jans&co schreef: je kan een hond niet iets verbieden/afleren maar hem wel iets aanleren wat belangrijker wordt.

Moderator: moderatorteam
jans&co schreef: je kan een hond niet iets verbieden/afleren maar hem wel iets aanleren wat belangrijker wordt.
Ben ik niet met je eens.jans&co schreef:
je kan een hond niet iets verbieden/afleren maar hem wel iets aanleren wat belangrijker wordt.
Natuurlijk kan je hem wel iets verbieden.jans&co schreef:Je kan een hond niet iets verbieden/afleren maar hem wel iets aanleren wat belangrijker wordt.malinois schreef:Ik verbied hem iets te doen.jans&co schreef:malinois schreef:
Mn hond is de ggd niet of mona...
Die bieden geen hulp maar handelen (gelukkig nog) uit instinct. Dan ben ik daar of ik dat gedrag dan toelaatbaar vind of niet dus of t mag of niet (oh jee dominant en rangorde). Ik bedank graag voor t robotje wat jij graag ziet.
Ps. Mijn honden zijn kanjers, sociaal genoeg, zelfverzekerd en met karakter.
jij bied de hond hulp aan
Je pupje heeft nu de correctie geassocieerd met het woordje "au"!maart schreef:lol, tuurlijk kun je dat wel.jans&co schreef:
je kan een hond niet iets verbieden/afleren maar hem wel iets aanleren wat belangrijker wordt.
Puplief beet me gisteren in mijn gezicht. Heeft hij niet meer geprobeerd
och nee hoor, kwam geen woord aan te pas.korthaar schreef:Je pupje heeft nu de correctie geassocieerd met het woordje "au"!maart schreef:lol, tuurlijk kun je dat wel.jans&co schreef:
Puplief beet me gisteren in mijn gezicht. Heeft hij niet meer geprobeerd
Dat bedoel ik, je kunt op die manier alles conditioneren noemen.Belle schreef:Veel meer dan conditioneren doet CM in mijn ogen niet hoor. Hij straft vooral en zijn lichaamstaal is vaak dreigend. Dat kun je interpreteren als dominant, maar ik zie het als dreigend (negatieve bekrachtiging).Zoie schreef: oke, maar ga dan eens in op het duiden van wat CM doet in termen van conditioneren. Wat je, als ik me niet vergis, anders hoor ik het wel, wel vaker hebt gedaan. Natuurlijk kan dat, maar mis je dan niet heel veel van wat er nog meer gebeurt ? Dat is mijn punt. En zo ja, wat gebeurt er dan nog meer.
De laatste is mijn 7e eigen hond dan heb ik wel speciale honden (gehad) schijnbaar... allemaal wel dingen afgeleerd. Jagen bijv halen ze niet meer in hun kop. Uitvallen naar een andere hond... Afleren dus...jans&co schreef:
jans&co schreef:inprenting, imitatie, conditionering, gewenning zelfaangeleerd, inzicht.
afleren kunnen ze niet.
Ik geloof best dat de ene hond wat moeilijker zijn plekje opgeeft voor een mens dan de andere, maar idd opvoeding. Eigenlijk gewoon eens dus.Suske schreef:Wat een gelul om niks eigenlijk.
Dominante hondse handelingen bestaan.
Zijn ze dan er op uit je huishouden over te nemen?
Ben je toch zelf ook bij?
Hier een zeer pittige dame, ligt graag op de bank, heel graag op bed.
Nog nooit ook maar een lip opgetrokken als ze aan de kant moet.
Kruipen doet ze ook al niet.
Dominantie tussen honden onderling zeer zeker.
Maar geloof werkelijk waar niet in dominantie hond tov mens.
Dat is een gebrek aan opvoeding
Bij jou niet schijnbaar .. mijn honden dus wel. Best knap dat dit al bij 7 honden wel gewoon lukt zo te lezenjans&co schreef:inprenting, imitatie, conditionering, gewenning zelfaangeleerd, inzicht.
afleren kunnen ze niet.
En ik ookmaart schreef:jans&co schreef:inprenting, imitatie, conditionering, gewenning zelfaangeleerd, inzicht.
afleren kunnen ze niet.
dan heb ik de uitzonderingen die jouw regel bevestigen
Je kan een hond iig wel aanleren dat wat hij/zij deed niet gewenst is en dat hij/zij het niet meer in zijn/haar bolle hoofd hoeft te halen om het nog eens te proberenjans&co schreef:je kan een hond niet iets verbieden/afleren maar hem wel iets aanleren wat belangrijker wordt.malinois schreef: Ik verbied hem iets te doen.
malinois schreef:Bij jou niet schijnbaar .. mijn honden dus wel. Best knap dat dit al bij 7 honden wel gewoon lukt zo te lezenjans&co schreef:inprenting, imitatie, conditionering, gewenning zelfaangeleerd, inzicht.
afleren kunnen ze niet.
Ik niet mn honden wel als ik jou moet geloven.jans&co schreef:malinois schreef:Bij jou niet schijnbaar .. mijn honden dus wel. Best knap dat dit al bij 7 honden wel gewoon lukt zo te lezenjans&co schreef:inprenting, imitatie, conditionering, gewenning zelfaangeleerd, inzicht.
afleren kunnen ze niet.
jij bent ook heel bijzonder of je denkt heel bijzonder te zijn.
