Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kaz als dekreu??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Kaz als dekreu??

Ongelezen bericht door Ήυs »

Daar heb ik over gedroomd vannacht, en nu zit het eigenlijk een beetje in mijn hoofd.

Ik heb echt 0,0 verstand van fokken en shows, dus graag alles in Jip en Janneke taal uitleggen :LOL: Stap 1... Stap 2.. Enz.

Kaz is voor een golden qua uiterlijk denk ik niet goed genoeg, maar daar gaat het mij niet om. Qua karakter is hij echt perfect. Ik heb nog nooit zo'n lieve stabiele makkelijke gemoedelijke hond gehad. Hij heeft echt werkelijk zichzelf opgevoed, en eigenlijk zou ik het zonde vinden ergens als ik daar niets mee deed. Qua gezondheid is hij (voor zover ik weet natuurlijk) ook tip top in orde. Hij is alleen echt een kleintje.

Eerst wat behalen op shows? Wat móet hij hebben? En dan qua testen en aanmelden enzo? Waar begin je?

En maak je kans, ook al is het een kleine reu?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Kaz als dekreu??

Ongelezen bericht door crutz »

Kan de fokker van Kaz jullie niet verder helpen?
Ήυs
Zeer actief

crutz schreef:Kan de fokker van Kaz jullie niet verder helpen?
Mja, vast wel. Haha, maar wilde eerst zelf wat info opvragen.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

neem contact op met de rasvereniging, die kan je alles vertellen wat er nodig is om kaz als dekreu in te mogen zetten.
ellen
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Door de rasvereniging zijn de volgende zijn de volgende onderzoeken verplicht: HD, ED en ECVO (oogtest). Er mag alleen gefokt worden met:

HD A, B of C als uitslag van het onderzoek naar heupdysplasie hebben. Een hond met HD C moet een partner hebben met HD A of HD B. Voor fokdieren, ingeschreven en woonachtig in het Verenigd Koninkrijk geldt als eis een hipscore van 19 (breed average) of beter (0-19). Vrij zijn van elleboogdysplasie (ED 0). Deze eis geldt niet voor ouderdieren die geboren zijn voor 1 juli 2010. Vrij zijn van afwijkingen aan het oog en in en rondom de oogbol (ECVO onderzoek).

Als je daarnaast als fokker in aanmerking wilt komen voor pupbemiddeling via de rasvereniging, dan zijn er ook aanvullende eisen van toepassing:

1. De ouderdieren dienen te zijn beoordeeld op een fokdag die onder auspiciën van de GRCN is georganiseerd.

2. De ouderdieren:

a. hebben minimaal 4 x de kwalificatie ZG (zeer goed) of hoger behaald op een CAC(IB)-tentoonstelling bij voorkeur in Nederland, de Kampioenschapsclubmatch van de GRCN en/of de uitslagen van de gevraagde kwalificaties / eindbeoordeling van de fokdag.

en/of

b. hebben een A-diploma behaald op een door de ORWEJA georganiseerde jachthondenproef of op een diplomadag georganiseerd door de Jachtproevencommissie van de GRCN of door de Jachtproevencommissie van een van haar zusterverenigingen indien erkend zoals vermeld in het GRCN/JPC-reglement.

en/of

c. hebben de kwalificatie ‘uitmuntend’, ‘zeer goed’ of ‘goed’, dan wel een certificaat van natuurlijke aanleg (CQN) behaald tijdens een nationale of internationale kampioenschapsveldwedstrijd, gehouden onder auspiciën van de FCI, de Raad van Beheer of van een verwant lichaam, als wordt uitgekomen in een klasse waarin het CACT en/of het CACIT kan worden behaald.

en/of

d. zijn in het bezit van minimaal twee C-diploma’s, behaald op een door de ORWEJA georganiseerde jachthondenproef of op een diplomadag georganiseerd door de Jachtproevencommissie van de GRCN of door de Jachtproevencommissie van een van haar zusterverenigingen indien erkend zoals vermeld in het GRCN/JPC-reglement, met daarnaast twee of meer kwalificaties van ‘zeer goed’ of hoger op een CAC(IB)-tentoonstelling in Nederland of de kampioenschapsclubmatch van de GRCN. Eén van de gevraagde kwalificaties mag de beoordeling op de fokdag zijn.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Golden? Tenzij het een hond is met eruit springende kwaliteiten zou ik er niet aan beginnen. Er zijn daar al heel wat van en als je niet een hond die qua exterieur of werk eruit springt zijn er weinig geïnteresseerden.
Qua gezondheid meen ik dat de rasvereniging wil dat je de hond op HD en ED laat onderzoeken. Ogen moeten jaarlijks gespiegeld worden.
Wil je via de rasvereniging fokken, dan moet je ook nog een aantal showkwalificaties hebben. Dat is laatste tijd wel eens verandert, dus wat ze precies willen weet ik niet.

