Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vuurwerkangst: hoe nu verder? - Update 24-6

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Vuurwerkangst: hoe nu verder? - Update 24-6

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila is dus bang voor vuurwerk.

Als pup heb ik met haar een vuurwerktraining gedaan (vooral omdat ze over het algemeen gevoelig/schrikachtig kan reageren op harde, plotselinge geluiden) en was ze helemaal niet bang. Dat is veranderd nadat ze vorig jaar een rotje vlak voor haar neus kreeg. Dat was kort voor oud & nieuw en ik was niet voorbereid op een angstige hond - het jaar daarvoor had ze nergens last van gehad. Dus in overleg met de dierenarts heb ik haar toen Alprazolam gegeven, en dat zorgde er inderdaad voor dat ze niet meer zo bang was.

Dit jaar ben ik bij het starten van de knallen begonnen met counterconditioning. Het was even zoeken naar een manier om haar aan het eten te krijgen, maar dat lukte uiteindelijk met een tube smeerkaas. Ik begon met de smeerkaas over haar lippen/neus te smeren zonder dat er een knal was. Na een paar knallen lebberde ze de smeerkaas al zelf uit de tube en ik zag haar met de dag steeds wat minder heftig reageren op de knallen. Met als resultaat zo'n dag of twee voor oud & nieuw: met de gewone knallen kon ze inmiddels prima omgaan en bleef rustig. Maar de harde bommen waarvan de ramen gaan trillen: daar schrok ze nog net zo heftig van en wilde opnieuw geen smeerkaas aannemen. Ik ben wel stug doorgegaan met deze methode en uiteindelijk op het punt gekomen dat ze na ongeveer 2 seconden de smeerkaas wel opat. Ze kalmeerde ook wel iets sneller na zulke harde knallen, maar was nog steeds behoorlijk in paniek (hijgen, kwijlen, proberen op mij te klimmen, etc.).
Omdat het haar kalmeert als ik haar rustig en met enige druk masseer, heb ik ook een Thundershirt geprobeerd. Dat lijkt echter geen enkel kalmerend effect op haar te hebben (ze heeft het zes avonden aan gehad).
Met een lage dosis Alprazolam en stug doorgaan met de smeerkaas bij elke knal is ze uiteindelijk rustig de jaarwisseling doorgekomen.

Nu wil ik graag doorgaan met de training, maar behalve gebruikmaken van een vuurwerk-cd (waarover ik wisselende ervaringen hoor, maar baat het niet dan schaadt het niet) heb ik niet zo veel ideeën hoe dit aan te pakken. Ik heb al wat gezocht op internet op vuurwerktraining, maar dat was niet echt heel hoopgevend: :jank:
Dan is er nog een derde, kleinere, groep honden die een natuurlijk aanleg heeft voor gevoeligheid voor geluid. Denk aan de Shetland sheepdog en Schotse herdershond. Ook voor deze groep is een vuurwerktraining volslagen ongeschikt. Het betreft hier namelijk aangeboren gedrag en dat is in therapeutische zin niet te behandelen.
Ik heb wel degelijk gezien dat counterconditioneren helpt, in heel kleine stapjes. En als ik er langer mee zou kunnen oefenen, denk ik dat ik met Mila zeker nog verder kan komen dan waar we nu zijn gebleven. Maar zijn er behalve een cd nog andere manieren om dit te oefenen, vooral als het gaat om die 'bommen'? Bij gewone knallen blijft ze nu rustig (komt wel haar kaasje halen), maar van de 'bommen' raakt ze echt nog in paniek. Die kun je ook niet even om te oefenen op een doordeweekse dag af gaan steken :engel: Bovendien lijkt Mila héél veel herhalingen nodig te hebben om door haar paniek heen de link 'knal/bom = kaasje' te leggen.
Iemand nog ideeën of ervaringen met vuurwerktraining?
Laatst gewijzigd door DeDiana op 24 jun 2014 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Re: Vuurwerkangst: hoe nu verder?

