus nog niet. Maar ik verwacht geen problemen, hij heeft een zacht lief karakter. Kan goed los en luistert goed. Hij lacht niet. Dus dat is bij mijn Dalmaat niet aan de orde
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Sucha schreef:
korthaar schreef:
Sucha schreef:weimaraner heb ik gehad, super hond in de samenwerking maar niet voor iedereen even geschikt. Nu een Dalmatiche hond, ook zeer in de samenwerking en wel evenwichtiger te noemen dan de Weim
Hoe gaat het met je Dalmaat naar andere honden toe?
Wordt het "lachen" (lip optrekken) door andere honden en bazen niet vaak verkeerd uitgelegd?
Of is dat bij jouw Dalmaat niet aan de orde?
Mijn Dalmaat is vriendelijk en leuk naar andere honden toe. Speelt graag met andere honden maar is nog geen 2 jaar. Helemaal volwassen is hij dus nog niet. Maar ik verwacht geen problemen, hij heeft een zacht lief karakter. Kan goed los en luistert goed. Hij lacht niet. Dus dat is bij mijn Dalmaat niet aan de orde
Fijn :ok:
Vroeg het, omdat ik dit heb meegemaakt met 2 Dalmaat teven.
Laat m'n hond ook graag spelen en toen ging het niet echt lekker meer.
Het bleef gelukkig bij veel kai,kai, kai :mrgreen: naar elkaar, maar ben er sindsdien heel voorzichtig mee.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”