Tara schreef:Niet? Moet jij eens opletten!jans&co schreef: je kan een hond niet iets verbieden/afleren maar hem wel iets aanleren wat belangrijker wordt.

Moderator: moderatorteam
Tara schreef:Niet? Moet jij eens opletten!jans&co schreef: je kan een hond niet iets verbieden/afleren maar hem wel iets aanleren wat belangrijker wordt.
We hebben toch genoeg hovawarts, herders etc. op cursus. Die honden groeien ook op tot fijne, gehoorzame honden, zonder dominantie of rangorde in de opvoeding te betrekken.Inge O schreef:dat je er met jouw type honden niks mee moet kan ik me voorstellen maar dat is niet bij alle rassen zo en die bazen onthoud je voor de opvoeding (niet voor training) een erg belangrijk handvat als je doet alsof dat volledig onbelangrijk is of het zelfs ontkent.Overigens zeg ik niet dat rangorde niet bestaat. Ik zeg dat ik bij mijn honden van nu en vroeger nog nooit een vaste rangorde heb gezien en dat ik er niks mee kan in de opvoeding of training. Ik zie de toevoeging ervan niet.
ik betrek dominantie of rangorde ook helemaal niet in de opvoeding van mijn honden, dat sluipt er gewoon vanzelf in.Belle schreef:We hebben toch genoeg hovawarts, herders etc. op cursus. Die honden groeien ook op tot fijne, gehoorzame honden, zonder dominantie of rangorde in de opvoeding te betrekken.Inge O schreef:dat je er met jouw type honden niks mee moet kan ik me voorstellen maar dat is niet bij alle rassen zo en die bazen onthoud je voor de opvoeding (niet voor training) een erg belangrijk handvat als je doet alsof dat volledig onbelangrijk is of het zelfs ontkent.Overigens zeg ik niet dat rangorde niet bestaat. Ik zeg dat ik bij mijn honden van nu en vroeger nog nooit een vaste rangorde heb gezien en dat ik er niks mee kan in de opvoeding of training. Ik zie de toevoeging ervan niet.
Vaak gaat het aanhangen van de dominantie/rangorde-theorie ook samen met het voorstander zijn van correcties. En ik ben zo'n positivo die daar niet aan doet (althans niet als uitgangspunt).
de hondenfluisteraar klaas wijnberg doet b.v. wel dagelijks dominerende handelingen om de rangorde te bevestigen. Zelf ben ik er op die manier ook niet mee bezig, maar ik ben me toch wel enigszins bewust van de houding die ik t.o.v. onze honden aanneem, en ik twijfel er niet aan dat wij mensen iha met onze houding naar elkaar en naar onze honden communiceren hoe we de rangorde zien.maart schreef:ik betrek dominantie of rangorde ook helemaal niet in de opvoeding van mijn honden, dat sluipt er gewoon vanzelf in.Belle schreef:We hebben toch genoeg hovawarts, herders etc. op cursus. Die honden groeien ook op tot fijne, gehoorzame honden, zonder dominantie of rangorde in de opvoeding te betrekken.Inge O schreef:dat je er met jouw type honden niks mee moet kan ik me voorstellen maar dat is niet bij alle rassen zo en die bazen onthoud je voor de opvoeding (niet voor training) een erg belangrijk handvat als je doet alsof dat volledig onbelangrijk is of het zelfs ontkent.Overigens zeg ik niet dat rangorde niet bestaat. Ik zeg dat ik bij mijn honden van nu en vroeger nog nooit een vaste rangorde heb gezien en dat ik er niks mee kan in de opvoeding of training. Ik zie de toevoeging ervan niet.
Vaak gaat het aanhangen van de dominantie/rangorde-theorie ook samen met het voorstander zijn van correcties. En ik ben zo'n positivo die daar niet aan doet (althans niet als uitgangspunt).
Ik denk echt niet 'zo, vandaag ga ik even een training dominantie doen met de honden'.
Dat komt gewoon zo, door gewoon alles wat ik met de honden doe... Die rangorde hoef ik niet bevestigen of te bekrachtigen. Maandag zal mijn baas ook nog gewoon mijn baas zijn, zonder dat ze even op mijn bureau moet komen plassen
Met een hond samenleven is denk ik ook geen kwestie van het toepassen van de een of andere theorie. Ik hoef helemaal niks van wat voor theorie dan ook te weten om dominant over mijn hond te zijn. Of om sommige dingen wel of niet te pikken. Ik bedoel, het is niet omdat je er niet bewust mee bezig bent, dat je er niet mee bezig bent.Belle schreef:We hebben toch genoeg hovawarts, herders etc. op cursus. Die honden groeien ook op tot fijne, gehoorzame honden, zonder dominantie of rangorde in de opvoeding te betrekken.Inge O schreef:dat je er met jouw type honden niks mee moet kan ik me voorstellen maar dat is niet bij alle rassen zo en die bazen onthoud je voor de opvoeding (niet voor training) een erg belangrijk handvat als je doet alsof dat volledig onbelangrijk is of het zelfs ontkent.Overigens zeg ik niet dat rangorde niet bestaat. Ik zeg dat ik bij mijn honden van nu en vroeger nog nooit een vaste rangorde heb gezien en dat ik er niks mee kan in de opvoeding of training. Ik zie de toevoeging ervan niet.
