Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat voor kauwbotten

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

gz
Actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Wat voor kauwbotten

Ongelezen bericht door gz »

Ben wel ff benieuwd wat voor botten / kauwstaven jullie geven of hebben gegeven aan pups vanaf 6 maand oud? Die van ons mag graag kauwen (onder toezicht) op runderkauwstaven maar wil binnenkort wel eens wat anders geven. Ben al even hier in de dierenwinkel geweest maar dat zijn van die standaard botjes. Denk binnenkort maar even bij een poelier of slager langs te gaan maar wat kan hij dan hebben? En kan hij dan alles ervan opeten?
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Re: Wat voor kauwbotten

Ongelezen bericht door Luna87 »

Slager zou ik overslaan, dan kom je waarschijnlijk thuis met iets van mergpijp, knie of een koeienpoot ofzo en dat is niet goed om te geven. Poelier is een betere optie; kippenkarkassen, nekken, vleugels, eigenlijk alles van een kip kan je geven en mag helemaal opgegeten worden. Ik weet niet wat voor hond je hebt, maar kippenbotten zijn niet iets voor langdurig kauwplezier.

Bullenpezen misschien? Is dan wel geen bot, maar wel iets om aan te knagen en mijn hond is er gek op.
Afbeelding
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Ze mogen gewoon alles hebben qua kauwbotten, wat hier een succes is zijn bullepezen (80 cm), runderoren (hoewel dit meer een tussendoortje is) en (gevlochten) kauwstaven van runderhuid.

Ik weet niet of je barft/kvv geeft, want anders is het volgens mij beter om het bij deze dingen te laten. Mocht je daar toch dingen halen, geef dan geen dragende botten (dijbeen, mergpijp etc.)/bewerkte botten.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ze zijn hier allebei, nogal gek met de nyla bones, en ze zijn eigenlijk niet kapot te krijgen :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Omdat ik merk dat veel mensen een bot aan hun hond geven, niet wetende dat dit gevaarlijk kan zijn, wil ik onderstaande waarschuwing rond laten gaan.

Het geven van botten aan de hond kan heel leuk en nuttig voor de hond zijn maar er zijn een paar algemene zaken waar je je aan moet houden. Dit geldt zeker als je maar af en toe een bot geeft.

Blijf er altijd bij! Geef dus nooit een bot in de bench als je zelf weggaat. Stel dat het misgaat, moet je in kunnen grijpen natuurlijk.

Geef alle botten altijd rauw. Nooit gekookt of anderszins “bereid/gegaard”. Geef geen restjes van barbecue-vlees of vlees-bij-de-maaltijd. Door het bereiden /garen verandert de structuur van botten waardoor die te hard worden, gaan splinteren en schade kunnen toebrengen.

Algemeen geldt dat als je het bot zelf niet doormidden krijgt als je het met een goede (tuin-)
snoeischaar probeert, dit bot te hard is om te voeren. Dit is een praktijktest die ik iedereen aanraad.

Gerookte grote botten (al dan niet voorverpakt), die je bij dierenwinkels en op shows en dergelijke kunt kopen, kunnen gevaarlijk zijn. Ze zijn te hard en kunnen schade aan gebit en ingewanden veroorzaken. Ook kunnen ze leiden tot verstopping met een noodzakelijk operatie tot gevolg. Meestal zijn ze ook veel te zout. Geef dit soort botten dus liever niet. Zie hier voor een foto: http://www.droomroedel.nl/32.jpg

Botten (inclusief mergpijpjes) die je soms bij een slager krijgt. als je vraagt om “een bot voor de hond” zijn in 99% van de gevallen zeer ongeschikt en gevaarlijk. Ze zijn te hard en kunnen schade aan gebit en ingewanden veroorzaken. Ook deze botten kunnen gemakkelijk tot verstopping leiden; geef die dus niet.
Bovendien kan een mergpijpje om de onderkaak vast komen te zitten waardoor de hond vaak onder narcose moet om het te verwijderen. Hier vind je een (mogelijk schokkende) foto: http://admicare.home.xs4all.nl/praktijk ... gpijp.html
Ondanks de goede bedoelingen van slagers gaat het vaak mis. Geef je slager aub deze info zodat hij ook leert wat wel en niet kan.

Geef geen varkensbotten. Er kan een ziekte in varkens voorkomen waar de hond met zekerheid aan sterft.

Geef geen botjes die zo klein zijn dat de hond ze onbedoeld in zijn geheel kan inslikken; hij kan erin stikken als het fout gaat; dit kan het geval zijn bij bijvoorbeed staarten van dieren.

Honden (en hun maag/darm-stelsel) moeten wennen aan het eten van botten. Pas dus op met het geven van botten aan honden die geen rauw vlees/bot gewend zijn. Begin met kleine, makkelijk te eten en te verteren botten, zoals kipnekjes en karkassen van klein -gevogelte.