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Een van mijn vorige honden was ook zeer (geluids)gevoelig. Hij was ook een speler en vond het heerlijk om aan speelgoed te sjorren. Tijdens dat spelen ben ik steeds meer herrie gaan maken, dus stampen (eerst op de tegels, later ook op houten vloeren), hard roepen, schoppen tegen planken etc. Door het spel hoorde hij het wel, maar reageerde er niet angstig op. Uiteindelijk werd het deel van de pret! Hij raakte daardoor ook steeds meer gewend aan andere harde geluiden.

Misschien is dat iets voor jouw hond?
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik denk dat je vooral zo door moet gaan, maar er staat op internet ook een lijst met waar vuurwerkshows worden gegeven (het hele jaar door).
Daar zou ik ook op een afstand, eerst in auto oid gaan trainen.

Hoewel ze hier rustig zijn, gaan we misschien verhuizen komend jaar en daar zal het meer te horen zijn, dus ik denk wel dat ik op bovenstaande manier een aantal x ga trainen.

Vuurwerk cd hielp bij Milo niet, maar ik denk dat je er daarbij vooral op moet letten dat je het in verschillende ruimtes ook toepast.
En eens andere geluiden van youtube bijv. gebruiken.

(Peer is trouwens zot van slagroom, misschien ook nog een optie)
DeDiana
Zeer actief

Lucia schreef:Ik denk dat je vooral zo door moet gaan, maar er staat op internet ook een lijst met waar vuurwerkshows worden gegeven (het hele jaar door).
Daar zou ik ook op een afstand, eerst in auto oid gaan trainen.
Dát is een goede, dat ik daar nou zelf niet opgekomen ben, haha :oohja: Want de vraag is inderdaad: hóe ga ik zo door nu het vuurwerkgeweld weer achter ons ligt.
Die vuurwerkshows ga ik zeker in mijn agenda zetten, dan kunnen we in ieder geval verder gaan met oefenen waar we gebleven waren en wordt het ook regelmatig herhaald.
Nadeel is misschien wel dat ik er een jaar over heb gedaan om de auto een beetje leuk voor Mila te maken, dus dat ín de auto oefenen waarschijnlijk niet zo'n goed idee is. Maar op veilige afstand buiten met kaasjes en een balletje moet dat wel te doen zijn.
ZorroMax schreef:Een van mijn vorige honden was ook zeer (geluids)gevoelig. Hij was ook een speler en vond het heerlijk om aan speelgoed te sjorren. Tijdens dat spelen ben ik steeds meer herrie gaan maken, dus stampen (eerst op de tegels, later ook op houten vloeren), hard roepen, schoppen tegen planken etc. Door het spel hoorde hij het wel, maar reageerde er niet angstig op. Uiteindelijk werd het deel van de pret! Hij raakte daardoor ook steeds meer gewend aan andere harde geluiden.

Misschien is dat iets voor jouw hond?
Dit soort spelletjes doe ik inderdaad met Mila al van pups af aan en dat heeft inderdaad veel geholpen. :ok: Er zijn nog maar weinig geluiden waar ze nog van schrikt of nerveus op reageert. Vuurwerk is blijkbaar toch een categorie apart (samen met geweerschoten, maar die reactie is veel minder heftig dan op vuurwerk).
DeDiana
Zeer actief

Jion schreef:Ik denk ook dat je op de goede weg zit en gewoon door moet gaan met wat je dit jaar hebt gedaan. Alleen zou ik volgend jaar gewoon de volledige dosis Alprazolam geven en pas gaan minderen daarmee als blijkt dat ze niet meer bang is. Dan heeft de conditionering ook het maximale effect (dan kun je de angst vóór blijven).
Het vette gedeelte snap ik niet.
Als ze met een halve dosis al niet meer bang is, waarom zou ik dan een hele dosis gaan geven? :denken:
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik was even vergeten dat ze de auto niet zo leuk vind, maar dan op hele grote afstand inderdaad beginnen.
En aangezien ze graag speelt volgens mij, zou ik dat zeker gebruiken als beloning, lekker dollen en de oefenmomenten kort houden.
DeDiana
Zeer actief