Of jullie zitten gewoon lekker langs elkaar heen te kletsen?jans&co schreef:malinois schreef:Bij jou niet schijnbaar .. mijn honden dus wel. Best knap dat dit al bij 7 honden wel gewoon lukt zo te lezenjans&co schreef:inprenting, imitatie, conditionering, gewenning zelfaangeleerd, inzicht.
afleren kunnen ze niet.
jij bent ook heel bijzonder of je denkt heel bijzonder te zijn.
Ik denk dat Ranetje een punt heeft en dat er langs elkaar heen gepraat wordt.Inge O schreef:koppiger, verwarder en alle theorieën-door-elkaar-gooiender dan jij komen ze echt niet hoorjans&co schreef:inprenting, imitatie, conditionering, gewenning zelfaangeleerd, inzicht.
afleren kunnen ze niet.![]()
![]()
![]()
.
Je kunt de hond niets afleren.Inge O schreef:koppiger, verwarder en alle theorieën-door-elkaar-gooiender dan jij komen ze echt niet hoorjans&co schreef:inprenting, imitatie, conditionering, gewenning zelfaangeleerd, inzicht.
![]()
![]()
.
correcties zijn baas gerelateerd, en dat hoeft niet perse, en vaak zelfs beter perse niet de negatieve prikkel te zijn , als je iets wilt afleren.korthaar schreef:Je kunt de hond niets afleren.Inge O schreef:koppiger, verwarder en alle theorieën-door-elkaar-gooiender dan jij komen ze echt niet hoorjans&co schreef:inprenting, imitatie, conditionering, gewenning zelfaangeleerd, inzicht.
![]()
![]()
.
Wel aanleren hoe een correctie te voorkomen.
Zo zie ik het ook, maaaar je kan het ook anders benaderen en zeggen dat je met een correctie iets aanleert. Namelijk dat de hond leert dat hij het niet in zijn bolle hoofd moet halen om die stunt nog eens uit te voeren.malinois schreef:Aanleren doe ik zonder correcties. Afleren met....
zo blijf je idd bezig jaLiesbeth schreef:Zo zie ik het ook, maaaar je kan het ook anders benaderen en zeggen dat je met een correctie iets aanleert. Namelijk dat de hond leert dat hij het niet in zijn bolle hoofd moet halen om die stunt nog eens uit te voeren.malinois schreef:Aanleren doe ik zonder correcties. Afleren met....
Kijk nou eens naar trainingsclubjes, die denken d.m.v lijncorrecties de hond iets af te leren.malinois schreef:Nog eentje.. zeg leren jullie lekker aan af dan leer ik mn honden gewoon dingen aan en ik leer ze dingen af.
Heel simpel iedereen blij.
Wat heeft dat hier nu weer mee te maken?korthaar schreef:Kijk nou eens naar trainingsclubjes, die denken d.m.v lijncorrecties de hond iets af te leren.malinois schreef:Nog eentje.. zeg leren jullie lekker aan af dan leer ik mn honden gewoon dingen aan en ik leer ze dingen af.
Heel simpel iedereen blij.
Je ziet maar al te vaak dat: zodra de lijn er af gaat de hond het kennelijk toch niet al te goed begrepen heeft. Logisch de hond hoeft de correcties niet meer te voorkomen.
Gevolg is soms het aan zichzelf uitgegeven brevet van onvermogen in de vorm van een stroomband.
dat mag niet, dat is negatiefInge O schreef:corrigeren, corrigerenmaart schreef:zo blijf je idd bezig jaLiesbeth schreef:Zo zie ik het ook, maaaar je kan het ook anders benaderen en zeggen dat je met een correctie iets aanleert. Namelijk dat de hond leert dat hij het niet in zijn bolle hoofd moet halen om die stunt nog eens uit te voeren.malinois schreef:Aanleren doe ik zonder correcties. Afleren met....![]()
aanleren vind ik dingen bekrachtigen die ik in de toekomst nog wil zien.
Afleren vind ik dingen bekrachtigen die ik in de toekomst niet meer wil zien..
Alles kan, maar voor leken wordt het er niet begrijpelijker op.Liesbeth schreef:Zo zie ik het ook, maaaar je kan het ook anders benaderen en zeggen dat je met een correctie iets aanleert. Namelijk dat de hond leert dat hij het niet in zijn bolle hoofd moet halen om die stunt nog eens uit te voeren.malinois schreef:Aanleren doe ik zonder correcties. Afleren met....
Er zijn net 4 dingen bij mij erin gestampt mbt het africhten van honden:malinois schreef: dat mag niet, dat is negatief
Chris78 schreef:Er zijn net 4 dingen bij mij erin gestampt mbt het africhten van honden:malinois schreef: dat mag niet, dat is negatief
Positieve bekrachtiging ( iets aangenaams toevoegen waardoor gedrag toeneemt)
Negatieve bekrachtiging ( iets onaangenaams weghalen waardoor gedrag toeneemt)
Positieve correctie ( iets onaangenaams toevoegen waardoor gedrag afneemt)
Negatieve correctie ( iets aangenaams weghalen waardoor gedrag afneemt )
Oftewel operatie conditionering, maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen