Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dominantie achterhaald
Moderator: moderatorteam
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Re: Dominantie achterhaald
Honden die hun baasjes niet op bed laten vinden dat het bed nog niet goed genoeg voorverwarmd is waarschijnlijk 

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
nou daar, daar heeft ze mijns inziens dus geen gelijk in, maar je moet wel honden kunnen lezen om het te (willen) zien natuurlijk.smoekie schreef:Liesbeth schreef:Hoewel ik het met je eens ben dat foto's, over het algemeen, lang niet laten zien wat er echt gebeurt, vind ik dat deze foto heel duidelijk is.
Enige wat zij zegt. Althans. Zo komt het op mij over. Is dat je op basis van 1 foto niks, maar dan ook totaal niks kunt zeggen over het "gedrag" van de 1 of andere hond.
En dáár. Dáár heeft ze mijn inziens gelijk in.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Jaap*
- Zeer actief
Ik vind foto's juist een veel betere manier om hondengedrag te beschouwen. Helemaal als het snelgeschoten series zijn. Bij film mis je altijd het belangrijkste omdat het te snel gaat, net als in het echt.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
jans&co schreef:
ja of je kan zeggen dat de rechter zich wat opheft in de kop en de linker wat zakt en de oortjes wat platter doet. ik zie gewoon 2 honden op 1 foto
Ik ben toch wel erg blij dat ik mijn honden kan lezen als ik dit zo lees

Als er een reu op deze manier bij mijn reu zou staan dan had ik niet even rustig een foto kunnen maken.
Ik vind dat je dan weinig kennis hebt van lichaamshouding persoonlijk... ook omdat deze foto op FB heeft gestaan en blijkbaar zitten daar ook heel veel mensen die zien wat ik zien. Ook van die ene foto .... daar heb ik geen fotoreeks voor nodig of filmpje in ieder geval, deze foto spreek boekdelen in ieder geval voor mij...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
het gaat niet om de oortjes alleen, niet om de oogjes en niet om de staartjes... om het complete plaatje. Niks meer en niks minder.smoekie schreef:
Ooit wel eens op gelet hoevaak de oren "vroom" naar achteren gaan en of naar voren? Dat wisselt per minuut![]()
De oren van ons "sultÿ" staan nooit ergens naar. Niet vroom naar achteren niks. Die van Nell en Bell? Wisselen idem dito. Maar Syll steekt zo klein als ze is (zeker in vergelijking met Nell en Bell) met kop en schouders boven hun uit en dan nog niet eens vwb de "manier" waarop ze staat, maar wel vwb de manier waarop ze reageert en hun domineert

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
En ontzettend duidelijk inderdaadmalinois schreef:het gaat niet om de oortjes alleen, niet om de oogjes en niet om de staartjes... om het complete plaatje. Niks meer en niks minder.smoekie schreef:
Ooit wel eens op gelet hoevaak de oren "vroom" naar achteren gaan en of naar voren? Dat wisselt per minuut![]()
De oren van ons "sultÿ" staan nooit ergens naar. Niet vroom naar achteren niks. Die van Nell en Bell? Wisselen idem dito. Maar Syll steekt zo klein als ze is (zeker in vergelijking met Nell en Bell) met kop en schouders boven hun uit en dan nog niet eens vwb de "manier" waarop ze staat, maar wel vwb de manier waarop ze reageert en hun domineert

Maar Nell, Bell en Syll zijn misschien de voorbeeldhonden waar wij nog wat van kunnen leren. Jammer dat we de Ellen nooit op foto of film zien.
- dagmar88
- Zeer actief

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
en dat is het dus ook imo...renee-uk schreef: nou daar, daar heeft ze mijns inziens dus geen gelijk in, maar je moet wel honden kunnen lezen om het te (willen) zien natuurlijk.

- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
malinois schreef:het gaat niet om de oortjes alleen, niet om de oogjes en niet om de staartjes... om het complete plaatje. Niks meer en niks minder.smoekie schreef:
Dat zeg ik. Zal het nog ff vet maken

Hoe dan ook. Voor "jou" kan iets duidelijk zijn omdat jij je eigen honden kent. Omdat jij weet hoe je honden zijn, ze reageren, hun karakter is etc etc. Dat werkt bij "anderen" (lees vreemden) toch anders Mal.
Je kunt als buitenstaander (jij niet, ik niet, niemand niet) op basis van 1 foto niet zien hoe "het complete plaatje" is. Je (een ander die het ziet dus) kunt je een soort van mening vormen op basis van een plaatje, maar meer dan dat is het niet. Dat ligt puur aan je eigen (algemeen gesproken) fantasie/indruk

Laatst gewijzigd door smoekie op 15 jan 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- smoekie
- Zeer actief
En dus zijn we het daar simpelweg over oneensrenee-uk schreef:nou daar, daar heeft ze mijns inziens dus geen gelijk in, maar je moet wel honden kunnen lezen om het te (willen) zien natuurlijk.smoekie schreef:Liesbeth schreef:Hoewel ik het met je eens ben dat foto's, over het algemeen, lang niet laten zien wat er echt gebeurt, vind ik dat deze foto heel duidelijk is.
Enige wat zij zegt. Althans. Zo komt het op mij over. Is dat je op basis van 1 foto niks, maar dan ook totaal niks kunt zeggen over het "gedrag" van de 1 of andere hond.
En dáár. Dáár heeft ze mijn inziens gelijk in.

Daar hoef je geen honden wel of niet voor te kunnen lezen. Alles staat of valt doorgaans met eigen fantasie

Nee hoor, zijn verre van voorbeeldhonden. Ik néém ze nu enkel ff als voorbeeld. Dát is weer iets anders Sult.Marion. schreef:En ontzettend duidelijk inderdaadmalinois schreef:het gaat niet om de oortjes alleen, niet om de oogjes en niet om de staartjes... om het complete plaatje. Niks meer en niks minder.smoekie schreef:
De oren van ons "sultÿ" staan nooit ergens naar. Niet vroom naar achteren niks. Die van Nell en Bell? Wisselen idem dito. Maar Syll steekt zo klein als ze is (zeker in vergelijking met Nell en Bell) met kop en schouders boven hun uit en dan nog niet eens vwb de "manier" waarop ze staat, maar wel vwb de manier waarop ze reageert en hun domineert![]()
Maar Nell, Bell en Syll zijn misschien de voorbeeldhonden waar wij nog wat van kunnen leren. Jammer dat we de Ellen nooit op foto of film zien.
Dat "jullie" de "Ellen" nooit op foto of film zien wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Ze zijn er "hier" alleen niet voor "sjullie"

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Smoek dat lijkt me sterk, dan zou het wel heel toevallig zijn dat heel veel mensen ditzelfde zien lijkt mesmoekie schreef:
Dat zeg ik. Zal het nog ff vet maken![]()
Hoe dan ook. Voor "jou" kan iets duidelijk zijn omdat jij je eigen honden kent. Omdat jij weet hoe je honden zijn, ze reageren, hun karakter is etc etc. Dat werkt bij "anderen" (lees vreemden) toch anders Mal.
Je kunt als buitenstaander (jij niet, ik niet, niemand niet) op basis van 1 foto niet zien hoe "het complete plaatje" is. Je (een ander die het ziet dus) kunt je een soort van mening vormen op basis van een plaatje, maar meer dan dat is het niet. Dat ligt puur aan je eigen (algemeen gesproken) fantasie

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee Smoek dat ben ik absoluut niet met je eens. Je ziet heel veel in een foto, juist omdat je daarin heel rustig het hele plaatje kunt bekijken.smoekie schreef:
Daar hoef je geen honden wel of niet voor te kunnen lezen. Alles staat of valt doorgaans met eigen fantasie![]()
En ja wil je dat kunnen zien moet je wel honden kunnen lezen.