Jion schreef:
DeDiana schreef:
Jion schreef:Ik denk ook dat je op de goede weg zit en gewoon door moet gaan met wat je dit jaar hebt gedaan. Alleen zou ik volgend jaar gewoon de volledige dosis Alprazolam geven en pas gaan minderen daarmee als blijkt dat ze niet meer bang is. Dan heeft de conditionering ook het maximale effect (dan kun je de angst vóór blijven).
Het vette gedeelte snap ik niet.
Als ze met een halve dosis al niet meer bang is, waarom zou ik dan een hele dosis gaan geven? :denken:
Was ze dan totaal niet meer angstig in de dagen met Alprazolam? Dan is het inderdaad niet nodig om de dosis te verhogen. :ok: Ik dacht dat omdat je had geschreven dat ze 's avonds niet meer naar buiten durfde.
Nee, dát was voor de Alprazolam. ;-) Met een halve dosis Alprazolam was ze inderdaad niet meer angstig en ging ook gewoon nog naar buiten gisteren. :ok:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het makkelijkste is toch om het zelf in de hand te hebben, dus met behulp van iemand zelf vuurwerk afsteken, dan kan je er echt gericht mee bezig zijn.
Dan hoef je als het gezeur weer begint eind van het jaar, alleen even op herhaling zeg maar, even weer bevestigen knal = lekkers :E:

Ik heb vannacht ook weer even 10 min koekjes gestrooid toen het hier echt losbarste, er zaten knallen bij die echt niet normaal waren :schrik: dus zekerheid voor alles weer even het gevoel bekrachtigd...knal = koekjes :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
DeDiana
Zeer actief

Lunatic schreef:Het makkelijkste is toch om het zelf in de hand te hebben, dus met behulp van iemand zelf vuurwerk afsteken, dan kan je er echt gericht mee bezig zijn.
Dan hoef je als het gezeur weer begint eind van het jaar, alleen even op herhaling zeg maar, even weer bevestigen knal = lekkers :E:

Ik heb vannacht ook weer even 10 min koekjes gestrooid toen het hier echt losbarste, er zaten knallen bij die echt niet normaal waren :schrik: dus zekerheid voor alles weer even het gevoel bekrachtigd...knal = koekjes :cheer:
Ja, dat zou het makkelijkst zijn, maar op de eerste plaats: zulke 'bommen' kun je niet zomaar even afsteken midden in het jaar (ik zou niet eens weten hoe je dan aan vuurwerk zou moeten komen, laat staan zulk heftig vuurwerk). En op de tweede plaats: Mila heeft echt meer herhalingen nodig. Ik ben ruim een week bezig geweest om haar aan de gewone knallen te laten wennen. Ze ging in heel kleine stapjes vooruit, maar dat was echt een week voortdurend oefenen - ik ben de hele week met niets anders bezig geweest.
Vuurwerkshows bezoeken en beginnen met op grote afstand oefenen lijkt mij haalbaarder en op die manier kan ik het meerdere keren in het jaar blijven oefenen. Dan zijn we hopelijk voor het eind van 2014 al weer heel veel stapjes verder gekomen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Je hebt van die knaltouwtjes, maar die zijn wel zacht. Misschien soms als herhaling gebruiken? Naast de vuurwerkshows.
DeDiana
Zeer actief

TessaThomas schreef:Je hebt van die knaltouwtjes, maar die zijn wel zacht. Misschien soms als herhaling gebruiken? Naast de vuurwerkshows.
O ja, dat is ook een goed idee :ok: Er stond hier een keer iemand (midden in de zomer) met zo'n klappertjespistool en daar schrok mevrouw ook hevig van. Dat soort knalgeluiden kan ik inderdaad ook prima bij de training betrekken.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

DeDiana schreef:
TessaThomas schreef:Je hebt van die knaltouwtjes, maar die zijn wel zacht. Misschien soms als herhaling gebruiken? Naast de vuurwerkshows.
O ja, dat is ook een goed idee :ok: Er stond hier een keer iemand (midden in de zomer) met zo'n klappertjespistool en daar schrok mevrouw ook hevig van. Dat soort knalgeluiden kan ik inderdaad ook prima bij de training betrekken.
Precies! Of ballonnen kapot laten knallen op een afstandje? Ik roep maar iets hoor
DeDiana
Zeer actief