Ondanks mensen vonden dat we Finn om zijn karakter en uiterlijk ter dekking moesten zetten hebben we gekozen om hem niet te laten dekken en dus niet te laten onderzoeken en in te schrijven voor shows. O.a. omdat er genoeg dekreuen zijn en zijn vader redelijk wat honden heeft gedekt.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

weet niet hoe het bij de goldens is maar bijd e labradors kom je er niet tot nauwelijks tussen als particulier zonder naam met reu. Dat neemt neit weg dat je hem natuurlijk wel op de lijst kan laten zetten. Maar dan zul je hem wel moeten laten zien gok ik, dus op shows enzo, anders slaat iedereen hem zo over. Ik zou idd ook eens informeren bij de fokker, wat hij/zij van je plan vindt..
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat ook voor de Golden geldt, hoe meer verschillende fokdieren er gebruikt worden, hoe breder je de genenpoel kan houden dus wat dat betreft zou het helemaal niet zo verkeerd zijn een hond als Kaz in te zetten. Alleen denk ik dat hij door serieuze stamboomfokkers niet snel gevraagd wordt op dit moment, omdat hij noch heeft bewezen een goede werkhond te zijn, noch de showkwalificaties heeft die een showhondenfokker doorgaans wil hebben gezien. Daarnaast zal ieder fokker minimaal een gunstige HD en ED score willen zien, naast een goede ECVO oogtest.
Dus als je serieus bent in de wil om hem in te zetten voor de Goldenfokkerij zal je eerst op meerdere fronten moeten gaan investeren, allereerst in mijn ogen door de benodigde gezondheidstests te laten verrichten.
Sita
Zeer actief

Ben het voor een deel met Branka eens. Als je geen show- of werkkampioen hebt, kleine kans dat er een fokker is die je hond wilt gebruiken. Ik vind overigens dat procentueel gezien er maar een heel klein aantal dekreuen op de lijst staan van de GRCN. Daarnaast gebruiken de fokkers meestal toch allemaal dezelfde reuen. Kijk maar eens bij de dekmeldingen en geboren nesten op de site van de GRCN. Ook als je een beetje in de gaten houdt welke nestjes er komen bij verschillende fokkers, zie je heel veel dezelfde reuen gebruikt worden. En dit gebeurt zowel bij de show- als werklijnen.

Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Bedankt voor de info en reacties.

Ik ben echt een leek wbt fokken en de wereld van het fokken en shows. Ik denk er wellicht te makkelijk over als ik het zo lees.

Ik vind het wel zonde dat er alleen reuen gebruikt worden, of gezien worden die echt kampioen zijn op shows e.d.

Kaz zou echt een goede reu qua karakter zijn... Ik heb de fokker gemaild, met de vraag wat zij er van vindt, zij heeft natuurlijk veel meer connecties en verstand hiervan.

Opzich zou ik het wel willen proberen, maar dan moet ik me even heel goed laten informeren.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Het is zeker jammer dat uiterlijk zo belangrijk is.
Maar zelfs als je hond geen fokuitsluitende uiterlijke kenmerken heeft, val je al snel buiten de boot.
Hem op de lijst van dekreuen krijgen zal wel lukken.
Maar fokkers vinden die hem willen gebruiken?
Tenzij er natuurlijk keurmeesters zijn die de hond een mooie specificatie geven.

Vriendinnetje van mij had een reu met een wat groot hoofd en een iets te klein staartje.
die haalde zijn eerste zeer goed pas in de veteranenklasse. :ugh:
Hij stond wel op de lijst, maar ja.
Haar teefje had een witte nekvlek.
Uitgesloten voor de fok.
Een echte Zwitserse berner, fantastisch karakter en 14 jaar geworden.
Wat die hond niet had kunnen betekenen voor het ras.
Maar ja die witte vlek.
Branka
moderator