- renee-uk
- Zeer actief
inderdaadmalinois schreef:Nee Smoek dat ben ik absoluut niet met je eens. Je ziet heel veel in een foto, juist omdat je daarin heel rustig het hele plaatje kunt bekijken.smoekie schreef: Daar hoef je geen honden wel of niet voor te kunnen lezen. Alles staat of valt doorgaans met eigen fantasie![]()
En ja wil je dat kunnen zien moet je wel honden kunnen lezen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- smoekie
- Zeer actief
malinois schreef:Smoek dat lijkt me sterk, dan zou het wel heel toevallig zijn dat heel veel mensen ditzelfde zien lijkt mesmoekie schreef:
Dat zeg ik. Zal het nog ff vet maken![]()
Je kunt als buitenstaander (jij niet, ik niet, niemand niet) op basis van 1 foto niet zien hoe "het complete plaatje" is. Je (een ander die het ziet dus) kunt je een soort van mening vormen op basis van een plaatje, maar meer dan dat is het niet. Dat ligt puur aan je eigen (algemeen gesproken) fantasie
Nee. Met dit soort dingen ligt het er vaak (mijn mening) maar net aan wie wat als eerste zegt. De rest gaat daar vaak in mee.
Mooiste voorbeelden daarvan zijn eigenlijk (mag er misschien niets over zeggen omdat ze er niet meer is) die van PDB. En zoals die van PDB waren en zijn er natuurlijk veel meer. Foto's waarin gevraagd werd wat "jullie" (wij dus) dus "op" een foto zagen. Meningen lopen (en dat weet jij ook wel) dan heel vaak uit een.
Op basis van 1 foto kun je en (sorry) daar blijf ik bij..niks zeggen. Je kut je een indruk(als buitenstaander) opdoen. Maar meer dan dat kan niet. Een hond kan toch ook niet lachen? Niet vrolijk kijken etc etc? Maar toch zijn dat wel de dingen die worden gezegd bij een "lachebek"

Oh wat een "leuk, vrolijk hondje"

- Belle
- Zeer actief
Op een foto kun je zien hoe de honden op dat moment op elkaar reageren. Maar dat wil niet zeggen dat dat een aanwijzing is voor een vaste rangorde tussen die twee. Je kunt zeggen dat de ene hond op dat moment dominant is over de andere, maar dat wil niet zeggen dat dat in elke situatie zo is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Jaap*
- Zeer actief
Om even op de vraag terug te komen. De topictitel vraagt 'Dominantie achterhaald', en dat lijkt me sowieso niet ergens op slaan. Dominantie is niet iets wat achterhaald kan raken.
Je zou kunnen zeggen dat de rangordetheorie, in zijn meest rigide vorm, achterhaald is, en dat klinkt al een heel stuk logischer. Ook al is de nieuwswaarde ongeveer net zo groot als een eventueel recent krantenbericht waarin melding zou worden gemaakt van de capitulatie van het Duitse leger
Je zou kunnen zeggen dat de rangordetheorie, in zijn meest rigide vorm, achterhaald is, en dat klinkt al een heel stuk logischer. Ook al is de nieuwswaarde ongeveer net zo groot als een eventueel recent krantenbericht waarin melding zou worden gemaakt van de capitulatie van het Duitse leger

- Jaap*
- Zeer actief
Wie zegt dat dan?Belle schreef:Op een foto kun je zien hoe de honden op dat moment op elkaar reageren. Maar dat wil niet zeggen dat dat een aanwijzing is voor een vaste rangorde tussen die twee. Je kunt zeggen dat de ene hond op dat moment dominant is over de andere, maar dat wil niet zeggen dat dat in elke situatie zo is.
- Belle
- Zeer actief
Ik bedoel hiermee aan te geven dat je dus niet op basis van een foto kunt zeggen dat er een bepaalde rangorde is tussen twee honden. Hier zie ik de ene keer de ene hond ergens 'de baas' over zijn en de andere keer de andere. Als dat wisselt per situatie kun je toch niet meer spreken van een rangorde. Het lijkt me weinig zinvol om het begrip rangorde te gebruiken als dat 10 of meer keer per dag wisselt. Rangorde lijkt mij iets vaststaands te impliceren.Jaap* schreef:Wie zegt dat dan?Belle schreef:Op een foto kun je zien hoe de honden op dat moment op elkaar reageren. Maar dat wil niet zeggen dat dat een aanwijzing is voor een vaste rangorde tussen die twee. Je kunt zeggen dat de ene hond op dat moment dominant is over de andere, maar dat wil niet zeggen dat dat in elke situatie zo is.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat zeg ik toch niet... tenminste zo bedoel ik t iig niet.Belle schreef:Jaap* schreef:Belle schreef:
Ik bedoel hiermee aan te geven dat je dus niet op basis van een foto kunt zeggen dat er een bepaalde rangorde is tussen twee honden. Hier zie ik de ene keer de ene hond ergens 'de baas' over zijn en de andere keer de andere. Als dat wisselt per situatie kun je toch niet meer spreken van een rangorde. Het lijkt me weinig zinvol om het begrip rangorde te gebruiken als dat 10 of meer keer per dag wisselt. Rangorde lijkt mij iets vaststaands te impliceren.

- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik kan de foto niet vinden 

- Belle
- Zeer actief
Nee, dat zeg je niet, maar dat is wel wat er meestal bedoeld wordt met de dominantietheorie. Men gaat uit van een vaste hierarchie binnen een groep. Als dat niet zo is, vraag ik me af wat de theorie toevoegt of verklaart.malinois schreef:Maar dat zeg ik toch niet... tenminste zo bedoel ik t iig niet.Belle schreef:Jaap* schreef:Belle schreef:
Ik bedoel hiermee aan te geven dat je dus niet op basis van een foto kunt zeggen dat er een bepaalde rangorde is tussen twee honden. Hier zie ik de ene keer de ene hond ergens 'de baas' over zijn en de andere keer de andere. Als dat wisselt per situatie kun je toch niet meer spreken van een rangorde. Het lijkt me weinig zinvol om het begrip rangorde te gebruiken als dat 10 of meer keer per dag wisselt. Rangorde lijkt mij iets vaststaands te impliceren.
- renee-uk
- Zeer actief
nou hier was het zeker wel een feit, die rangorde.
gina had niet meer in te brengen dan lege briefjes bij jan en als ze al eens wat mocht was dat ook werkelijk omdat hij dat toestond.
als puntje bij paaltje kwam en hij vond dat het genoeg was maakte hij dat ook echt wel duidelijk.
en ook al kwam daar weinig gegrom en al helemaal geen gebijt aan te pas, mooi dat er wel gebeurde wat hij wilde.
en dan vraag ik op mijn beurt: waarom zou je ontkennen dat rangorde en dominantie wel degelijk een rol spelen bij honden onderling en in de verhouding mens-hond?
gina had niet meer in te brengen dan lege briefjes bij jan en als ze al eens wat mocht was dat ook werkelijk omdat hij dat toestond.
als puntje bij paaltje kwam en hij vond dat het genoeg was maakte hij dat ook echt wel duidelijk.
en ook al kwam daar weinig gegrom en al helemaal geen gebijt aan te pas, mooi dat er wel gebeurde wat hij wilde.
en dan vraag ik op mijn beurt: waarom zou je ontkennen dat rangorde en dominantie wel degelijk een rol spelen bij honden onderling en in de verhouding mens-hond?

- Belle
- Zeer actief
Ik ontken niet dat het voorkomt, maar een goede theorie zou alles moeten verklaren en dat doet deze theorie m.i. niet. De theorie verklaart bijv. hoe jouw honden met elkaar om gingen, maar niet hoe de honden die ik heb en had samenleven.renee-uk schreef:nou hier was het zeker wel een feit, die rangorde.
Daarnaast wil ik, zeker bij de puppycursisten, het woord 'rangorde' of 'dominantie' liever vermijden, omdat mensen daar veel te veel aan op gaan hangen en bang worden dat de hond 'de macht over wil gaan nemen', daardoor met allerlei kunstgrepen krampachtig gaan proberen de hond eronder te houden.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik snap niet, dit topic lezende, dat mensen met heel veel ervaring zich laten drukken door woorden die niet genoemd mogen worden.
Dominantie is niks lelijks. Correctie ook niet.
Snap niet dat jullie je laten onderdrukken. Snap wel dat je er moe van kan worden, maar juist door jullie ervaring leert een hondenliefhebber. Dus hou eens op met reageer niet meer aub. Je vist ze er toch wel uit?
Dominantie is niks lelijks. Correctie ook niet.
Snap niet dat jullie je laten onderdrukken. Snap wel dat je er moe van kan worden, maar juist door jullie ervaring leert een hondenliefhebber. Dus hou eens op met reageer niet meer aub. Je vist ze er toch wel uit?
- renee-uk
- Zeer actief
dat begrijp ik dan weer niet.Belle schreef:Ik ontken niet dat het voorkomt, maar een goede theorie zou alles moeten verklaren en dat doet deze theorie m.i. niet. De theorie verklaart bijv. hoe jouw honden met elkaar om gingen, maar niet hoe de honden die ik heb en had samenleven.renee-uk schreef:nou hier was het zeker wel een feit, die rangorde.
Daarnaast wil ik, zeker bij de puppycursisten, het woord 'rangorde' of 'dominantie' liever vermijden, omdat mensen daar veel te veel aan op gaan hangen en bang worden dat de hond 'de macht over wil gaan nemen', daardoor met allerlei kunstgrepen krampachtig gaan proberen de hond eronder te houden.
je kunt toch in een keer door uitleggen dat een pup helemaal niet de macht over wil nemen?
waarom moet je dan bepaalde zaken, die wel degelijk een onderdeel zijn van het fenomeen hond, gewoon ontkennen?
want dat is het als je de woorden niet wil gebruiken.
als je de cursisten een alternatief geeft voor de krampachtige kunstgrepen kun je het beestje best wel bij de naam noemen lijkt me.
er is niks mis met dominantie en ontkennen dat er bij honden in een groep een rangorde bestaat is net zo vreemd als ontkennen dat ze vier poten hebben.

- Belle
- Zeer actief
Maar wat voegt het toe om het wel over dominantie en rangorde te hebben? Wat moet of kan je ermee in de praktijk?renee-uk schreef:dat begrijp ik dan weer niet.Belle schreef:Ik ontken niet dat het voorkomt, maar een goede theorie zou alles moeten verklaren en dat doet deze theorie m.i. niet. De theorie verklaart bijv. hoe jouw honden met elkaar om gingen, maar niet hoe de honden die ik heb en had samenleven.renee-uk schreef:nou hier was het zeker wel een feit, die rangorde.
je kunt toch in een keer door uitleggen dat een pup helemaal niet de macht over wil nemen?
waarom moet je dan bepaalde zaken, die wel degelijk een onderdeel zijn van het fenomeen hond, gewoon ontkennen?
want dat is het als je de woorden niet wil gebruiken.
als je de cursisten een alternatief geeft voor de krampachtige kunstgrepen kun je het beestje best wel bij de naam noemen lijkt me.
er is niks mis met dominantie en ontkennen dat er bij honden in een groep een rangorde bestaat is net zo vreemd als ontkennen dat ze vier poten hebben.
Daarnaast zag jij bij jouw honden een rangorde, ik zie het bij mij niet, dus je kunt ook niet zeggen dat er altijd sprake is van een rangorde in een groep.
- Tineke
- Zeer actief
Inderdaad en in dit geval door een dame die zich allerlei titels toebedeeld zonder daarvoor de studie te hebben gevolgd.Inge O schreef:en alweer wordt dominantie als iets negatiefs afgeschilderd en met agressie verwardBelle schreef:Ik geloof dat ik de link al eens eerder heb geplaatst: http://www.nonlineardogs.com/socialorganisation.html
Hier wordt het sociale gedrag van honden verklaard vanuit de dynamische systeemtheorie. Deze verklaring past goed bij wat ik waarneem bij mijn honden. Wel taaie kost.
Deze nepbiologe,want die titel voerde zij onterecht, is voor het uitroeien van verschillende hondenrassen en heeft een vreemd idee over agressie en dominatie.
Wellicht daarom dat wij haar bevindingen bij onze eigen honden niet terugzien

Deze site is ook van haar hand

http://www.gevaarlijkehonden.info/
http://www.gevaarlijkehonden.info/

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Tineke
- Zeer actief
Hier ook ,Rio wijkt als wij op de bank willen zitten maar gaat daarna gerust ergens liggen waardoor een andere hond wat moet inschikken.Jion schreef:Hier is het ook situationeel. Rosca corrigeert Duende als hij dramt, Duende corrigeert Rosca als ze tegen andere honden bitcht, Rosca mag de kluifjes van Duende jatten (maar nooit andersom), Duende mag de speeltjes van Rosca jatten (maar noot andersom) etc etc etc.
Verloopt allemaal prima zonder agressie al wil Micron nog weleens een dodelijke blik op hem afvuren terwijl hij aan het inschikken is

- Tineke
- Zeer actief
Nou deze foto van Mal laat weinig aan de fantasie over hoorsmoekie schreef:
Daar hoef je geen honden wel of niet voor te kunnen lezen. Alles staat of valt doorgaans met eigen fantasie![]()

- Tineke
- Zeer actief
Jaap* schreef:Om even op de vraag terug te komen. De topictitel vraagt 'Dominantie achterhaald', en dat lijkt me sowieso niet ergens op slaan. Dominantie is niet iets wat achterhaald kan raken.