Ja! Ik weet niet in hoeverre Mila het verschil hoort tussen vuurwerk en andere knallen, maar ik ga zeker ook allerlei andere harde knallen uitproberen, en hopelijk generaliseert ze dat dan naar knallen in het algemeen. :ok:
Char7
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Char7 »

Hier in de buurt loopt iemand die ook een hond had die doodsbang was en die is met van die kleine rotjes, die knallen als je ze op de grond gooit (van de kermis oid) gaan wandelen, gewoon de heletijd naast zich gooien en die heeft nu nergens last meer van :U:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Er zijn op verschillende plaatsen in Nederland schietbanen waar o.a. kleiduiven worden geschoten.
Ik heb dat vroeger gebruikt om een van mijn honden aan schoten te laten wennen.
Misschien ook een idee als er eentje niet al te ver bij jou vandaan zit?
Je kunt ze best bellen en vragen wanneer er het meeste geschoten wordt als je uitlegt waar je mee bezig bent :wink:
Dan ga je er tenminste niet voor Jan-met-de-korte-achternaam heen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief

ranetje schreef:Er zijn op verschillende plaatsen in Nederland schietbanen waar o.a. kleiduiven worden geschoten.
Je kunt ze best bellen en vragen wanneer er het meeste geschoten wordt als je uitlegt waar je mee bezig bent :wink:
Is dat heel anders dan een gewone schietbaan? Hier in Nijmegen is namelijk in het bos ook een schietbaan en daar wandel ik heel regelmatig, ook om te oefenen met de geweerschoten (kun je ook heel mooi de afstand verkleinen en vergroten wanneer nodig).

Het wordt hoe dan ook een knallend 2014 voor ons :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

DeDiana schreef:
ranetje schreef:Er zijn op verschillende plaatsen in Nederland schietbanen waar o.a. kleiduiven worden geschoten.
Is dat heel anders dan een gewone schietbaan? Hier in Nijmegen is namelijk in het bos ook een schietbaan en daar wandel ik heel regelmatig, ook om te oefenen met de geweerschoten (kun je ook heel mooi de afstand verkleinen en vergroten wanneer nodig).

Het wordt hoe dan ook een knallend 2014 voor ons :mrgreen:
Denk dat die in Nijmegen ook eentje is waar (ook wel) kleiduiven worden geschoten :ok:
Als je het een beetje kan plannen zodat je er bent als er geschoten wordt kan je een heel eind komen denk ik.
Ook al is het dan geen vuurwerk :wink:
Ik denk dat je daarvoor toch de vuurwerkshows in de gaten moet houden
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ga het met Sita ook verder oppakken de vuurwerkangst. Zat al te kijken naar schietbanen hier in de buurt. Gelukkig hebben we zelf een alarmpistool voor de jachttraining, dus die kunnen we ook gebruiken. Uiteraard wel op plekken waar geen andere honden lopen. Met oud en nieuw is het hier verbazingwekkend goed gegaan. Ze heeft wel ontzettend veel koekjes gehad, de ochtend erna wilde ze niet eten, maar geen gestresste hond gehad. Nu dus verder aanpakken en hopelijk gaat het weer over.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Sita schreef:Ga het met Sita ook verder oppakken de vuurwerkangst. Zat al te kijken naar schietbanen hier in de buurt. Gelukkig hebben we zelf een alarmpistool voor de jachttraining, dus die kunnen we ook gebruiken. Uiteraard wel op plekken waar geen andere honden lopen. Met oud en nieuw is het hier verbazingwekkend goed gegaan. Ze heeft wel ontzettend veel koekjes gehad, de ochtend erna wilde ze niet eten, maar geen gestresste hond gehad. Nu dus verder aanpakken en hopelijk gaat het weer over.
Fijn dat het bij jullie met oud & nieuw zo goed is gegaan :ok:
Ik wil ook graag verder trainen waar we zijn gebleven, omdat ik anders denk ik volgend jaar weer bijna opnieuw kan beginnen. Als we nu doorpakken, heb ik hopelijk volgende jaarwisseling ook geen gestreste hond meer en ook geen medicatie meer nodig.
Maar met de tips (oefenen op allerlei knallen, vuurwerkshows, schietbanen en natuurlijk de vuurwerk-cd) kan ik in ieder geval flink aan de slag. :D
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mocht je het eens willen proberen heb ik een alarmpistool waar een behoorlijke knal uitkomt, die mag je zo lenen :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
DeDiana
Zeer actief

samantha! schreef:Mocht je het eens willen proberen heb ik een alarmpistool waar een behoorlijke knal uitkomt, die mag je zo lenen :ok:
O, dank je Samantha, dat zou ik zeker graag een keer lenen! :ok:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

DeDiana schreef:
samantha! schreef:Mocht je het eens willen proberen heb ik een alarmpistool waar een behoorlijke knal uitkomt, die mag je zo lenen :ok:
O, dank je Samantha, dat zou ik zeker graag een keer lenen! :ok:
Dat aanbod zou ik zeker aannemen. Dan kan je heel gericht oefenen op de intensiteit die Mila aankan. Gaat vast goed komen met Mila om haar vuurwerkangst te overwinnen. Volgend jaar zitten wij beide relaxed op de bank met oud en nieuw!
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Even een update, jawel, midden in de zomer. :lol1: Het WK-voetbal biedt onverwachte oefenmogelijkheden!

Ik ben ondertussen bezig geweest met trainen met een vuurwerk-cd, maar nog maar op heel laag volume, want anders is mevrouw meteen weer flink van slag. Bij elk vuurwerkgeluidje komt het magische flesje tevoorschijn om mee te spelen, en dit lijkt nog beter te werken dan voertjes. Mila is meer op spel gericht dan op eten, en nu ze door het counter conditioneren al een stuk minder heftig op knallen reageert, lukt het ook weer om te spelen. Dus ze staat al klaar voor het flesje als ze een knal hoort en gaat dan ook lekker in het spel op.

Ik was er niet echt op voorbereid, maar gisteren tijdens de training behendigheid werd ineens best wat vuurwerk afgestoken toen de wedstrijd was afgelopen. Perfecte oefenmogelijkheid: op het trainingsveld (daar is ze graag) terwijl ze lekker bezig was met iets dat ze heel leuk vindt. Dus knal = balletje (ik had geen flesje bij me), en dat werkte super! Mila vertoonde geen enkel teken van stress of ongemak en reageerde totaal niet op de knallen. Terwijl we vlak voor oud en nieuw nog voor Jan Doedel op het trainingsveld stonden, want na het horen van de eerste knal wilde ze toen alleen maar terug naar de auto. Wát een vooruitgang! Ik ben blij met dit tussentijdse resultaat, en we gaan gewoon lekker door zo. :cheer:
ranetje
Zeer actief

Re: Vuurwerkangst: hoe nu verder? - Update 24-6

Wat goed :ok:
Zo ben je zelf ook veel relaxter en dat helpt ook weer :D
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

ranetje schreef:Wat goed :ok:
Het fijne was ook dat het nu niet dagen aan één stuk door knallen was (waardoor die angst zich bij Mila toch ook opbouwt, heb ik het idee), maar het was maar even, een minuut of tien, wat geknal. Mooi gedoseerd dus om te oefenen.
En het is heel fijn om tussentijds even resultaat te zien van al dat oefenen. Dat sterkt me zeker om op deze weg rustig door te gaan.
ranetje
Zeer actief

DeDiana schreef:
ranetje schreef:Wat goed :ok:
Het fijne was ook dat het nu niet dagen aan één stuk door knallen was (waardoor die angst zich bij Mila toch ook opbouwt, heb ik het idee), maar het was maar even, een minuut of tien, wat geknal. Mooi gedoseerd dus om te oefenen.
En het is heel fijn om tussentijds even resultaat te zien van al dat oefenen. Dat sterkt me zeker om op deze weg rustig door te gaan.
:ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”