Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainen met Max

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Trainen met Max

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ons mannetje is nu ruim 4 maanden hier. Op 30 december is hij 1 jaar geworden.
Samen hebben we al heel veel bereikt. Dit is ook niet een probleemtopic, ik wil alleen zeker weten dat ik hem goed begeleid ofzo :oeps:
Hij blaft 's nachts niet meer, kan inmiddels paar uurtjes alleen thuis zijn en is dan niet gestrest en keurig stil.
Hij wacht netjes als hij zijn eten krijgt, loopt me niet meer omver als de deur omgaat, blaft niet meer als niemand met hem wil spelen, springt niet meer op tafel en tegen aanrecht etc. :cheer:

Ik train nu met hem in een gevorderdengroep en hij kan het supergoed!
Zit en blijf, af en blijf, keertwending, links volgen, rechts volgen, aan de voet, kom voor... Dat soort dingen kan hij supergoed! :cheer:
(Alleen het plaats sturen en het blaffen als hij niet aan de beurt is werk ik nog aan).

Ik merk aan Max dat hij binnen steeds vaker een knuffel komt halen en steeds vaker lekker bij mij of vriend komt liggen. Hij lijkt ook steeds meer zijn rust te vinden hier in huis.

Ik vind het alleen moeilijk om contact met Max te maken.
Max is soms een beetje in zijn eigen wereld zeg maar..
Of ik nu heel blij doe, superlekkere snacks bij heb of leuke speeltjes heb Max werkt alleen met mij als hij daar zin in heeft.

Ik heb ook geprobeerd met de voerdummy te werken maar omdat hij toch zijn eigen plan trok ben ik daar (te vroeg?) mee gestopt. Werkte ook niet omdat hij de voerdummy niet pakt met Bo erbij (ook niet als Bo aan de lijn zit) en ik niet de tijd heb om de lange wandelingen dagelijks apart te doen.

Ik heb ook geprobeerd met de clicker het commando 'kijk eens' aan te leren en dat kent hij prima, maar ook dat doet hij alleen als hij daar zin in heeft.

Misschien wil ik veels te veel en veels te snel, misschien ben ik gewoon superverwend met Bo die altijd supergraag met mij werkt en als ik een beetje blij doe meters de lucht in springt van enthousiasme en misschien zie ik wel gewoon iets heel belangrijks over het hoofd.

Wij zijn natuurlijk zijn derde baasjes en ik ben hartstikke blij met hem, hij doet het hartstikke knap en ik heb ook geen haast maar ik merk dat we nu een beetje stagneren.

Een frisse objectieve kijk van medeforummers is welkom.
Een schop onder m'n kont dat ik niet zo moet zeuren en blij mag zijn met wat we bereikt hebben kan ook haha.

Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat het niet te vaag is.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Re: Trainen met Max

Ongelezen bericht door Marco88 »

Hij is 1 jaar oud, hij zit midden in de pubertijd, houd daar ook rekening mee ;)
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

wow... misschien is het gewoon zijn karakter, een stafford is van de baas en een golden wat minder. maar wat hebben jullie veel bereikt samen!
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Probeer eens te klikken voor elke blik die Max op je werpt. Vaak merk je dan dat je hond veel vaker aandacht voor je heeft dan je denkt. Daarnaast zou ik aandachtsoefeningen doen waarbij je klikt voor naar je kijken, zonder dat je erom vraagt. Hond kijkt naar je, klik, koekje en uit zijn gezichtsveld verdwijnen, draait hij zijn hoofd om naar je te kijken, klik, koekje enz.

Probeer ook vooral niet blij te doen of je uit te sloven op de momenten dat hij geen aandacht voor je heeft. Op die manier beloon je het 'niet aandacht hebben'.