LongFields schreef:Ik denk dat ook voor de Golden geldt, hoe meer verschillende fokdieren er gebruikt worden, hoe breder je de genenpoel kan houden dus wat dat betreft zou het helemaal niet zo verkeerd zijn een hond als Kaz in te zetten. Alleen denk ik dat hij door serieuze stamboomfokkers niet snel gevraagd wordt op dit moment, omdat hij noch heeft bewezen een goede werkhond te zijn, noch de showkwalificaties heeft die een showhondenfokker doorgaans wil hebben gezien. Daarnaast zal ieder fokker minimaal een gunstige HD en ED score willen zien, naast een goede ECVO oogtest.
Dus als je serieus bent in de wil om hem in te zetten voor de Goldenfokkerij zal je eerst op meerdere fronten moeten gaan investeren, allereerst in mijn ogen door de benodigde gezondheidstests te laten verrichten.
Helemaal mee eens. Juist bij een ras dat al zoveel vertegenwoordigers heeft. Prima om de genenpool te verbreden, maar wel doordacht en verantwoord. Want er zijn veel Goldens, maar helaas ook veel Goldens die in mijn ogen niet fok-geschikt zijn.
Sita schreef:Ben het voor een deel met Branka eens. Als je geen show- of werkkampioen hebt, kleine kans dat er een fokker is die je hond wilt gebruiken. Ik vind overigens dat procentueel gezien er maar een heel klein aantal dekreuen op de lijst staan van de GRCN. Daarnaast gebruiken de fokkers meestal toch allemaal dezelfde reuen. Kijk maar eens bij de dekmeldingen en geboren nesten op de site van de GRCN. Ook als je een beetje in de gaten houdt welke nestjes er komen bij verschillende fokkers, zie je heel veel dezelfde reuen gebruikt worden. En dit gebeurt zowel bij de show- als werklijnen.
Dat ben ik met je eens. Maar ik denk ook dat juist ervaren fokkers wel verder kijken binnen hun lijn en niet uitsluitend de kampoeinsreuen gebruiken. Dat doen volgens mij vooral de wat onervaren fokkers of mensen die een gelegenheidsnest fokken maar niet de eerste de beste reu willen gebruiken.
Maar als je zelf niet weet wat voor reu je hebt is het lastig om hem voor de serieuze fok in te zetten.
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

kooi schreef:Het is zeker jammer dat uiterlijk zo belangrijk is.
Maar zelfs als je hond geen fokuitsluitende uiterlijke kenmerken heeft, val je al snel buiten de boot.
Tenzij er natuurlijk keurmeesters zijn die de hond een mooie specificatie geven.

Vriendinnetje van mij had een reu met een wat groot hoofd en een iets te klein staartje.
Uitgesloten voor de fok.
Maar ja die witte vlek.
Ja dat vind ik ook echt enorm zonde.. Qua karakter is het namelijk echt een pareltje.
Branka
moderator

Fafo schreef:

Uitgesloten voor de fok.
Maar ja die witte vlek.
Ja dat vind ik ook echt enorm zonde.. Qua karakter is het namelijk echt een pareltje.
Tja... Finn is qua karakter ook een pareltje en voldoet qua uiterlijk ook aan de rasstandaard (op de paar officiële shows die we hebben gedaan heeft hij steeds uitmuntend behaald).
Als mensen kunnen kiezen tussen een reu met fijn karakter of een reu met fijn karakter én uiterlijk volgens standaard. Wat denk je dat ze dan kiezen? Zeker als beiden gezond zijn?
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Branka schreef:
Fafo schreef:

Uitgesloten voor de fok.
Maar ja die witte vlek.
Tja... Finn is qua karakter ook een pareltje en voldoet qua uiterlijk ook aan de rasstandaard (op de paar officiële shows die we hebben gedaan heeft hij steeds uitmuntend behaald).
Als mensen kunnen kiezen tussen een reu met fijn karakter of een reu met fijn karakter én uiterlijk volgens standaard. Wat denk je dat ze dan kiezen? Zeker als beiden gezond zijn?
Ja dat laatste. Maar helaas wordt er genoeg gefokt met honden die er alleen qua uiterlijk mooi uitzien maar qua karakter echt geen goede honden zijn om mee te fokken.

Ik hoor vaak dat Kaz zo'n kleintje is, maar of hij goed is qua uiterlijk zou ik mijn god niet weten, haha.
Ήυs
Zeer actief

Zijn schofthoogte is 56cm
Sita
Zeer actief

Ik vermoed dat Kaz net zoals Rowan wat minder fors gebouwd is dan een gemiddelde golden reu. Op shows zou hij denk ik een ZG moeten kunnen halen. Maar als je dat zeker wilt weten, schrijf hem eens in op een clubmatch van bijvoorbeeld de rasvereniging. Heb je een mooie graadmeter wat hij zou kunnen scoren.

Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Afbeelding
Branka
moderator

Lastige foto die kan vertekenen omdat deze van schuin vooraf is genomen ;)
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Sita schreef:Ik vermoed dat Kaz net zoals Rowan wat minder fors gebouwd is dan een gemiddelde golden reu. Op shows zou hij denk ik een ZG moeten kunnen halen. Maar als je dat zeker wilt weten, schrijf hem eens in op een clubmatch van bijvoorbeeld de rasvereniging. Heb je een mooie graadmeter wat hij zou kunnen scoren.
Oh dat is een goed idee, zal eens kijken voor een clubmatch.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Waarom zet je hem niet met goede foto's in het keuringshoekje om eens te kijken wat er daar van hem gedacht wordt?
Ήυs
Zeer actief

Branka schreef:Lastige foto die kan vertekenen omdat deze van schuin vooraf is genomen ;)
Oh, Ik zal eens een andere maken. Gewoon recht?
Ήυs
Zeer actief

dagmar88 schreef:Waarom zet je hem niet met goede foto's in het keuringshoekje om eens te kijken wat er daar van hem gedacht wordt?
Dat kan ik wel eens doen!