Wil je af en toe een bot geven? Leuk! Maar, lees je eerst GOED in op rauwvoerforums. Ook als je verder niet overweegt om rauw te voeren.
De informatie in bovenstaand stukje is, omwille van de leesbaarheid samengevat tot de essentie. Meer en uitgebreide informatie vind je op:
www.voernatuurlijk.nl (ook op FB)
www.barfplaats.nl
http://www.droomroedel.nl/voeding.html

Lees en kijk hier voor botten die wel kunnen. Let op: sommige foto's kunnen aanstootgevend zijn. Niet alles wat er getoond wordt is geschikt voor beginnende bot-etende honden. Dit staat erbij!
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... 74&t=35961

Wil je plaatjes / tekeningen van botten zien en weten waar welk bot in het dier zit? Kijk dan hier. Je kunt hier afleiden welke botten van delen van het dier afkomen die gewicht dragen. Geef die botten dus niet!
http://www.naturalis.nl/media/library/2 ... boekje.pdf

Aan deze opsomming kunnen geen rechten worden ontleend, hoezeer ik ook mijn best heb gedaan om correct te zijn. Ook aanvaard ik geen aansprakelijkheid mocht er toch iets misgaan op welke manier dan ook.

Suzanne
gz
Actief

Top bedankt al voor jullie antwoorden ... Wij hebben een boxer en hij krijgt smuldier versvlees compleet als voer. Onze vorige boxer kreeg regelmatig een eendennek maar om die te geven als pup lijkt me nog niet zo goed idee :). Maar een pup kan dus ook al wel dit soort dingen hebben?
Laatst gewijzigd door gz op 05 jan 2014 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

gz schreef:Top bedankt al voor jullie antwoorden ... Wij hebben een boxer en hij krijgt smuldier versvlees compleet als voer. Onze vorige boxer kreeg regelmatig een eendennek maar om die te geven als pup lijkt me nog niet zo goed idee :).
Ik zou beginnen met een kipnekje; kan prima. Mijn sheltiepup van 9 wkn kreeg dat ook, dus dat moet geen punt zijn. Wel opletten dat het enigszins rustig wordt gekauwd. Hou het vast (met droog washandje) om dat te bewerkstelligen ;-) Eendenekken zijn harder maar mogen ook best aan een pup van 6 mnd worden gegeven hoor; mits die dat letterlijk en figuurlijk aankan ;-)

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

gz schreef:Top bedankt al voor jullie antwoorden ... Wij hebben een boxer en hij krijgt smuldier versvlees compleet als voer. Onze vorige boxer kreeg regelmatig een eendennek maar om die te geven als pup lijkt me nog niet zo goed idee :).
:wink: Daar is helemaal niets mis mee hoor, en hij is ook al 6 maanden.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

hij is al groot ;) kippennekken en eendennekken eet ie vast al heel snel alsof het chips is ;)
hier krijgen ze als beloning kauwgoed, hoefjes en bullenpees
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik bestel graag bij tommydog.be nekspieren, strotten en varkenshuid
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Je bestelt wel heel graag he :engel:

Kippennekken en eendennekken lijkt mij ook geen probleem hoor. Qua snacks krijgt Luna van alles: bullepezen, gedroogde luchtpijp, long, geelhaar. Vooral over dat laatste doet ze wel even. Al zijn dat geen botten natuurlijk, maar wel kauwmateriaal waar ze even zoet mee zijn :wink:
dagmar88
Zeer actief

fes/lou schreef:Ik bestel graag bij tommydog.be nekspieren, strotten en varkenshuid
.de?
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Hertegewei en penslappen krijgen die van ons ook wel eens.De lappen eten ze wel op maar ze doen er lekker lang mee.De hertegewei slingert hier in huis rond en word regelmatig opgepakt en geknaagt.Het lekkerst vinden ze het stuk als er nog huid aan zit.Wij hebben een gewei gekocht en zelf in stukken gezaagt.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Sorry via de telefoon. Punt .de idd.
gz
Actief

bedankt allemaal zal deze week even bij de poelier langs (y). Ook zullen we wat bullpezen halen
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Goedkoper dan bullepezen en net zo populair hier: kalfskophuid :ok: Hier vinden ze de oorstukjes (die dikke onderkanten) lekkerder dan de hele oorflap. Ook erg geliefd: kippendrumsticks (rauw en ongekruid :wink: ). En daarnaast hebben ze alledrie altijd een "saaie kluif" liggen, een geperst buffelhuiden kluifje.
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

hier ook nyla bones.
bij alle andere maken ze bonje.
deze zijn niet kapot te krijgen en ze vinden ze eigenlijk nog leuker ook.
af en toe kook ik ze even uit en dan zijn ze weer als nieuw.
Mieke-Bo