Ik vertel de cursisten altijd dat ik ervan uitga dat ze heus wel een keer hun geduld zullen verliezen of een keer zullen mopperen op de hond, het zijn tenslotte mensen, maar ik vertel ook dat ze dat niet als uitgangspunt moeten nemen.Zoie schreef:Met een hond samenleven is denk ik ook geen kwestie van het toepassen van de een of andere theorie. Ik hoef helemaal niks van wat voor theorie dan ook te weten om dominant over mijn hond te zijn. Of om sommige dingen wel of niet te pikken. Ik bedoel, het is niet omdat je er niet bewust mee bezig bent, dat je er niet mee bezig bent.Belle schreef:We hebben toch genoeg hovawarts, herders etc. op cursus. Die honden groeien ook op tot fijne, gehoorzame honden, zonder dominantie of rangorde in de opvoeding te betrekken.Inge O schreef:dat je er met jouw type honden niks mee moet kan ik me voorstellen maar dat is niet bij alle rassen zo en die bazen onthoud je voor de opvoeding (niet voor training) een erg belangrijk handvat als je doet alsof dat volledig onbelangrijk is of het zelfs ontkent.Overigens zeg ik niet dat rangorde niet bestaat. Ik zeg dat ik bij mijn honden van nu en vroeger nog nooit een vaste rangorde heb gezien en dat ik er niks mee kan in de opvoeding of training. Ik zie de toevoeging ervan niet.
Eerlijk gezegd geloof ik er helemaal niks van dat je cursisten net zo rigide afkerig van correcties zijn als jij zegt te zijn. Als het je zou lukken zonder correcties op te voeden, dus ook zonder dreigende lichaamshouding en weet ik het wat je er allemaal onder wilt scharen, dan moet je wel bovenmenselijk beheerst en kundig zijn.
Ondanks?Belle schreef:Ondanks de positieve opvoeding heb ik echt geen vervelende, verwende of ongemanierde honden.
Eens, maar volgens sommigen zal het ondanks zijnkorthaar schreef:Ondanks?Belle schreef:Ondanks de positieve opvoeding heb ik echt geen vervelende, verwende of ongemanierde honden.
Dankzij toch zeker? Zie in gedachten al vrolijke Martin Gaus hondjes!
ik gebruik wel correcties, en bij voorkeur beheerst en aangepast aan de hond. Dat is een beetje een gevoelskwestie. Abra zit momenteel in een fase waarin ze haar tandjes zet in van alles en nog wat. Dit wordt soms bestraft met een duidelijk 'nee. ' , door de intonatie begrijpt ze dat dat niet de bedoeling is.Belle schreef: Ik vertel de cursisten altijd dat ik ervan uitga dat ze heus wel een keer hun geduld zullen verliezen of een keer zullen mopperen op de hond, het zijn tenslotte mensen, maar ik vertel ook dat ze dat niet als uitgangspunt moeten nemen.
Ik ben zelf zeker niet bovenmenselijk beheerst (hoewel ik met honden engelengeduld heb) en ook zeker niet bovenmenselijk kundig, maar ik gebruik geen correcties. Ja, ik ben weleens in een pestbui en dan mopper ik weleens, maar niet vanuit een opvoedkundig idee, het helpt namelijk niet en is ook eigenlijk nooit nodig. Een dreigende houding heb ik echt nog nooit tegenover mijn honden aangenomen.
Ondanks de positieve opvoeding heb ik echt geen vervelende, verwende of ongemanierde honden.
Ik ken mensen die er voor kiezen om gewoon om te draaien en terug te lopen. Of om door te lopen en er geen aandacht aan te besteden op dat moment.Lief schreef:Ik vraag me dan altijd af hoe mensen die niet aan corrigeren doen omgaan met een hond die echt vervelend agressief gedrag vertoond. Dus je hebt die hond niet van pup af geconditioneerd maar krijgt te maken met een herplaatser die bij het zien van 1 bepaald ras andere hond, compleet uit de stekker gaat en begint hard op die hond af te rennen om hem een kopje kleiner te gaan maken.
