Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbied import Oost-Europese honden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Dat is nog eens stelling nemen!

OOSTERBEEK - Er moet een verbod komen op het invoeren van honden uit Oost-Europa. Dat stelt de Oosterbeekse dierenarts Hildeward Hoenderken. Hij noemt dierenwelzijn en volksgezondheid als voornaamste redenen.

De acute aanleiding om de noodklok te luiden is chihuahua-lookalike Chicky. Chicky werd op oudjaarsdag binnengebracht in dierenkliniek Pietersberg in Oosterbeek. De hond, eigendom van een vrouw uit Arnhem, was in coma​. Chicky werd 5 weken na de geboorte al van haar moeder gescheiden en naar Nederland vervoerd. Chicky overleefde de reis ternauwernood en raakte, zwaar ondervoed, bij het nieuwe baasje in coma.

Populair
De hond van slechts 425 gram ontwaakte na 3 dagen van intensieve zorg en lijkt het te gaan redden. De lookalikes zijn in Nederland populair omdat ze slechts een fractie kosten van de prijs voor een raszuivere chihuahua.

http://www.gelderlander.nl/regio/renkum ... -1.4161027
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Re: Verbied import Oost-Europese honden

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind zijn stelling iets te ongenuanceerd. In Oost-europa wordt niet alleen maar gebroodfokt en met een algeheel importverbod voor honden uit die landen onthoudt je mensen ook de kans om goedgefokte rashonden te importeren, die wellicht broodnodig :wink: zijn voor vergroting van de genenpoel bij een ras.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

*Dubbelpost weggehaald
Laatst gewijzigd door LongFields op 03 jan 2014 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Met Suzanne eens. Er komen ook goed gefokte raspups daarvandaan.
Misschien beter maar eens kijken waarom er nog steeds zoveel pups geïmporteerd worden uit fokfabrieken aldaar.
Als niemand die pups meer wil houdt dat ook op.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

LongFields schreef:Ik vind zijn stelling iets te ongenuanceerd. In Oost-europa wordt niet alléén maar gebroodfokt en met een algeheel importverbod voor honden uit die landen onthoudt je mensen ook de kans om goedgefokte rashonden te importeren, die wellicht broodnodig :wink: zijn voor vergroting van de genenpoel bij een ras.
En buiten dat zijn er ook mensen die daar hun droomhondje vinden in een asiel.
Een verbod op broodfokpups zou ik daarentegen wel prima vinden.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Tuurlijk zou het genanceerd moeten worden, stelling zijn vaak overdreven. Net als "Rashonden fokken zou verboden moeten worden", maar eindelijk eens een tegengeluid in de media.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Fijn als er iets aan het Oostblok-broodfok gebeuren zou gebeuren, maar dit is wel erg zwartwit...
Afbeelding
Telgter Toller
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tollers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telgter Toller »

Es schreef:Tuurlijk zou het genuanceerd moeten worden, stelling zijn vaak overdreven. Net als "Rashonden fokken zou verboden moeten worden", maar eindelijk eens een tegengeluid in de media.

helemaal mee eens. Het zou mooi zijn, als programma's als Kassa en Radar hier eens aandacht aan zouden besteden, maar daar is weinig kans op denk ik
Groetjes,
Mariëtte

Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Wat een flauwekul. Om hier boven genoemde redenen.
En juridisch niet eens haalbaar. De meeste pups komen uit landen die zijn aangesloten bij de EU. En laten we nou een vrij verkeer van personen en goederen hebben. :idea:
Afbeelding
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

LongFields schreef:Ik vind zijn stelling iets te ongenuanceerd. In Oost-europa wordt niet alleen maar gebroodfokt en met een algeheel importverbod voor honden uit die landen onthoudt je mensen ook de kans om goedgefokte rashonden te importeren, die wellicht broodnodig :wink: zijn voor vergroting van de genenpoel bij een ras.
Idd.
Ik ben heel blij met mijn Hongaarse import. :mrgreen:
Er zitten heel veel fokkers die goed materiaal zitten hebben in die Oostblok landen...

Maar over de massale import van pups voor puppyfabrieken, kan ik ze uiteraard alleen maar gelijk geven!
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Dat denk ik ook niet, dat hij dat bedoelt. Ik verwacht eerder dat ie een beetje boud probeert om een discussie aan te wakkeren. Daar lijkt mij niets mis mee, want volgens mij walgt iedereen van die puppytransporten. Alleen, hoe ga je het stoppen? Ook al mag het niet meer, volgens mij kan er niets meer gedaan worden dan steekproeven?
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso

Ongelezen bericht door kyechu »

Misschien moet men zich eerst eens goed druk gaan maken om de Nederlandse broodfokkers die zieke pups uit kapot gefokte teefjes verkopen voordat men zich niet haalbare doelen gaat focussen.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Es schreef:Dat is nog eens stelling nemen!