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Wat zijn nou prima botjes voor een beginnende hond als tussendoortje? Kippendrumsticks?? Kan dat?
Bo krijgt al regelmatig Gedroogde Lampensen en gedroogde varkensoorschelpen... Het hoeft niet persé iets te zijn waarmee ze lang doen, maar wel iets waarmee ik zijn maag kan wennen zodat ik langzaamaan wat meer vers vlees kan gaan geven naast de brokken..
petertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): american staffordshire terrier

Ongelezen bericht door petertje »

wij halen eten snacks bij gunshies in beverwijk. dit is een dinobot, geen idee waar en uit welk beest het komt, maar vast niet uit een kalkoen. Maar yaga is er weer blij mee.

Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

petertje schreef:wij halen eten snacks bij gunshies in beverwijk. dit is een dinobot, geen idee waar en uit welk beest het komt, maar vast niet uit een kalkoen. Maar yaga is er weer blij mee.

Afbeelding

:schrik: Dat vind ik echt link, zeker met een hond met zulke sterke kaken.
daisy2007
Actief
Mijn ras(sen): Malthezer leeuwtje

Ongelezen bericht door daisy2007 »

Als ik zelf soep kook dan het bot van de schenkel vind ze erg lekker en ander koop ik altijd varkensoren of runderoren.
Die vind ze om te smullen
Groetjes Kirsten
en een pootje van Daisy

http://www.dierenarts-dierenkliniek.nl/category/home
~Suzanne~
Zeer actief

dagmar88 schreef:
petertje schreef:wij halen eten snacks bij gunshies in beverwijk. dit is een dinobot, geen idee waar en uit welk beest het komt, maar vast niet uit een kalkoen. Maar yaga is er weer blij mee.

Afbeelding

:schrik: Dat vind ik echt link, zeker met een hond met zulke sterke kaken.
Dit soort dinobotten zijn ongeschikt. Of ze rauw of gekookt zijn maakt niet zoveel uit. Gekookt / gerookt zijn ze nog slechter overigens.
De botten zijn te hard, er kunnen splinters afgekauwd worden. Daarbij kan het gebit ernstig beschadigen. De splinters zijn zo hard en scherp dat ze schade aan de ingewanden kunnen veroorzaken en de vertering is uitermate slecht: het kan voor verstoppingen zorgen.

Lees je alsjeblieft beter in in welke botten je wel en niet kunt geven. Dit is gewoon gevaarlijk!

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

daisy2007 schreef:Als ik zelf soep kook dan het bot van de schenkel vind ze erg lekker en ander koop ik altijd varkensoren of runderoren.
Die vind ze om te smullen

Geef alsjeblieft nooit schenkel en zeker niet gekookt aan de hond.
Je zou de eerste niet zijn waar het bij om de kaak klem kom te zitten. Daarbij is ook dit bot veel te hard; het kan vanwege de hardheid schade aan het gebit veroorzaken. Eventueel erafkomende splinters zijn zo hard en scherp dat ze schade aan ingewanden kunnen veroorzaken. Ze verteren slecht en kunnen verstopping veroorzaken.

Zeer ongeschikt om aan de hond te geven. Lees je aub goed in, in wat wel en niet veilig is om te geven!

Suzanne
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Afbeelding
Ik zou deze botten ook niet geven.
Wij geven rundernekspier.
Niet echt bot maar wel keihard.
Grote botten (dragend), mergpijp etc is niet geschikt bij mijn weten.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Een paar reakties hiervoor heb ik een document geplaatst met informatie over het geven van rauwe botten aan honden. Mag ik dat ter leringh ende vermaek aanraden?

Suzanne
hewi
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hewi »

Nekspier is idd een fijne, mijn hond is er wel een tijdje zoet mee maar nou heeft hij niet zo heel veel tanden.
Kipkarkas ook fijn en runderknars heet het geloof ik....tjeetje dan zou ik even moeten zoeken hoe dat nou heette ik heb het toen
bij degomeat besteld
Groetjes Heidi
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

~Suzanne~ schreef:Een paar reakties hiervoor heb ik een document geplaatst met informatie over het geven van rauwe botten aan honden. Mag ik dat ter leringh ende vermaek aanraden?

Suzanne
Nou ja botten kan wel, maar geen dragende.
Onze hond krijgt ook elke dag een kipkarkas
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

mmartinn schreef:
~Suzanne~ schreef:Een paar reakties hiervoor heb ik een document geplaatst met informatie over het geven van rauwe botten aan honden. Mag ik dat ter leringh ende vermaek aanraden?

Suzanne
Nou ja botten kan wel, maar geen dragende.
Onze hond krijgt ook elke dag een kipkarkas

dat staat er dan ook.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”