Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

claimend gedrag, advies gevraagd

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

claimend gedrag, advies gevraagd

Ongelezen bericht door Baily »

Ik heb drie honden, 1 reu ruim 1 jaar oud, 1 teefje 11 maanden oud en een opvangertje wat gebleven is omdat we hem niet meer konden missen. 9 maanden oud, dit is een reutje.

Het gaat om Dino, 9 maanden oud. Hij respecteerd het teefje want dat is de roedelleidster. Al doet hij verwoedde pogingen om ook haar voorbij te gaan in rang. Dat is op zich niet erg. Hij is al hoger in rang als mijn hond van ruim een jaar.

Maar hij belet dus mijn andere reu om naar mij toe te komen. Gaat dan voor me zitten en echt zitten fixeren naar de andere reu. Als die dan toch naar me toe komt is het oorlog natuurlijk. Zonder verdere schrammen hoor dus het valt allemaal wel mee. Maar wat moet ik hier nu mee. Ik wil graag dat mijn honden allemaal bij me kunnen komen. Zeker buiten natuurlijk, want daar speelt dit ook.

Ik moet zeggen dat Dino verder erg goed naar me luisterd, komt direct als ik roep, luistert als hij vanuit de tuin naar binnen moet, kan al zitten, liggen en blijven als ik het zeg. We hebben hem nu drie maanden. Alleen op het moment dat hij mijn andere reu zit te fixeren hoort hij verder niks en luistert ook niet als ik zeg dat hij moet komen.

Ik weet niet goed wat hier nu speelt, is hij gewoon dominant, aan het stijgen in rang of is hij mij aan het claimen. Wat kan ik nu het beste doen.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Amar heeft dat ook een beetje. Niet zo erg dat ze er tussen gaat zitten, maar als ze bijv. bij mij of Jan op de bank zit, mag er geen andere hond bij komen.
Volgens mij heeft het niet echt met dominantie of i.d. te maken, want verder is Xitan gewoon echt de baas. Amar is ook helemaal niet dominant, maar wel erg bezitterig.....
AfbeeldingAfbeelding
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Bezitsdrang is wel degelijk een uiting van dominantie. Je zou 'm eventueel zelf tot de orde kunnen roepen. Immers, als het om rang gaat, ben jij de ranghoogste. Alleen kan het dan een averechts effect hebben op de rangorde tussen de honden onderling. Beter kun je dan de 'inhaal' onder appèl zetten en, nadat je even met je andere hond hebt geknuffeld, hem weer vrij geven en een flinke knuffel geven.
Je hoeft heus niet te pikken dat de hond in kwestie niet alleen de ander blokkeert, maar óók jou (door voor je te gaan zitten). Hiervoor kun je 'm wel degelijk een correctie geven of hem weg sturen.

Ik denk trouwens dat ie jou probeert te claimen en daardoor je teef voorbij wil gaan. Als ie dit gedrag vertoont, roep dan je teef bij je en negeer de jongste. Hij is hoe dan ook nog steeds in de uitprobeerfase, dus nu is het belangrijk dat je duidelijk maakt dat jouw teef onder jou staat, en niet hij.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
Baily

Bedankt voor jullie antwoord. Janet, je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk met je opmerking dat hij via mij probeert hoger in rang te komen. Want de andere twee die vrijwel nooit op schoot zitten springen nou ook steeds bij me op schoot. Mijn teef die dat nog nooit heeft gedaan ook. Beetje te groot daarvoor trouwens. :mrgreen: Ze zit dan heel hooghartig in de rondte te kijken. :mrgreen: En als Dino op schoot springt kijkt hij vooral hoe de andere twee reageren en of ze het wel goed genoeg zien. Zo'n uitdrukking heeft hij dan ook.

Dus ze proberen via mij om het spelletje te spelen. Bedankt want ik zie nu hoe het in elkaar zit en kan hier wat mee.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou zodra ik merkte dat de honden een spel met elkaar spelen en jou daarbij misbruiken ze allemaal wegsturen. Het eerdere advies van de hoogeplaatste even afleggen en de mindere dan knuffelen kan grote spanning veroorzaken en tot een explosie van agressie leiden door frustraties. Nooit veel bemoeien met de rangorde, niks kunstmatig opleggen, gewoon de hond bij je roepen als je die hond wil knuffelen en dan bepaal jij alles en je honden niks.
Als honden zelf komen om knuffels te eisen is het aan jou of je dat toestaat, sta je dat toe dan moet je ook toestaan dat alles op eigen initiatief is en dus ook de rangorde weer mee kan spelen. Op zo'n moment zou ik me niet met die rangorde bemoeien.
Afbeelding
Baily

Ik laat ze het ook zoveel mogelijk uitzoeken. In het begin schrok ik er een beetje van want het gaat veel feller als bij het zoeken naar de rangorde toendertijd tussen mijn teef en de oudste reu. Dino is een behoorlijk pittige hond aan het worden. Ik denk dat ik nu veel meer inderdaad de rangorde moet gaan bevestigen. Ik ga nu dus alles bepalen, wat wanneer en hoe. Met de andere twee was dat al geregeld en die kon ik best veel toe staan.

Tijd om de touwtjes aan te halen dus. Ik vind het zo leuk dat ik nu beter inzicht krijg in alles. Soms zie je ineens door een opmerking dingen op hun plaats vallen.Bedankt
Baily

Ik probeer ze ook weg te sturen, en te roepen als het mij uit komt, maar als de vlam in de pan slaat tussen twee honden dan kan ik ze nog heel moeilijk onder appel zetten. In normale omstandigheden wel.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je kan ook zelf weglopen als je gemonopoliseert word.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”