Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

het VRF van jullie ras ...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

het VRF van jullie ras ...

Ongelezen bericht door Podenji »

...staan daar ook van die vage dingen in?

Hoe kan je dieren die lijden aan bepaalde genoemde aandoeningen uit 4.3 uitsluiten van de fok als men, zoals onder 4.2 duidelijk omschreven staat, niet verplicht bent de honden hierop te laten onderzoeken alvorens er mee gefokt wordt??
en dan duidt ik vooral op doofheid en PRA...
ik vind het een beetje tegenstrijdig en uitermate vreemd, of lees ik het gewoon verkeerd?
oh en op basis van WELK wetenschappelijk onderzoek is dat dan überhaupt vastgesteld dat er geen gezondheidsproblemen binnen het ras zijn vastgesteld? ( ik weet overigens wel beter namelijk )

Hoe zit het trouwens bij jullie RV , zijn de fokkers die niet in het bestuur zitten betrokken bij het vaststellen hiervan?
ik wist namelijk van niets bv en de andere fokker van dit ras in NL volgens mij ook niet...hoe kan de RV dan dit überhaupt bepalen?

( en ja , die vragen ga ik natuurlijk ook bij de RV zelf neerleggen nadat ik uitgelachen ben. )

ik citeer:

4.2. Verplicht screeningsonderzoek.
Op basis van wetenschappelijk onderzoek zijn geen
gezondheidsproblemen binnen het ras vastgesteld. Het is dan ook niet
verplicht ouderdieren vóór de dekking te onderzoeken.

4.3. Aandoeningen: met honden die lijden aan één of meer onderstaande
aandoeningen mag niet worden gefokt:
* Aangeboren doofheid of blindheid
* Hazenlip of gespleten gehemelte
* Wezenlijke gebitsfouten of kaakafwijkingen
* PRA
* Epilepsie
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: het VRF van jullie ras ...

Ongelezen bericht door sirene »

Het gaat om je eigen ras ? En je bent bekend als fokker bij de rv ? Volgens mij hoor je normaal wel via website of clubblad uitgenodigd te worden mee te beslissen over VFR.
Het zijn de leden die moeten stemmen over het vaststellen van het VFR. Ga jij wel naar ALV's ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Het gaat om je eigen ras ? En je bent bekend als fokker bij de rv ? Volgens mij hoor je normaal wel via website of clubblad uitgenodigd te worden mee te beslissen over VFR.
Het zijn de leden die moeten stemmen over het vaststellen van het VFR. Ga jij wel naar ALV's ?
nee, omdat het altijd een t*ringeind rijden is en dat weten ze, normaliter vragen diverse mensen van de RV mij namelijk gewoon dingen die ze willen weten, dus ik vind het zoizo raar dat dit dan niet gewoon gevraagt is
Maar daar gaat het hier niet eens om. Ik vind het raar hoe ze kunnen zeggen dat een hond met PRA niet voor de fok gebruikt mag worden terwijl je de honden er niet eens op hoeft te testen.
en dat "Wetenschappelijk" onderzoek vind ik echt hilarisch.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Bij ons mogen fokkers mee denken dmv fokkers vergaderingen.
Vervolgens werdt het VFR op de alv besproken waarna die bij akkoord van merendeel
aangenomen is en weer naar de raad gestuurd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef: nee, omdat het altijd een t*ringeind rijden is en dat weten ze, normaliter vragen diverse mensen van de RV mij namelijk gewoon dingen die ze willen weten, dus ik vind het zoizo raar dat dit dan niet gewoon gevraagt is
Maar daar gaat het hier niet eens om. Ik vind het raar hoe ze kunnen zeggen dat een hond met PRA niet voor de fok gebruikt mag worden terwijl je de honden er niet eens op hoeft te testen.
Dat slaat ook nergens op maar als het eenmaal vast gesteld is kan het voorlopig niet veranderd worden. Of is het nog niet goedgekeurd door de RvB ?
De agenda voor de ALV wordt gepubliceerd neem ik aan ? Dan kun je iig kijken of het op de agenda heeft gestaan. Ik vind het ook heel raar dat het niet gevraagd is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

dat zou bij ons ook best zo kunnen zijn gegaan hoor, en dan had ik wellicht bij de ALV aanwezig moeten zijn geweest om mijn zegje te doen, maar nu is bv ook de ALV geplanned begin volgend jaar op een dag dat ik dus echt niet kan. Helaas pindakaas