Maar naar wat ik laatst heb gezien met dog dance, denk ik niet dat je te klagen hebt over de aandacht van Max hoor!
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Klinkt of je al heel veel bereikt hebt, knap!
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
moniek&bo
Zeer actief

Corneliana schreef:wow... misschien is het gewoon zijn karakter, een stafford is van de baas en een golden wat minder. maar wat hebben jullie veel bereikt samen!
Dankjewel.
Bo is gewoon hartstikke op mij gericht. En ik denk dat ik wat dat betreft inderdaad gewoon hartstikke verwend ben haha. :mann:
Maar als ik zie wat Max kan op de momenten dat hij zin heeft om samen met mij te werken denk ik dat dat ook moet kunnen als ik daar zin in heb en niet alleen wanneer hij daar zin in heeft haha. :mrgreen:
moniek&bo
Zeer actief

Belle schreef:Probeer eens te klikken voor elke blik die Max op je werpt. Vaak merk je dan dat je hond veel vaker aandacht voor je heeft dan je denkt. Daarnaast zou ik aandachtsoefeningen doen waarbij je klikt voor naar je kijken, zonder dat je erom vraagt. Hond kijkt naar je, klik, koekje en uit zijn gezichtsveld verdwijnen, draait hij zijn hoofd om naar je te kijken, klik, koekje enz.

Probeer ook vooral niet blij te doen of je uit te sloven op de momenten dat hij geen aandacht voor je heeft. Op die manier beloon je het 'niet aandacht hebben'.

Maar naar wat ik laatst heb gezien met dog dance, denk ik niet dat je te klagen hebt over de aandacht van Max hoor!
Ik merk nu dat als ik echt ga trainen met Max dus bijvoorbeeld op cursus of inderdaad bij een workshop dat hij dan hartstikke zijn best doet (90% van de tijd dus dat is gewoon helemaal prima). Dus bijvoorbeeld tijdens de workshop doggydance van jou liet Max dat inderdaad zien, en dat is superknap!

Ik zoek nu naar een manier om dat ook te krijgen tijdens wandelingen. Hij mag heus lekker snuffelen en rennen en gek doen maar als ik dan om aandacht vraag om contact te krijgen zodat ik hem bij me kan roepen is Max niet te bereiken.
Als ik hem op cursus laat volgen heeft hij prima aandacht. Als ik hem op straat laat volgen zorgt hij ervoor dat hij (meestal) niet aan de lijn trekt maar is er geen aandacht.
Ik zal nog eens aan de slag gaan met het klikken op aandacht, misschien heb ik dat te snel opgegeven?

En ehm dat uitsloven op momenten dat hij geen aandacht heeft herken ik wel. Soms heb ik het gevoel dat ik hem gewoon om sta te kopen om alsjeblieft aandacht te hebben haha. Dat is natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling. Bedankt voor de tip!
moniek&bo
Zeer actief

racapuck schreef:Klinkt of je al heel veel bereikt hebt, knap!
Dankjewel, ik besef me ook heel erg goed dat hij het echt heel erg knap doet en ik ben ook hartstikke tevreden over hem :E:
Ik heb alleen het gevoel dat we tijdens wandeling samen leuke momentjes mislopen omdat hij dan een beetje zijn eigen ding doet, snapje?
moniek&bo
Zeer actief

Jion schreef:Jullie hebben in korte tijd al superveel bereikt en misschien is het niet zozeer geen zin hebben/zijn eigen ding doen, maar meer dat hij nog heel erg druk in zijn hoofd is en nog niet zoveel concentratievermogen heeft? Dan zou het redelijk vanzelf goed meten komen als hij straks wat volwassener is.
Dat zou heel goed kunnen. Misschien wil ik ook wel te graag alles goed doen :engel:
Ik proef dit nu wel uit meerdere reacties, ben blij dat ik dit topic heb geopend. Soms is een blik van buitenaf best even fijn :ok:
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Gewoon doorgaan met oefenen en kom terug met klagen als de pubertijd voorbij is xD
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

moniek&bo schreef:
Belle schreef:Probeer eens te klikken voor elke blik die Max op je werpt. Vaak merk je dan dat je hond veel vaker aandacht voor je heeft dan je denkt. Daarnaast zou ik aandachtsoefeningen doen waarbij je klikt voor naar je kijken, zonder dat je erom vraagt. Hond kijkt naar je, klik, koekje en uit zijn gezichtsveld verdwijnen, draait hij zijn hoofd om naar je te kijken, klik, koekje enz.