OOSTERBEEK - Er moet een verbod komen op het invoeren van honden uit Oost-Europa. Dat stelt de Oosterbeekse dierenarts Hildeward Hoenderken. Hij noemt dierenwelzijn en volksgezondheid als voornaamste redenen.

De acute aanleiding om de noodklok te luiden is chihuahua-lookalike Chicky. Chicky werd op oudjaarsdag binnengebracht in dierenkliniek Pietersberg in Oosterbeek. De hond, eigendom van een vrouw uit Arnhem, was in coma​. Chicky werd 5 weken na de geboorte al van haar moeder gescheiden en naar Nederland vervoerd. Chicky overleefde de reis ternauwernood en raakte, zwaar ondervoed, bij het nieuwe baasje in coma.

Populair
De hond van slechts 425 gram ontwaakte na 3 dagen van intensieve zorg en lijkt het te gaan redden. De lookalikes zijn in Nederland populair omdat ze slechts een fractie kosten van de prijs voor een raszuivere chihuahua.

http://www.gelderlander.nl/regio/renkum ... -1.4161027
Ik ben het er eigenlijk wel mee eens, men weet vaak niet wat men deze kant allemaal ophaald.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kyechu schreef:Misschien moet men zich eerst eens goed druk gaan maken om de Nederlandse broodfokkers die zieke pups uit kapot gefokte teefjes verkopen voordat men zich niet haalbare doelen gaat focussen.
Importeren is volgens de verkoper waar ik ben geweest veel goedkoper dan in NL fokken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

sbientje schreef:Dat denk ik ook niet, dat hij dat bedoelt. Ik verwacht eerder dat ie een beetje boud probeert om een discussie aan te wakkeren. Daar lijkt mij niets mis mee, want volgens mij walgt iedereen van die puppytransporten. Alleen, hoe ga je het stoppen? Ook al mag het niet meer, volgens mij kan er niets meer gedaan worden dan steekproeven?
Of dat de journalist dat weer iets te ongenuanceerd heeft opgeschreven? :wink:
Gebeurt regelmatig.
Klinkt ook lekker fel :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
sbientje schreef:Dat denk ik ook niet, dat hij dat bedoelt. Ik verwacht eerder dat ie een beetje boud probeert om een discussie aan te wakkeren. Daar lijkt mij niets mis mee, want volgens mij walgt iedereen van die puppytransporten. Alleen, hoe ga je het stoppen? Ook al mag het niet meer, volgens mij kan er niets meer gedaan worden dan steekproeven?
Gebeurt regelmatig.
dat zou ook kunnen ja, maar goed, hij zou beter kunnen vragen om het stuk te lezen voor het gepubliceerd wordt, zou ie met deze mediacampagne onderhand toch wel geleerd hebben lijkt me? :)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tara schreef:Nou ja, grootschalige puppytransporten (meer dan twee pups) vanuit die landen, daar kun je natuurlijk je vraagtekens bij hebben.
Maar gewoon je met zorg gefokte raspupje inclusief paspoortje en puppybrokjes uit het Oostblok halen is iets heel anders.
De hele import verbieden is natuurlijk onzin, maar dat is ook helemaal niet wat Hoenderken bedoelt volgens mij.
Zo en nu met reactie ;-)

Dat dus. Bij het nest van Prince vroeg een koper uit Italië of we haar pup mee wilde nemen zodat ze hem met de auto in NL op kon halen ivm scherpere import regels via het vliegtuig in Italië (moest hij langer blijven), daar begon ik dus niet aan. Zou dat zelf als fokker ook niet willen (ze kende hun helemaal niet) uiteindelijk heb ik ze wel met tips geholpen en heeft ze hem zelf opgehaald op mijn advies. Alleen via Zwirserland zodat het wel op 8 weken kon.
Maar ga zelf als pupkoper echt geen pups voor anderen "transporteren"
ranetje
Zeer actief

sbientje schreef:
ranetje schreef:
Gebeurt regelmatig.
dat zou ook kunnen ja, maar goed, hij zou beter kunnen vragen om het stuk te lezen voor het gepubliceerd wordt, zou ie met deze mediacampagne onderhand toch wel geleerd hebben lijkt me? :)
Een DA in een dorp? :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
sbientje schreef:
ranetje schreef:
Gebeurt regelmatig.
Een DA in een dorp? :tongue:
hildeward hoenderken toch? De man van de RvB, het gezondheidsplein op de winner?
ranetje
Zeer actief

Oh, ok dat drong niet tot me door :oeps:

:mrgreen:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Oh, ok dat drong niet tot me door :oeps:

:mrgreen:
haha, dan issie nog niet bekend genoeg!