Je hebt de hond gelukkig aan de lijn ,maar moet op een smalle dijk die andere hond passeren. Je hond is in een rode waas en niet voer- en speeltjesgevoelig. Hoe doe je dat in godesnaam zonder jezelf ofwel heel dominant op te stellen ofwel te werken met correcties? Die andere hond moet namelijk wel blijven leven.
Heb eerst een puppy / EG cursus op een MG achtige manier gevolgd.Belle schreef:Eens, maar volgens sommigen zal het ondanks zijnkorthaar schreef:Ondanks?Belle schreef:Ondanks de positieve opvoeding heb ik echt geen vervelende, verwende of ongemanierde honden.
Als iemand een punt wil maken is het makkelijk en menselijk om de standpunten enigszins te radicaliseren. Dat maakt de discussie "makkelijker" en de argumenten steviger. Maarja, zoals met alles zijn er nogal wat nuances in het leven....en zo ook in dit onderwerp.TessaThomas schreef:Dus waarom moet positief trainen zonder correcties en wordt trainen met correcties beschouwd als nooit belonen?
We hadden t over dominantie onderling en rangorde. Sinds wanneer doen pups onderling een puppycursus??korthaar schreef:Heb eerst een puppy / EG cursus op een MG achtige manier gevolgd.Belle schreef:Eens, maar volgens sommigen zal het ondanks zijnkorthaar schreef:Ondanks?Belle schreef:Ondanks de positieve opvoeding heb ik echt geen vervelende, verwende of ongemanierde honden.
Daarna even jachttraining op een wat andere manier, maar n.a.v het gedrag van de hond hierop snel weer teruggeschakeld.
Met die kennis gewapend zelf verder aan de slag gegaan, Ben i.e.g tevreden over de gehoorzaamheid en het is ook een enthousiaste apporteur geworden. ( Of gebleven, het zit er van nature eigenlijk gewoon in)
Dan heb je toch al een lijncorrectie te pakken?runninggirl schreef:Ik ken mensen die er voor kiezen om gewoon om te draaien en terug te lopen. Of om door te lopen en er geen aandacht aan te besteden op dat moment.Lief schreef:Ik vraag me dan altijd af hoe mensen die niet aan corrigeren doen omgaan met een hond die echt vervelend agressief gedrag vertoond. Dus je hebt die hond niet van pup af geconditioneerd maar krijgt te maken met een herplaatser die bij het zien van 1 bepaald ras andere hond, compleet uit de stekker gaat en begint hard op die hond af te rennen om hem een kopje kleiner te gaan maken.
Je hebt de hond gelukkig aan de lijn ,maar moet op een smalle dijk die andere hond passeren. Je hond is in een rode waas en niet voer- en speeltjesgevoelig. Hoe doe je dat in godesnaam zonder jezelf ofwel heel dominant op te stellen ofwel te werken met correcties? Die andere hond moet namelijk wel blijven leven.
Ja.Lief schreef:Dan heb je toch al een lijncorrectie te pakken?runninggirl schreef:Ik ken mensen die er voor kiezen om gewoon om te draaien en terug te lopen. Of om door te lopen en er geen aandacht aan te besteden op dat moment.Lief schreef:Ik vraag me dan altijd af hoe mensen die niet aan corrigeren doen omgaan met een hond die echt vervelend agressief gedrag vertoond. Dus je hebt die hond niet van pup af geconditioneerd maar krijgt te maken met een herplaatser die bij het zien van 1 bepaald ras andere hond, compleet uit de stekker gaat en begint hard op die hond af te rennen om hem een kopje kleiner te gaan maken.
Als ik mijn hond opdraag een andere kant op te lopen dan gebruik ik de lijn daar niet voor, maar dan gebruik ik een commando. Of is ieder commando ook een correctie?TessaThomas schreef:Ja.Lief schreef:Dan heb je toch al een lijncorrectie te pakken?runninggirl schreef:Ik ken mensen die er voor kiezen om gewoon om te draaien en terug te lopen. Of om door te lopen en er geen aandacht aan te besteden op dat moment.Lief schreef:Ik vraag me dan altijd af hoe mensen die niet aan corrigeren doen omgaan met een hond die echt vervelend agressief gedrag vertoond. Dus je hebt die hond niet van pup af geconditioneerd maar krijgt te maken met een herplaatser die bij het zien van 1 bepaald ras andere hond, compleet uit de stekker gaat en begint hard op die hond af te rennen om hem een kopje kleiner te gaan maken.
Je hebt de hond gelukkig aan de lijn ,maar moet op een smalle dijk die andere hond passeren. Je hond is in een rode waas en niet voer- en speeltjesgevoelig. Hoe doe je dat in godesnaam zonder jezelf ofwel heel dominant op te stellen ofwel te werken met correcties? Die andere hond moet namelijk wel blijven leven.Misschien onbewust en niet bedoeld als, maar het is toch een correctie.
runninggirl schreef: Als ik mijn hond opdraag een andere kant op te lopen dan gebruik ik de lijn daar niet voor, maar dan gebruik ik een commando. Of is ieder commando ook een correctie?
