Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is ze te dik?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Is ze te dik?

Ongelezen bericht door Saartje »

Toen ik haar net had kreeg ik van verschillende mensen het commentaar dat Brody wel aan de (veel te) mollige kant is. Nu wandel ik veel met haar en we zijn ook begonnen met joggen en dat vindt ze erg leuk gelukkig. Nu vroeg ik me alleen af of ze al wat gewicht kwijt is of dat ik me dit verbeeld :mrgreen:
Ik heb haar geprobeerd te wegen op mijn weegschaal thuis maar ik krijg haar echt niet opgetild.

Afbeelding
Deze foto is gemaakt toen ik haar net een paar dagen in huis had

Afbeelding
En deze is recent, anderhalve maand later (net voor het kammen overigens :schrik: )

Om haar ribben te voelen moet ik wel echt een beetje druk zetten. Is dit gewoon haar bouw of betekent het dat ze nog wel wat gewicht kwijt mag raken?
Nu vind ik haar er niet echt te dik uit zien zelf, maar ik denk dat ik dit zelf gewoon niet goed kan zien, dus ik zou graag de mening van mensen met een wat 'getrainder' oog horen.
Afbeelding
Safari

Re: Is ze te dik?

Ongelezen bericht door Safari »

Om goed te wegen is het vaak mogelijk om dat even (zonder extra kosten) bij je DA te doen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Gewicht van een hond zegt "behoorlijk weinig", al is het een richtlijn.
Waar je op moet letten is dat je zonder al te veel moeite de ribben kunt voelen. Als dat zo is, is de hond "goed". Het kan handig zijn om dan de hond even te wegen, zodat je later weet wat een goed gewicht is voor deze hond maar goed, als je moeite moet doen om de ribben te voelen is de hond te dik denk ik dan.

Suzanne
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Dat kan ook aan de vacht liggen hoor. Lola oogt redelijk gladharig, maar die vacht is toch behoorlijk dik. Denk niet dat het ooit zal gebeuren dat ik daar duidelijk ribben op ga voelen. Maar toen ze een kilo zwaarder was dan ze nu is, kreeg ik regelmatig opmerkingen. Nu hoor ik nooit meer wat over haar gewicht. Bovendien trekt haar buik heel mooi in tov haar borstkas, dus ik vind het wel goed. Beetje lastig om zo van twee foto's te bepalen wat goed is en wat niet.
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door Saartje »

Lizanne schreef:Dat kan ook aan de vacht liggen hoor. Lola oogt redelijk gladharig, maar die vacht is toch behoorlijk dik. Denk niet dat het ooit zal gebeuren dat ik daar duidelijk ribben op ga voelen. Maar toen ze een kilo zwaarder was dan ze nu is, kreeg ik regelmatig opmerkingen. Nu hoor ik nooit meer wat over haar gewicht. Bovendien trekt haar buik heel mooi in tov haar borstkas, dus ik vind het wel goed. Beetje lastig om zo van twee foto's te bepalen wat goed is en wat niet.
Ze heeft wel een redelijk dikke vacht inderdaad, dat helpt ook niet echt mee. Volgens mij valt het bij haar ribben wel mee, maar onder aan haar buik voel ik wel een laagje vet. Ze is gewoon zo veel grover en breder gebouwd dan mijn vorige hond, die was echt dun van zichzelf terwijl hij vrat voor drie.
Ik ga binnenkort eens naar de dierenarts om haar te wegen, dan het gewicht in ieder geval ook in de gaten houden :ok:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Lastig te beoordelen vanaf de foto's. Ook omdat ze vanuit een andere hoek zijn genomen. Een hond die een goed gewicht heeft, daarbij kan je de ribben makkelijk voelen. Als je met je vingers door de vacht gaat, dan moet je de ribben wel kunnen voelen. Ook bovenaf moet je een taille kunnen zien. Zie het plaatje:

Afbeelding
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Ze oogt voor mij niet te dik maar zonder voelen is dat lastig te beoordelen.

Izzy heeft een beetje dezelfde bouw en oogt ook steviger dan ze is. Izzy d'r vel is bijvoorbeeld los, een hond die strakker in zijn vel zit oogt dan slanker terwijl dat niet zo hoeft te zijn.
Op dit moment is Izzy na anderhalve maand vuurwerktraining wel iets te zwaar naar mijn zin maar nog steeds niet te dik, haar ribben zijn met lichte druk goed te voelen. Sommige honden hebben het ook niet in zich om schraal te zijn. Izzy is geen enorm actieve hond, als ik haar bijv. schraal zou willen hebben zou ik haar voer permanent moeten minderen en daar wordt ze dan weer lustelozer van wat ik niet echt een goed teken vind.
Afbeelding
hewi
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hewi »

Ik vind dr niet te dik, maar persoonlijk zou ik dr niet meer laten aankomen.
Leo van mij oogt ook stevig maar heeft veel los vel en is ook nog eens erg breed gebouwd
Groetjes Heidi
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ptje »

Wat ik wel eens geleerd heb, is de vuist regel.
Maak van je hand een vuist en voel met je hand over je knokkel, voelt dat hetzelfde bij je hond dan is ie te mager.
Leg je hand plat neer en voel weer over je knokkel, voelt dat ook zo bij je hond dan is ie precies goed.
Ook moet er een kleine "kuil" te zien zijn tussen achterpoot en buik. (flank)
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”