Ik merk nu dat als ik echt ga trainen met Max dus bijvoorbeeld op cursus of inderdaad bij een workshop dat hij dan hartstikke zijn best doet (90% van de tijd dus dat is gewoon helemaal prima). Dus bijvoorbeeld tijdens de workshop doggydance van jou liet Max dat inderdaad zien, en dat is superknap!

Ik zoek nu naar een manier om dat ook te krijgen tijdens wandelingen. Hij mag heus lekker snuffelen en rennen en gek doen maar als ik dan om aandacht vraag om contact te krijgen zodat ik hem bij me kan roepen is Max niet te bereiken.
Als ik hem op cursus laat volgen heeft hij prima aandacht. Als ik hem op straat laat volgen zorgt hij ervoor dat hij (meestal) niet aan de lijn trekt maar is er geen aandacht. Ik zal nog eens aan de slag gaan met het klikken op aandacht, misschien heb ik dat te snel opgegeven?

En ehm dat uitsloven op momenten dat hij geen aandacht heeft herken ik wel. Soms heb ik het gevoel dat ik hem gewoon om sta te kopen om alsjeblieft aandacht te hebben haha. Dat is natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling. Bedankt voor de tip!
Hoe lang verwacht je dan aandacht van hem?

Ik bedoel, moet hij de hele tijd volgen of is het voldoende als hij naast loopt (min of meer) en niet trekt?
Ik laat mijn honden absoluut niet de hele tijd volgen als ik een stuk over straat moet.
Trekken is niet toegestaan en meestal lopen de honden wel naast.
Aandacht lijkt wel elders te zijn maar als ik ga stilstaan blijkt dat ze wel degelijk op me letten, want dan staan ze ook meteen stil.

Heb je dat al eens uitgetest? :wink:

Volgens mij heb je al enorm veel bereikt in vrij korte tijd :ok:

edit: typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 16 jan 2014 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
moniek&bo
Zeer actief

Bedankt voor je toevoeging Ranetje.

Ik zal proberen het uit te leggen haha.
Tijdens het normale wandelen mag hij niet trekken maar hoeft hij geen aandacht voor mij te hebben. Als ik het volgen oefen verwacht ik wel aandacht van hem. Dit duurt dan ongeveer twee minuutjes per keer en dan zeg ik 'vrij' en mag hij weer los of aan de lange lijn bijvoorbeeld. Het volgen doet hij op cursus perfect maar tijdens het wandelen op straat krijg ik het meestal niet voor elkaar zijn aandacht te krijgen en dat even vast te houden.

Ook als hij los is en ik wil zijn aandacht om hem te roepen of hij loopt aan de lange lijn en ik wil het 'hier' verder oefenen krijg ik het niet voor elkaar zijn aandacht te krijgen.
Dan kan ik hem niet zo goed bereiken en doet hij een beetje zijn eigen ding zeg maar.

Misschien ook hartstikke logisch dat hij zijn eigen dingen soms belangrijker vindt maar ik vind het wel belangrijk dat hij leert dat hij aandacht voor mij moet hebben als ik dat vraag.
Dat hoeft hij niet binnen een week te leren, maar ik wilde weten hoe ik hem daarin kan begeleiden.
Want Max is niet zo goed om te kopen met lekkers, gek doen of speeltjes haha.
ranetje
Zeer actief

Best mogelijk dat die beloningen (omkopen noem ik het niet :mrgreen: ) op den duur meer waarde gaan hebben.

Op dit moment zit er mogelijk een te groot verschil tussen het trainingsveld en de straat :wink:
Dat zou betekenen dat je op straat te veel verwacht.

Ga zo'n volgoefening eerst eens doen op een rustig plekje buiten en voeg pas nieuwe prikkels toe als hij op die rustige plek wel goed kan volgen.
Dat zou mijn idee zijn :wink:

Aan de lange lijn "hier" oefenen is natuurlijk prima.
Als hij niet reageert zou je een stap achteruit kunnen doen (licht tikje aan de halsband) en kijk of hij dan wel reageert?

De beloningen als het goed gaat moeten wel super zijn.
Stukjes pens werken misschien wel?
Natuurlijk hoort hij op een gegeven moment zijn eigen dingen toch minder belangrijk te gaan vinden :mrgreen:
Maar dat moet niet gaan betekenen dat jij op je handen moet gaan lopen of een dansje moet doen om zijn aandacht te trekken.
Het is beter als hij aandacht geeft.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
moniek&bo
Zeer actief

Bedankt voor je reacties.
Heb nu van verschillende mensen al wat reacties gekregen waar ik wel iets mee kan. Superfijn :ok:

Ik denk dat ik inderdaad iets te veel verwacht van Max soms. En van mezelf ook wel, ik wil het zo graag goed doen dat ik soms te veel druk op dingen leg denk ik.
Het is natuurlijk ook allemaal een feestje buiten voor hem. En hoe minder hij oplet, des te gekkere dingen bedenk ik om zijn aandacht te krijgen. En dat is geloof ik een beetje de omgekeerde wereld :F:

Ik ga nu inderdaad wat plekken opzoeken waar niet dagelijks veel honden langskomen en waar geen konijntjes zitten zodat de allerlekkerste geurtjes minder zijn.
En dan oefenen met clicken op 'kijk eens' en aan de lange lijn oefenen met aandacht vragen.
Even stapje terug en rustig aan. :ok:

Nogmaals bedankt allemaal, ik vind het echt fijn dat er meegedacht wordt. Zoals ik al zei: ik wil vaak zoveel en zo snel en dan is een frisse blik van een buitenstaander super fijn :engel:
ranetje
Zeer actief

moniek&bo schreef:Bedankt voor je reacties.
Heb nu van verschillende mensen al wat reacties gekregen waar ik wel iets mee kan. Superfijn :ok:

Ik denk dat ik inderdaad iets te veel verwacht van Max soms. En van mezelf ook wel, ik wil het zo graag goed doen dat ik soms te veel druk op dingen leg denk ik.
Het is natuurlijk ook allemaal een feestje buiten voor hem. En hoe minder hij oplet, des te gekkere dingen bedenk ik om zijn aandacht te krijgen. En dat is geloof ik een beetje de omgekeerde wereld :F:

Ik ga nu inderdaad wat plekken opzoeken waar niet dagelijks veel honden langskomen en waar geen konijntjes zitten zodat de allerlekkerste geurtjes minder zijn.
En dan oefenen met clicken op 'kijk eens' en aan de lange lijn oefenen met aandacht vragen.

Nogmaals bedankt allemaal, ik vind het echt fijn dat er meegedacht wordt. Zoals ik al zei: ik wil vaak zoveel en zo snel en dan is een frisse blik van een buitenstaander super fijn :engel:
Dat is een valkuil waar velen invallen :wink:
Klim daar maar snel weer uit :ok:
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief

ranetje schreef:
moniek&bo schreef:Bedankt voor je reacties.

Dat is een valkuil waar velen invallen :wink:
Klim daar maar snel weer uit :ok:
Haha als ik nu zo terugdenk is het best dom van mezelf. :oohja:
Max is echt slim genoeg om dat door te hebben (en er misbruik van te maken :lekkerpuh: )
Nou ja, maar goed dat ik het nu inzie :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”