Maar een hond die al een rode waas heeft reageert niet meer zo makkelijk op een commando. Dus wat als het commando niet meer doorkomt?runninggirl schreef:Als ik mijn hond opdraag een andere kant op te lopen dan gebruik ik de lijn daar niet voor, maar dan gebruik ik een commando. Of is ieder commando ook een correctie?Lief schreef:Dan heb je toch al een lijncorrectie te pakken?runninggirl schreef:Ik ken mensen die er voor kiezen om gewoon om te draaien en terug te lopen. Of om door te lopen en er geen aandacht aan te besteden op dat moment.Lief schreef:Ik vraag me dan altijd af hoe mensen die niet aan corrigeren doen omgaan met een hond die echt vervelend agressief gedrag vertoond. Dus je hebt die hond niet van pup af geconditioneerd maar krijgt te maken met een herplaatser die bij het zien van 1 bepaald ras andere hond, compleet uit de stekker gaat en begint hard op die hond af te rennen om hem een kopje kleiner te gaan maken.
Inge O schreef:vreemd, je kan haar in zo'n adrenalinesituatie wel probleemloos opdragen om acuut 180° te draaien maar niet om 10 cm dichter bij jou te lopen?runninggirl schreef:
Als ik mijn hond opdraag een andere kant op te lopen dan gebruik ik de lijn daar niet voor, maar dan gebruik ik een commando. Of is ieder commando ook een correctie?
bij ons noemen ze dat 'zich eruit lullen'.
Luistert jouw net nieuwe herplaatser in de red zone dan naar zo'n commando? Knap als het je lukt, maar ik vrees dat die strategie in genoemde situatie niet werkt. En nee, een commando is geen correctie in mijn ogen.runninggirl schreef:Als ik mijn hond opdraag een andere kant op te lopen dan gebruik ik de lijn daar niet voor, maar dan gebruik ik een commando. Of is ieder commando ook een correctie?TessaThomas schreef:
Ja.Misschien onbewust en niet bedoeld als, maar het is toch een correctie.
Denk dat die correcties dan ook niet doorkomen?Lief schreef:Ik vraag me dan altijd af hoe mensen die niet aan corrigeren doen omgaan met een hond die echt vervelend agressief gedrag vertoond. Dus je hebt die hond niet van pup af geconditioneerd maar krijgt te maken met een herplaatser die bij het zien van 1 bepaald ras andere hond, compleet uit de stekker gaat en begint hard op die hond af te rennen om hem een kopje kleiner te gaan maken.
Dat ben ik met je eens, dat heb ik zelf moeten doen. Alleen in sommige situaties kan je niet makkelijk omdraaien, of zijn ze al te dichtbij. Dan moet er toch iets gebeuren om er veilig langs te gaan of de hond mee te krijgen.ranetje schreef:Denk dat die correcties dan ook niet doorkomen?Lief schreef:Ik vraag me dan altijd af hoe mensen die niet aan corrigeren doen omgaan met een hond die echt vervelend agressief gedrag vertoond. Dus je hebt die hond niet van pup af geconditioneerd maar krijgt te maken met een herplaatser die bij het zien van 1 bepaald ras andere hond, compleet uit de stekker gaat en begint hard op die hond af te rennen om hem een kopje kleiner te gaan maken.
Je hebt de hond gelukkig aan de lijn ,maar moet op een smalle dijk die andere hond passeren. Je hond is in een rode waas en niet voer- en speeltjesgevoelig. Hoe doe je dat in godesnaam zonder jezelf ofwel heel dominant op te stellen ofwel te werken met correcties? Die andere hond moet namelijk wel blijven leven.![]()
Tijdig omkeren en weglopen, dus voor de hond uit zijn stekker gaat lijkt me handiger.
Daar kweek je rust en bereikbaarheid mee.
Ik was niet duidelijk zie ik wel aan alle reacties.Lief schreef:Luistert jouw net nieuwe herplaatser in de red zone dan naar zo'n commando? Knap als het je lukt, maar ik vrees dat die strategie in genoemde situatie niet werkt. En nee, een commando is geen correctie in mijn ogen.runninggirl schreef:Als ik mijn hond opdraag een andere kant op te lopen dan gebruik ik de lijn daar niet voor, maar dan gebruik ik een commando. Of is ieder commando ook een correctie?TessaThomas schreef:
Ja.Misschien onbewust en niet bedoeld als, maar het is toch een correctie.
Lijkt mij ookBiet schreef:Blijf het raar vinden hoe positief en dominant tegenover elkaar worden gezet.
Hoe je positief dominant kan zijn lijkt mij veel meer op te leveren.