maar lees nou eens wat ik schrijf want dáár gaat het niet om

het gaat erom dat ze een stuk tegenstrijdige niet onderbouwde onzin schrijven en dat vind ik raar en vroeg me af of er bij anderen in het VRF ook van zulke onzin staat of dat ik het gewoon verkeerd lees ?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Podenji schreef: nee, omdat het altijd een t*ringeind rijden is en dat weten ze, normaliter vragen diverse mensen van de RV mij namelijk gewoon dingen die ze willen weten, dus ik vind het zoizo raar dat dit dan niet gewoon gevraagt is
Dat slaat ook nergens op maar als het eenmaal vast gesteld is kan het voorlopig niet veranderd worden. Of is het nog niet goedgekeurd door de RvB ?
De agenda voor de ALV wordt gepubliceerd neem ik aan ? Dan kun je iig kijken of het op de agenda heeft gestaan. Ik vind het ook heel raar dat het niet gevraagd is.
ja het staat geloof ik als punt voor de volgende ALV, waar ik dus niet bij kan zijn :ugh:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:dat zou bij ons ook best zo kunnen zijn gegaan hoor, en dan had ik wellicht bij de ALV aanwezig moeten zijn geweest om mijn zegje te doen, maar nu is bv ook de ALV geplanned begin volgend jaar op een dag dat ik dus echt niet kan. Helaas pindakaas

het gaat erom dat ze een stuk tegenstrijdige niet onderbouwde onzin schrijven en dat vind ik raar en vroeg me af of er bij anderen in het VRF ook van zulke onzin staat of dat ik het gewoon verkeerd lees ?
Ik lees wat je hebt geschreven en ik zei al dat dat nergens op sloeg. En nee, bij ons staat er niet van die onzin in.
Het gaat er daar bij jou niet om, maar het gaat er bij mij wel om. Als jullie gewoon erbij betrokken waren geweest had die onzin er ws niet in gestaan want dan had je daar toch niet mee akkoord gegaan ?
Ik kan me ook niet voorstellen dat de RvB dit goedkeurt want het klopt gewoon niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Podenji schreef:dat zou bij ons ook best zo kunnen zijn gegaan hoor, en dan had ik wellicht bij de ALV aanwezig moeten zijn geweest om mijn zegje te doen, maar nu is bv ook de ALV geplanned begin volgend jaar op een dag dat ik dus echt niet kan. Helaas pindakaas

Ik lees wat je hebt geschreven en ik zei al dat dat nergens op sloeg. En nee, bij ons staat er niet van die onzin in.
Het gaat er daar bij jou niet om, maar het gaat er bij mij wel om. Als jullie gewoon erbij betrokken waren geweest had die onzin er ws niet in gestaan want dan had je daar toch niet mee akkoord gegaan ?
Ik kan me ook niet voorstellen dat de RvB dit goedkeurt want het klopt gewoon niet.
misschien niet, ik hóóp het niet
Ik was al van plan een behoorlijke straffe brief te gaan schrijven ( namens meerderen ) aan de RV, wan er speelt nog meer, maar ik was er nog niet aan toegekomen, ik vrees dat die brief nu alleen maar straffer wordt :hmmm:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Tjah, ik woon in het buitenland en ik ben lid ook van een nederlandse vereniging, ik was wel betrokken bij het maken van het VFR.
Bij ons staat zulke onzin er ook niet in.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ik heb inmiddels begrepen, ( ik had het clubblad nog neit ontvangen ) dat er nog aandacht aan besteed gaat worden, ik zal toch eens kijken of ik bij die vergadering aanwezig kan zijn :D
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat gaat nog wel wat vergaderingen kosten dan, want zulke onzin gaat de Raad niet goedkeuren.
En dan mogen ze wel opschieten ook, want jullie horen dan zo ongeveer bij de laatste RV's die wat indienen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Dat gaat nog wel wat vergaderingen kosten dan, want zulke onzin gaat de Raad niet goedkeuren.
En dan mogen ze wel opschieten ook, want jullie horen dan zo ongeveer bij de laatste RV's die wat indienen.
en ze hebben zulke onzin in elk van de VRF's van alle rassen die onder de RV vallen staan..... met minimale verschillen per ras, en een minimaal verschil is soms gewoon een zin die anders is geformuleerd :19:

wat gebeurt er eigenlijk als het niet op tijd is of afgekeurt word terwijl het al zo laat binnenkomt?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:Wij als leden mogen het ingediende VFR niet eens inzien, laat staan erover meebeslissen.
Ik vraag me af of dat wel mag. Of hebben jullie als leden gestemd voor een speciale commissie die hier over gaat ?
Een bestuur moet de belangen van de leden behartigen. Die mag niet zulke dingen op eigen houtje gaan bepalen :denken:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Wij hebben als bestuur (boxer vrienden nederland) een concept VFR gemaakt en dit aan de leden ter goedkeuring voorgelegd op de ALV.
Dit was van tevoren aangekondigd in de uitnodiging voor de vergadering, het was aan de fokkers om te komen of niet en zo mee te kunnen beslissen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”