Wat voor info moet daar allemaal bij staan?
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Er zou sowieso eens een schaar in moeten, haha.
Nee even serieus. De punten die Yvette al heeft aangegeven zijn vanuit de rasvereniging verplicht om als dekreu te mogen dekken.
Je kan hem natuurlijk ook buiten de rasvereniging laten dekken, maar de vraag is of je dat wilt.

Ik denk niet dat Kaz ontzettend bijzonder is om echt als dekreu aan de slag te kunnen.
En karakter is zeker ook belangrijk dat ben ik volledig met je eens.
Dat er alleen maar dekreuen van bekende en grote fokkers gebruikt worden is niet helemaal waar. Ook genoeg kleine kennels met een dekreu die toch ook gevraagd worden voor een dekking. Wil je dat Kaz kans maakt, dan zal ik hem sowieso zijn gezondheidsonderzoeken laten ondergaan en hem eens op show uitbrengen.
Ook zal ik hem dan dna testen op ichtyosis als ik jou was. Een huidaandoening die bij zo'n 80% van de golden retrievers voorkomt. Hier zijn maar weinig dieren vrij van. Zou Kaz bijv vrij zijn en verder ook allemaal in orde zijn heb je al meer kans dat hij gevraagd gaat worden. Hij heeft dat dan in zijn voordeel.

@Suzanne, over de genenpoel; de lijnen waar Kaz uitkomt worden veel gebruikt en ingezet voor de fok. Dus in die zin denk ik niet dat Kaz heel veel invloed heeft op het verspreiden van de genenpoel.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Barnsley schreef: @Suzanne, over de genenpoel; de lijnen waar Kaz uitkomt worden veel gebruikt en ingezet voor de fok. Dus in die zin denk ik niet dat Kaz heel veel invloed heeft op het verspreiden van de genenpoel.
Daar heb ik natuurlijk geen kaas van gegeten verder. Maar als de nestgenoten niet worden ingezet en deze combi niet is herhaald is het gebruiken van een reu als Kaz nog altijd te prefereren zijn boven een zoveelste dekking van een bekende dekreu. Lijkt mij tenminste.
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

Soms wel en soms niet. Wat veel gebeurd is dat er eigenlijk in theorie veel dezelfde combinaties gemaakt worden.
Dit dan met reuen die teef A gedekt hebben, en vervolgens ook teef B. Een dochter uit teef A wordt vervolgens gedekt door een grootvader uit teef B.
Ik hoop dat je me snapt ;). Maar op papier komen veel genen via diverse dieren steeds opnieuw weer bij elkaar.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fafo schreef:
dagmar88 schreef:Waarom zet je hem niet met goede foto's in het keuringshoekje om eens te kijken wat er daar van hem gedacht wordt?
Dat kan ik wel eens doen!

Wat voor info moet daar allemaal bij staan?

Ik zie het zo niet staan, maar zal wel met m'n neus kijken.
Even aan Marjolijne vragen?
In ieder geval een standfoto, foto of filmpje van het gangwerk en foto van de kop volgens mij.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Barnsley schreef:Soms wel en soms niet. Wat veel gebeurd is dat er eigenlijk in theorie veel dezelfde combinaties gemaakt worden.
Dit dan met reuen die teef A gedekt hebben, en vervolgens ook teef B. Een dochter uit teef A wordt vervolgens gedekt door een grootvader uit teef B.
Ik hoop dat je me snapt ;). Maar op papier komen veel genen via diverse dieren steeds opnieuw weer bij elkaar.
Uiteraard snap ik dat, heb zelf ook nog een blauwe maandag gefokt zoals je misschien weet. :wink:
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

Zo bedoelde ik het niet, maar of ik het wel duidelijk genoeg omschreven had ;)
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

LongFields schreef:
Barnsley schreef:Soms wel en soms niet. Wat veel gebeurd is dat er eigenlijk in theorie veel dezelfde combinaties gemaakt worden.
Uiteraard snap ik dat, heb zelf ook nog een blauwe maandag gefokt zoals je misschien weet. :wink:
Nou, gelukkig snappen jullie het. Dan kunnen jullie me vast uitleggen wat een "grootvader uit teef B" is?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”